• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de waterstofauto van Honda

Auteur: ricardo, gepost 30 september 2015 om 08:57 – 54 Reacties

Afbeelding Dit is de waterstofauto van HondaAfbeelding Dit is de waterstofauto van Honda

Dit is de waterstofauto van Honda
Maak kennis met de FCV in zijn final form.

Het is niet alleen Toyota die zich heeft ondergedompeld in waterstofplannen, ook Honda ziet er brood in. Voorafgaand aan de Tokyo Motor Show hebben ze de productieversie van de FCV getoond.

De FCV, een naam die Toyota eveneens gebruikte voor hun conceptversie van de Mirai, is niet moeders mooiste geworden. Het front heeft de styling die je ook bij de nieuwe Civic ziet, wat op zich prima oogt, maar achteraan wordt het al wat moeilijker. We hebben nog geen foto’s vanuit andere hoeken, dus we zullen niet te hard oordelen. Waar het echter om gaat is de techniek: aandrijving door middel van waterstof.

700 km bereik

Of beter gezicht: door middel van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. De benodigde hardware zit op de plaats waar bij conventionele auto’s de motor + versnellingsbak is geplaatst. Specificaties geeft Honda nog niet vrij, behalve dat de actieradius op een niet misselijke 700 kilometer uitkomt. Flink meer dan de Mirai, die na 480 km het tankje leeg heeft.

Honda laat niet weten wanneer we hem op de weg gaan zien, maar dat ze grote plannen hebben met waterstofauto’s staat vast. Zijn debuut is op de Tokyo Motor Show eind deze maand.

Ook interessant!

  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast
  • veranderd
    Lief en schattig? Deze Honda e is stoer en wild
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken
  • Honda's blijven steken
    Honda's blijven steken in 2002, frappant

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

FCV, Honda, tokyo-2015, waterstof

Vorig bericht: « Tesla Model X: dit is de productieversie
Volgend bericht: Mazda toont glimp van een nieuwe sportauto »

Lees Interacties

Reacties

  1. ritchie zegt

    30 september 2015 om 09:00

    Haha eindelijk een honda waar ze niet zo’n gekke uitlaat op kunnen zetten

    Login om te reageren
    • marv46 zegt

      30 september 2015 om 09:09

      @ritchie: Auto’s op waterstof hebben nog steeds een uitlaat nodig, ze moeten het water immers ergens kwijt.

      Het zal me niks verbazen als ze hier ook een fart-cannon (correctie: wet-fart-cannon) opzetten. Voordeel is wel dat ze er waarschijnlijk niet meer herrie mee gaan maken.

      Login om te reageren
      • ritchie zegt

        30 september 2015 om 09:15

        @marv46: Dan heeft het ook niet echt nut om zo’n dikke uitlaat erop te zetten

        Login om te reageren
        • bmw135i zegt

          30 september 2015 om 09:24

          @ritchie: Dat heeft het sowieso niet

          Login om te reageren
          • ritchie zegt

            30 september 2015 om 09:51

            @bmw135i: wel op een 135i :) ook een coupé net als de onze?

            Login om te reageren
            • Hubert zegt

              30 september 2015 om 10:58

              @ritchie:
              Zelfs daar niet

              Login om te reageren
              • ritchie zegt

                30 september 2015 om 11:52

                @Hubert: ochjeejj ben jij de grappigste thuis?

    • BaRa zegt

      1 oktober 2015 om 19:47

      @ritchie: druppelteller…

      Login om te reageren
  2. jpoers zegt

    30 september 2015 om 09:01

    Het is geen schoonheid, maar kan er naar kijken zonder dat mijn ontbijt op het scherm spettert. In tegenstelling tot wat Toyota de fabriek uitjaagt.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      30 september 2015 om 09:18

      @jpoers: Ik vind hem wel wat hebben van de citroen c6

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        30 september 2015 om 10:04

        @martinus: serieus? De meest elegante, chique en aristocratische berline van de afgelopen 30 jaar?

