• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse verkoopknaller krijgt een compleet nieuwe neus

Auteur: willeme, gepost 11 november 2020 om 08:02 – 34 Reacties

Nederlandse verkoopknaller

Met de nieuwe neus kan deze Nederlandse verkoopknaller er weer een tijdje tegenaan. Check dan hoe strak!

Het is misschien wel de eerste ‘serieuze’ elektrische auto. We hebben het over de Hyundai Kona Electric. Later zullen we spreken over de revolutionaire Tesla Model S. Die auto moest het opnemen tegen de G-Wiz en Th!nk City om de EV cool te maken. De Hyundai Kona Electric had een veel lastigere taak: alle veeleisende Nederlandse consumenten tevreden stellen.

Succes Hyundai Kona Electric

Dat lijkt goed te lukken. Wereldwijd heeft Hyundai er al meer dan 120.000 units van verkocht. In Europa zijn het er 53.000. Een groot deel daarvan rijdt weer rond in Nederland. Voor 2021 wordt krijgt de Hyundai Kona een facelift.

In technisch opzicht kon de auto nog wel even mee, maar met name de oude neus was een beetje druk en onsamenhangend. Zeker bij de EV-versie.

  • Nederlandse verkoopknaller
  • Nederlandse verkoopknaller
  • Nederlandse verkoopknaller
  • Nederlandse verkoopknaller

Geen ribbeltjes-snoet

De gewone Hyundai Kona is al gefacelift, nu is de Hyundai Kona Electric aan de beurt. Die gekke ribbeltjes-snoet is weg. De gewone Kona knapte al op van de facelift, maar de EV-versie nu helemaal. Het front is strakker en stoerder tegelijkertijd.

Het grote verschil met de ‘gewone’ versie is dat het front helemaal strak en glad is. Aan de zij- en achterkant kun je zien dat het gewoon een Kona is. Niets mis mee verder, overigens. Maar je maakt niet een ‘EV-statement’ zoals je dat wel doet in een Leaf, Tesla of Hyundai Ioniq.

  • Nederlandse verkoopknaller
  • Nederlandse verkoopknaller
  • Nederlandse verkoopknaller
  • Nederlandse verkoopknaller

Vernieuwd interieur

Volgens zijn makers heeft de gefacelifte Hyundai Kona Electric een interieur dat helemaal is vernieuwd. Net als Gerrit Zalm in Kopspijkers “zien wij dat toch echt anders”: het is in de basis juist gelijk gebleven.

Wel is het infotainmentsysteem voorzien van een flinke upgrade. Termen als augmented reality, connectivity, Bluelink, Android Auto, Apple Carplay en Last Mile Navigation zijn van toepassing op het systeem.

Aandrijflijn gefacelifte Hyundai Kona Electric

Net als met het uitgaande model zijn er twee uitvoeringen. De instapper heeft een 39,2 kWh-accupakket. Deze is gekoppeld aan een 136 pk sterke motor, waardoor je in 9,9 tellen naar de 100 km/u kunt sprinten. Topsnelheid: 155 km/u. Op de Nederlandse snelwegen kun je dus nét je rijbewijs kwijtraken. Het rijbereik van deze versie is 305 km.

De meest belangrijke versie is echter de gafecelifte Kona Electric met 64 kWh-batterij. Deze levert de stroom af aan een 204 pk sterke elektromotor. Daardoor zit je in 7,9 seconden op de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 167 km/u. Belangrijker is de actieradius van deze uitvoering: 484 km.

Levering over 8 maanden

Wil je nog een keer een Hyundai Kona Electric bestellen, maar dan de gefacelifte uitvoering? Dan moet je even geduld hebben. De Nederlandse verkoopknaller komt namelijk in de zomer van 2021 op de markt. Prijzen worden tegen die tijd bekend gemaakt.

Ook interessant!

  • Dit is de Hyundai Kona N!
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Vernieuwde Hyundai Kona Electric is strakker én goedkoper
  • Hyundai Kona N met 280 pk eindelijk officieel

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, electric, Elektrisch, facelift, Hyundai, kona, Video

Vorig bericht: « Audi RS6 GTO Concept is überdik racemonster
Volgend bericht: Dít is de snelste power-limo op de Nurburgring ooit! »

Lees Interacties

Reacties

  1. knapzuur zegt

    11 november 2020 om 08:26

    Blijft een opzichtig hok, minder SUV graag..

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      11 november 2020 om 08:58

      Knap zuur he al dat EV-suv gedoe?
      Vind ik ook…

      Login om te reageren
  2. scalvaro zegt

    11 november 2020 om 08:42

    waarom hebben ze ook die achterkant met die rare hoge en lage achterlichten niet aangepakt? gemiste kans.

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      11 november 2020 om 09:10

      Ik zou juist zeggen die rare lage achterlichten ;)
      De hoge van de twee vind ik nog wel ok. Die jaren 90 lexus lichten onderaan een stuk minder.

      Login om te reageren
  3. florisje zegt

    11 november 2020 om 08:46

    Vind hem er zelf niet verkeerd uit zien

    Login om te reageren
  4. autodidact zegt

    11 november 2020 om 08:53

    Hij blijft druk en onsamenhangend

    Login om te reageren
  5. alfalfa zegt

    11 november 2020 om 09:01

    Het neusje is flink opgeknapt.

    Login om te reageren
  6. Loek zegt

    11 november 2020 om 09:11

    Ben fan van de Kona maar auto’s zonder grille zullen altijd een soort Voldemort voor mij zijn. Tesla loste dat op met de eerste Model S door een zwart vlak toe te voegen waar je de grille zou tekenen. Ik snap niet waarom geen een fabrikant en zelfs Tesla dat nu niet meer doet.

