Dit is een speciale gelimiteerde Porsche 911 [50 jaar, updated]

Auteur: , 40 Reacties

Porsche viert feest, de 911 bestaat namelijk 50 jaar. Reden voor een hele dikke special edition?

Porsche 911 is oud

Nope, het is een gewoon jubileummodelletje geworden. Een heel exclusief jubileummodel dan? Nee, ook niet. Er worden 1.963 exemplaren van gebouwd, niet echt weinig ofzo. Porsche verdedigt dit enorme aantal omdat het verwijst naar het jaar waarin de 911 zijn wereldpremière beleefde. Ze hadden er natuurlijk ook 63 kunnen maken, of 50, maar dat was waarschijnlijk te makkelijk geweest.

Enfin, de gelimiteerde versie van de 400 pk sterke 911 Carrera S is voorzien van een aantal extra’s. Zoals de widebody, die normaalgesproken is voorbehouden aan de Carrera 4(S)-modellen (en de toekomstige GTS), het Porsche Active Suspension Management (PASM) en het sportuitlaatsysteem.

De speciale 20-inchwielen zijn een ode aan de legendarische ‘Fuchs’-wielen, ze zijn afgewerkt met matzwarte lak en voorzien van een gepolijst centraal deel. Verder zien we verchroomde strips op de luchtinlaten voor, op de luchtroosters van de motorruimte achter en op het paneel tussen de achterlichten.

Het 911 jubileummodel is verkrijgbaar in twee unieke kleuren: geisergrijs metallic en grafietgrijs metallic. Grijs dus. Al schijn je ook unilak zwart te mogen bestellen. Achterop is een tweekleurige badge gemonteerd met het opschrift “911 50” in 3D-effect. Dit speciale logo komt terug in een driekleurig reliëf op de hoofdsteunen en in twee kleuren op de toerenteller en de aluminium dorpelpanelen. Verder is het te vinden op het paneel voor de bekerhouder, samen met het unieke productienummer van de gelimiteerde jubileumversie.

In het interieur verwijzen eveneens talrijke details naar de oorspronkelijke Porsche 911, zoals de tellers met groene wijzerplaten, de witte wijzers en de zilverkleurige kapjes op de as van de wijzers. Een andere specialiteit vormen de gedeeltelijk met leder beklede stoelen met een middenbaan van geweven stof dat doet denken aan de ‘Pepita’-ruit uit de jaren zestig. De schakelpook (of de keuzehendel van de PDK-transmissie) is afkomstig uit het Porsche Exclusive-programma. Ze zijn afgewerkt in geborsteld aluminium, net als de sierstroken op het dashboard, de deuren en de middenconsole.

Het Porsche 50 jaar 911 jubileummodel accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden (4,3 seconden met PDK-transmissie). De auto zal in september gespresenteerd worden op de IAA in Frankfurt, exact dezelfde plek waar 50 jaar eerder de eerste 911 werd getoond (toen nog 901 genaamd). De levering van de jubileumuitvoering start op 23 september, voor prijzen vanaf € 143.300,- voor de versie met PDK-transmissie en € 144.300,- voor de handgeschakelde versie (excl. incl. BTW en BPM).

UPDATE: De eerdere prijsvermelding bleek incorrect, zo liet Porsche Nederland ons desgevraagd weten. In het persbericht stond de nieuwprijs excl. belastingen vermeld, dit moet ‘inclusief’ zijn.

UPDATE 2: En we hebben een VIDEO, waarin de nieuwe unit samen te zien is met een van de eerste Elfjes.



40 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Nice, hebben!!

Wanneer was de Lotto trekking?
Toch wel errug sexy :D

Toch ben ik meer fan van de gewone engine cover als deze met veel meer spijlen.
Zo laat nog een artikel? Dat kan alleen met autoblog.
OT: dikke 911 hoor
Stripje hier en frutseltje daar… Klaar is de afdeling sales & marketing. Lui, lui en nog eens lui. Als het nou nog exclusief was, maar nee, deze zie je tegenwoordig meer dan de originele kever…
@deladude: Fuchs-look velgjes zij wel weer leuk btw
@deladude: Ja op zich wel…maar er zijn ook nog ekte ekte Fuchs look velgen verkrijgbaar voor de 911 die er veel meer op lijken (of dat waren ze althans voor de 997). Weet niet wat ik nou mooier vind, de echte retro velgen of deze nieuwe interpretatie. Allebei niet verkeerd in ieder geval, beter dan de vrij saaie standaard wielen die doorgaans op 911-en zitten.
@jaapiyo: Die waren toch alleen verkrijgbaar op de Sport Classic ?
@darkpluisje: Nee hoor…kon je gewoon bestellen voor je normale elfer bij Porsche Exclusive.
@deladude: that’s a lot of hate my son. Kalmeer dude
Een auto met voorzien van één van de mooiste kontjes die er zijn.. Maar dan dat hele verhaal erop is toch nergens voor nodig? Beetje dat idee wat je krijgt bij een vrouw met een aarsgewei.. Doet toch afbreuk aan een lekker kontje!
Droomauto, als ik nu zoveel centjes zou hebben was ik meteen naar de dealer gegaan! :)
Lekker, lekker!
Lekker, lekker.
Zo…blijft toch de mooiste 911 sinds de 964…helemaal in deze trim!
Het is misschien niet echt een super speciaal ding, maar moet toch echt zeggen WAUW! De details naar vroeger vind ik echt goed erin verwerkt. De velgen alhoewel ze heel modern zijn, zie je wel waar het vandaan komt. Allemaal leuke details en dat interieur vind ik al helemaal geweldig!

