Autoblog-Advies: auto om Mercedes-ellende te vergeten

Auteur: , 118 Reacties

Want het zat onze Max niet mee met zijn Mercedes E300 Hybrid. Daarom mag er worden uitgekeken naar iets anders, met een maximaal budget van 50.000 euro.

Jaguar XE R-Sport

Vorig jaar kocht Max een gloednieuwe Mercedes-Benz E300 Hybrid, maar daarmee had hij vooral pech. Na 2000 kilometer begaf het blok het en kreeg de Benz een nieuw hart. Duizend kilometer later reed Max iemand van achteren aan en was er voor 1000 euro schade. Verder gaf de hybride Max ook niet echt het Mercedes-comfort waarop hij gehoopt had. Vooral het in- en uitschakelen van de motor ervaart hij al hinderlijk. Uiteindelijk heeft hij zijn E300 Hybrid eerder dit jaar ingeruild op een E220 CDI, maar ook daarmee heeft Max problemen. Zo valt zijn navigatiesysteem regelmatig uit en ondanks dat zijn auto al een maand bij de dealer heeft gestaan, is een oplossing nog niet gevonden. Max is er klaar mee en wil iets anders.

Huidige autoMercedes E220 CDI (2015)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privePrivé
Budget:ca. 50.000 euro
Jaarkilometrage:ca. 30.000 km/jaar
Brandstofvoorkeur:Diesel
Reden aanschaf andere auto:Problemen met huidige auto
Gezinssamenstellingalleenstaand
Voorkeursmerken /modellen:Duitse merken
No-go modellen / merken:Japans, Tesla's en stationwagens in het algemeen

Als bijkomende eis heeft Max dat de auto minimaal 1 op 15 moet lopen, maar dat lijkt ons met een diesel niet zo’n probleem. Aangezien we een vermoeden hebben dat we het lot niet teveel moeten tarten, hebben we geen Mercedes uitgekozen, maar wel een vijftal andere nieuw te kopen opties.

Audi A4 B9

De sjoemeldiesel: Audi A4 2.0 TDI 190 pk
Ja, voor 50k kun je precies in een gloednieuwe A4 3.0 TDI stappen met 218 pk, maar dan houd je zelfs bij de voordeligste versie precies 150 euro over voor opties. Aangezien je daar bij de premiummerken net een sleutelhanger voor koopt, adviseren we daarom voor een wat rijker aangeklede 2.0 TDI te gaan. Met 190 pk niet eens heel veel minder krachtig, terwijl de viercilinder een stuk minder kilo’s in de schaal legt. Er is voldoende budget voor quattro, al zul je je dan iets meer moeten inhouden op de optielijst. De A5 Sportback is eveneens een optie, maar die is met de 190 pk diesel wel gelijk een stukje duurder en zit ook zonder opties al dicht tegen het budget. Daarnaast loopt het model al een tijdje mee en loop je de kans binnen afzienbare tijd in ‘het oude model’ te rijden.

4 Serie Gran Coupe: alle specs

Freude am fahren: BMW 418d Gran Coupe
Max geeft zelf al aan bij een 420d Gran Coupe te hebben gekeken, maar deze kostte liefst 70.000 euro en viel dus buiten budget. Dat je de vanafprijs van 47.441 euro met enkele opties naar de 70 mille tilt, daar waren wij ook al achter. Je zou wel de 418d Gran Coupe kunnen overwegen. Deze begint bij 43.900 en heeft 150 in plaats van 190 pk. Nog altijd moet je voorzichtig doen op de optielijst, maar je hebt net wat meer speelruimte dan met de 420d. In de basis heeft die overigens hetzelfde tweeliterblok, dus net als bij zijn huidige Benz zou Max chiptuning kunnen overwegen. Of het handig is bij een gloednieuwe auto, tja…

Jaguar XE Lease

De edele Brit: Jaguar XE 2.0D 180 pk R-Sport
Gewoon een hele dikke Jagggggg, die als R-Sport ook nog eens een extra lekker op het netvlies ligt. Wel even die standaard 17-inchers vervangen voor 18 of zelfs 19 inch. Dieselen in een Jaggggg is eigenlijk pure heiligschennis, maar wat maakt dat jou uit als je in 7.5 seconden naar de honderd gaat en op de Autobahn maximaal 228 kilometer per uur op de teller kunt krijgen? Wij zijn fan en met ons een groot deel van onze lieve lezers.

Infiniti Q50

De wat? Ohw, de Infiniti Q50 2.2d
Japanse merken behoren niet tot de favorieten van Max, maar wie weet wordt hij wel warm van deze Infiniti. Prijzen beginnen bij zo’n 44 mille voor de 2.2d met 170 pk, maar de opties zijn schappelijker geprijsd dan bij de Duitse Drie en voor 50 mille rijdt je in een behoorlijk afgeladen wagen. Vooral omdat we vermoeden dat je nog wel een leuke korting moet kunnen lospeuteren, aangezien de dealer die maand ook graag een auto zal willen verkopen.

De outsider: Range Rover Evoque Coupe 2.0 eD4 2WD
Geen sedan, geen Duitse auto, maar toch een vehikel waarin je je als imagobewuste automobilist kunt vertonen. De Evoque Coupe is zeker na de recente facelift hipper dan de baby van Wes en Yolante, vooral in een opvallend kleurtje en met flik lichtmetaal. Qua vermogen lever je iets in, want meer dan 150 pk ga je binnen het budget niet onder de kap krijgen. Conclusie: een beetje vreemd, maar wel lekker (en niet zo snel).

