• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo duur is de eerste Praga Bohema op Nederlands kenteken

Auteur: Redactie Autoblog, gepost 3 september 2025 om 12:06 – 9 Reacties

De eerste Praga Bohema op Nederlands kenteken is een feit.

De RDW is erin geslaagd om de Praga Bohema van McLarenTwins een kenteken te geven. Het was in december de eerste klantenauto die wereldwijd werd geleverd. Toch is het zeker niet de eerste Praga die op Nederlands kenteken staat. Daarom duiken we even in de geschiedenis van dit merk.

Praga

Het Tsjechische bedrijf Praga, waarbij de naam verwijst naar de Latijnse naam van de stad Praag, is allesbehalve een nieuw bedrijf. Het ontstond al in 1907 en is daarmee een van de oudste automerken die altijd actief zijn geweest. 

Nu zit daar wel een ‘maar’ aan vast, want gedurende een flinke periode hebben ze geen enkele personenauto gemaakt. Wat dan wel? Denk aan vrachtwagens, motorfietsen, bussen, tanks en zelfs vliegtuigen. En niet te vergeten: ze maken tegenwoordig meer dan 7.000 kart-chassis en zijn daarmee een van de meest succesvolle kartfabrikanten ter wereld.

1907-1947

De allereerste personenauto’s werden door Praga gebouwd in 1907, toen nog onder licentie van het Italiaanse Isotta Fraschini. Vier jaar later rolde de eerste volledig eigen auto van de band, de Praga Mignon. Tussen 1911 en 1924 werden zo’n 700 stuks gebouwd, uitgerust met een 2.3 liter viercilinder met 25 pk, waardoor een snelheid van 80 km/u mogelijk was.

Bij de presentatie van de Nederlandse Bohema konden de genodigden direct wat leren over het automerk Praga. Zo stond daar de enige overgebleven Praga Mignon uit de eerste serie. In 1939, toen Duitsland Tsjecho-Slowakije was binnengevallen, was de toenmalige eigenaar bang dat de auto in beslag zou worden genomen. Hij besloot de auto volledig uit elkaar te halen en te verstoppen in een dubbele muur in zijn huis. Dat werkte goed, maar zelfs iets te goed: pas in 2010 werden de onderdelen ontdekt en werd de auto weer volledig in elkaar gezet. 

In het RDW-register komen we slechts twee vooroorlogse Praga personenautomodellen tegen, de Piccolo en de Baby. De Piccolo, waarvan er in Nederland vijf op kenteken staan, was een wat kleinere en goedkopere auto en het bleek uiteindelijk Praga’s meest succesvolle auto te worden. In allerlei varianten werden tussen 1924 en 1941 uiteindelijk bijna 18.000 stuks geproduceerd. Een van deze Piccolo’s stond ook in Waardenburg, een Praga Piccolo 1128 Sport, een type waarvan er maar vier zijn gemaakt en waarvan dit het enige overgebleven exemplaar is.

De Praga Baby, met slechts één op Nederlands kenteken, verscheen in 1934. Het was opnieuw een kleine en betrouwbare auto, maar wel wat modieuzer. Zo was de auto beschikbaar als tweezits roadster, een vierzits cabriolet of een vierzits limousine. Het model was niet alleen in het thuisland populair, want zo’n 10% van de productie ging naar het buitenland. Uiteindelijk produceerde Praga 4.203 Baby’s tussen 1934 en 1937. 

Praga R1R

Na 1947 bleef het lang stil bij Praga, in ieder geval wat betreft de personenauto’s. Pas in 2011, met de introductie van de Praga R4, werden er weer auto’s gebouwd, maar deze waren alleen bedoeld voor op het circuit. Vanuit de R4 ontstond de R1, mede dankzij de Nederlandse testrijder Danny van Dongen. In 2013 startte de productie van dit model en vele races volgenden, vaak strijdend met de Radicals. 

In 2015 volgde een stap richting een straatlegale versie, de R1R. In principe gewoon een R1, maar dan iets aangepast voor de normale wegen. Extreem was het zeker, met 330 tot 390 pk (afhankelijk van de instellingen), bij een gewicht van zo’n 670 kilogram. 

Het plan was om 68 stuks te produceren, gerelateerd aan 68 jaar ‘stilte’, maar het is blijkbaar niet veel verder gekomen dan een plan. Het volgende idee was immers al geboren.

Praga Bohema

En zo komen we bij de Bohema, gepresenteerd in november 2022. Uitgevoerd met een 3.8 liter zescilinder uit de Nissan GT-R die flink aangepakt is door Litchfield en daardoor 700 pk levert. Met slechts 982 kilo levert dit absurde prestaties op, inclusief een topsnelheid van 317 km/u. De sprint tot de 100 zou in 2,3 seconden klaar moeten zijn. 

Het plan is om 89 stuks te bouwen en deze keer is dat getal gerelateerd aan Praga’s overwinning in de 1000 Mijl van Tsjecho-Slowakije in 1933. En voor de rekenwonders onder ons, dat was precies 89 jaar voor de introductie van de Bohema. 

