Voor de miljonair die hunkert naar een dakloos bestaan.
Effe voor de goede orde, maar aan een vanafprijs heb je in dit segment dus helemaal geen fluit. Optielijsten reiken zo ver als de fantasie van de klant en de bedragen die daarmee gepaard gaan overstijgen met gemak de waarde van de auto van je buurman.
Wie toch nieuwsgierig is naar wat zo’n dakloze Dawn nou precies op moet brengen, wordt vandaag op z’n wenken bediend. Tegelijk met de Nederlandse introductie van de cabrio bij Cito Motors in Eindhoven maakte het merk bekend dat aan de kersverse cabrio een prijskaartje van 425.000 euro komt te hangen, inclusief belastingen. Verder weten we dat er in Nederland al zes Dawns zijn verkocht, al ligt het in de lijn der verwachting dat dit aantal nog wel oploopt nu het ding ook echt te zien is voor het publiek.
De kap van de Dawn opent tot een snelheid van 50 km/u in 22 seconden en biedt vier volwaardige zitplaatsen. Daarbij oogt het front van de cabrio wat minder pompeus dan dat van bijvoorbeeld de Phantom (rijbeleving) en diens afgeleiden, maar dat is ook geen wonder daar de Dawn gebaseerd is op de wat kleinere Ghost (rij-ervaring).
Overigens is de 6.6 twinturbo V12 fijn gemasseerd tot 563 pk en 780 Nm, wat overeenkomt met de cijfers van de Ghost. De 2.560 kg zware dandymobiel sprint ermee van 0-100 km/u in minder dan 5 tellen en geeft bij een begrensde top van 250 km/u de pijp aan Maarten.
Dutchdriftking zegt
Er is absoluut niets mis mee, maar mocht ik een snelle cabriolet willen van een exclusief merk dan ging ik toch voor de Maserati GranCabrio. Een wit parelmoer exemplaar met rood leder graag.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Hoewel het eigenlijk een ander type cabrio is, is het inderdaad een van de lekkerste cabrio’s ooit gemaakt. Het uiterlijk, dat geluid… Echt een genot. Maar hij begint ook oud te worden. Vooral het interieur is sterk verouderd.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Het is inderdaad een erg verouderde auto. Maar Maserati komt er mee weg. Net als Aston Martin.
csx3000 zegt
Van binnen is ie mooi.
Donstil zegt
Ja graag en dan die blauwe van de introductie.
introductiemap zegt
4 ton, maar Dawn heb je ook wat!
w0uto zegt
Waarom hebben ze die lampen zo verpest?
rolov zegt
@w0uto: dat vind ik juist een van de beste verbeteringen
henkhupelschoten zegt
S65 cabrio + 4C/8C
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Dat vind ik ook de betere deal inderdaad.
americanmuslecarlover zegt
@henkhupelschoten: Dichte 8C ook goed?
henkhupelschoten zegt
@americanmuslecarlover: Whatever you want! Zou je voor dat geld ook een Disco Volante by Superleggera kunnen krijgen?
utregcity zegt
Wat een lullig achterruitje voor die prijs.
potver7 zegt
@utregcity: Het is dan ook de bedoeling dat je die achteruitrijcamera op de optielijst aankruist.
r32turbo zegt
@potver7: voor dat geld verwacht je toch wel een achteruitcamera?
potver7 zegt
Voor niks gaat de zon op, behalve bij Rolls Royce… ;)
gtwillem zegt
425.000… Wat een geld. Dat is 130.000 euro meer dan een Bentley Continental Cabriolet Speed. En een S65 AMG Cabrio zal rond de 340.000 komen, nog steeds flink goedkoper. Ik begrijp dat dit soort auto’s duur zijn vanwege hoge ontwikkelingskosten en lage productieaantallen, maar je kan doorslaan. En dan heb je nog de baby Rolls ook… Want voor 550.000 heb je al een Phantom DHC. En dat is dan een ‘echte’ Rolls, en geen 7-Serie cabrio.
thomasthomas zegt
@gtwillem: Als je wilt weten hoeveel hij kost kun je hem niet betalen. Die oude Rolls slogan gaat voor jou helemaal op.
gtwillem zegt
@thomasthomas: Klopt. Ik kan hem ook niet betalen. En als ik geld als water zou hebben zou ik het nog steeds niet doen. Ten opzichte van de concurrenten vind ik hem veel te duur (ik zie de meerwaarde echt niet) en het prijsverschil met de Phantom DHC vind ik dan weer te klein, terwijl de Phantom DHC juist wél meerwaarde biedt.
