• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is je kans om de V12 uit de 850CSi op te pikken

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 15 december 2018 om 16:54 – 48 Reacties

Dit is je kans om de V12 uit de 850CSi op te pikken


Voor een prikkie!

Ondanks het feit dat de 850CSi de krachtigste, meest sportieve 8 Serie (E31) was die je bij BMW kon kopen, kwam de auto in de verkoop totaal niet uit de verf. Alles bij elkaar heeft de Beierse autofabrikant krap 1.500 exemplaren van de CSi weten te verkopen. Hiervan kwam een marginaal deel naar Nederland; slechts 4 exemplaren wisten oorspronkelijk naar de Nederlandse bodem te vinden. De enerverende krachtbron uit deze puike bolide is nu te koop voor een redelijke prijs.

Een oplettende lezer is deze week namelijk gestuit op een interessante kavel op BVA Auctions, waar de 5,6-liter V12 uit de 850CSi wordt aangeboden. Volgens de verkoper gaat het echter niet om een onaangetast, standaard uitvoering van de twaalfcilinder, maar een uitgeboord exemplaar waarvan de inhoud met liefst 0,4 liter is toegenomen. Daarbij zijn o.a. de cilinderkoppen aangepast en hebben de inlaatspruitstukken een speciaal proces doorstaan. Hierdoor is vervolgens het vermogen gestegen. In plaats van de standaard 380 pk en 550 Nm die de V12 behoort te produceren, perst de twaalfcilinder er voortaan 470 pk en 610 Nm uit.

Volgens de verkoper moet het blok normaal gesproken rond de 40.000 dollar opleveren, maar met (op het moment van schrijven) nog drie dagen te gaan, is er niet meer dan 5.000 euro geboden. Mogelijk hebben de verscheidene aanpassingen aan de aandrijflijn de waarde van de V12 niet verhoogd. Bekijk het van de goede kant: op deze manier kun je, als er niet spontaan een biedoorlog ontstaat, er vandoor gaan met een relatief goedkope twaalfcilinder.

Met dank aan @merc-94 voor de tip!

Dit is je kans om de V12 uit de 850CSi op te pikken

Ook interessant!

  • 3 Serie Compact met V12 uit 850 CSI is episch
  • Mijn Auto: BMW 633 CSI van Alexander
    Mijn Auto: BMW 633 CSI van Alexander
  • BMW bepaalt of jij een M760i xDrive Final V12 mag kopen
    BMW bepaalt of jij een M760i xDrive Final V12 mag kopen
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

850, BMW, csi, motor, V12, veiling

Vorig bericht: « Predikant koopt nieuwe Lamborghini Urus voor zijn vrouw
Volgend bericht: Special: Ascari KZ1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick-dos zegt

    15 december 2018 om 17:07

    Die auto is in een verkeerde periode gecreëerd. Toen had de markt nog niet zoveel geld over voor een auto. Een Ferrari F40 voor fl.750.000,- was gewoon belachelijk. Tegenwoordig wordt dat als een koopje gezien. Een legendarische auto als de McLaren F1 voor een miljoen dollar werd beschouwd als over de top en kon daardoor maar net 100 auto’s verkopen. Tegenwoordig zou zo’n auto voor dat bedrag niet aan te slepen zijn.
    Zo was dat ook voor de 850 csi. Zo’n auto voor €144.000 zou nu een koopje zijn. Maar door de recessie die in volle gang was, kwam deze auto op het verkeerde moment en is het in de verkeerde periode geïntroduceerd.

    Login om te reageren
    • posthumus zegt

      15 december 2018 om 17:11

      @Rick-dos: Je hebt een punt, maar reken het ook eens om in “nu-geld”. Denk dat 1M toen voor de F1 redelijk gelijk staat met wat Bugatti nu voor een Chiron vraagt. Maar idd, Bugatti verkoopt veel meer Chirons nu dan McLaren F1’s toen

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        15 december 2018 om 17:15

        @posthumus: En dat is inderdaad ook meer mijn punt. Mijn punt is niet zozeer de prijs maar dat er nu een hele andere mindset is dan toen. Het helpt natuurlijk ook dat er nu nieuwe markten als China, Rusland en Arabische landen er bij zijn gekomen. Hierdoor vindt men het niet meer vreemd om exorbitante prijzen te betalen voor auto’s. Toen had je eigenlijk alleen maar Amerika, Japan en een beetje Europa.

