• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít is de snelste power-limo op de Nurburgring ooit!

Auteur: willeme, gepost 11 november 2020 om 09:02 – 22 Reacties

Het mag geen verrassing zijn dat de snelste power-limo op de Nurburgring een Extreem Dikke Duitser is. Dat is gewoon hoe het hoort, hoewel Jaguar hier nog wel in discussie wel.

Sommige dingen zijn leuk, maar niet relevant. Neem de rondetijden op de Nürburgring. Al jarenlang is het een wedstrijdje onder fabrikanten om zo snel mogelijke rondjes te rijden op het befaamde circuit in de Eiffel. Vroeger ware de tijden een indicatie van hoe capabel een auto is.

Snelste power-limo

Alles onder de acht minuten was bijzonder snel en alles tussen de 8 en 9 minuten alsnog niet verkeerd. Maar de Nürburgring Nordschleife is in de tussentijd wat aangepast (dus sneller) en de techniek blijft zich maar ontwikkelen.

Ergo: zelfs luxe sedans sneller dan ooit. Sinds kort is de snelste power-limo op de Nürburgring de Mercedes-AMG GT63S 4Matic+ 4-Door Coupé. Dat bevestigt Mercedes. Niet alleen bevestigen ze de rondetijd, Mercedes AMG heeft ook de tijd neergezet.

  • Snelste power-limo
  • Snelste power-limo
  • Snelste power-limo
  • snelste power-limo

Mercedes-AMG GT63S 4Matic+ 4-Door Coupé (X290) dinges geval

Dat riekt naar een beetje ‘WC Eend’ en dat klopt ook. Fabrikanten zetten namelijk ZELF hun tijden neer. Als sterrenchefs hun eigen eten gaan keuren voor de Michelin-gids. In dit geval was het stercoureur Demian Schaffert. Hij reed een tijd van 7:27.80. Daarmee is de AMG GT63S 4Matic+ 4-Door Coupé sneller dan de Porsche Panamera Turbo S (post facelift) die er 7:29.81 over deed.

  • Snelste power-limo
  • Snelste power-limo

Daarmee is de AMG de snelste in de klasse van de snelste power-limo’s. Het gaat om een zogenaamde ‘2021’ specificatie van de AMG GT63S 4-Door Coupé 4Matic+ (X290). Het belangrijkste is dat het chassis is aangepast en nog wat scherper en strakker is dan het exemplaar dat @Wouter aan de tand mocht voelen.

UPDATE: De snelste vierdeurs is een Jaaaag

Namens WC Eend, euh Jaguar moeten we melden dat de XE Project 8 nog sneller de Groene hel rond gaat. De Jaguar XE SV Project 8 met Vincent Radermecker achter het stuur deed het in 2019 al in 7:23.164. Waarvan akte.

Op de site van de Nurburgring zelf plaatsen de Duitsers de XE en de AMG GT in andere klasses. De AMG GT is natuurlijk ook 40 centimeter langer en een klapje duurder dan de Jaguar XE.

Standaard?

Want is de Mercedes-AMG GT63S 4Matic+ wel helemaal standaard? Ja en nee. Wat dus eigenlijk gewoon nee is. De basis is de GT63S, maar de auto is iets geoptimaliseerd voor de Nordschleife record run. De sportstoel voorin is vervangen door een serieuze racekuip met vierpuntsgordel. De banden zijn kleverige Michelin Pilot Sport Cup 2 semislicks. Die sportstoel en banden kun je niet af-fabriek laten leveren. Het Aero-pakket overigens wél.

App Tech

Ook een optie die gebruikt is (en die je kunt bestellen voor 2.844 euro), zijn de gesmede 21 inch wielen. Leuk weetje, dit zijn serieus lichte gesmede velgen van de firma App Tech, dit bedrijf is dermate goed in het maken van wielen, dat ze ook de 19″ velgen voor de Murray T.50 hypercar mogen maken. De auto waarmee Mercedes de snelste rondetijd voor power-limo’s reed was dus ‘zo goed als standaard’. Maar niet standaard.

Video snelste power-limo

Overigens waren de weersomstandigheden lang niet briljant: het was vrij koud en guur. Lekker voor de 640 pk sterke M177-motor van AMG, minder goed om temperatuur in de banden te krijgen. Desalniettemin blijft het een enorm snelle tijd.

Snelste power-limo

Bekijk hier de video waarin de AMG GT de bijzonder snelle tijd op de klok zet:

Meer lezen? Dit zijn 9 redenen waarom Nordschleife rondetijden niet zo relevant zijn.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld
  • Hoe veel duurder is de nieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door?

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

4matic, amg, amg-gt, amg-gt-coupe, gt63, Mercedes, nordschleife, nurburgring, record, Video, x290

Vorig bericht: « Nederlandse verkoopknaller krijgt een compleet nieuwe neus
Volgend bericht: Zyrus Taycan is eindelijk iets dikker en fraaier »

Lees Interacties

Reacties

  1. Benny_Weisz zegt

    11 november 2020 om 09:26

    Hoezo limo???…. Maar goed, datzelfde geldt ook voor een Panamera. Waarom doen ze dit niet met een S63 AMG? Want dat is in mijn ogen wél een limousine. En dan die tijd vergelijken met de tijd van een BMW 760iL of een Audi S8

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      11 november 2020 om 09:36

      @Benny_Weisz: Net als een Audi A3 Limousine. Snap ik ook niks van. Of Shooting Brakes…

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        11 november 2020 om 10:43

        @Benny_Weisz: @viezefreddyw: Limousine gebruiken ze in de Duits sprekende landen gewoon voor de Sedan karosserievorm.