Kijken of ik die stof ook nog ergens kan krijgen voor een projectje in de toekomst.
Overall helemaal geen slechte ‘special edition’ van Porsche…er zijn slechtere geweest. Ook nog eens op basis van de goede versie (de Carrera S, niet de 4S) en laat ‘ie nou net in de verkoop gaan op mijn verjaardag…

Tsja dan moet ik ‘m maar kopen he…oh wacht…143K…Tom Poes verzin een list.
@jaapiyo: *de levering beginnen.
Oud nieuws dit weer, vorig jaar december al in het echt gezien….
Ik vind m lekker hoor!! In zwart graag.
Niemand die over de prijs valt?? 144mille EXCLUSIEF BTW EN BPM!! Da’s dus gewoon 2ton voor een niet exclusief actiemodelletje…
@w0o0dy: Same here! Allemachtig wat een geld..
@TimoBac: & @Autoblog: Weten we zeker dat 144 mille EX belastingen klopt? Want in the UK kost ie omgerekend naar euro’s maar 108 mille INCL….

Of vraagt PON hier in NL echt zo’n absurb bedrag omdat ze weten dat ze hun klanten niet hard genoeg kunnen *******?
@w0o0dy: Ik denk dat het meehelpt met verkopen. Dat je tegen je maten kan zeggen dat je een superrrrrrexclusieve 911 hebt en daar ook nog is heul veul geld voor hebt betaald…..
Saaaaaaiii… Had wel graag een slantnose kitje willen zien.
En het uitmelken begint weer…
Het ziet eruit alsof ie nog in de primer staat. Lelijke kleur zeg.
reken op minimaal 50% pure fabriekswinst ..

well done Porsche ..
Dit is meer een slap aftreksel van de zeer fraaie Porsche 911 Sport Classic:

http://www.blogcdn.com/www.luxist.com/media/2009/09/03-porsche-911-sc-live.jpg

De bekleding van de stoelen doet me denken aan de Karo-bekleding van mijn oude Mercedes W124 Sportline.
Wow, die velgen zijn echt mooi, zouden ze in het standaard gamma moeten opnemen. Al die kleine details maken deze auto zeer begerenswaardig voor een 911 liefhebber, maar of de prijs nou echt te verantwoorden is.. Daar zijn ze een beetje in doorgeschoten. Zou wat mij betreft hooguit tien mile meer mogen zijn dan een standaard S.
Ziet er geslaagd uit
De prijs is incl. btw/bpm, auto kost in Duitsland met pdk netto € 104.900×1.21+15245=142174
Pon steekt dus ruim 1000 euro in z’n zakken.In een leuke uitvoering schuifdak navi keramisch en een beetje extra leer kost de auto bijna € 175.000. Veel geld voor een Porsche in jubileum outfit. On topic het blijft een icoon…..
@justjohn: Wat je niet mee rekent zijn de extra productie en design kosten van de nieuwe onderdelen
Mmmmmmmmm… Zo’n 911 is echt om van te smullen, zeker deze uitvoering!
Ik vind hem geperfectioneerd! Die chromen lijntjes en velgen maken hem compleet. Heerlijke 911. Alleen… Om hier nu een 50-jarig bestaan mee te vieren.. Dat is een ander verhaal.
leuk autootje vooral ook leuke velgjes alleen jammer dat er 1963 van worden gemaakt ze hadden er beter maar 50 van kunnen maken
Meh.. gewoon een 911 dus.
Fantastisch! De details zijn subtiel, maar o zo mooi. Velgen: top. De roosters achter: schitterend. Het pied de poule stofje: geweldig!
Wat een geweldig mooie 911, helemaal niks meer aan doen: PERFECT!
zeer mooi; interieur, kleur, velgen maar vooral spiegels, lelijkste aan standaard 991, vierkante lompe dingen met plastiek aan, als je gelijk welke kleur anders dan zwart neemt trekt dat op niks, hier veel fijner, terug meer naar 997spiegels, i like!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).