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



118 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Die Infiniti heeft wel dezelfde motor als in zijn horror-Benz!
Psst….Lexus..
@norge: Wilde ik net zeggen. Heb je een dikke IS voor!
@svenska_aeroplan_ab: zelfs een GS
@svenska_aeroplan_ab: ja met een waardeloze aandrijflijn…
@norge: op internet staan vergelijkbare verhalen van letterlijk ieder merk. Ik ken persoonlijk iemand die 2 keer een probleem lexus heeft gehad. Vergelijkbare problemen zelfs. 2 keer de benzinemotor kapot (was een hybride) na nog geen 10k was de eerste. De 2e was één grote elektronische storing. De 3e is super betrouwbaar en rijdt ze nu alweer 2,5 jaar in zonder een enkele storing. Het blijft altijd een gok.
Als je voor stijl wilt gaan wordt het toch de Jaguar XE of de Alfa Romeo Giulia (maar welke uitvoering?). Verder is er naar mijn mening weinig interessants op de markt.
@Ilquadrifoglio: laatst de XE voor het eerst zien rijden en het is echt een hele mooie auto om te zien!
@thijsj: laatst met de diesel en de benzine versie gereden. Je mag er ook zeker van zijn dat ze zo goed rijden dan ze er uit zien. Zeker een concurrent qua rijeigenschappen voor de 3 reeks!
@phdg: Ben benieuwd! Vrijdag halen we de 240pk benzine versie op om paar dagen te filmen. Vind de achterkant wel wat saai.
@lohran: da’s het probleem voor de achterliggers…
@phdg: Waar je dan ook weer makkelijk van wegrijdt.
De Volvo S60 D4 lijkt me een prima keuze .
Goed uitrusting ,net zo degelijk als de Duitsers en lekker betrouwbaar.
@volkswagena4tdi: Volvo betrouwbaar? Vroeger misschien…
@frederik: heb nu een ton op de V60 D4 staan, zonder problemen.
@freezzr: Ik heb slechte ervaring met een XC60. Maar wie weet is het gewoon toeval.
via iPhone app
@freezzr: ik 5 ton in 850 station, staat vanaf januari op de sloop mocht je interesse hebben.
@toeter11: ik ben zo’n leasert die iedere niet-leasert schijnt te haten. Sorry ik mag over 60k km weer wat anders uitzoeken
Advies voor een hatchback van max 5000 euro ? Kosten max 200 per maand het liefst benzine en hij moet achterwielaandrijvig hebben
@goodboy: Golf 5
@goodboy: bmw 1 serie
@goodboy: Ik citeer het artikel even voor je: “Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!”

Als je Autoblog-advies wilt, kun je dus beter even een mailtje sturen ;-)
@Edge: dat kon ik ook lezen maar die e-mail-adres-is-heel-onduidelijk-punt.nl
@goodboy: Oké. In dat geval, je mailtje moet naar [email protected]
@goodboy: BMW e36 compact.
@dizono: of E46 Compact.
@goodboy: Batavus
@goodboy: een achterwiel aangedreven hatchback voor minder dan 5duizend euro. Is dit een grap? Ik zou zeggen voer deze dingen is in op autoscout, klik op “heel europa” en kies uit 1 van de 3 auto’s die je voorgeschoteld krijgt..
@lambo4all: staan een paar honderd BMW 3-Compact’s op. En nu?
@goodboy: waarom zou je rwd in een hatchback willen? Een hatchback is alleen maar goed omdat het praktisch is en dan wil je er ruimte verspillende rdw in. Neem dan een coupé of een sedan. Rijdt veel fijner.
@goodboy: mx5
@goodboy: Volvo 340
Tjaa, met een Jaguar gaat het echt niet beter worden. Een E-Klasse hybride is je eigen schuld en wat betreft dat comfort, ik weet niet wat je gewend bent maar heb je de stoel vervangen door een steen ofzo? een E-Klasse 220 CDI met navi problemen is vreemd.. Hebben ze hier een reden voor gegeven hoe dit kon gebeuren en wat het uiteindelijk was? Een maand bij de dealer is wel erg lang.. Namen ze je wel serieus of ben je serieus genomen?
@991gt3rs:
Waarom niet? Inmiddels de 3e nieuwe Jag op rij bij mijn vader. Geen an allen (XF pre facelift, XF facelift, XE) hebben ooit voor problemen gezorgd. Gewoon 100% betrouwbare, confortabele auto’s. En dat bij flink wat kilometers per jaar.
@mgmgb: Ja vam je vader, je mening is puur subjectief. Heb je weleens in een Jag zelf gereden en een Mercedes? Denk het niet Job. De afwerking is gewoon een stuk minder net zoals de rijeigenschappen, dat is dan ook weer terug te zien in de prijs.
@991gt3rs:
Ja, dat heb ik vaak genoeg. Niet als eigenaar, maar ik zie niet in wat voor verschil dat maakt. Ervaring voldoende, met beide merken.
Iemand die gek werd van een onbetrouwbare Benz moet je niet opzadelen met wéér een Duitse sjoemelbak of een voormalige benchmark. Gewoon lekker de XE nemen, stuurt strakker dan de BMW, heerlijke looks, mooiere materialen in het interieur (op een paar teleurstellend aanvoelende knopjes na, het blijft Brits) en het permanente gevoel dat je iets speciaals rijdt, ook al is het precies dezelfde soort auto als de concurrentie.
Ik zou altijd voor de BMW gaan. Rijd het beste, en qua prestaties(snelheid/verbruik) ook het beste.
@s2khonda: want jij hebt alle voorbeelden die gegeven worden uitgebreid getest?
@s2khonda: Je doet het voor komen als een feit.. Ik hoor ik niks minder dan lovende woorden over de XE. Zelfs al verschillende BMW rijders gehoord die overwegen over te stappen omdat ze de Jag speciaal vinden. Denk dat ‘beste’ in dit geval een gevaarlijke aanname is.

