• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit kost de Aiways U5 in Nederland!

Auteur: machielvdd, gepost 20 november 2020 om 11:15 – 34 Reacties

De Chinese Aiways U5 maakt met zijn schappelijke prijs een goede kans in ons land.

De Chinezen hebben met auto’s lange tijd geen voet aan wal gekregen in Europa, maar dat is nu aan het veranderen. De MG ZS zie je al regelmatig rijden en de Lynk & Co 01 is inmiddels ook te krijgen in Nederland. Nu maakt de volgende ‘made in China’ elektrische SUV zijn opwachting in ons land: de Aiways U5.

Formaat

Aan het design zal het waarschijnlijk niet liggen, want dat ziet er prima uit. Spannend is het niet, maar ze hebben in ieder geval niet te veel afgekeken bij andere merken. Qua formaat is de auto een maatje groter dan de meeste andere elektrische SUV’s. De U5 gaat meer in de richting van de BMW (i)X3.

Specificaties

De Aiways beschikt over een 63 kWh-accupakket. We hadden eerst alleen NEDC-cijfers, maar de WLTP-range is nu ook bekend. Die komt uit op een nette 410 km. Met de snellader is opladen van 30% naar 80% mogelijk binnen een half uur. Met een wisselstroomlader gaat de accu in acht uur van 20% naar 100%. De elektromotor levert een vermogen van 197 elektrische pk’s.

  • Aiways maakt de prijs van de U5 bekend
  • Aiways maakt de prijs van de U5 bekend
  • Aiways maakt de prijs van de U5 bekend

Prijzen

De specificaties van de Aiways U5 zijn geen nieuws, de prijs wel. De eerste versie moet €41.850 kosten. Met deze versie kun je ook nog net 8% bijtelling meepakken. Voor modeljaar 2021 is er de keuze uit twee varianten. De Standard-uitvoering kost €39.950, terwijl de Aiways U5 Premium een prijs van €43.850 meekrijgt. Schappelijke prijzen dus voor een elektrische SUV van dit formaat.

Uitrusting

Standaard is de U5 uitgerust met LED-verlichting, climate control met twee zones, verwarmde buitenspiegels en een 12,3 inch infotainmentscherm. De keuze qua kleuren is beperkt tot wit en aubergine. Als je voor de Premium gaat wordt de uitrusting uitgebreid met onder meer een panoramadak, 19 inch velgen, een kofferbak die handsfree te openen is en een draadloze oplaadfunctie voor je telefoon. Je kunt dan ook nog een extra kleur kiezen, namelijk blauw.

Concurrentie

Net als bij de MG ZS krijg je veel auto voor je geld. De Aiways staat er daarom goed voor. Jammer genoeg voor de Chinezen maakte Kia gisteren bekend dat de e-Niro met 64-kWh goedkoper is geworden. Die is nu vanaf €38.995 te krijgen en heeft een range van 455 km. Qua actieradius en prijs wint de Kia dus, maar die auto is wel een slag kleiner. Dat geldt ook voor andere vergelijkbaar geprijsde auto’s zoals de Peugeot e-2008 en de DS 3 Crossback e-Tense. Die auto’s hebben ook nog eens een kleinere actieradius.

Conclusie: met de U5 heb je een prima deal te pakken. De auto is sinds gisteren leverbaar in ons land. Meer informatie is te vinden op de Nederlandse website van Aiways.

Ook interessant!

  • Video: ook in Nederland kan men niet parkeren
  • Video: ritsen in Nederland gaat geweldig
  • Sixt laat je Aiways U5 delen en parkeren in de stad
    Sixt laat je Aiways U5 delen en parkeren in de stad
  • Aiways U6 is officieel en laat zich zien

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

aiways, Elektrisch, geld, U5, Video

Vorig bericht: « Video – een Porsche Taycan slopen doe je zo
Volgend bericht: Wat er anders is aan de vernieuwde Ford Transit Connect »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    20 november 2020 om 11:23

    Een kenteken uit Ingolstadt? De stad van het monster van Frankenstein, het Reinheitsgebot en de Illuminati! Vast geen toeval. Maar je wilt deze wagen alleen al om dat stuur en die leuke lisjes als portieropener!

