De nieuwe BMW X1: instap-SUV zonder achterwielaandrijving

Auteur: , 69 Reacties

Hoewel de eerste X1 pas eind 2009 op de markt kwam, vindt BMW het nu al tijd voor een opvolger. De nieuwe X1 is meer SUV dan zijn voorganger, die overduidelijk als crossover in de markt werd gezet. Maar liefhebbers van achterwielaandrijving kunnen beter niet doorklikken.

Bij de introductie van de eerste X1 sprak BMW uitdrukkelijk over een crossover (om precies te zijn: Sports Activity Vehicle, kortweg SAV) en niet over een SUV. Dat was de X1 ook aan te zien, het was meer een wat hogere stationwagen dan een SUV dan zijn grote broers. Daar komt BMW nu van terug, de X1 deelt veel meer design-DNA met de X3 en X5 dan zijn voorganger en in het persbericht schittert het woord crossover door afwezigheid. Ook de buitenmaten beamen dat: de X1 is iets korter, maar groeide in de breedte en hoogte. Centimeterwerk, maar toch. Wat ons betreft is BMW’s stap naar een wat stoerder design een goede stap, de X1 oogt een stuk fijner en samenhangender dan eerder.

Zo klein als de verschillen in afmetingen van de buitenmaten zijn, zo groot zijn de verschillen binnenin. BMW claimt dat zowel de passagiers als de bagage meer ruimte krijgen in de nieuwe X1. Dat eerste kunnen we het beste staven wanneer we in de BMW X1 kunnen plaatsnemen (zelf hebben ze het over 3,7 tot 6,6 centimeter meer beenruimte voor de achterpassagiers), dat tweede laat zich daarentegen goed aflezen aan de cijfers. Was de bagageruimte voorheen 420 of 1350 liter met de bank plat, in de nieuwe X1 past 505 liter en zelfs 1550 liter wanneer je de tweede zitrij slachtoffert.

BMW X1

Geen achterwielaandrijving

Naar keuze kun je de X1 bestellen met twee- of vierwielaandrijving. Voor de BMW-fans zal het even schrikken zijn, want ook de X1 is niet te krijgen met achterwielaandrijving. Bestel je een sDrive, dan worden alleen de voorwielen aangedreven. Dat gerucht ging twee jaar geleden al en is dus helaas waarheid geworden. We hoeven echter niet bang te zijn voor een weinig sportief rijgedrag aldus BMW, die ons gerucht stelt met een vergelijking met twee andere en zeer sportieve modellen…

a front-wheel-drive construction which has been developed to deliver the driving dynamics typical of the brand and has already proved its mettle in the BMW 2 Series Active Tourer and BMW 2 Series Gran Tourer

Gelukkig kun je de BMW X1 ook als xDrive krijgen, met aandrijving op alle vier de wielen. Al heeft het er alle schijn van dat ook in dat geval je meestal met een voorwielaangedreven auto rond rijdt. BMW maakt om gewicht te besparen namelijk gebruik van een elektro-hydraulische bediende koppeling met meerdere platen om het vermogen te verdelen tussen voor- en achteras. Dat klinkt verdacht veel als een Haldex-koppeling, die in geval van tractieverlies een deel van het vermogen naar de achterwielen kan leiden.

BMW X1

Alleen maar 2-liter viercilinders

Het motorenaanbod van de BMW X1 is een tikje saai, met enkel tweeliter viercilinders. Deze zijn er wel in verschillende smaken. Benzinerijders hebben de keuze uit de 20i met 192 pk of de 25i met 231 pk. De 20i is er zowel als sDrive als xDrive, de 25i is aanvankelijk alleen met vierwielaandrijving leverbaar. Dieselen kan met de sDrive18d (150 pk), xDrive20d (190 pk) en xDrive25d (231 pk). Met de keuze voor de motor, staat het type aandrijving dus al vast bij de diesels.

BMW claimt dat de nieuwe X1 tot 17 procent zuiniger is dan het model dat hij aflost. Dat verschil zal met name uit de motoren moeten komen, het gewicht van de auto bleef in het geval van de sDrive vrijwel gelijk, de vierwielaangedreven xDrive is zo’n 35 kilo lichter. Geen verschillen die je aan de pomp zult merken dus. De xDrive25i doet 0-100 in 6,5 seconden, de xDrive25d heeft er een tiende tel meer voor nodig. In beide gevallen ligt de top op 235 kilometer per uur. De sDrive18d komt met 9,2 seconden het langzaamst uit de startblokken en houdt het bij 205 km/u ook het vroegst voor gezien.

