![Dit is het tweede exemplaar van de Ferrari F12 TRS](https://static.autoblog.nl/images/wp2014/ferrari-f12-trs-negro-black.jpg)
Ferrari heeft altijd volgehouden dat de F12 TRS ‘a one-off custom design’ was. Dat is bij dezen dus ontkracht.
Bij zijn onthulling dachten we met inderdaad met een one-off te maken te hebben, maar die woorden mogen de Italianen nu opeten. Niks exclusiviteit voor 3,1 miljoen euro, Ferrari heeft doodleuk nog een open versie (Barchetta) van de F12berlinetta gebouwd. Dit zwarte exemplaar – dat eveneens is uitgerust met een doorzichtige motorkap als eerbetoon aan Ferrari’s uit de fifties – werd gespot op het Spaanse Circuito Monteblanco.
Ieder carrosseriepaneel is anders op de F12 TRS, en van een dak is geen sprake, maar de 6,3-liter V12 is niet aangepast. Althans, niet bij de eerste versie. Of deze variant eveneens de standaard 740 pk en 690 Nm aan koppel heeft, valt nu nog niet te zeggen, maar we gaan er wel vanuit.
Dit is blijkbaar wat de kersverse Ferrari-baas bedoelde toen hij aangaf de Ferrari-productie omhoog te willen gooien. Tamelijk lullig voor de eerste eigenaar, die zijn F12 TRS-exclusiviteit nu kwijt is. Of zou die persoon er gewoon nog een hebben besteld? Hoe dan ook: het geluid van de Ferrari F12 TRS hoor je HIER.
Fotocredit: Alberto Pérez
In eerste instantie dacht ik; bah, niet mooi!
Maar hij begint steeds mooier te worden, wat een bak zeg!
@viezefreddyw: volgens mij is die mening net zo exclusief als de wagen.
@jpoers: Gelukkig maar, ik ben graag het buitenbeentje.
@viezefreddyw: vooral die twee bubbels aan de achterkant.
Zou de eigenaar van de eerste F12 TRS nou ook een half miljoen terug krijgen ter compensatie van de verloren exclusiviteit?
Wasrom komen ze niet gewoon met een F12 Spider? Ferrari heeft altijd gelimiteerde open uitvoeringen van de V12 2 zitters zoals de 550 Pininfarina Barchetta, 575M Americana en de 599 SA Aperta en nu dus deze. Maar als een Vanquish en Aventador goed verkopen innopen uitvoeringen, waar geen F12 Spider?
Slim gezien van ome Sergio: Ze maken van de 512TRS maar 1 per kleur. Wie gaat het one off blauwe en gele exemplaar op zijn oprit parkeren?
@osmo: F12 TRS … DUH *veegt slaap uit ogen*
@osmo: wel een historisch verantwoord foutje ;)
We zullen wel via de site ferrarichat te weten komen wat hier aan de hand is. 2′ exemplaar voor dezelfde eigenaar als de 1′.
Welke wagen uit het verleden zouden jullie willen zien op basis van een huidige Ferrari.
Ik stel voor een Daytona Spider op basis van de California T en een 308 op basis van de 458.
Ik heb gelezen dat deze dezelfde eigenaar is als de rode.
Mooiste Ferrari in jaren!
@str8six: whaaaaat !!!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@fisto: Bij de volgende fout, meteen fisten! Dat zal hem leren.
De eigenaar heeft hier een prima investering gedaan. Menig oliesjeik betaald hier het 4 dubbele voor
ik had ergens gelezen dat een klant iets van 7 stuks moet bestellen bij een custom ferrari?
@arashrsf: Dat was het geval als je vroeger (zoals de sultan van Brunei) een door Pininfarina coachbuilt Ferrari wilde hebben, meen ik.
@jorrit: @arashrsf was inderdaad met Pininfarina, is overigens nog steeds zo als je een custom auto wil hebben van Pininfarina
Als het aan mij ligt mogen ze er nog veel meer produceren!!
Ik heb eigenlijk zelf de indruk dat luxe items die in hele kleine oplage gemaakt zijn duurder worden dan one-offs.
Neem de 250 GTO, iets meer dan 30 gemaakt en zo’n beetje de kostbaarste auto ooit ever. Het spreekt volgens mij een bepaald soort mensen juist aan om bij zo’n exlusief clubje te horen van 250 GTO eigenaars…met 1 exemplaar heb je geen clubje en daarbij is er geen referentieprijs van andere verkochte exemplaren.
@jaapiyo: je vergeet voor het gemak even de historie achter de gemiddelde GTO, zelfs romantiek. Daar komen maar weinig auto’s aan, tegenwoordig al helemaal niet. Een one-off mag dan exclusief zijn, da’s niet dé reden om een klassieker te worden. Zie F40 ;)
Wat een beest!!
Wat een gedrochten maken ze bij Ferrari de laatste jaren !
Dit is gewoon een reserve. Voor onderdelen…