En dan die looks…. Omg wat een prachtbak. Ja het is een smaakkwestie, maar mannekes daar kan je toch niet omheen :P

Daarbij wel de kanttekening dat de BMW 4 Coupé (niet de Gran) by far mijn favo BMW is!
Ik zou voor een Volvo S60 gaan, of nog even een paar maandjes wachten tot in 2016 de normale versie van de Giulia op de markt komt. En als het geen premium hoeft te zijn is een luxe Mondeo ook geen straf om in gezien te worden.
Waarom niet gewoon jonge 2dehands ?
Dus , hij had een E-klasse, ingeruild/verkocht en een andere E-klasse gekocht.
Met een budget van 50k heb je geen nieuwe dikke duitser.
Van een E-klasse naar een A4 is toch een stapje terug in ruimte en comfort.
De enige optie die blijft is een 2ehands wagen.
Voor 50k heb je vast wel een BMW 5, Audi A6 met een 3 liter diesel met flink wat opties.
Het is niet nieuw-nieuw, maar een nieuwe wagen koop je als je echt een bak geld teveel hebt. Het waardeverlies 2-3 jaar verder wil je niet aan denken als je je koopcontract tekent.
Voor 50.000€ koop je een heele mooie (jonge) tweedehands Jaguar XF! Kijk eens naar een 3.0DS! 275PK en bijzonder snel…
Jammer dat Max niet aan Japanse auto’s wil beginnen, ik wilde namelijk gelijk Lexus voorstellen. Als er één “priemjum” merk is wat hybridetechniek onder de knie heeft, dan is het Lexus wel. Ik zou voor een mooie GS gaan.

In dit geval zou ik voor de Jaguar gaan. Het is een keer iets anders dan de Duitse merken en ze zitten tegenwoordig dichtbij qua rijgedrag en afwerking.
@ej20g: Lexus GS moet IS zijn trouwens, GS begint bij €49.990. Persoonlijk zou ik liever op zoek gaan naar een jonge gebruikte Lexus LS600h, veel statiger kan een auto niet worden vind ik.
@ej20g: Toevallig pas een dag de is300h mee gehad bij de Lexus dealer. Deze reed ook heerlijk. Word alleen wel krap met het budget.
@marijn90: zijn budget is maximaal €50.000, de IS300h begint bij €38.590. Het lijkt me dat je een Lexus voor dik €11.000 best leuk aan kunt kleden.

Daarnaast begint de Business Line Pro bij €44.790 en de F Sport bij €46.490. Die varianten zijn volgens mij al behoorlijk compleet uitgevoerd.

Maar goed, Max wil geen Japanse auto dus is dit eigenlijk niet echt van toepassing.
@ej20g: klopt zat met 40k in mn hoofd. Helemaal gelijk. Denk dat als je alles aanvinkt bij het instapmodel je de 11k nog niet eens haalt. Rijd lekker,zeker de F sport ziet er gewoon gaaf uit ( maar dat is natuurlijk persoonlijk ) en met de betrouwbaarheid zit het vaak ook wel goed bij lexus.
Wat nou weer? Problemen met een Mercedes? Dat kan toch niet? Bij een zo duur betaalde “Priemiejum” is dat toch onmogelijk? Hoeveel % zijn de aandelen al ingestort op de beurs, net als bij Tesla?
Hoe komt de prijs van de 420d op 70k? Wanneer je de 420d met sportline neemt, sportstoelen,stoelverwarming, leer,zwarte hemel en een schuifdak neemt zit je op 62k. Daarvoor heb je geen Mpakket nodig en heb je een stuk potentere motor dan de 418d. De nieuwe B47 klinkt en rijdt overigens ook een stuk beter dan het vorige 2 liter blok(N47).
Waar blijft de Skoda superb ? 😉
@enricoleerdam: Die rijdt de CEO van de Lidl al :D
@123bat:

En daar is helemaal niets mis mee.
Een kale G-klasse. Onverwoestbaar, zelfs als ze tegen je aan rijden.
@faalhaas: Met het beschikbaar budget wordt het niet meer dan een 2×2.

Een nieuwe G klasse is niet passend binnen het budget.
Jammer dat Max zo’n ellende heeft gehad met de Benz. Nou zou deze motorisering niet mijn voorkeur hebben, maat de E-klasse an sich kan ik enorm waarderen. Als je er zo’n pech mee hebt gehad zullen de meeste mensen niet weer voor een Benz gaan. En dat is jammer. Geen fanboy overigens.
Maarja als Duits de voorkeur heeft, zou ik voor een BMW gaan. Maar die Jaguar… Tsjonge jonge, blijft een mooie wagen.
Als ik tot twee keer over zoveel problemen met een auto gehad had zou ik heel rationeel zijn en voor één van de betrouwbaarste auto’s in dit segment gaan…

De Lexus Is, de BMW of de Jag…
Het is misschien na je Mercedes avontuurtje niet echt een optie maar een tweedehands CLS is wel een prachtige auto die ook nog lekker vooruit wil. ;)

http://ww3.autoscout24.nl/classified/266138865?asrc=st|as

Of een V40/V60 D4 is ook een mooie optie. Erg zuinige motor met goede prestaties.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/272683210?asrc=st|as

Een out-of-the-box zou nog de Peugeot 508 GT 2.0 Bluehdi kunnen zijn. Die is er met 150 en 180 pk en heeft lekker veel koppel.

De 508 RXH of Hybrid4 zou ook kunnen maar ik ben bang dat je niet aan de versnellingsbak kunt wennen als je uit een volautomaat auto komt. Verder is dat wel een erge mooie auto qua techniek werkt deze ook naadloos en ik heb er al 300000km probleemloos mee gereden.