Prijs en beschikbaarheid
Eind oktober staat de nieuwe X1 in de BMW-showrooms, waardoor de sDrive18d met handbak nog nipt in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. Dan moet je er wel snel bij zijn, in 2016 zul je het volle pond moeten gaan bijtellen over alle uitvoeringen.



69 reacties

De eerste was echt lelijk maar deze ziet er goed uit!!
Past dus goed bij rest van BMW’s modellen
@jrmpower24: misschien wel te goed.. Ik zou toch zweren dat ik dacht dat het een X5 was op de eerste foto..
@jaguarjunk: BMW lijkt Audi een beetje na te doen..
@gilettelubbers: @jaguarjunk:
het verschil met de nieuwe X5 is alsnog heel duidelijk hoor. Als je dat niet ziet moet je nog maar even naar de nieuwe X5 kijken.
@jrmpower24: toch gaan alle modellen steeds meer op elkaar lijken
@jrmpower24: ik vond de eerste helemaal niet lelijk, deze ziet er ook knap uit, vooral het front en interieur. Maar die achterkant lijkt wel heel erg in elkaar gedrukt.
@Thijsj: ok. Lelijk is een groot woord inderdaad maar ik vind dit een heeele grote verbetering zelf
Ziet er goed uit. Vormgeving is er aanzienlijk op vooruitgegaan tov vorige model
Het uiterlijk is er best op vooruit gegaan. En ook het interieur mag er wezen, zeker met dat leer en hout. Vest fraai. En ook de motoren zijn prima, ok, de vorige X1 kon je vanaf introductie krijgen met een atmosferische zes-in-lijn, maar dat is wel erg ouderwets.

Voorwielaandrijving biedt dermate veel voordelen (ruimte voornamelijk) dat alle merken er voor kiezen in dit segment. En hoe vaak zie je een X1 licht driftend een klaverblad afgaan? Kortom, logische keuze. Maar ik heb nu wel het idee dat je in een, knappe, maar veredelde Mini Countryman aan het rijden bent. Het BMW DNA wordt met de dag dunner, komt waarschijnlijk omdat ze er zo lang aan vast hebben gehouden. Mercedes komt met een voorwielaangedreven A-klasse en niemand keek er van op. Ook de GLA (die wel 2mm hoger op de wielen lijkt te zijn en dus een directe band heeft met de G-Klasse) is gebouwd volgens hetzelfde principe. Net als de Q3.

Als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe compacte premium SUV, is het vast een goede aanbieding. Een goede BMW is echter een brug te ver, mijn inziens.
@gtwillem: Perfect verwoord.
Mooie auto geworden! Een stuk volwassener, erg dik! Voorwielaandrijving is prima voor de meeste doorsnee burgers, maar bij de vorige versie was de xDrive al the one to have en bij deze ook weer.
@Alpinaa: ja klopt zou ook xdrive kiezen, maar zou eerst nooit voor een x1 kiezen maar deze ziet er gewoon goed uit!
Ziet er best strak uit!
Wat een prachtige auto! Zelden zie ik zo’n vooruitgang bij een model, de oude was niet mijn “cup-of-tea”.
Sorry het zal wel aan mij liggen maar wat een saaie bak. Niks bijzonders aan.
De achterkant lijkt op die van de active tourer en is dus ook lelijk. De voorwielaandrijving maakt me niet zo veel uit, het is een SUV, die koop je niet voor de sportieve rijeigenschappen. Het interieur is erop vooruitgegaan, maar dat mocht ook wel. De voorkant smoelt nu trouwens ook een stuk beter. Ik vind het trouwens merkwaardig dat BMW de X1 amper een week voor de nieuwe 7 serie introduceert. Het risico op ondersneeuwen is enorm. Ik denk dat dit besloten is zodat het interieur niet als mosterd na de maaltijd overkomt, aangezien de 7 serie een nieuw interieur krijgt dat daarna langzaam zijn weg in de andere modellen gaat vinden. De X1 had dus beter een paar maanden eerder onthuld kunnen worden.
Na nog een keer goed kijken valt me opeens iets op. BMW, waar hebben jullie je prachtige automaatpookje gelaten? Dit is geen goede ontwikkeling.
@knipperlichtje:

