• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is het verschil tussen McLaren’s P1 en P1 GTR Concepts

Auteur: JordyS, gepost 17 augustus 2014 om 11:04 – 22 Reacties

McLaren P1 GTR en zijn voorganger, de F1 GTR


McLaren heeft met de P1 GTR eindelijk het agressievere broertje van de P1 gepresenteerd. Hebben we te maken met een bruut racemonster of vallen de verschillen eigenlijk wel mee?

De voorkant van de P1 GTR is weliswaar een stuk sportiever geworden, maar het is niet het deel waar het meest aan versleuteld is. Wat opvalt is de aangepaste splitter, die McLaren zelf omschrijft als ‘GT-Style’ en het bredere bodywork. Dat is niet alleen cosmetisch, want de spoorbreedte van de P1 GTR is met liefst 80mm toegenomen. Onderhuids vinden we een nieuwe radiator, die ervoor moet zorgen dat dit racemonster beter gekoeld wordt.

McLaren P1
McLaren P1 GTR

De P1 GTR heeft op aerodynamisch gebied duidelijk sprongen gemaakt. Dat zien we bijvoorbeeld terug in de toegevoegde koelsleuven bij de voor- en achterwielen, maar ook in de verplaatste buitenspiegels. Dit moet ervoor zorgen dat de luchtstromen beter langs de auto worden geleid, met meer neerwaartse druk als belangrijkste resultaat.

Daarnaast is de raceversie natuurlijk een stukje lager, maar op het gebied van rijhoogte is er meer veranderd. Bij de straatauto heb je namelijk zelf de controle hebt over de hoogte van je bolide, bij de P1 GTR is ervoor gekozen de rijhoogte niet meer verstelbaar te maken. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met alle technische eisen waar je in de racerij mee te maken hebt.

McLaren P1McLaren P1 GTR

De achterzijde maakt nog maar eens duidelijk dat we met een volbloed racer te maken hebben. De P1 GTR beschikt niet alleen over een flinke achtervleugel, maar straalt ook veel agressie uit dankzij de opengewerkte uitlaten. De achtervleugel is overigens voorzien van DRS, zoals we kennen uit de Formule 1. Met een druk op de knop heb je even wat minder downforce, maar een flinke klap extra snelheid. Handig als je iemand wilt uitremmen op het circuit.

McLaren P1
McLaren P1 GTR

Mocht je interesse hebben in het 1000 pk sterke racebeest, dan kun je jezelf aanmelden bij het McLaren Driver Programme. Zij begeleiden je voor een schamele 2,5 miljoen euro bij je spaarzame ritjes in de P1 GTR. Je zult sowieso nog even geduld moeten hebben, want de eerste exemplaren worden pas volgend jaar verwacht.

Ook interessant!

  • Koop de allereerste McLaren P1
  • P1 GTR en Chiron maken de Maasvlakte onveilig
  • Weet jij welke McLaren dit ook alweer is?
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, gtr, McLaren, P1, Racing, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Video: zo voorkom je dat een Audi R8 je benen breekt
Volgend bericht: Roze Rolls-Royce Ghost: smaakvol of smakeloos? »

Lees Interacties

Reacties

  1. swaffelaer zegt

    17 augustus 2014 om 11:12

    Ik zat bij die eerste foto steeds te kijken hoe ze die linker zo mooi hebben gekregen. Maar het is een F1. Tja, niet zo moeilijk dan dat ie mooier is.

    Want die P1 zal vast verschrikkelijke goed en hard rijden, toch word ik er lang niet zo vrolijk van als van het origineel.

    Login om te reageren
    • agera zegt

      17 augustus 2014 om 12:52

      @swaffelaer: Het is ook niet makkelijk voor de P1, want de McLaren F1 LM is een van de mooiste hypecars ooit.

      Login om te reageren
  2. rickie2811 zegt

    17 augustus 2014 om 11:28

    Wat een machine, echt gewoon wauw!

    Login om te reageren
  3. fejjie zegt

    17 augustus 2014 om 11:30

    Jullie zijn het telefoon nummer van McLaren vergeten te vermelden voor de geinteresseerden.

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      17 augustus 2014 om 12:15

      @fejjie: Probeer +44-1483 261900 maar eens

      Login om te reageren
  4. nord zegt

    17 augustus 2014 om 11:34

    Allemaal leuk en aardig maar voorlopig hebben de mclarens straatafgeleide devisie nog geen deuk in het pakje boter geslagen…
    Kijk eens naar de 911 en 458 successen afgelopen jaren..