Succes!
Tja, wat heb ik hier aan toe te voegen…
Ik was behoorlijk fan van de Jaaaag maar wat daar tegen spreekt zijn toch nog wel behoorlijk wat afwerkingsmissers en de Navi unit die niet mee kan met de Duitsers. Nou ja, zolang die bij die laatsten niet uitvalt tenminste…

Too soon?

Zo zag ik bijvoorbeeld in een filmpje van de Jaaaaaag dat de hendel om de achterbank om te klappen in de kofferklep echt van het kaliber Chinese meuk bij Halfords (rip) is. Maar dan ook echt van ‘hoe kon iemand denken dat dit ok was’ en waardoor je je af gaat vragen waar ze nog meer van dit soort houtje-touwtje oplossingen in de auto hebben verwerkt. Vervolgens zag ik laatst een foto bij een test op autobild waar te zien was hoe slecht de voordeur aansluit op het zijskirt. Ik bedoel dit is zoals het heurt bij de Dreier:

http://i.auto-bild.de/ir_img/1/3/4/4/9/3/3/BMW-340i-1200x800-46bca1dc07b3a87a.jpg

En dit is de Jaaaag:

http://i.auto-bild.de/ir_img/1/3/4/4/9/3/3/Jaguar-XE-S-1200x800-cd74a23845ce26de.jpg

Tsjah…Het is wel jammer want zo’n beetje alle reviews zeggen dat het ding rijdt als de beste, maar ik zou zelf toch wachten om te kijken of ze dit verbeteren bij komende bouwjaren/een facelift en dus nu niet voor de Jaaag gaan.

Wat mij betreft komt Audi nicht im frage vanwege de prijs/FWD combinatie en de 4 GC vind ik zelf niet mooier dan de 3 sedan vanwege het zijruitje achter de achterdeur ergo ik zou wachten op de Giulia, of nu toch gaan voor zo’n prachtige 518d.
@jaapiyo: *- en
@jaapiyo:
Als die nieuwerwetse Jaguars tegen regen kunnen, zijn al 10x beter als al het andere wat Jaguar ooit heeft gemaakt. Scheef paneeltje kan er dan nog wel mee door ;-)

Dat gezegd hebbende: ik moet serieus eens gaan kijken naar een goedkope (en regen doorlatende) XJ40. Ik wil er gewoon eentje……. Nu nog een manier bedenken om ‘em ook elke maand te kunnen betalen….
@Rob: waarschijnlijk duurder dan een nieuwe XE leasen 😓
Dat kan ik alleen maar beamen, dat de Mercedes kwaliteit soms best ruk is. Verder wel erg leuke auto’s. Mijn advies: als je echt kwaliteit wil, neem de A4. Beetje saaier dan de Merc, maar kwaliteit zit goed. Verder is de 4 GC wel een leuke kar, maar wie wil er nou een BMW logo op zijn auto?
@kapiteinaudi: wat ik hoor is dat de problemen zich voornamelijk beperken tot de hybride modellen.
@kapiteinaudi: hiero! E36 die ik nu heb zot er een op en op de e34 zometeen ook!
Als je de ellende van de Mercedes echt voorgoed wil vergeten: neem de Audi. Vallen gelijk alle problemen met de Mercedes in het niet en ga je weer naar een Mercedes verlangen…
Leuke keuze, 50k stuk slaan op een nieuwe auto. Ik zou zelf niet direct voor het duurste kiezen om dan vervolgens geen ruimte te hebben om hem aan te kleden. Een 418d is leuk, maar 3k aan opties is niet voldoende. Met metallic lak en navigatie zit je je er al boven.

Daarom bij deze mijn lijstje:
1. Volvo S80 D4 Automaat Momentum (EUR 48.495):
Eigenlijk een van de best bewaarde geheimen. De S80 is ruim, zeer comfortabel en ik vind het model eigenlijk alleen maar mooier worden. Ok, hij gaat al even mee, maar dat betekent dat je voor minder dan 50 mille een volle E-segmenter hebt met 180pk, volle uitrusting én 8-traps automaat. Oh: en alle kinderziektes zijn er uit. Daarbij vind ik Volvo een mooi merk: wel premium, maar niet de kapsones.

2. Ford Mondeo 2.0 TDCI Vignale (EUR 47.945)
Helemaal bomvolle Mondeo. Mooi interieur, fijn onderstel en prima motor. Een standaard 418d of volle Vignale? Ik zou het wel weten. Qua ruimte minder dan de vorige. Ik heb even in Schiphol er naar gekeken: wel een dikke auto. Zeker als vijfdeurs met 19” gesmede velgen. Tip: neem een zwarte of donkerblauwe: komt de bekleding en grille mooi uit.

3. BMW 518d Executive (EUR 49.985)
Waar ik een kale 418d zonde vind, is een bijna kale 518d zeer de moeite waard. Want je hebt de ruimte en de ‘badge’van wat je nu gewend bent. Rijdt bizar goed. Fantastische mix tussen sportief en comfort. Neem een donkerblauwe met beige interieur en het is nog chique ook. Wel de plaatjes verwijderen en chipje regelen bij Hartge. Executive is net compleet genoeg. Kijk uit met extra opties. Mooie wielen? 2,5 mille. Groot navi? 2 mille. Leren sportstoelen? 4 mille… En zo gaat het maar door.

4. Opel Insignia 2.0 CDTI Bi-Turbo Cosmo (EUR 40.995)
Wederom een bomvolle middenklasser. Als 4×4 9 mille duurder en dus nog steeds in budget! Qua uiterlijk nog altijd schitterend. Interieur prima en ruim. Opties uitstekend. Motor lekker sterk. Heb je 10 mille over voor een leuke vakantie, Mazda MX-5 voor erbij of een klein open zeilbootje met trailer. Of bier. Heel veel bier.