Holy fuck je hebt gelijk. Een pook uit 1984
@prop:
Doe mij dan maar een pook uit 1984 ipv die PlayStation schakelflippers.
Wat mij betreft is hij er zeker op vooruit gegaan, maar het blijft een Shelsea Tractor.
@whatdoiknow:

Voor mij ook hoor – maar dan in een auto die ook uit ’84 komt. Of doe het a la Carrera GT
@knipperlichtje: inderdaad zonde, totdat jij het opmerkte dacht ik dat het de handbak was…
@knipperlichtje: ik vind hem ook niet aan te zien, lijkt van een kia of zo te zijn gekomen.( zal te maken hebben met de hoogte, de pook die in de rest van de beemers wordt gebruikt is te kort en hier waarschijnelijk niet handing.. Maar toch hadden ze wel iets beters kunnen bedenken lijkt mij!
@knipperlichtje: ik denk dat hier nog de oude automaat in ligt die ook in de countryman zit. Volgens mij kan die niet zo’n pook hebben omdat die niet volledig computergestuurd is.
Ik kan er m’n vinger niet op leggen maar toch vind ik de vorige X1 prettiger op het oog.
Dit is gewoon een kleine (re) X5, dus ik zeg yes!
Deze haldex 4WD aandrijving is van borg warner. Wordt al jaren door audi volvo opel mercedes etc etc gebruikt. Elk met hun eigen sausje. De laatste generatie vind je in de tts en rs3 waar je de druk op de avhterwielen kunt regelen

Idd weer een stukje BMW DNA minder – zonde
@dizono: volgens mij werd er al bij de eerste X5 gerept over een SAV, en geen SUV. Tot nu toe gebruikt BMW die afkorting voor al hun, ehhh, SUV’s. Op de X4 en X6 na dan, dat zijn SAC’s, Sport Activity Coupe’s, ehhh, ja, zal wel iets met marketing te maken hebben.

Btw: al nieuws over een X2? Zal toch wel iemand te porren zijn voor een extra krappe uitvoering?
@gtwillem: Dat over de X5 bedacht ik mij ook toen ik de tekst las. BMW heeft altijd al haar eigen term er aan gehangen.
Geen s16d met 115pk meer, dat is fijn
@Jantje_555:
BMW brengt meestal eerst de dikkere motoren om het programma naar beneden af te ronden, de M is hierop de uitzondering, al zie ik geen X1M komen.
Dus wacht maar, die X1 14D S-drive gaat er echt wel komen.
@Jantje_555: de 114 i, de 114d en de 116i&d komen allemaal nog.. En natuurlijk met die 3 cilinders onder de kap.
Prachtbak! Interieur is ook geweldig. Agressie en klasse in één. Alles wat een Audi Q3 niet heeft dus.
WoW
Geen ekte bimmer natuurlijk met FWD. Kan je net zo goed Audi gaan rollen (afgezien van de betrouwbaarheid dan) of KIA.

Man man man…
Mooi ding en logische keuze van BMW. Fijne wagen voor de kampioen lezers…..
”A front-wheel-drive construction which has been developed to deliver the driving dynamics typical of the brand and has already proved its mettle in the BMW 2 Series Active Tourer and BMW 2 Series Gran Tourer”.

Dus omdat de meest suffe BMW ooit met FWD de voor BMW zo typerende rijeigenschappen kent (voor zover je daar überhaupt over mag spreken bij zo’n hoge Multipla concurrent), is het oké om het ook door te voeren op andere modellen. BMW, ik kijk al uit naar de eerste FWD M3!
@phaeton:

Nee.

Het zijn MEESTERS met gelul in de ruimte, werkelijk waar Meesters met gelul over niets.
Ik ben het licht gaan zien toen ze je na jaren zes in lijn dit, zes in lijn dat, zes in lijn zus en zes in lijn zo met de M3 uitkwamen met een lullig vier cilindertje.
En je moest een zes in lijn hebben, anders had je geen BMW !
Het gehele autojournaille kwijlde bij de zes in lijn, want niemand bouwde een zes in lijn in kleine auto’s dus was je een baas met een BMW 320 of alles wat daarboven zat.