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      20 november 2020 om 11:46

      Die hebben het productiestadium helaas niet gehaald. Verkeerde foto. My bad.

      Login om te reageren
  2. harrie zegt

    20 november 2020 om 11:54

    Hoge prijs voor zo’n onbekend merk wat zich nog moet bewijzen.
    Om potentiele Kia kopers te lokken zal je toch met en betere aanbieding moeten komen.

    Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    20 november 2020 om 12:09

    De prijs had inderdaad een stuk lager moeten zijn als Chinese binnenkomer. Ziet er verder wel leuk uit, maar waarom zou je niet gewoon een Kia e-Niro pakken?

    Login om te reageren
    • stanvalkje zegt

      20 november 2020 om 12:29

      @fanboy: omdat die een stuk kleiner is

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        20 november 2020 om 14:36

        @stanvalkje: iets kleiner, maar wel bewezen techniek en kwaliteit. Nog iets anders, weet iemand hoe deze scoort bij de botsproeven?

        Login om te reageren
        • gasskaas zegt

          20 november 2020 om 15:09

          @lekkerlinksrijden: dat zijn inderdaad wel dingen, ook qua brandveiligheid na botsen. En welk merk li-ion cellen zitten erin?

          Login om te reageren
        • machielvdd zegt

          20 november 2020 om 19:32

          Daar heb je een gevoelig punt te pakken ;) Hij scoorde drie sterren.

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            20 november 2020 om 20:37

            @machielvdd: dankjewel, is niet erg veel 3 sterren. Zal eens kijken op wat voor onderdelen deze dan ondermaats scoort in vergelijking met anderen

            Login om te reageren
            • lekkerlinksrijden zegt

              20 november 2020 om 20:42

              @lekkerlinksrijden: https://www.euroncap.com/en/results/Aiways/U5/39672. De resultaten

              Login om te reageren
  4. jurdespotter zegt

    20 november 2020 om 12:17

    Ik dacht even een kort moment dat het maandverband bedrijf de autobranche in was gerold

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      20 november 2020 om 17:32

      @jurdespotter: *in gedruppeld ;)

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    20 november 2020 om 12:29

    Geen slechte deal. Alleen geen belangrijke gesprekken voeren in de auto, de Chinezen luisteren alles af :P

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2020 om 13:51

      Alleen 5G luisteren de Chinezen toch af? Maar natuurlijk niet veel uit, de Amerikanen luisteren met hun echelon en het publieke front-end daarvan genaamd Google ook alles af.

      Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      20 november 2020 om 14:04

      @dutchdriftking: en als je de airco aanzet krijg je Corona

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        20 november 2020 om 18:38

        Maar ik heb liever Desperado’s… wat nu?

        Hoewel: dit lust ik ook wel…
        https://images.app.goo.gl/kbqKwiS3Z9U3gXta9

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 november 2020 om 19:12

          Maar ook daar geldt, zonder corona is het leuker.

          Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        20 november 2020 om 18:47

        Soort batmobiel.

        Login om te reageren
  6. raoufff zegt

    20 november 2020 om 13:21

    Kan die ook stofzuigen?

    Login om te reageren
  7. meetsysteem zegt

    20 november 2020 om 13:24

    De Niro is kleiner, dat kan net zo goed een voordeel zijn. Betrouwbaarheid bewezen. De Enyaq is overigens iets groter dan de Niro en even duur als deze Chinees.

    Login om te reageren
  8. ttr6 zegt

    20 november 2020 om 14:09

    Vraag mij af of die Chinezen net zoveel invoerheffing moeten betalen als Westerse bedrijven in China als ze daar auto’s willen verkopen. Europa zou moeten zeggen: “prima jongens dat jullie hier willen verkopen, maar we geven jullie 5 jaar de tijd om van 0 naar 100% made in Europe te gaan” (doen ze nl met importmerken in China ook). Oh, btw: er staat in Born binnenkort een fabriek leeg, kunnen ze daar gebouwd worden.
    Maar dat zal wel niet gebeuren.