5. Audi A6 2.0 TDI Business Edition (EUR 49.690)
Geld eigenlijk hetzelfde voor als met de 5-serie. Ware het niet dat ik de A6 een iets mooier interieur vind hebben, maar de 5-serie rijdt aanzienlijk beter. Daarbij zit er toch een 2.0 TDI in. Hoeft niets te betekenen, maar toch. Het is je eigen geld, geen leasert. Op zich zit ie goed in de spullen, alleen leer moet je achteraf laten monteren. En Navi erbij bedingen. Dan heb je best een prima auto aan.

6. Skoda Suberb 2.0 TDI DSG Laurin & Klement (EUR 50.090)
Tsja, wat is ‘premium’? En wat is het waard? Deze Suberb is comfortabel slagschip met 190pk en schijnt zuinig en schoon te zijn? Laurin & Klement uitvoering is poepchique en zorgt ervoor dat het je aan niets ontbreekt. Net als de E-klasse een fijne ‘taxi’. Dit soort auto’s zijn vaak taxi’s omdat het fijne auto’s zijn om personen in te vervoeren: precies de bedoeling. Dat de buren minder onder indruk kunnen zijn, zou mij alleen maar bijdragen aan de feestvreugde. Ik vind hem zelf wel heel comfortabel, maar als dat je ding is: look no further.

7. Peugeot 508 GT 2.0 BlueHDI 180 (48.000)
Dikke Franse diesel. Model is niet spectaculair, wel netjes. Prijs is zeer concurrerend. Motor is zeer prettig en het onderstel is lekker Frans: stevig genoeg maar wel lekker comfortabel. Zit wederom zeer goed in zijn spulletjes. Zal wel het hardste afshrijven, denk ik. Traditioneel doen grote fransosen het niet zo goed.

Geen onterecht advies van vele Autoblog reaguurders: Wacht nog even op de Alfa Romeo Giulia of Renault Talisman. Ik heb ze beide gezien op de IAA, en beide vielen mij nogal tegen (zeker als je vanuit een E-klasse stapt, kan ik mij zo voorstellen). Maar interessante auto’s zijn het zeker. Met name met de Talisman kun je gaan voor een hele dikke diesel. Ik ben bang dat de Alfa op 3-serie niveau komt qua prijzen.

Yolo Advies deel 1: Aangezien je er toch alleen in rijdt: een mooie ex-demo Audi A5 Coupe met wat opties. Ze zijn nu in der uitverkoop. Ik vind het nog altijd een van de mooiere coupe’s in zijn klasse.

Yolo Advies deel 2: Jaguar XF 2.0d en dan een van de allerlaatste van het vorige type. Misschien wel beter dan de 5-serie, alhoewel de motor van de BMW wel potenter is. Maar een leuk aangekleed uitloop model kan in het budget vallen. Nog een voordeel met uitloop auto’s: ze zijn vaak behoorlijk betrouwbaar: de kinderziektes zijn er wel uit (gaat nog een leuke worden met de nieuwe Giulia…)

Succes met de keuze!
@gtwillem: optie 4 is dus echt de enige goede optie. Bier, heel veel bier.
@lekbak: Nee alleen optie 3 is een juiste optie. Ten eerste natuurlijk omdat ik die zelf ook al voorges…*kuch*

Maar zonder grappen; het is namelijk de enige met aandrijving op de juiste wielen en dat wil je als je 50K uitgeeft aan een fijne sedan. Bovendien is de huidige 5 IMO een zeer goed geslaagde ‘echte’ BMW, waarschijnlijk zelfs dé beste in het huidige gamma. Ok, de styling is niet echt gedurfd te noemen maar ik zag laatst nog een exemplaar van na de facelift langskomen, in typisch Nederlandse crisis/lease uitvoering en keek toch nog even om. Niet iets wat ik vaak doe bij sedans die al 5 jaar op de markt zijn.

Kies een donkerblauwe met een zwart interieur en jhet is nog chique ook.
@jaapiyo: als je 50k uitgeeft aan een sedan met een instapdiesel, lijkt mij de locatie van de aandrijving niet heel erg relevant, desalniettemin is de 5-serie de beste optie. Alleen heb je niet heel erg veel 5-serie voor 50k.

Misschien een ex demo 520d High Executive?

@gtwillem: Tsjah dan hebben we het weer over die discussie of je wat hebt aan de voordelen van RWD bij minder dan 200+ pk. Ik ben persoonlijk van mening van wel (geen aandrijfreacties in het stuur, kleinere draaicirkel, doorgaans betere gewichtsverdeling/tractie en ‘het gevoel’).

Maar als we dat even buiten beschouwing laten; mocht de vraagsteller een particuliere koper zijn (tegen de linksige afspraken in zijn ze er kennelijk toch nog in Nederland, particuliere kopers met 50K budget) zou ik sowieso linea recta naar mobile.de o.i.d. gaan om een bomvolle Fünfer uit Duitsland te halen en als het dan diesel moet zijn ook maar gelijk 530d, 535d of ‘YOLO advies’ Alpina D5. Die laatste past met BPM erbij schat ik in zo’n beetje net in het budget zonder al te veel km’s http://bit.ly/1PGDzdL. Al was het alleen al uit principe om niet zoveel belasting te betalen op een nieuwe auto als de roverheid wil hebben, maar ook gewoon omdat je juist op dit soort auto’s flink voordeel kan halen op Duitse import (gewoon meer/überhaupt aanbod daar niet alleen in absolute zin maar ook per capita, waardoor de afschrijving wat prettiger is…voor kopers dan).

Ja een nieuwe auto is even leuk, maar na een maand is het net als bij nieuwe schoenen na een of twee dagen of een nieuwe telefoon na een week; de eerste kleine beschadigingen zitten erop en het is weer gewoon een gebruiksvoorwerp (nou ja, de heilige koe blijft wel een beetje speciaal natuurlijk voor de autoliefhebber maar je begrijpt wat ik bedoel).