En voor die 4 cilinder werkelijk waar, ook daar weer het meest prachtige marketing verhaal ooit : Het blok is korter en de krukas is korter waardoor het blok stijver is dan een zes in lijn blok.
En de hele goegemeente vrat het als zoete koek, jongens die krom hadden gelegen en doorgespaard hadden om toch maar een zes cilinder 320 te kopen tweedehands ipv een nieuwe 318 4-cilinder, ze stonden gelijk voor paal.

Sinds die tijd geloof ik niet meer in mythes, van geen enkel merk, ’t schijnt zelfs dat Citroën van de hydraulische vering is afgestapt………

BMW’s toekomst is simpel : downsizing dmv prachtige verhalen en fwd , ’t is logisch zeker als onderzoek uitwijst dat de meeste BMW rijders tegenwoordig denken dat hun BMW FWD is
Dat zegt een heleboel over de huidige BMW clientele dunkt mij.
En dat is het enige dat BMW interesseert
Die paar freaks sparen maar door voor een Porsche toch?
@phaeton:
Ow je hebt wel 100% gelijk hoor !
Qua looks zekers voorruit gegaan., hoewel ik de interieur redelijk saai vind.

Maarrrr RWD is een must om een BMW (en premium) te zijn als je het mij vraagt. RWD is meer dan alleen driftend de bocht door, bij normaal rijden rijd het ook “anders” op positieve manier. Bovendien zal de perfecte balans ver te zoeken zijn in deze BMW. En als gevolg van de FWD plaatste ze de motor ook nog eens zoals het NIET hoort manmanman.
Ik vindt de gla toch wel wat sjieker en bijzonder uit zien, voor bij toch de gla aub
Het werd tijd voor BMW om met een nieuwe verkooptopper te komen. Inzakkende verkopen hier en al een jaartje of twee geen auto meer in de top 20.
Deze auto geef ik goede kansen, Noren houde van SUV’s en helemaal als je hem ook alleen met FWD kan kopen daar niet iedereen 4×4 nodig heeft.
Achterwielaandrijving en hoog zwaartepunt zijn een slechte combinatie in de bergen.
@norge: Juist in de bergen is achterwiel aandrijving een prima iets, de aangedreven as wordt dan het zwaarst belast, dus géén/minder tractieverlies.
@406_v6: Jij heb er vast meer verstand dan ik…
Wéér zo’n Kia model van BMW..
Een mini countryman met de styling van de active tenalady… Good call! NOT! Ach ja het is en blijft een Barbie autootje.

Heren, succes om iedere keer weer uit te leggen dat je ballen niet 5 jaar geleden zijn afgestorven als je deze gaat rijden.
Ziet er goed uit!
Een heuse verbetering, maar nog steeds een hondenhok op wielen.
Net even zitten tellen maar dit is dan het 8e model voor de 50+ doelgroep van BMW en aan de andere kant hebben we… Ehm 5 modellen voor mensen die van autorijden houden? Whahaha, wanneer gaat dr slogan de deur uit? Freude am spahren of Freude am schlafen lijkt ne wel geschikt.
@w0o0dy: en toch doen ze het qua omzet/winst erg goed. Het is een verdienmodel, geen ‘boehoe alles moet jaren 90 style’ zijn.
@stfu: ja de vergrijzing zorgt voor mooie cijfers… Al die mensen hebben ook nog redelijk wat te besteden dus goede marges ook. Maar ik vraag me onderhand wel af of hun clientèle inmiddels niet gemiddeld ouder is dan die van Mercedes.
‘Die ons gerucht stelt’..

