Dit is Volkswagens 265 pk sterke Clubsport GTI

Auteur: , 49 Reacties

Meer hete Golfjes? Daar zeggen we geen nee tegen.

Na de schetsen van vorige week zijn dit de eerste beelden van de echte Clubsport GTI, een concept met productiepotentie. De 265 pk sterke E888-motor levert de voorwielen met boost kortstondig 10% meer vermogen, naar verluidt blijft het maximumkoppel ongewijzigd t.o.v. de standaard-GTI’s. Hij is gekoppeld aan een 6-traps DSG, maar een handbak zou ook in de kaarten staan. Daarnaast werd de vering aangepast.

Aan de voorkant kijken we in een nieuwe bumper met centrale luchthapper en aan weerszijden van het gaas koelsleuven voor de remmen, zwarte blades met flics erin, en een splittertje. Achterop zit een dakspoiler en aan weerszijden van de achterbumper-met-diffuser prijkt een een enkele ronde uitlaatpijp.

Golf Clubsport

De carrosserie is two-tone: de Oryx White-lak wordt gecomplementeerd met een zwart dak. Op de flank treffen we een zwart, historisch verantwoord streepje, met ‘Clubsport’-belettering.

Insiders weten al zeker dat het ding gewoon in productie gaat, tijdens VW’s GTI-jubileumjaar 2016. De 19 inch wielen van het showmodel worden dan vervangen door 18-duims exemplaren, maar er is niemand die je tegenhoudt als je er 22 inch Bentley-velgen onder wilt schroeven.



49 reacties

Al met al een mooie 40 jaar golf GTI editie.
@dutchdriftking: hehe, van het artikel, ’14 tjoenders van de jaren van weleer’ die golf abt turbo … Wat een beest, zoiets zouden ze moeten hermaken, miss dan maar voor 50 jaar golf?
@oranje123456789: Dat is inderdaad een geniale auto. Helaas is het met ABT na de jaren 90 in mijn ogen alleen maar achteruit gegaan. Persoonlijk zie ik liever in 2017 een 25 jaar editie van de VR6. In de vorm van een Golf R met 6 pitter. En anders gewoon doorsparen voor n golf 3 VR6 ABT cup editie.
Tja, blijf een Golf 1 leuker vinden.
Flink gevulde wielkasten, ben benieuwd of dat bij het productie model ook zo is.
@mikkeloentje: Goede vraag. Het antwoord hierop is in ieder geval niet in de tekst te lezen, dus laten we maar even afwachten wat VW doet.
@mikkeloentje: Als je het artikel leest zou je het weten.
@amgoleole @sir_smokalot: Lieve mensen, het was natuurlijk een beetje retorisch. En amgoleole ik heb het niet over de inch maat van de velg. Maar de “spoorbreedte”, het uitvullen van de wielkasten. Dat zie ik nergens staan zoals grootheiligheid smokalot zegt.
@mikkeloentje: je hebt volkomen gelijk. Dit model staat snaarstrak op zijn wielen. Zullen wel flinke spacers op zitten. En mooi verlaagd. Heeft de velgmaat (diameter) inderdaad niets mee te maken.
@gtwillem:
Yep, gevalletje spacers en spanbanden….