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      11 november 2020 om 09:24

      Omdat het niet meer nodig is. De grille zoals we die kennen van ICE auto’s zal gaan verdwijnen met de opkomst van EV’s. Als je daar nu nog rekening mee gaat houden wordt het ontwerp straks vrij snel hopeloos verouderd.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 november 2020 om 09:48

      Audi voorziet de e-tron nog gewoon van een grille, weliswaar grotendeels dicht maar toch. Moeten ze natuurlijk ook wel, ze hebben de single frame grille tot een ornament gemaakt.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      11 november 2020 om 12:08

      @720s: functie over vorm. Een grill is niet mooi, het is vertrouwd. Over 10 jaar zijn al EVs met grill ouderwets en de blotte billen gezichten zien er nog modern uit (bijv de i3 en Model S).

      Login om te reageren
    • banderas zegt

      11 november 2020 om 12:17

      @720s: een grille was in de basis bedoelt als koeling. Die heb je op dat gebied niet meer zo nodig voor een EV.

      Login om te reageren
    • leonlampe zegt

      11 november 2020 om 15:11

      @720s: ik vind het echt lelijk bij die model s als dat zwart is, vind het als 1 kleur geslaagder

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    11 november 2020 om 09:30

    Kan iemand mij de licht units uitleggen? zowel voor als achter blijft het raar.

    Login om te reageren
  8. LaLancia zegt

    11 november 2020 om 09:32

    Niet alleen de neus was onsamenhangend. Dat is een kenmerk van dit hele ontwerp.

    Login om te reageren
  9. Taycan 4S zegt

    11 november 2020 om 09:33

    Wat een lelijke Tesla model 3 Duckface neus! Brrr…. Verder een leuke auto!

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    11 november 2020 om 09:38

    De Hyundai-puristici onder ons weten dat deze dichte grille historisch verantwoord is en een verwijzing is naar Hyundai’s iconische Elantra uit de jaren ’90. Een model waarin de ingenieurs van Hyundai de beleving van een zeilschip dat overgeleverd was aan de elementen op ruwe zee heel inventief in de rijeigenschappen van de auto hadden weten te verweven.

    Login om te reageren
    • pcooperworks zegt

      11 november 2020 om 09:45

      @moveyourmind: Iconische Elantra. Haha, you make my day :)

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      11 november 2020 om 10:41

      @moveyourmind: DE powerbak voor de gewone man van de jaren 90, onnavolgbaar op de Ring

      Login om te reageren
  11. Erwin zegt

    11 november 2020 om 09:41

    Jammer dat het oplaadpunt nog in de neus zit. Nu blijf je kijken naar dat vakje terwijl als deze iets hoger bij het logo of aan de zijkant zat het niet zo storend was. Had de neus mooi strak gemaakt!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      11 november 2020 om 12:11

      @Erwin: waardeloos, vooruit inparkeren geeft enkel zin bij de bouw- of supermarkt. Achteruit uit parkeren is een onnodig risico.

      Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      12 november 2020 om 14:29

      Eens. Het zal vast praktisch zijn, maar het verstoort het ontwerp van de in mijn ogen verder sterk opgeknapte neus.

      Login om te reageren
  12. mashell zegt

    11 november 2020 om 09:49

    Dit is nou net wat die auto niet nodig heeft.

    Login om te reageren
  13. cls350sb zegt

    11 november 2020 om 10:15

    Poh, wat een lelijk plastic hok is dit toch..

    Login om te reageren
  14. janstehouwer1954 zegt

    11 november 2020 om 11:13

    De auto smoelt in het geheel niet. Karakterloos automobiel. Past goed bij de gemiddelde Nederlandse automobilist.

    Login om te reageren
  15. koeberg zegt

    11 november 2020 om 11:47

    “Aan de zij- en achterkant kun je zien dat het gewoon een Kona is. Niets mis mee verder, overigens. Maar je maakt niet een ‘EV-statement’ zoals je dat wel doet in een Leaf, Tesla of Hyundai Ioniq.”
    Hyundai Ioniq? Ik zie aan de zij- en achterkant het verschil niet tussen de EV, de plug-in en de hybride. Alleen aan de subtiele letters ‘electric’ die de Kona ook heeft.

    Login om te reageren
  16. kminne zegt

    11 november 2020 om 11:50

    Laat ik het zo zeggen: Ik zal er geen poster van boven mijn bed hangen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 november 2020 om 12:58

      Ik houd het ook bij de Toyota Corrola uit 1988, die is veel slaapverwekkender.

      Login om te reageren
  17. mastertje zegt

    11 november 2020 om 11:51

    Oef. Net als dat ik niet begrijp dat mensen op Trump stemmen, snap ik hier ook helemaal niets van. Als je hier warm van wordt, leef je in een andere wereld dan ik.

    Login om te reageren
  18. Schipper zegt

    11 november 2020 om 12:51

    De neus heeft wel erg veel weg van Tesla’s model 3

    Login om te reageren
  19. R zegt

    11 november 2020 om 14:43

    Nog steeds niet mooi, maar wel verbeterd

    Login om te reageren
  20. pjoes zegt

    11 november 2020 om 15:57

    Alles voor de lage bijtelling deze verspilling van grondstoffen.

    Login om te reageren
  21. degrotemuis zegt

    11 november 2020 om 19:44

    Niet gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik mis de plastic wielkasten. Nu met die lijnen voor en achter en alles in kleur lijkt het helemaal alsof iemand een hatchback op een sedan geparkeerd heeft achter en een coupé op een hatchback voor.

    Login om te reageren
  22. spidertje zegt

    12 november 2020 om 19:00

    Schitterend! Nog stijlvoller dan de auto al was! Huyndai rulezzzz!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North