OT: ziet er beter uit dan de voorgaande ixeentjes, maar dat was ook niet zo’n moeilijke opgave.. Ligt het aan mij, of is het interieur toch echt een beetje cheapy?
Zolang ze de gewone sedans of stations maar rwd blijven geven vind ik het allemaal niet zo erg. Ik zal toch nooit in de markt zijn voor een SUV-achtig voertuig. Dit soort concepten staat loodrecht op het idee wat ik vind dat een auto moet zijn.
Na dat mpv 2-ding is dit de volgende in de reeks van truttige bejaardenmobielen.
Lol. Ik dacht dat de bovenste foto gewoon de X5 was. Compliment voor de ooit zo lelijke X1. Nu ophouden over de FWD. In de 2 familiehok en Mini hebben ze al bewezen dat het meer dan prima rijdt. Een SUV achtige met RWD is ook wat vreemd.
@stfu: Ford of Alfa FWD rijdt ook lekker, maar het zal nooit RWD worden, ook niet bij BMW.

Weg unique selling point. Wat blijft over ? Premium imago … maar goed, dan kun je ook een Audi of MB GLA kopen. Audi’s interieur acht ik nog net een tandje beter en die GLA oogt toch stukken vlotter / minder 50+ (al is interieur kwaliteit maar zo-zo, looks can be deceiving). Qua geld maakt het geen reet uit; je zal in alle gevallen minimaal 5K aan interieur-opties moeten aanvinken om het een beetje leuk te maken…
Goed dan hoef ik deze bmw ook al niet meer.
Heel mooi.
De wagen oogt wat zwaar aan de achterkant. Maar verder heel ok. Interieur is netjes, hoewel zo’n zwarte hemel goedkoop blijft ogen, maar ik gok dat het een optie is. De enige sportwagen in het BMW gamma is de Z4, FWD is dus meer een voordeel dan een nadeel. Kan er prima mee door, nu hopen dat de ze de wagen niet de duur willen verkopen.
Ben ik de enige die hem lelijk vind?
Gezeik over voor of achter wiel aandrijving moet ook maar eens over zijn. 90% van de rijders merkt het verschil toch niet, enkel de puristen, en dan nog alleen maar op de limiet. Voor de ///M modellen hoort achterwiel aandrijving, maar met de enorme bergen pk’s en koppel heb je uiteindelijk bij straatgebruik meer aan 4wd. Misschien iets minder puur, maar wel goed all round.
Ziet er goed uit, terwijl ik normaal niks met kleine SUV’s heb… zou hem in het echt moeten zien, want misschien wel gewoon “te” klein voor z’n looks. Bagaruimte klinkt als genoeg om als gezinsbak te fungeren, kan me voorstellen dat dit wel een succesje wordt.
hijs nog ruim ook!
Leuk dit. Iedere zogenaamde liefhebber zit al ongeveer een miljoenmiljard jaar Audi uit te lachen om zijn voorwielaandrijving.
“Hahah, echte premiejum merken hebben achterwielaandrijving bla bla bla, bral bral bral….”

Nu is het natuurlijk in één keer prima, FWD op een BMW. Want ruimte, toch geen rijdersauto, enz…

Maar is de conclusie eigenlijk niet dat Audi/VAG al véél langer snapt waar het werkelijk om draait in het “premiejum” segment?

Niet dat er iets mis is met FWD op een crossover hoor, in tegendeel.
BMW… Bitte… Laat alle voorwielaandrijvers bij MINI en behoudt dit ‘Unique Selling Point’ svp!!!
@pkgek:
Wat je wilt een crossover of een MPV met achterwielaandrijving, waarom ook alweer precies…?
Alhoewel ik moet toegeven dat ie er stukken beter uitziet dan z’n voorganger, heb ik nog altijd weinig met de BMW X-modellen. Doe mij maar lekker een dikke 3-serie voor hetzelfde geld, die dikke FWD-bakken mogen ze houden.
Dat gezeur dat mooie Audi’s en nu ook de BMW X1 en X5 op elkaar lijken is echt onzin. Liever een schitterend familiegezicht dan Citroens die nogsteeds niet weten wie ze zijn. Om maar te zwijgen van saaie oosterse ontwerpen
Het vergelijk tussen Audi en BMW is soms hilarisch om te lezen. Ik rij zelf een Q5 maar een huidige X3 rijdt echt een stuk beter… Jammer dat ze niet een model op de markt kunnen brengen dat beide voordelen combineert… Rijgedrag van de BMW en het materiaalgebruik van de Audi.
Woohoo nog meer BMW fwd goodness coming! De x2 zal idd op hetzelfde platform gebouwd worden.. Oh joy!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).