Dit kost de BMW X1, driecilinders op komst [20% bijtelling]

Auteur: , 3 Reacties

Nog niet zo lang geleden trok BMW het doek van de gloednieuwe X1. Hoewel deze nieuwe instap-SUV meer dan zijn voorganger lijkt op zijn grote broers, behoren achterwielaandrijving en zes-in-lijn-motoren tot het verleden. Vandaag maakt BMW de vanafprijzen van de X1 bekend.

BMW is druk bezig om alle kleinere modellen met voorwielaandrijving uit te rusten. Dat mag misschien tegen het zere been zijn van de purist, bij een auto als de X1 voegt achterwielaandrijving natuurlijk niet zo heel veel toe. Het lagere gewicht en de toegenomen interieurruimte zijn in dit segment veelal belangrijker dan sportiviteit. Daarnaast heeft BMW met MINI al ruimschoots bewezen dat een goed weggedrag ook met voorwielaandrijving mogelijk is.

Overigens is vierwielaandrijving optioneel op de meeste motoren, dit gebeurt dan via een Haldex-achtig systeem. In dat geval is de auto onder normale omstandigheden een voorwielaandrijver, maar schakelen de achterwielen bij wanneer de voorwielen tractie verliezen.

Driecilinders

Alle bij de introductie genoemde motoren in de BMW X1 zijn vooralsnog viercilinders met twee liter slagvolume, zowel de diesels als de benzinemoteren. De 150 pk-sterke Sdrive18d is er vanaf 39.900 euro en komt in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Later volgt er ook nog een Sdrive16d met 116 pk, zo weten we ondertussen. Anders dan voorgaande motoren, is dit een driecilinder turbomotor. Ook deze zal in aanmerking komen voor 20 procent bijtelling.

Tegelijkertijd maakt BMW ook de vanafprijs voor de X1 op benzine bekend en wel voor de Sdrive18i. BMW Nederland bevestigt dat het het om dezelfde 1.5-liter driecilinder turbomotor gaat als in de BMW 218i en 218i Active Tourer. Net als in die modellen levert het blok ook in de X1 136 pk. Voor de X1 Sdrive18i wil BMW minimaal 36.800 euro. Prijzen van andere motoren zijn op het moment van schrijven nog niet bekend.



3 reacties

Ja, en wat kosten de varianten met meer vermogen?
Hahahaha nu al fail. Een 3 cilinder in een BMW suv. Crap. BMW: ik hoop dat jullie veel klanten gaan verliezen door van dit motorisaties door te voeren. Laat dat asjeblieft over aan de low budget merken. Is er ook nog een manier om onder al die milieuregels uit te komen? Zo is het geen Freuden Am Fahren meer. In een X1 moet ook een 35i en 35d variant komen, met 6 cilinder welteverstaan
@730ld: ik ben bang dat dat niet gaat passen. Blok in deze X1 is overdwars geplaatst, dus kom je behoorlijk ruimte te kort.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).