Trouwens Willem, jij weet nogal veel dus je kan mij vast helpen.
Die zwarte vlek onder de auto, is dat nou schaduw of olie….
De enige leuk golf. De gti.
@rolov: neehoor, met een 6 cilinder zijn ze veel leuker.
@dutchdriftking: nee ik zou alleen de gti kopen. Met de ruitjes bekleding.
@rolov:
Wel een mk1 dan hoop ik.
@jrk68: ik heb vroeger (vele manen geleden) de mk2 gehad de 16 klepper. Maar een kennis had de 5 en die reed toch ook wel heerlijk. Dus die zou ook wel welkom zijn ;) de 3 en 4 vond ik prut en na de 5 heb ik er in geen een meer gereden.
Mja, leuk. Doe mij maar die Spaanse Cupra 280.
Miljaaaar! Wat een gaaaaaf nieuws van VW! Supervet!
@Megakix: Sarcasme ..much..
Gelukkig een GTI die er wat minder braaf uit ziet als de standaard GTI of R. Beide zien er mij een beetje te braaf uit bij de huidige generatie
@griffendahl: Als de R er wat braver uit had gezien had ik die kunnen leasen :-(
Dus dit is de auto uit gran turismo? Had hem lekker gelaten zoals hij in dat spel is! Lekker 500 pk. Verkopen gaat tegenwoordig toch wel lukken met die gekke olieboeren
(Wacht op olie comments…)
@mcaa: ”Boost” dan word er extra olie ingespoten.
@991gt3rs: hahaha
Ik vind hem serieus gaaf. VAG trekt mij normaal gesproken nooit zo snel, maar deze zou ik wel willen hebben. Zo had de R er ook mogen uit zien i.p.v. die brave handtas dat het nu is.
@berlinetta: puur segementatie. Zie de Golf GTi als de Golf Carrera. De Golf GTI met Performance Pack is de Golf Carrera S. De Golf R is de Golf Turbo en dit is de Golf GT3. Dit is een circuitvaardig ‘speeltje’ dat er best stoer uit mag zien. De Golf R is een auto waar mensen elke dag rijden (en af en toe heel snel :-))
@gtwillem: “Circuitvaardig”
@991gt3rs: huidige generatie sportieve Golfs staan hun mannetje. De Golf GTi met PP is behoorlijk indrukwekkend. De R is een betere auto dan mijn Impreza, rationeel gezien al helemaal (maar de Golf zie je niet in 3 van de 7 Fast
@gtwillem: Een Golf is zeker beter dan een Impreza, maar is het ook leuker?
Da’s nog een interessante parallel. Maar ik denk dat dit dan eerder een GTS is, en de toekomstige R400/420 de GT3 (RS’en) van Wolfsburg.
@sir_smokalot: Die heeft meer dan 100pk meer dan de Golf R. Dus is het meer de Golf GT2 RS ;-)
@gtwillem: Dan laat deze ontwikkeling maar komen. Als het duurste model niet het meest begerenswaardige model voor mij is, dan juich ik dat toe.
Deze oogt beter dan de normale GTI. Dikke pluim voor VW/vag als ze hem zo houden!
-=edit: probeer ’t eens met meer dan 1 woord=-
@sir_smokalot: Dat vind deze auto niet waard, sorry.
Duzzz. Een Golf GTI die tijdelijk 10% boost krijgt.
Plus lak, bumper / spoiler pakketje, uitlaat en velgen.
Dat wordt slapeloze nachten bij Oettinger, Abt, JDE en MTM. Of zo.
@mout: yup: die gaan deze ook weer sneller maken!
Zelfde blok als een scirocco R of zeg ik dat niet goed?
@ghost: Zelfde vermogen ja. Zelfde blok? Ja allemaal 2 liter 4 cilinders net zoals de Golf R7. Denk dat er wel minimale aanpassingen in de motor van de Gti Clubsport zitten. Extra grote carterpan ofzo..?
Blijf een zwak houden voor GTI’s, heerlijke auto’s!

Gelukkig heeft deze al een dikker uiterlijk dan de ‘standaard’ GTI. Scheelt toekomstige “tjoening-bontkraag-rapswekkers” weer in de portemonnee als ze er geen voluptueuze aftermarket bodykit op hoeven te schroeven.

Het is bijna een herhaling van mijn reactie vorige week op de GTI clubsport concept op Wörthersee maar toch: zonde dat er zo’n negatief imago aan deze auto kleeft. Petje af en duim omhoog voor eigenaren van originele, onverprutste Golf GTI’s!
Blijf de Golf W12 een leuker project vinden ;-) . Had dit jaar eigenlijk wel de Golf W16 verwacht met veyron motor en 1200pk. Breekt zo lekker de week..
VAG heeft zelfs aan twee olieafvoerpijpen aan de achterkant gedacht.
Ik ben blijkbaar de enige hier, maar ik heb nooit wat van Golf moeten hebben. Het is eenheidsworst.
@driftkicker: nee hoor je bent niet de enigste, krijg vaak een golf mee als m’n Passaai stuk is ( dus ik rij best vaak een golf) en ze doen mij allebei niks.
Volkswagen ziet al hun concurrenten auto’s met 250pk of meer neerzetten in dat segment en begint nu te zweten? Dus dan meer even motortje tunen en 265pk neerzetten.
Ja hoor, komt u maar! Doorvoeren die handel, een GTI is en blijft altijd een feest! Zeker met extra bumpers en spoilers en trappelende paarden, kan ie goed hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).