        Login om te reageren
      • okdoei zegt

        15 december 2018 om 23:51

        @posthumus: https://www.inflatiecalculator.nl

        144.000 gulden in 1990 is nu €117.000.

        Login om te reageren
        • michiel_vandelft zegt

          16 december 2018 om 21:18

          @okdoei: een nieuwe 850i begint bij ~147.000 :O

          Login om te reageren
    • desalen zegt

      15 december 2018 om 17:42

      @Rick-dos: deels heb je gelijk, maar je vergeet inflatie…

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      15 december 2018 om 17:43

      @Rick-dos: de nieuwe 840 kost 144k en dat is geen koopje . Of vind je dat echt?

      Login om te reageren
      • posthumus zegt

        15 december 2018 om 17:55

        @rolov: destijds kon je voor 144k (in Guldens) twee huizen kopen. Nu is 144km (in Euro’s) net genoeg voor een ambitieus klushuis

        Login om te reageren
        • rolov zegt

          15 december 2018 om 19:24

          @posthumus: komt vanzelf weer.

          Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        16 december 2018 om 00:33

        @rolov: de nieuwe 840 is eigenlijk een 6-serie, met een lekkere maar niet heel bijzondere I6 onder de kap. Dan was deze eerste 8-serie toch van een hele andere orde.

        Login om te reageren
        • jules713 zegt

          16 december 2018 om 11:24

          @jaapiyo: Zou toch wat zijn, als BMW nog een V12 in de nieuwe 8-serie zou gaan lepelen. Zal wel moeten mochten ze de ambitie hebben om te concurreren met de S65 Coupé.

          Login om te reageren
    • pa045 zegt

      15 december 2018 om 20:58

      @rick-dos: Toen kostte een pakje boter ook nog maar 0,85 echte Hollande Florijnen. Boter van 4 gulden was idiotie!

      Login om te reageren
  2. dare2think zegt

    15 december 2018 om 17:07

    En dan ook: veel succes met de twee aan elkaar gelaste zescilinders met 2 ECU’s, twee brandstofpompen, twee stroomverdelers, twee luchtmassameters, twee krukassensors en twee gasklephuizen. Want zo maakte BMW dan een ‘V12’.

    Login om te reageren
    • ponnie zegt

      15 december 2018 om 17:45

      @dare2think: Wat is daar mis mee, de mercedes v12 die ik in mijn mx5 ben aan het leggen heeft dezelfde bouwwijze.
      Juist ideaal dat je alles dubbel hebt.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        15 december 2018 om 21:09

        @ponnie: Merc V12 in een MX-5?! Daar zou ik wel een artikel/fotos/video van willen zien ;)

        Login om te reageren
        • ponnie zegt

          15 december 2018 om 22:23

          @trustmeiamanengineer: Volgens mij kan je hier niet echt foto’s (of links) in de comments linken, dus hoop dat je het kan zien met copy pasten :P.

          https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/43706445_962930347231835_2662297918660149248_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=f940f3e6e7b6db0b90a7c47cb41f3cfa&oe=5CAA918A

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            16 december 2018 om 09:21

            @ponnie: Hahaha dude, de wegligging van de MX-5 zal wel helemaal aan barrels zijn nu, maar ik vind het briljant! Succes met het verdere werk.

            Login om te reageren
            • ponnie zegt

              16 december 2018 om 16:19

              @racerx: Het gaat denk ik meevallen, het blok is opmerkelijk licht voor hoe enorm het is.
              De bak en het diff die ik gebruik zijn ook een stuk zwaarder dan de originele mx5 variant en ik denk er aan om de radiator naar achteren te verplaatsen.
              Ik schat uiteindelijk op iets van 47/53 gewichtsverdeling, ongeveer hetzelfde als een mx5 met gietijzeren ford v8.
              Uiteindelijk is het sowieso puur om herrie te schoppen, voor handling heb ik gelukkig ook nog andere mx5en :P.

              Login om te reageren
          • jaapiyo zegt

            16 december 2018 om 19:58

            @ponnie: ik wed dat wout en cas daar graag een blokkie mee om zouden willen gaan mocht je dat tof vinden ?

            Login om te reageren
            • ponnie zegt

              16 december 2018 om 21:36

              @jaapiyo: Dat zal nog wel ff gaan duren. Het is koud, ik ben lui en het moet natuurlijk voor een zwerversbudget :P.

              Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      16 december 2018 om 00:34

      @dare2think: ah je bent ook fan van regular car reviews ?

      Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      16 december 2018 om 08:00

      @dare2think: Hoe noem jij dit blok dan precies? In mijn optiek is het nog steeds gewoon een V12 (en een redelijk goede ook nog). Maakt verder niet echt uit hoe hij gebouwd wordt, toch? Net als de S14 in de E30 M3 een 6IL is met 2 cilinders minder…is het nog steeds een 4IL?

      Login om te reageren
  3. hartman zegt

    15 december 2018 om 17:46

    Motor is niet uitgeboord. De CSi had ook 86 boring. Maar 80 slag. En deze 86.
    De Hartge 6 liter heeft trouwens ook 86 x 86.

    Login om te reageren
    • kevdutchie zegt

      15 december 2018 om 18:12

      @hartman: een stroker in dit geval inderdaad, en niet opgeboord.

      Login om te reageren
  4. ponnie zegt

    15 december 2018 om 17:47

    Behoorlijk geld voor zo’n 3 kleppen per cylinder v12. voor 1/20 heb je een M120, daar kan je ten minste wat mee.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      15 december 2018 om 19:28

      @ponnie: Voor 250 euro een M120? Dat lijkt me sterk.

      Login om te reageren
      • ponnie zegt

        15 december 2018 om 22:23

        @evdw: Haha gebaseerd op de 40k die in het artikel wordt genoemd natuurlijk :P.

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          16 december 2018 om 10:59

          @ponnie: Nou zo natuurlijk is dat niet. Het gaat in het artikel juist om het feit dat je die motor kan kopen voor 5000 euro, dat is het bedrag wat hier centraal staat. Niet die 40k.

          Login om te reageren
          • ponnie zegt

            16 december 2018 om 16:21

            @evdw: Na gunning van de opdrachtgever dus die 5k lijkt me niet realistisch.
            Al kon ik deze voor 5k krijgen, dan zou ik alsnog een m120 kopen zelfs als die ook 5k zou kosten :P.

            Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      15 december 2018 om 21:39

      @ponnie: *2 kleppen per cilinder. Geen probleem overigens want zon v12 is meer een koppelmonstet dan een piekvermogen knaller, dus kleppen mogen best wat groter zijn

      Login om te reageren
      • ponnie zegt

        16 december 2018 om 17:10

        @undifined1: Och ja een bmw v12 is nog crapper dan ik me kon herinneren, de nieuwere mercedes v12’s zijn 3 kleppen per cylinder.
        Voor een luxe cruiser is het wel ok, maar voor een sportwagen is het toch matig met een standaard rev limit van net boven de 5000.
        Voor de mclaren f1 vonden ze het ook verstandiger om er 4 kleps koppen op te leggen :P.

        Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          16 december 2018 om 19:25

          @ponnie: een 850csi was dan ook geen sportauto. Mclaren f1 motor was in de basis zonzelfde motor met m3 koppen

          Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          16 december 2018 om 20:04

          @ponnie: tsja, het zijn enorm soepel lopende motoren en dat plus het prestige was de insteek. Iedereen wist dat de achtpitter in de 40i stiekem bijna sterk en daarbij levendiger was.
          Vergeet niet dat BMW ook de eerste was van de Duitsers met hun ‘moderne’ V12. Mercedes kon wat dat betreft dus reageren en moest het in dat opzicht ook ‘beter’ doen.

          Login om te reageren
  5. kobus1967 zegt

    15 december 2018 om 18:18

    Deze dan maar in de Astom Martin DB9 lepelen die voor 18500 euro zonder motor te koop staat op autoscout?

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      15 december 2018 om 21:58

      @kobus1967: ja dat kan

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      15 december 2018 om 22:39

      @kobus1967: dat zou wel wat zijn. Of gewoon een amg blok erin. ;)

      Login om te reageren
  6. fanboy zegt

    16 december 2018 om 04:25

    Met een Toyota Century heb je goedkoper een v12 inclusief auto :)
    Die draait affabriek wel wat minder vermogen, is ook voor een limo ipv coupe.

    Maar als je veel vermogen wil lijkt me een v12 toch een hoop gedoe. Dan zijn er genoeg andere motorblokken die goedkoper zijn en goedkoper om te tunen.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      16 december 2018 om 08:20

      @fanboy: ben je fanboy of niet?

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        17 december 2018 om 01:37

        @ikleesookoverautos: Zeker :D haha
        Maar ik heb er recentelijk (in Japan) in gereden. Erg indrukwekkend hoe stil en soepel.