        Login om te reageren
  2. Taycan 4S zegt

    11 november 2020 om 09:38

    Geen standaard af fabriek leverbaar rubber eronder en andere stoel erin…. niet standaard dus… dus telt niet!

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      11 november 2020 om 10:09

      Die stoel kan ik nog wel mee leven, de banden dat is gewoon valsspelen.

      Login om te reageren
      • mb10 zegt

        11 november 2020 om 11:02

        @w0o0dy: tenzij de vergelijkbare auto’s dezelfde banden hebben.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        11 november 2020 om 11:19

        @w0o0dy: Wat voor banden zaten er onder de Panamera? Zolang de banden straat legaal zijn kan je er niet zoveel op afdingen. Een andere stoel is serieuze gewichtsbesparing, dat zie ik als een groter twijfelpunt. Maar dat kunnen ze natuurlijk ondervangen onder het kopje veiligheid.

        Login om te reageren
      • knapzuur zegt

        11 november 2020 om 11:27

        Ik vervang zelf wel eens de af-fabriek banden maar de af-fabriek stoel laat ik altijd zitten, mijn beste tijd op de ring is dan ook niet relevant want door wat op onthoud heb ik er bijna een half uur over gedaan. Vaak is het ook raadzaam om je remblokken te vervangen als je gaat circuit sjeezen met de meeste auto’s maar gelukkig is dat in deze categorie niet persé nodig.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      11 november 2020 om 11:20

      Een racekuip en een rolkooi vind ik prima kunnen. Zo’n record is natuurlijk mooi, maar je wilt niet dat de familie van de coureur meteen een begrafenisondernemer moet bellen als er een keer iets niet helemaal goed gaat.

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    11 november 2020 om 10:02

    Het ronderecord op de Nordschleife is zoiets als een wedstrijdje ver pissen tussen autofabrikanten; een totaal zinloos vergelijk. Die Nordschleife is 20,8 km lang – dan is een tijdsverschil van 2 seconden nagenoeg verwaarloosbaar. Een paar graden verschil in de baan- of bandentemperatuur zal al meer effect en dus meer tijdsverschil genereren dan enkel het motorvermogen van de auto of de stuurmanskunsten van de coureur.

    Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    11 november 2020 om 10:43

    En hoe hard mag deze op de snelweg in Nederland overdag?

    Login om te reageren
    • mb10 zegt

      11 november 2020 om 11:04

      @lekkerlinksrijden: als je het AMG drivers package neemt.

      100 km/h

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      11 november 2020 om 16:21

      @lekkerlinksrijden: mimimimimimimimi

      Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    11 november 2020 om 10:44

    Die banden maken best wel een groot verschil. Dat maakt dit voor mij geen legitiem record.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      11 november 2020 om 13:59

      @lekbak: Je kunt toch prima aan je dealer vragen om hem op een set Cup 2’s af te leveren ondanks dat het geen fabrieksoptie is?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        12 november 2020 om 08:52

        @torsen: je kunt ook prima naar een tuningboer gaan, er grotere turbo’s en andere hardware op laten zetten, ophanging aan laten passen en dan een nieuw record rijden. Dan is het ook geen fabrieksstandaard auto meer, want dat is waar het om gaat. Een auto zoals je die uit de folder kan kopen.

        Login om te reageren
  6. mattr zegt

    11 november 2020 om 10:49

    Er komt binnenkort toch ook een AMG 73 versie van dit model uit? Ben benieuwd wat voor een tijd die gaat neerzetten

    Login om te reageren
  7. tenaci zegt

    11 november 2020 om 11:25

    Hoho, als je in al je marketingarrogantie dit een Coupe wil noemen dan gaan we het niet ineens een limo noemen als hij een lekker rondje ring doet. Ook dan is het gewoon een coupe, en jammer dan, maar dan legt hij het gewoon vet af tegen het echte spul.

    Niet van twee walletjes eten Mercedes!

    Login om te reageren
  8. alpina007 zegt

    11 november 2020 om 11:33

    De cup 2 banden heb ik ook onder de auto. Of bedoelen ze de cup 2 (R)? Zelfde profiel, maar andere compound

    Login om te reageren
  9. Ilquadrifoglio zegt

    11 november 2020 om 13:45

    Ik vraag me af hoe de Giulia GTAm zich tot de project 8 verhoudt.

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      11 november 2020 om 20:23

      @Ilquadrifoglio: als Italiaans alternatief…

      Login om te reageren
  10. sollie1984 zegt

    11 november 2020 om 23:39

    In oktober 2018 werd er een tijd van 7:25.41 neergezet door dezelfde Demian Schaffert met een Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. Wat is dan het verschil met het record van 2020 en waarom scheelt het nu 4 sec?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North