De statige Brit onderging een geslachtstransplantatie en wil voortaan enkel nog ingeplugd worden bij laadpalen.
De Aston Martin Rapide is, zoals Aston Martin-ceo Andy Palmer laatst al aankondigde, omgebouwd tot een 100% elektrisch exemplaar. De twaalfcilinder in het vooronder maakte plaats voor elektro-hardware van Williams Advanced Engineering, met een accupakket in de middentunnel (het aantal kWh werd niet gespecificeerd). De aandrijving vindt plaats op de achterwielen.
Over het vermogen wordt enkel gezegd dat het de benzineslurpende versies evenaart. Reken dus op een goede 550 pk, maar dan beschikbaar vanaf 0 tpm. De introductie volgt in 2017, waarna er meteen een krachtigere versie zal volgen. Volgens Palmer krijgt deze één elektromotor per wiel en een vermogen dat tussen de 800 en 1.000 pk uitkomt. De range van het instapmodel ligt op zo’n 320 km, de vierwielaangedreven snellere versie is eerder door zijn stroom heen.
De vandaag gepresenteerde conceptversie is op de stickers, badges en een gemis aan V12-gebrul niet de onderscheiden van de normale Rapide. We mogen hem trouwens geen Rapide noemen, maar RapidE, met een hoofdletter ‘e’, uitgesproken als ‘wreppit i’.
Leed AM dan geen verlies? Jawel, maar voor de RapidE is investeringsfonds ChinaEquity het merk te hulp geschoten met een bedrag van 50 miljoen pond. Nu willen we niet bevooroordeeld klinken, maar in het verleden zijn EV’s die hun leven begonnen als auto met een verbrandingsmotor nooit de beste in hun klasse geweest. We zijn benieuwd of dat met de RapidE wel het geval zal zijn. En of er genoeg animo is om de jaarlijkse productie van 400 stuks tegen 200.000 pond (270.000 euro) weg te zetten.
22 reacties
Waar is de emotie? ;)
Leuke toekomstvisie heb jij. Waarschijnlijk wel de allernieuwste i-phone en/of computer kopen, maar deze nieuwe ontwikkeling wegzetten als zooi.
En is het gebrul van een dikke fossiele brandstofmotor je passie? Is dat alles wat bij jou emotie opwekt? Nou, veel succes voor de toekomst dan.
Nee, ik vind het niet erg al die electronische toevoegingen.
Ik vind het wel prettig om de verbrandingsmotor te voelen in het gaspedaal.
.
En ja, ik heb de nieuwste iPhone en de nieuwste computer, maar dat staat los van mijn passie voor auto’s.
Ga gerust je gang! Ieder z’n voorkeur. Als je mij er maar van laat vinden, wat ik er van vind.
Ik hoop wel dat ze t lukt om een mooi aantal weg te zetten maar zie t niet heel zonnig in…
Sure, liever zo’n brullend monster als de V8 Vantage. Of dat janken van de DBR9.
Maar als Aston straks zichzelf in de vingers snijdt omdat ze stik ouderwets zijn en daarmee zoals Jaguar onder Ford worden…… Nou nee dank je. Ben wel blij hoe Jaguar zo is opgeleefd in de afgelopen jaren. Heeft ook alleen maar met geld te maken.
Als ElektrAstons geld binnen harken… Vooruit dan maar :P
Je verwacht het niet. Een AM in gymschoenen.
Of ben im dan te cynisch?