        Ik kijk nu voor de vijfde keer maar zie het echt niet, eigenlijk. Ja, de wielen lijken even rond te zijn en ook hier zijn de koplampen aan de voorkant van de auto gemonteerd.

        (Maar stel je eens voor, een C6 met deze techniek…)

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          30 september 2015 om 12:32

          @gtwillem: Stel je liever voor, een DS7 met deze techniek…

          Login om te reageren
          • BaRa zegt

            1 oktober 2015 om 19:47

            @Esprit_de_Flandre: … [kwijl]…

            Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        30 september 2015 om 11:15

        @martinus: ja inderdaad nu je het zegt! Vanaf de a stijl naar achter heeft ie daar zeker trekken van.

        Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      30 september 2015 om 09:56

      @jpoers: Precies en mooi gezegd. Voor de mensen die hun ontbijt inmiddels verteerd hebben:

      http://images.thecarconnection.com/med/2016-toyota-mirai-hydrogen-fuel-cell-car-newport-beach-ca-nov-2014_100490078_m.jpg

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        30 september 2015 om 10:56

        @sketcher: God allemachtig wat een lelijk hok zeg! Het is dat ik nog niet ontbeten heb maar anders lag het nu op mijn toetsenbord.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        30 september 2015 om 12:36

        @sketcher: Prachtig toch? Sci-Fi shit…

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      30 september 2015 om 11:14

      @jpoers: Bedankt voor het toveren van een lach op mijn gezicht op deze ochtend.

      Login om te reageren
      • jpoers zegt

        30 september 2015 om 12:54

        @berlinetta: graag gedaan.

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    30 september 2015 om 09:04

    Ach het kan gekker. Alleen zie ik persoonlijk het nut van waterstof nog niet in. Dat infotainment scherm kan overigens echt niet. Net alsof ze een iPad op het dash hebben geplakt.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      30 september 2015 om 09:12

      @dutchdriftking: beter dan de ipad mini met ipad 1 randen en een resolutie van een nokia 7230 die er bij MB in de productie versies zit.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        30 september 2015 om 09:31

        @gregorius: Die ziet er inderdaad ook niet uit.

        Login om te reageren
        • ThomasBol zegt

          30 september 2015 om 10:47

          @dutchdriftking: ahum, of Renault met hun Lidl tablet interieur.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            30 september 2015 om 13:01

            @thomasbol: zoo…. Ik dacht dat ik de enige was. Op zich een prima interieurtje, niets mis mee: maar die centre console kan echt niet. Ik vind het ook niet mooi werken. Zowel bij de Talisman als de Megane is het helemaal niets. Alsof ze er inderdaad zo’n goedkope Asus tablet voor kinderen in hebben gemonteerd.

            Login om te reageren
  4. 135i zegt

    30 september 2015 om 09:07

    De voorkant lijkt wel een vervormde Renault Talisman.

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      30 september 2015 om 09:09

      @135i: nu je het zegt inderdaad

      Login om te reageren
  5. smoothoperator zegt

    30 september 2015 om 09:08

    Honda: voorsprong door techniek

    Login om te reageren
  6. parker zegt

    30 september 2015 om 09:10

    Wat een gedrocht.. De wederopstanding van de FSO Polonez?? Waarom moet alles wat eco is er meteen uitzien alsof het alleen voor debiele demente bejaarden bedoeld is??

    Login om te reageren
  7. ThomasBol zegt

    30 september 2015 om 09:10

    Ja! Dit is de toekomst. Weg met die Elon Musk rommel #onedayfly

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      30 september 2015 om 10:06

      @thomasbol: Tesla is al weer een aantal jaren op de markt.

      Ik denk dat het alleen maar goed is dat er meerdere merken progressief denken én handelen. Je kan van Tesla zeggen wat je wilt, maar ze hebben wel voor opschudding gezorgd.

      Dat gezegd hebbende kan ik juist de techniek van Honda altijd heel erg waarderen.