Nadat verschillende prototypes zijn gebouwd, was het nu dus tijd voor de allereerste klantenauto. En hoe gaaf is het dat die in Nederland terecht is gekomen! En dat het gewoon gelukt is om een kenteken te regelen, namelijk JDV-66-V. Wat dat nou kost? Volgens de RDW gaat het om een catalogusprijs van €1.640.075. Dat is dus inclusief €91.275 aan de beruchte BPM. Ook de overheid mag dus niet klagen over deze aankoop, maar we hopen natuurlijk dat de auto het komende jaar regelmatig wordt gezien op de weg en op het circuit, zodat vele autoliefhebbers van dit racemonster kunnen genieten. McLarenTwins kennende zal dat wel goed komen.

Dit was een bijdrage van Edvar van Daalen

Ook interessant!

  • Eerste Praga Bohema is voor Nederlandse klant
    Eerste Praga Bohema is voor Nederlandse klant
  • Gespot - Een Lamborghini Countach op Nederlands kenteken!
  • Gespot - Een Rivian R1T op Nederlands kenteken
  • Gespot - Een babyblauwe Purosangue op Nederlands kenteken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

bohema, praga, rdw

Vorig bericht: « Video: Motorfiets duikt te hard de bocht in
Volgend bericht: Na Jaguar pauzeert ook Land Rover de productie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Frankypanky zegt

    3 september 2025 om 13:04

    Werkelijk nog nooit gehoord van dit merk.
    Moest denken aan Spyker (rechten zijn verkocht aldus de curator), in dit geval is het vele malen beter aangepakt.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 september 2025 om 21:32

      Ex-Stig Ben Collins heeft onlangs het ronderecord van het Top Gear-parcour nét niet verbroken hiermee: https://youtu.be/DCRoQ93JdCA?si=SiqZybHPOAVWHss2

      Login om te reageren
  2. mundus zegt

    3 september 2025 om 13:11

    Ik hoop dat de eigenaar flink wat rondjes gaat klokken met deze machine, want ik denk dat deze ogenschijnlijke kitcar sneller waarde verliest dan NSC hun leden…

    Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    3 september 2025 om 13:30

    Het grappige aan dit alles is dat er naast deze Praga ook een andere Praga door een Nederlander gekocht is, een groene met gouden details. Maar die is blijkbaar nog niet op NL kenteken?

    Login om te reageren
  4. etronabt zegt

    3 september 2025 om 13:34

    91k aan bpm is in verhouding wel weinig toch voor een nieuwe auto van 1,6mljn?

    Login om te reageren
    • drtwism zegt

      3 september 2025 om 13:47

      De BPM heeft NIETS te maken met de nieuwwaarde, hoeft niet in verhouding te staan. Maximum bedrag is 150k volgens mij, maar gaat op basis van co2 uitstoot. Relatief gezien gaat er 91k aan BPM naar de staat, maar ook 21% BTW dus de BV Nederland mag deze mensen danken voor € 360.075 in totaal.
      (overigens staat het zelden in verhouding, want iets simpels als een XC40 T3 kostte 40k nieuw in NL waarvan 10k BPM, slaat ook weer nergens op, Marja, uitstoot he… En zet vervolgens een electro motor naast die 40KM elektrisch kan en de BPM is ineens € 700. Leg het mij maar uit. Ik vind het een hele grote wassen neus)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        4 september 2025 om 08:27

        Hoezo wassen neus?.Het kan bijna niet simpeler BPM is afhankelijk van de uitstoot in de WLTP cyclus. Primitieve onzuinige wagens betalen veel, efficiënte zuinige wagens weinig. Prima geregeld.

        Login om te reageren
        • drtwism zegt

          4 september 2025 om 09:36

          Waarom ik van mening ben dat het een wassen neus is: voor de berekening van de co2 uitstoot kijken ze enkel naar de gemiddelde uitstoot op de eerste 100 KM. Dus m.a.w. als je een hybride hebt die 80 KM elektrisch kan, heb je slechts 20 KM uitstoot en de uitstoot van die 20 KM is je gemiddelde uitstoot per 100 KM. Waarom ik dat een wassen neus vind? Omdat de opgegeven elektrische actieradius zelden gehaald wordt. Daarnaast is het natuurlijk heel krom dat je in theorie nooit hoeft te laden en dus enkel benzine kunt stoken.
          Wat ik hierboven al schrijf, het is in mijn ogen onuitlegbaar dat bijv een XC40 T2/T3 € 10.000 BPM heeft, en een Range Rover P510e had (met een V6 benzine motor en een electro motor ernaast) € 500 BPM nieuw. Dan gaat er in mijn ogen iets niet goed. Het verschil is in mijn ogen te groot.

          Login om te reageren
  5. kilum zegt

    3 september 2025 om 15:13

    Deze wagen bij the Grand Tour gezien, ziet er echt totaal gestoort uit. Ben benieuwd of er mee gereden gaat worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North