Het lot van de elektrische BMW 1 Serie

Auteur: , 22 Reacties

Ze moeten stuk. Allemaal.

Twee jaar geleden elektrificeerde BMW meer dan duizend 1 Series, waarmee de Duitsers een enorme testvloot creëerden om elektrotechniek voor de latere i3 en i8 op de proef te stellen. Van buiten zag de auto eruit als een reguliere 1 Serie Coupé (E82), onderhuids voorzien van een 170 pk sterke elektromotor, gevoed door een 32 kWh lithium-ion accupakket in het vooronder waarmee de auto een range van ongeveer 150 km wist te halen. Geen actieradiuswonder, maar na de MINI ActiveE een aardig poging om een moderne EV te bouwen. (Rijtestvideo HIER.)

Het was daarentegen geen auto voor de verkoop. Sterker nog, hij werd alleen voor een select groepje in de lease beschikbaar gesteld. Nederland kreeg er een stuk of 30, waarvan de eerste zelf door BMW-baas Norbert Reithofer werd overhandigd in Rotterdam.

Nu de leasetermijnen van deze rijdende proeftuinen op hun einde lopen, vragen EV-lovers zich af wat er met de auto’s gaat gebeuren. Er zijn immers genoeg ActiveE-rijders die hem willen overnemen. Het antwoord: zeventig exemplaren gaan naar het BMW DriveNow-deelautoprogramma – soort Car2Go – in San Francisco, een aantal gaat terug naar München voor research, en de rest van de vloot staat bovenstaand lot te wachten. De auto overnemen mag niet.

Een schrikbeeld voor de EV-lovers, zo’n trailer vol gecrushte ActiveE’s op deze foto van een BMW ActiveE-forumlid. BMW werd dan ook al snel als boeman weggezet, met de vergelijking dat ze geen haar beter zijn dan General motors, dat alle exemplaren van de elektrische EV1 uit 1996 terugriep en ze vervolgens door de schredder haalde (check de docu Who Killed the Electric Car voor het complete plaatje).

Maar de realiteit is dat BMW altijd heeft gezegd dat de auto’s uiteindelijk weer gerecycled zouden worden. De batterij en aandrijflijn worden eruit gehaald voor BMW’s Battery Second Life-project, de rest mag stuk. Want wat moeten ze er verder mee? Immers, tweedehands onderdelen doorverkopen is iets dat OEM’s niet doen. En ze op de weg houden betekent minimaal 10 jaar lang verplicht reserve-onderdelen produceren. Niet logisch voor een testvloot die zijn werk heeft gedaan.

Dus voor alle EV-gekkies die een weemoedig gevoel krijgen bij de aanblik van een gebutste BMW ActiveE op een trailer: niet huilen, dit was part of the deal. Dankzij deze auto’s heeft BMW nu de i8. En de i8 is cool.



22 reacties

Zonde dat deze auto’s worden vernietigd. want ze zien er imposanter uit dan veel andere elektrische auto’s…
@marussia: Veel testers waren ook niet echt blij met BMW die zei:

“Deze moeten jullie terrugeven, maar jullie mogen wel een i3 kopen hoor!!”
Achteruitrijrace’s mee doen…
@norge: …en hebben ze uiteindelijk toch een voorwielaangedreven 1-serie.
Uitelkaar halen en onderdelen los verkopen
Voor reserve stukken voor de benzine versie!!
Ik zag net de i8 reclame op de Duitse zender. Tijdens de F1. Idd prachtige auto.
Voor reserve stukken voor de benzine versie!! En de overblijfselen kampvuur bij maken ;)
Had er dan een aan mij gegeven!
@larsyboy1997: waarom?
-edit: check!-
OT:
Natuurlijk is het zonde, maar wel goedkoper op lange termijn natuurlijk.
Weg damit!
Logisch dat ze die dingen niet zomaar verkopen, wie weet wat de concurrentie eruit zou kunnen leren.
Deze auto’s zijn niet gebouwd om 20 jaar mee te gaan, dus zorgt BMW er voor dat de auto’s weg zijn. Zo blijft de naam BMW gewoon goed en dat ze kwaliteitsauto’s bouwen.
Heb een paar keer in zo’n ActiveE gereden. Wij hadden er ook eentje rijden. Reed best leuk maar je merkte het gewicht duidelijk. De afwerking van de auto was verder erg netjes. In dat opzicht jammer dat ze vernietigd worden maar het is in zowel economisch als technisch opzicht begrijpelijk.
Ze hadden in 10 andere steden een DriveNow kunnen starten met de overgebleven auto’s. Maar dat zou een riskantere en duurdere onderneming zijn dan 1000 1-series af te schrijven.
Heb er weleens eentje gezien. Wist toen helaas niet dat hij zo bijzonder was. Anders had ik hem wel gepost.
Lekker milieuvriendelijk…
Mag ik aannemen dat de voor het berekenen van de ‘milieuvoordelen’ deze auto’s worden meegenomen in de berekeningen?
Citroën heeft eind 1969 een vergelijkbaar project gehad; de M35 met een Wankelmotor. Ook daar moesten de auto’s na het eind van de proef weer terug, maar dat is niet helemaal gelukt; ongeveer een kwart van de auto’s bestaat nog en zeker 14 ervan zijn in handen van een Nederlandse eigenaar (zie ook CITROExpert nr. 85). Voor meer info: http://citroenm35.com
Is de tijd hier ook niet rijp voor wat de Prius betreft? Dat heeft nu wel lang genoeg geduurt…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Goeie zaak… Nu al die i3 en i8 gedrochten nog een keer door de shredder….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).