      Login om te reageren
    • clarkson zegt

      30 september 2015 om 10:08

      @ThomasBol: Ik ben bang van niet. Elon Musk wordt als een soort profeet gezien. En als de o zo troste amerikanen achter een product gaan staan zal het alleen maar groeien.

      Login om te reageren
    • widodh zegt

      30 september 2015 om 14:59

      @ThomasBol: Waterstof werkt niet. Het is energie technisch niet rendabel. Het is zo klein dat het uit je tank weg lekt en na 2 a 3 weken is je tank leeg. Nee, het gaat het nooit worden

      Login om te reageren
  8. a3aan zegt

    30 september 2015 om 09:18

    Hij heeft wel wat Citroën kenmerken

    Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    30 september 2015 om 09:30

    Je zal maar een gigantisch merk zijn. En de verbrandingsmotor niet eens onder controle kunnen krijgen (zowel qua betrouwbaarheid als verbruik en uitstoot). Dan loop je al ernstig achter met hybrides, laat staan elektrische auto’s. Komt Honda met dit….

    Vorsprung durch marktpenetratie :-)

    OT: ik vind het wel een gaaf ding, hoor. Ben benieuwd hoe de techniek het rijden beïnvloed. Laag zwaartepunt bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      30 september 2015 om 09:31

      @gtwillem: haha, en welk verbruik hebben we het over, toch geen olie? :P

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 september 2015 om 09:41

      @gtwillem: Dit is de toekomst, voorop gesteld dat we waterstof kunnen produceren zonder er extreem veel energie voor nodig te hebben. Las tijdje terug een artikel dat IJsland met al z’n geothermische bronnen zich tot een wereldleider op het gebied van waterstof wil gaan ontwikkelen.

      Login om te reageren
  10. Tonnie zegt

    30 september 2015 om 09:44

    Ziet er modern uit met wat hoekige ’90s styling. Ik vind dit wel wat hebben.

    Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    30 september 2015 om 09:53

    “Of beter gezicht: door middel van een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit.”

    Das idd beter gezicht…

    Login om te reageren
  12. Koos zegt

    30 september 2015 om 10:04

    Waterstof is met de huidige watertekorten in veel plaatsen op de wereld niet duurzaam. Voor 1 kg waterstof is namelijk 7 kg water nodig. Los nog van de energie die nodig is om water om te zetten naar waterstof en om waterstof op de tanklocatie te krijgen…

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      30 september 2015 om 10:43

      @Koos: Bijna alle water op de planeet is zout, maar dat kun je er uit filteren – als je toch bezig bent de waterstof los te peuteren. Elektrisch rijden is ook niet duurzaam als je het hele traject bekijkt. Ergens moet heel veel energie gebruikt worden of onvervangbaar materiaal verbrand worden om brandstof/energie te verkrijgen.

      Login om te reageren
      • Koos zegt

        30 september 2015 om 11:13

        @oxymoron: wel wrang dat water tbv waterstof klaarblijkelijk wel de moeite waard om te filteren, maar niet tbv drinkwater. #firtstworldproblems

        Login om te reageren
    • vondudenstein zegt

      30 september 2015 om 10:52

      @Koos: Terechte punten. Was het maar zo eenvoudig. Met al die regen in Nederland gewoon een trechtertje op het dak van je huis, eigen waterstof generator aangestuurd door wind/zon ‘plingggg’ (magnetron geluid) brandstof :P
      Helaas gaat dat niet zo makkelijk. Ging het wel makkelijk dan wordt het nog steeds niks, want onze schatkist houdt veel teveel van het geld dat Shell en regelrecht in pompt… Eens kijken wat ze in Japan van plan zijn.

      Login om te reageren
  13. trustmeiamanengineer zegt

    30 september 2015 om 10:04

    Uiterlijk is natuurlijk ondergeschikt aan de prachtige techniek die hierin zit. Ik zie de waterstof auto ook als een betere optie van volk elektrisch. Maar de ontwikkeling van de accu’s zal allesbepalend zijn voor de komende jaren. Er is nog bijna geen enkel land in Europa waar de waterstof infrastructuur toereikend is nu.