Maar, ik vermoed gezien de hybrid/diesel keuze en de 1:15 eis dat het hier toch misschien gaat om een leasert. In dat geval wordt Duitsland een wat lastigere optie en is kijken of er ergens in Nederland een leuke leasebare demo staat misschien inderdaad wel interessant, maar ik denk dat als je dan dezelfde prijs hanteert het verschil in ‘de hoeveelheid auto’ onder de streep niet zo groot is. Moet je weer apart een deal maken voor het leasebedrag/waardebeapling/staat van onderhoud et cetera…Ik weet eigenlijk niet hoe makkelijk dat is maar ik stel me zo voor dat spiksplinternieuw leasen in vergelijking een stuk eenvoudiger is.
@jaapiyo: Qua RWD/FWD kunnen we een lange tijd discussiëren, maar ieder zijn voorkeur. Een Audi A6 vind ik een fijnere snelweg auto dan een E-klasse, persoonlijk. Maar dat is niet zozeer omdat het een voorwielaandrijver is, maar meer de afstemming van het onderstel, veren, dempers etc, stuurgevoel, zitpositie.

Dat gezegd hebbende, als ik particulier mocht shoppen voor een dikke diesel, zou ik ook iets in die sfeer zoeken. Een A6 3.0 TDI, 530d of E350 CDI zijn misschien wel de fijnste reisauto’s die er zijn.

Het enige waar je wel mee uit moet kijken en eigenlijk iedereen vergeet op AutoBlog: eerst importeren, en dan rijdend houden. Een nieuwe 520d heeft gunstige onderhoudskosten, lage brandstofkosten en is aanzienlijk goedkoper in de verzekering. Ja: je hebt meer afschrijving, maar over een periode van drie jaar ben je met een (bijna) nieuwe 520 een stuk goedkoper uit dan een oudere 535d/B5.

Daarbij denk ik dat Max de auto op de zaak zet, en een bedrag heeft ingecalculeerd aan kosten voor de auto. En met een exoot als de D5 word dat een totaal ander plaatje.

Wel een gruwelijk dik ding trouwens!!
@jaapiyo: ik heb er even over nagedacht, en er komt een bijzonder moment aan: ik ben voornemens jou gelijk te geven betreft FWD/RWD… 😉

Dat komt niet zozeer door het vermogen, maar door het koppel. Tuurlijk, met 150-190pk is FWD tegenwoordig prima te doen. Maar die diesels leveren vandaag de dag een puist koppel, tegen de 400nm… En bij die 2liters komt dat ook nog eens vrij abrupt vrij. En dan is FWD inderdaad minder prettig, want een LSD heeft een A6 niet… Dus zit je al snel met een spinnend binnenste voorwiel of nog erger: een TCS lampje wat in elke bocht brandt… En als er een keuze is tussen een voorwielaangedreven A6 of diverse achterwielaangedreven kandidaten (5, E, XF), dan is dat net even meer, ehhh, Premium 😃😆
Met dit budget zou ik een ex demo auto nemen. Bijvoorbeeld een mooie 5 serie of een a6
Ik snap best dat je nu een afkeer hebt op het merk Mercedes, maar dat ze prachtige en kwalitatief goede auto’s kunnen bouwen hebben ze in het verleden wel bewezen. Ik denk dat je simpelweg pech hebt gehad, ook al kan je je dat haast niet voorstellen..

In dit segment zijn er gelukkig genoeg mooie en goede auto’s te vinden. Wel zou ik persoonlijk kijken naar een jonge en nette occasion met een lage kilometerstand. Zo kan je een prachtige A6, 5-serie of, als je het nog wilt, E-klasse vinden.
Hier even snel wat opties:

Audi A6: http://ww3.autoscout24.nl/classified/276680093?asrc=st|as

BMW 5-serie: http://ww3.autoscout24.nl/classified/278657954?asrc=st|as

Mercedes E-klasse: http://ww3.autoscout24.nl/classified/276364729?asrc=st|as

Zelfs een mooie CLS zit tussen de mogelijkheden: http://ww3.autoscout24.nl/classified/273575739?asrc=st|as

Zitten alle drie ruim in de opties en zijn mooie auto’s om te zien.
Verder kan je natuurlijk kijken naar wat merken als Jaguar, Volkswagen, Volvo en Skoda te bieden hebben. Met uitzondering van Jaguar zijn het niet ‘premium’ merken, maar allemaal stuk voor stuk goede auto’s
Een goed in de opties zittende Passat is een geweldige wagen, evenals een Superb.

Ik persoonlijk ben een liefhebber van Mercedes (vind het ook bijzonder spijtig dat dit je is overkomen), dus mijn keuze zal uitgaan naar een jong gebruikte Benz.
Maar het is jouw keuze en ik wens je daar veel succes bij!
4 Gran Coupe.By far de benchmark.Alles aan die auto is goed.Alles.De vergelijkbare 428i die ik gisteren reed is fantastisch, maar een zilveren GC met de juiste wielen en M pakket is niet te versmaden.
Voor precies 50k rij je een hele dikke Superb 2.0 190pk DSG, met de juiste velgen, leer en een schuifdak. De rest (navigatie, grapjes als een automatisch dimmende binnenspiegel) is gelukkig standaard op een Style Business, in tegenstelling tot bij de duitse “premium” merken.
@StefanoDiBosso: ja en het stuurt als een natte krant
Vind die Audi maar niets…