888natan zegt
@gtwillem: Mensen die zulke auto’s kunnen kopen denken niet na over meerwaarde dit of meerwaarde dat, ze DOEN het gewoon. Wat zou zo’n gevoel toch heerlijk zijn he..
gtwillem zegt
@888natan: Dat ben ik niet met je eens. Hoe denk je dat die mensen in de eerste plaats rijk zijn geworden?? Tuurlijk, er zijn zat mensen die kopen wat ze willen kopen en er totaal geen verstand van hebben (voetballers, artiesten, acteurs) Maar iemand die een beetje logisch nadenkt (en dat doet iemand die veel geld verdiend over het algemeen) ziet een prijsverschil wat niet te verklaren is. Veel te groot met de concurrentie, en te klein met de grote broer.
beefcake zegt
@gtwillem: rijke mensen die hun geld hieraan uitgeven, kijken minder op een centje dan rijken die hun geld daadwerkelijk willen investeren. Hobby’s kosten geld en dat moet kunnen. Rendement haal je uit andere zaken.
gtwillem zegt
@beefcake: Nee, dat is niet waar. Maar voor een heel klein gedeelte geldt dat. Kijk maar naar de verkoopcijfers. De gehele Quote 500 is met gemak in staat om er eentje te kopen, sterker nog, de duizenden die daarachter komen kunnen hem ook lachend betalen. Toch zijn er maar een paar die het doen… Wat verkoopt Rolls per jaar? Stuk of 50 stuks per jaar?
beefcake zegt
@gtwillem: daarom zeg ik: rijke mensen die hun geld hieraan uitgeven. Andere rijke mensen, zoals jij noemt, besteden hun geld liever anders.
thimochand zegt
@gtwillem: niet iedereen die rijk is houdt van auto’s…
888natan zegt
@gtwillem: Tuurlijk, maar mensen die wel wat geld te besteden hebben gaan denk ik niet voor zo’n opvallende auto. Ik denk niet dat ze in dit segment zoeken ivm ‘gekke blikken’ die ze dan van vele nederlanders (misschien wel van de ‘elite’?) zullen zien (doe maar normaal dan je doe je al gek genoeg). Je hebt natuurlijk een punt, maar een bepaald soort mensen (je houdt ervan of niet) denk aan voetballers inderdaad die kopen zulke auto’s zonder echt naar waar voor hun geld te kijken.
En ja, die hebben toch een andere kijk op auto’s dan jij of ik.
Ik zag toevallig vandaag een parelmoe; X6 rijden met afschuwelijke chrome velgen; ik dacht gelijk ‘dat zal wel een voetballer zijn’. En in die prijsklasse heb je natuurlijk ook veel meer auto voor je geld dan zo’n gedrocht!
e1000bmw zegt
@888natan: Oh? Hoe denk je dat die mensen rijk zijn geworden? Door het geld dat ze verdienden/erfden uit te geven alsof het niks was?
Rijk wordt/blijft men door het geld dat men niet uitgeeft (lees: bespaart). Met andere woorden iemand met zoveel geld zal juist kijken naar wat de directe concurrenten kosten…en gaat dan voor de optie die het meeste waar voor het geld brengt…
888natan zegt
@e1000bmw523i: dat zeg ik toch?
jipino zegt
@gtwillem: De meerwaarde is dat ‘ie duurder is.
schellekens006 zegt
@gtwillem: Hij heeft wel een punt !
berlinetta zegt
@thomasthomas: Het zal de kopers van dergelijke auto’s inderdaad hun rijke reet roesten hoeveel die kost, maar de opmerking van @gtwillem klopt wel. Het verschil van 130k laat zich moeilijk verklaren.
schellekens006 zegt
@thomasthomas: Haha die is goed ja…
Author zegt
@gtwillem: En toch hè, toch is deze Dawn eerder een concurrent van de Azure dan de Phantom Drophead ;)
888natan zegt
Jullie verwennen ons wel hoor met fantastisch leuk nieuws!
csx3000 zegt
Met deze auto laat je heel goed zien dat je euro’s zat hebt, maar ik vind hem niet mooier dan een Bentley Continental GTC.
lincoln zegt
echt een palm-invest bak ..
look at me i am a charlatan ..
klaasjevaak zegt
Liever een Azure al raakt ie ondertussen al redelijk op leeftijd. Win-win situatie, veel mooier en veel goedkoper :)
azenomei zegt
Er reed er van de week zo één hier in Laren, met het dak open.
Author zegt
Kan niet.
gtwillem zegt
@mauritsh: Jij ontkent nog steeds het bestaan van Laren?
toyotafortuner zegt
Ik zou t er niet voor over hebben. Ik kies liever voor een nog stijlvollere Rolls cabrio uit het verleden.
gecko75 zegt
Dit is toch echt tien keer beter dan zo’n S cabrio, veel meer klasse ondanks dat deze RR duurder is zou ik geen moment twijfelen om dat extra geld uit te geven.
csx3000 zegt
@gecko75: Vroeger had een Rolls wel klasse tegenwoordig is het meer een auto voor patsers,
Alfarobert zegt
Ook in Nederland hebben we miljardairs.Voor die mensen is geld niks,kijken ze niet na.Er komt toch meer binnen alsdat ze uitgeven.De 1 heeft wat met auto’s.Die valt op.De ander rijdt een X5 maar dan met V8 of een C klasse.Die valt dus niet op.Portieren sluiten bij beide merken na 1 minuut zodat ze zich veiliger voelen.