    Login om te reageren
  14. clarkson zegt

    30 september 2015 om 10:13

    Wat ik raar vind is dat er nog geen waterstof auto’s te koop zijn. Ford heeft al jaren de perfecte techniek klaarliggen. Ik denk het eigenlijk wel te weten hoe dat komt… En dat is de oliemaffia. Dat zijn alsnog de grootste bedrijven ter wereld. Als alle auto’s op waterstof gaan rijden klapt overal de hele economie in.

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      30 september 2015 om 11:13

      @clarkson: Was het maar zo simpel, er spelen een aantal verschillende problemen:
      1 De duurzaameheid van een brandstofcel. Tot voor kort wat het nog niet mogelijk om die echt een lang leven te geven met een hoog rendement.
      2 De opslag van Waterstof. Doordat het onder extreme druk moet worden opgeslagen heb je grote zware cylinders nodig, die zijn zwaar. En zoals je verwachten mag van VW hebben die het voor elkaar gekregen om die dingen zo hard te laten roesten dat er al 2 geëxplodeerd zijn.
      3 Beschikbaarheid van waterstof. Zolang het vrijwel nergens te krijgen is is het ook niet aantrekkelijk om de auto’s te kopen.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        30 september 2015 om 11:40

        @ronnys: Je kan wel een leuk lijstje gaan maken maar je moet eerst eens lezen. Ford heeft een perfect waterstof systeem liggen. Dit blijft naar eigen zeggen nog op de plank liggen omdat de rest van de auto industrie er nog niet klaar voor is. En over de verkrijgbaarheid lopen miepen is natuurlijk onzin. Zodra er meer waterstof auto’s op de weg komen zullen de tankstations daar op inspelen.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          30 september 2015 om 17:05

          @clarkson: Je ziet even over het hoofd dat het opzetten van een waterstof tankstation ietwat complexer en véél, véél duurder is dan een “ouderwetsche” fossiele brandstoffenpomp, los van het feit dat het produceren van waterstof momenteel nog niet gaat zonder enorm veel energie te gebruiken. Concepten voor auto’s (en dan echt realistisch) zijn er inderdaad al een poos. Opslag van waterstof in de auto is ook geen issue meer.

          Login om te reageren
  15. tweetyv6 zegt

    30 september 2015 om 10:51

    Man, lijkt wel of ze op de vooras 17″ en op de achteras 14″wielen gemonteerd hebben.
    Lelijk zeg.

    Login om te reageren
  16. blaze3027 zegt

    30 september 2015 om 11:45

    Gvd zien ze zelf niet dat dit gewoon kut is

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    30 september 2015 om 12:20

    Ziet er lang niet zo verkeerd uit

    Login om te reageren
  18. mercedesclk350 zegt

    30 september 2015 om 13:45

    Ik vond het nog wel gaan totdat ik zag dat ze zo’n lelijk half wiel tonen. Dat werkte op Citroëns in de jaren 60, op een Japanner uit deze eeuw, nee.

    Login om te reageren
  19. schuimbekje3 zegt

    30 september 2015 om 15:01

    water dat vrijkomt kun je weer gebruiken voor koeling van warm geworden onderdelen.. zoals inlaat lucht, airco, en als het warm water is, kun je dat ook weer gebruiken voor verwarming van het interieur van de auto.
    ik zou hem zo kopen als ik 0% bijtelling krijg en ik zelf waterstof kan produceren of mag opslaan in mijn tuinhuisje.

    Login om te reageren
  20. E34M5Touring zegt

    30 september 2015 om 16:04

    Ik zie dit eerder slagen dan de Toyota. Heb op de een of andere manier ook meer vertrouwen in de techniek van Honda. Zij hebben met de Clarity al laten zien dat de techniek klaar is om toegepast te worden. En werkt. Niet dat Toyota de techniek niet in huis heeft om zoiets goed te doen maar toch.

    Login om te reageren
  21. rafflenarduzzi zegt

    30 september 2015 om 17:50

    Net een tesla

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North