    Login om te reageren
  5. series2 zegt

    17 augustus 2014 om 11:44

    Ook leuk dat ie wordt beschreven als het “sportieve broertje” van de p1.…

    Login om te reageren
  6. dinobreezy zegt

    17 augustus 2014 om 12:21

    De koelsleuven achter de voorwielen zitten ook al op de straatversie, de foto’s die jullie gebruiken zijn (denk ik) van een vroeg conceptmodel ;)
    [img]https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/10557512_694599833929286_4463620602823309874_o.jpg[/img]

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 augustus 2014 om 14:47

      Yep, mijn collega heeft inderdaad de P1 concept gepakt voor de vergelijking. Heb de titel wat aangepast.

      Login om te reageren
  7. realhustler zegt

    17 augustus 2014 om 13:02

    Ik ben nieuwsgierig hoe het ERS systeem zich houdt op een circuit in een race. Want een groot verschil met de ERS op andere auto’s is dat het niet met remmen is, alleen met gas los = afremmen op de motor. En op een circuit doe je dat zelden. Met volle accu’s is dit ding razend snel, maar als die leeg zijn, dan wordt het toch minder snel.

    Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    17 augustus 2014 om 13:22

    De GTR-badge is ontworpen door een vijfjarige?

    Login om te reageren
    • fisto zegt

      17 augustus 2014 om 13:42

      @knipperlichtje: Komt rechtstreeks van de F1 GTR:
      http://www.andyblackmoredesign.com/wp-content/uploads/folio_mcl_96gtr.jpg

      Login om te reageren
  9. wjeurs zegt

    17 augustus 2014 om 13:40

    Heb je met remmen niet juist die downforce nodig

    Login om te reageren
  10. Vincegail zegt

    17 augustus 2014 om 14:04

    Tof dat ze de P1-GTR de livery hebben meegegeven die de Le Mans 24 Uur winnende F1 GTR nr 59 uit 1995 had tijdens de pre-qualificatie, toen ze nog geen sponsor hadden.

    Ueno Clinic kwam pas op het allerlaatste nippertje met wat Japanse Yens over de brug, zodat de wagen tijdens de race met de bekende zwart/witte kleuren rondreed:

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      17 augustus 2014 om 14:08

      @Vincegail: plaatjes komen niet zo goed door.
      Hier een afbeelding van beide liveries, op een schaalmodel.

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 augustus 2014 om 19:54

      @Vincegail:
      Mooi was dat hè, ik was er destijds bij met de voormalige teambaas van JJ Lehto, 1 van de rijders op die auto. Het werd nog laat die avond..

      Wat hadden die dingen trouwens een mooi zuiver geluid.

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        17 augustus 2014 om 21:48

        @tupperware: In 1995 was ik niet in Le Mans, maar gelukkig heb ik de jaren daarna (vanaf 1996 dus) met volle teugen van dit hemelse geluid kunnen genieten :)

        Login om te reageren
  11. agera zegt

    17 augustus 2014 om 16:09

    Hoe je de P1 ook probeert op te fleuren, het zal nooit een icoon worden als de F1 en het zal ook geen grote indruk achter laten zoals de F1 dat deed. Links bovenaan in het zwart zie je de F1, wie heeft dan nog oog voor de P1?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      17 augustus 2014 om 19:58

      @agera:
      De P1 hoeft de F1 ook helemaal niet te doen vergeten, het is een kind van deze tijd en wat voor 1. De P1 zal de historie in gaan als DE hypercar van dit decennium.
      Voor beide heb ik dus, op hun eigen wijze oog.
      Natuurlijk heeft de Euneo clinic een speciaal plekje en niet alleen in de kast, waarom nog meer kan je bij mijn reply op @vincegail lezen.

      Login om te reageren
      • agera zegt

        18 augustus 2014 om 01:35

        @tupperware: Poeh daar zeg je wat, ik weet niet of de P1 de hypercar wordt van dit decennium. Bij mij scoort de 918 op elk vlak zeer hoog. De P1 geeft mij een kitcar gevoel en de LaF heeft een te groot hotwheels gehalte vind ik. Bovendien oogt de P1 ook een beetje goedkoop, wel hebben beide auto’s natuurlijk prachtige techniek. Daar ligt de schoonheid van deze twee dan ook. De Porsche 918 is een indrukwekkende, maar ook een sjieke verschijning, iets wat ik bij die andere twee mis.

        Login om te reageren
    • rolov zegt

      17 augustus 2014 om 20:37

      @agera: is helemaal waar maar ook de P1 wordt meer waard over de jaren. Net als de laffe ari.

      Login om te reageren
  12. Davidov zegt

    18 augustus 2014 om 05:56

    Pure peurno gewoon die F1 LM.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North