
Toch het liefst een auto die gewoon helemaal van jou is? We weten nu ook wat de Nederlandse prijs is van de Lynk & Co 01 als je hem gewoon koopt.
Het Chinese Lynk & Co betreedt de Nederlandse markt op een bijzondere manier. Het is in de eerste instantie namelijk niet de bedoeling dat je de auto koopt. Ze bieden de auto in abonnementsvorm aan. Als je er echt een op de ouderwetse manier wilt kopen kan dat, maar dat is niet waar het nieuwe Volvo-zusje de nadruk op legt.
De eerste Lynk & Co die we in Nederland krijgen is de 01. Hoe toepasselijk. Bij een Chinese nieuwkomer denk je al snel aan een EV, maar het is een hybride. Naast een reguliere hybride is er ook een plug-in hybride. Beide hebben een 1.5 driecilinder onder de kap. De hybride levert een systeemvermogen van 196 pk, de PHEV 261 pk. Deze laatste heeft een elektrische actieradius van 70 km, wat redelijk netjes is voor een PHEV.
Wat een abonnement moet kosten schreven we vorige maand al. Voor €500 per maand heb je een Lynk & Co 01 onder je kont. Dit abonnement is ook nog eens maandelijks opzegbaar. Ideaal voor mensen met bindingsangst dus.
Voor degenen die daar geen last van hebben is de auto ook gewoon te koop. De prijs van de Lynk & Co 01 was eerst nog niet bekend, maar die kunnen we nu wel mededelen. De 01 kost €39.000. Voor dat bedrag heb je de PHEV. Wat de andere versie kost is nog niet bekend. De Lynk & Co is in ieder geval goedkoper dan de technisch vrijwel identieke Volvo XC40. De Recharge T5 kost namelijk €47.495. Volvo krijgt dus concurrentie uit eigen huis.
Een vooruitstrevend merk als Lynk & Co doet natuurlijk niet aan dealers, dus daar kun je tevergeefs naar zoeken. Wél kun je terecht bij een ‘Club’, waar je de auto kunt bezichtigen. De eerste Lynk & Co Club van Europa heeft vandaag zijn deuren geopend en hij staat in Nederland. Komt dat even mooi uit. De Club is te vinden aan het Rokin in Amsterdam.
Ik zal wel een ander volk dan de Chinezen steunen in deze tijden.
@cossiekiller: tja, of je nou deze koopt of een volvo, je steunt ze bij beiden even veel vrees ik.
Overigens zou ik ook maar niks meer van plastic kopen (inclusief smartphones als b.v. Apple) dat komt ook allemaal uit China
@tenaci: los van het feit dat in bijna alle grote Duitse concerns chinese investeerders een meerderheidsbelang hebben.
@cossiekiller: plus 1 (lukt niet via de app,dus zo ff ?)
@cossiekiller: Wordt gebouwd in België. Steun de Belgen…
Ben benieuwd of abonnement ook daadwerkelijk maandelijks opzegbaar is of dat er nog een addertje onder het gras zit.
@rs18011 Ik gok dat ze dit wel waar gaan maken. Alle auto’s worden eenheidsworst qua kleur en opties, dus ze kunnen hem zo weer ergens anders kwijt. Ze houden het dus wel uniform. De vraag is meer, waarom zou je hem kopen. Want in de basis koop je de grotere versie van een Greenwheels auto…
@michaelras: mwah, ik vind het een prima ogende auto en 500 euro per maand kan je weinig leuks kiezen naar mijn opzicht. Los van het feit dat maandelijks opzegbaar heel aantrekkelijk is. Wanneer je de auto weinig gebruikt zet je hem terug bij de dealer. We gaan het zien, of het wordt een gigantisch succes of een flop.
Het abonnement lijkt me een interessante optie. Kopen idd een stuk minder. Maar goed, als ze het aanbieden hebben mensen de keuze, wat ook weer vertrouwen wekt.
Ik zou es proberen om erin te roken, benieuwd of ze hem nog terugwillen, en tegen welke prijs.
Midden in 1 vd rottigste steden om te rijden/parkeren van Nederland. Weet niet of dat nou zo positief is
Heeft de Kia Niro een facelift gehad?
Ik zag er eerder een Dacia Duster in…
Dit is dan ook het Dacia van Volvo natuurlijk.
Alleen toelaten op de Europese markt als ze hier ook auto’s produceren… Met een Europese mede eigenaar.. EU kom op.. Pak dit een keer aan! Mooie auto hoor. Maar zolang ieder Europees voertuig daar gigantisch wordt belast tenzij het daar wordt geproduceerd zeg ik: deur dicht!
@goodvibrations: helemaal mee eens. En dan heb ik zelf ook nog eens een fabriek in China dus ben niet bevoordeeld.
@goodvibrations: “Met een Europese mede eigenaar”
Bye bye Ford, Toyota, Mazda, Honda, Subaru, Suzuki, Jaguar, LandRover, Kia, Hyundai, …
Jij wil alleen nog VAG, Renault, PSA en Fiat – correctie: Stellantis blijkbaar – op onze markt? Wat je voorstelt is hét middel om de Europese autoindustrie kapot te krijgen binnen de 10 jaar…
Deze wordt geproduceerd in Belgie dropveter.
Ik zie er een iets dikkere VW Tiguan in. Soort van..
Dat abonnement / leaseconstructie klinkt in principe niet slecht, maar de kleine letters zullen moeten uitwijzen wat de parameters daadwerkelijk zijn.
Maandelijks opzegbaar klinkt te leuk om waar te zijn. En dan is het meestal niet zo…
Het is echt zo. Vandaag nagevraagd bij de nieuwe toko in A’dam. Voor dag 21 van de huidige maand opzeggen en de daaropvolgende maand zit je zonder. Dat lijkt me prima. Overigens is het in het echt een behoorlijk fraaie auto, die zeker niet tegenvalt. Ik heb uitvoerig alle panelen afgeklopt en stiknaadjes bekeken, en het is minimaal XC40 niveau. Enige waar ik niks over kan zeggen is infotainment, dat stond gelocked in demo modus.