        Login om te reageren
    • ponnie zegt

      16 december 2018 om 16:24

      @fanboy: Een toyota v12 is redelijk bagger, het enige voordeel is dat ze relatief licht zijn.
      Het licht er aan wat je veel vermogen vindt, maar de basic variant van de M120 doet 400pk op papier en staat er om bekend makkelijk 450-475 te maken met een standalone en fatsoenlijke uitlaat.
      Alleen de rev limit van 6k naar 7k verhogen doet al een hoop, de nokkenassen maken nog goede power boven de originele 6k.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        17 december 2018 om 01:40

        @ponnie: Ik zie ook niet zo goed in waarom je zo’n BMW v12 zou willen pakken voor veel vermogen. Kan stukken goedkoper.
        De Toyota v12 is niet sportief bedoeld, hij moest soepel de keizer vervoeren :p Kun je beter een Supra blok of V8 geblazen nemen voor vermogen.
        Bagger zou ik hem niet noemen want hij is fluisterstil en uiteraard betrouwbaar.

        Dus waarom wil je een v12? Vermogen of souplese?
        Vind het iig een hoop geld voor een v12, is dus ook goedkoper beschikbaar.

        Login om te reageren
        • ponnie zegt

          17 december 2018 om 13:26

          @fanboy: Hier in Nederland/Europa is een v12 toch wel een goede manier voor veel vermogen (400 pk+).
          Niet iedereen wil turbo op een klein blok en een V8 krijg je niet zo gauw met 400+pk out of the box.
          Ik wilde vroeger altijd een LSx swap in mijn miata doen, maar dat is gewoon niet te betalen, dus mede daarom ben ik maar voor een v12 gegaan.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            17 december 2018 om 13:47

            @ponnie: Dat gaat dan puur over verkrijgbaarheid blokken, want in Amerika zullen ze dat anders zien.
            Je kunt van Toyota bijvoorbeeld een v6 met 300pk of eem v8 met 380pk krijgen, de v8 kan ook nog geblazen geleverd worden (affabriek!) met dan 500pk.
            V12 is dan veel meer werk lijkt me, en dan vooral als je het gaat tunen. Maar ook om te passen in je motorruimte.

            Hoe dan ook, terug naar de BMW V12 lijkt het me niet het handigste blok om te kiezen kijkende jaar hoeveel pk je voor je euro krijgt.
            Dat is bij de Toyota Century dan eigenlijk nog best goed als je gewoon een sloper of minder net exemplaar uit Japan zou halen, complete aandrijflijn heb je dan. Maarja standaard Supra blok leverde in die tijd al meer vermogen.
            Of zelfs een jaren 90 4 cilinder turbo die voor weinig geld veilig op de 300pk zit.

            Succes iig met je project. Linkje?

            Login om te reageren
            • ponnie zegt

              17 december 2018 om 14:53

              @fanboy: De Bmw v12 kan je echt voor een paar 100 euro al oppikken in originele staat, maar is inderdaad niet echt ideaal voor een “sportieve” applicatie.
              De Mercedes m120 heeft standaard al 400 pk en uit die 6 liter is ook met relatief gemak richting de 500 te krijgen.
              Pagani vond het voor de eerste Zonda zelfs prima om er een niet aangepaste m120 in te gooien :P.
              Ik ben zelf totaal geen fan van drukvulling en een v8 met rond de 400pk atmosferisch is al vrij zeldzaam.
              Qua passen is een v12 ook ideaal, als een 6 in lijn past past een v12 meestal ook.
              Een v8 is doorgaans 90 graden en een stuk moeilijker in een hoop motorruimtes te proppen.

              Als je interesse hebt, ik houd de build op fb een beetje bij, maar momenteel is het me te kut weer om er veel aan te doen :P.

              https://www.facebook.com/V12Miata/

              Login om te reageren
  7. galverink zegt

    16 december 2018 om 10:18

    Die groene 8-serie die daar achter staat is geen CSI, aan de hoekige spiegels te zien. Wordt die soms zonder motor aangeboden?

    Login om te reageren
    • matter zegt

      16 december 2018 om 11:20

      @galverink: nee, wel een complete 850csi

      Login om te reageren
  8. donar95 zegt

    16 december 2018 om 14:46

    Dit blok in een e38 is toch wel monsterlijk? en een stuk goedkoper als een b12

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    16 december 2018 om 18:48

    Als je op 5,6 liter 0,4 méér hebt is dat niet uitgeboord maar gewoon ingesleten ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North