Heb trouwens niet dit mailtje gestuurd btw
Ik ken mensen die juist zo ziek zijn geworden van hun engelse of italiaanse saloon, dat ze overgestapt zijn naar een duitser. Ik vind de voorgeschreven situatie echt onzin en onreeel. dikke doei
dit: http://ww3.autoscout24.nl/classified/273989507?asrc=st|as

of dit: http://ww3.autoscout24.nl/classified/276390667?asrc=pl|as

of of dit: http://ww3.autoscout24.nl/classified/275752816?asrc=pl|as

Eigenlijk kan meneer met 50k zo’n beetje alles kiezen wat er te kiezen valt. Van een demo 520d met alles er op en er aan tot hetzelfde bij Jag of Audi. Maar met het autoblog advies ben ik het roerend oneens: als je uit een E komt, wil je echt liever niet in een A4 of 4 serie terecht komen. Het beste advies is: stap gewoon over je 2de-hands vrees heen, en pak een bomvolle ex-demo. Daar ga je zo veel meer van genieten dan een bijna kale 418d…
Zoals eerder genoemd de Alfa Giulia. Anders voor 50k jong gebruikt kopen ipv van nieuw. Heb je ineens veel meer opties.

Is het mogelijk om via een ‘update’ te horen wat de keuze nu uiteindelijk geworden is bij dit soort artikelen? Ben ik wel erg benieuwd naar!
@Bender: ja, en met foto svp.
@Bender: Een jong gebruikte giulia?
Waarom een kale nieuwe auto kopen, als je voor hetzelfde geld een zo goed als nieuwe bomvolle auto kan krijgen waar de spreekwoordelijke kop af is?!

Ga voor een BMW 5 diesel, met comfortzetels en luchtvering. Bijvoorbeeld deze: http://www.mak-auto.nl/auto/collectie/aanbod/318-BMW_5_Serie_520d_High_Luxury_Edition_pano_head_up_ACC_topview_NL_auto_vol. Dan ben je die E heel snel vergeten!
Wat een saaie boel zeg voor een gast van 18 met wat zakgeld..
Alsof je het liefst rond wil rijden in een taxi?! Want come on, dat zijn taxi specs.
Dat deed vaders in zijn haydays toch beter, die maakte Eindhoven en rest van limbo/brabo onveilig in een witte Mitsubishi Lancer evo V. Toentertijd de snelste op de 0-100 wat je kon krijgen aan 4 deurs hooligans.

Gooi er nog eens 40 rooie tegenaan en bestel een giulia QV. Zullen ze in Italië leuk nieuws vinden en voor je weet rijd je in de enige juiste kleur. Rosso!
Een Maseratie Ghibli diesel
@gecko75: ja eindelijk een man met smaak
Wat nou geen Japans. Japanners zijn kwalitatief juist beter, en goedkoper in aanschaf en qua opties. Sorry hoor, maar met zo’n budget kun je een hele vette dikke Mazda 6 sedan kopen, en dat zou ik dan ook zeker doen. Qua uiterlijk ook een prachtige wagen
Wel raar van die E-klasses, wij hebben zelf in 2 jaar tijd 100000km met een E220 (2012-model)
en er nooit een enkel probleem mee gehad. M’n vader heeft zelf ook verscheidene Mercedessen gehad en er ook nooit problemen gehad.
Dan heeft Max toch wel echt pechmodellen te pakken gekregen :)
@tdu2zonda: Ja een blauwe E250 CGI AMG-pakket leasewagen, altijd netjes warm gereden!
De nieuwe mondeo? Dat ding is aardig mooi geworden!
2 mercedessen achter elkaar? Tja Max, jij bent dan toch echt de gemeenschappelijke oorzaak.En waarom worden er alleen maar auto’s een klasse lager opgesomt. Het rijtje hieronder is concurentie voor de C klasse. Rijtje zou Audi A6, Jaguar XF of BMW 5-serie moeten bevatten. Maar ik heb zo een idee dat Max die ook zo naar de klote helpt.
Als je er van plan bent wat langer mee te rijden, zou ik zeer overwegen om een auto te pakken met de kop er af:

Hier een BMW 525d High Executive in de Exclusive kleur Mondstein met alle smakelijke opties. Deze auto os helemaal af:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=270344073

Of wat dacht je van deze Audi A6 2.0 TDI 190pk S-tronic, niet zo dik als de BMW, maar wel goedkoper. Kun je besteden aan een lederen interieur ;-). Dat mist ie wel een beetje.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=271550130

Dan een Jaguar. Kijk eens wat je hebt met een paar duizend kilometer op de klok: deze schitterende XF in mooi rood met gave wielen. En vol in de opties. Voor nog geen 50k. Uit 2015:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=275147955


Buiten de kaders kom ik dit mooie spul nog tegen:

Deze wel heel erg volle Passat met 240pk diesel:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=273029347

Aangezien je toch niet alle ruimte nodig hebt, een 2015 BMW 220d Cabrio. Met opties. Gewoon on et budget:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=277340967

Maar de auto die je gewoonweg moét kopen. Hij staat bij de Opel dealer in Meppel. Maar het is een plaatje, en heeft alles mee:
Een BMW 520d uit 2015. Dus je gaat er niet op achteruit qua jaren. En maar 2.100km op de klok. Als je 30k per jaar gat rijden, is dat pinda’s. Het is een High Executive Luxuru Line; geen kansloze 418d M-Sport excercitie. Deze auto snelt in 7.7 naar de 100 in de topsnelheid bedraagt 233 km/h. Dat zijn keurige waarden, te meer de auto rond de 1 op 16 daadwerkelijk verbruikt. Gescheiden Clima, Navi, iDrive, 19″ lichtmetaal, lichtgrijs leder, park distance control: zit er allemaal op.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=275752816

@e1000bmw523i: een mooiere F10 is er toch niet te vinden voor dit geld? Ben zelf meer Audi kenner ;-).
@gtwillem: Die 5 bij de Opel dealer is een mooi ding, maar heeft alleen wel de standaard stoelen. Die zijn niet per se slecht, maar als het helemaal af moet zijn dan moet je gewoon ook de comfortzetels erin hebben. Als je de comfortzetels gevoeld hebt wil je nooit meer anders!
@clioracing: tsja… Dat is het probleem een beetje met de A6, 5 en E. Er zijn zo veel opties voor te krijgen dat het eigenlijk nooit stopt ;-).