    Login om te reageren
    • 911targa zegt

      20 november 2020 om 14:13

      Is dat echt zo vwb de invoerheffing? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar zou graag wat links en achtergrond willen hebben. Bijv. percentages ed.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2020 om 19:23

      Je lijkt uit te gaan van gelijkheid maar China en Europa zijn qua handel niet gelijk. China is een 2e wereldland dat daarom voordelen geniet en de eigen markt meer mag beschermen.

      Login om te reageren
  9. erce zegt

    20 november 2020 om 14:18

    Schitterend interieur, maar vergeleken met het exterieur is zelfs de BMW iX een schoonheid (ook al zo’n mooi interieur).

    Login om te reageren
  10. Joren zegt

    20 november 2020 om 14:22

    Niet goedkoop maar als je kijkt naar grootte auto, bereik en wat de auto standaard heeft vind ik het geen onnaardige deal. Iemand al een proefrit gedaan? Ik heb er 1 voor volgend weekend aangevraagd. Benieuwd naar jullie ervaring.

    Login om te reageren
  11. gregorius zegt

    20 november 2020 om 14:33

    wordt dit straks in de volksmond uitgesproken als een ‘anyways’ of een ‘ai-w-ais’ of een ‘afwas’

    Login om te reageren
  12. rogerzz zegt

    20 november 2020 om 14:45

    Mijn wantrouwen in de Chinese specificaties is zo verprutst dat ik hem niet zou overwegen. Als je ooit ‘genuine OEM’ onderdelen vanuit China hebt gekocht van welk merk dan ook (Apple, Xiaomi, Baseus, Kingston, Sandisk) dan weet je dat het allemaal nagemaakte troep is. Als je een 100.000mah powerbank koopt hoop je dat ie 10.000mah is en voor het geld denk je vaak ‘het zal wel’ – maar met serieuze bedragen heb ik liever een Europees bedrijf die iets aflevert dan een Chinees bedrijf als er ooit gezeur mee is en niet volgens opgave presteert. Lelijk ding trouwens, ben benieuwd naar de euro NCAP rating.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      20 november 2020 om 14:56

      Amen.
      En op deze moment kunnen we zeker en vast beter de Europese economie steunen

      Die auto mag nog zo goed zijn en voor de helft van de prijs van een vergelijkbare andere auto, dan nog neem ik liever de fiets.

      Login om te reageren
    • diablogt zegt

      20 november 2020 om 15:33

      Niet alleen powerbanks. Lees dit, uit 2013.

      https://www.reddit.com/r/funny/comments/2nl2eh/so_my_friend_bought_a_new_500gb_hard_drive_and/

      Login om te reageren
  13. kminne zegt

    20 november 2020 om 16:14

    Je moet toch wel heel wat draadjes los hebben zitten om 40.000 euro neer te leggen voor een of ander jaren 80 design hok van een totaal onbekend Chinees merk met een bedenkelijke veiligheidsscore en een vermoedelijke restwaarde van 5.000 euro na 3 jaar.

    Login om te reageren
  14. RiKe zegt

    20 november 2020 om 16:41

    En ook deze is weer te duur om interessant te kunnen zijn.

    Login om te reageren
  15. Matc zegt

    20 november 2020 om 21:11

    Wat kost dit in China dan? Ik neem aan toch niet meer dan 20k. Dat zou het hier ook moeten kosten, want wie koopt deze crap anders?

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      20 november 2020 om 22:33

      @Matc: Hoe dan ook, aanzienlijk goedkoper, aangezien elke auto hier dood belast wordt

      Login om te reageren
  16. remco zegt

    20 november 2020 om 23:55

    Oef 40k voor een nieuw merk terwijl Kia en Skoda een beter pakket leveren. Ook als ik de website van de leasepartner leas-e zie, krijg ik er niet heel veel vertrouwen in. Dat doet MG met het grote Van Mossel toch iets beter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North