Als je eenmaal de Harmann Kardon stereo hebt gehoord, wil je nooit meer anders. Als je eenmaal luchtvering hebt ervaren, wil je nooit meer anders. Als je eenmaal het grote navigatiesysteem hebt gebruikt, wil je nooit meer zonder. En zo kun je doorgaan…

Max wilde een auto ter vervanging van zijn E220 CDI, en dan is deze 520d een goede optie. Want dit is wel even wat prettiger dan een handgeschakelde 518d zonder opties met 2.100km minder. Dus binnen de eisen gesteld door Max, lijkt mij deze auto de beste optie.
Pffff, worden alleen maar saaie sedans genoemd hiero…. Ik lees nergens dat dat een verplichting is….. Dus bij deze:

Voor 50k kun je ook bij Opel shoppen. Huh? Ja, dat is correct. Opel. De Cascada welteverstaan. Heb je een 170pk diesel. Lang niet slecht. En dan rij iets wat poepchique is en als het lekker weer is doe je dat kapje lekker los. Heerlijk. Daar wordt je vrolijk van, getuige onderstaande foto:
http://www.bnr.nl/incoming/193527-1303/opel5.jpg/ALTERNATES/i/opel5.jpg

Of de retrotastische Volkswagen Beetle. Merkwaardig dat ik die zo weinig zien. Is namelijk het enige gezellige ontwerp van Volkswagen momenteel….. Kun je ook met een vlotte diesel bestellen en alle opties die je maar wilt. En natuurlijk met die heerlijk retro wieldoppen. Kan nog net ;-)
http://www.conceptcarz.com/images/Volkswagen/2012-Beetle-Fender-Edition-02-800.jpg

En als je gewoon geen gezeik wil hebben: Subaru Outback. Ja, is een stationwagon en eigenlijk helemaal niet mooi…. Maar wel eentje die nooit klaagt en je zou overal moeten komen met die bodemvrijheid en 4WD. De dieselmotor is een boxer, da’s ook wel weer lekker exotisch ;-)
http://img2.netcarshow.com/Subaru-Outback_2015_800x600_wallpaper_0d.jpg
Waarom geen dikke 2reeks? Als je toch alleen rijdt… Hoef je niet zo’n groot schip te voeden…
Gewoon ff doorkarren in die Benz en nu alvast je handtekening zetten voor een Giulia
@Capibaro: Wat het toppunt van betrouwbaarheid zal zijn;)
@clioracing: iig niet minder betrouwbaar dan een paar duitse merken waar heel nederland in rijdt. Dus ja laat hem het straatbeeld eens opvrolijken
Max rijdt dit jaar toch Renault…?
Zeer ongeloofwaardig artikel
Een AUDI zeker proberen, cool, strak en mee met zijn tijdd en zeker de a4 volledig nieuwww audi foreverrr!!!!!!!!
Kan me niet voorstellen dat dit artikel op waarheid berust maar goed. Blijf gewoon lekker bij de E klasse, een E350 cdi. Ok die heb je niet voor 50k maar dan pak je gewoon eentje van een jaar of anderhalf oud. Precies zo heb ik het ook gedaan, en deze E klasse heeft mij nog nooit met ook maar iets in de steek gelaten. En hij heeft ook nog eens een heerlijke motor met enorme trekkracht.
Ik zou een dik aangeklede mazda6 nemen. Nuff said
Gewoon voor de jaguar gaan. Geen gekke beige klein aub.
Simpel. Voor 50K aan Uber credits. Krijg je een dikke S klasse met chauffeur die je overal brengt. Geen onderhoudskosten, verzekering, wegenbelasting en parkeer problemen. Opgelost!
De auto die je nu voor 50k nieuw zoekt, staat voor 35k tweedehands te koop. Neem bijvoorbeeld een 530d met 80.000 op de teller. Houdt je nog ongeveer 15k over voor onderhoud van deze net ingereden auto. Moet lukken zou je zeggen.
Het is zoveel fijner om wat power over te hebben ipv altijd jaloers te kijken wanneer er weer zo’n zelfde auto voorbij komt als je zelf hebt maar dan in dikke motorisering.
530d vs 520d scheelt ook weinig in verbruik. Haalde met de 520d 6,3l/100km, met de 530d 6,9l/100km ;).
Ik zou voor een bmw gaan. Altijd gehad en nog nooit grote problemen mee gehad. Echt een aanrader.
Moet het een nieuwe auto zijn:
– Ford Mondeo Vignale: voor 50k heb je alle opties die je wilt + goed rijgedrag + een beetje pit.
– Aangezien je alleenstaand bent: BMW 2-serie: of een 220d met veel opties of een 225d met wat minder opties. Persoonlijk zou ik een 220d met wat opties en een chipje opteren.

Maar ik zou eigenlijk gaan voor een tweedehandje. Een jonggebruikte 5-serie of een jonggebruikte en bomvolle 3- of 4-serie. Daarnaast zou ik ook eens kijken voor een XF van na de facelift. Prachtige wagens vind ik dat.
http://www.autoblog.nl/nieuws/wie-koopt-een-maserati-granturismo-met-166k-op-de-teller-81331
@tjorque: moest ik ook denken. Wat een opsomming van saaie auto’s hierboven voor een vrijgezel met 50k te spenderen….pffff
Mijn advies: Koop geen nieuwe auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).