
Met andere woorden: dit kost het als Wouter een ritje in een 992 GT3 maakt.
De introductie van een nieuwe Porsche 911 GT3: dat is altijd een heuglijk moment voor de liefhebbers. De verwachtingen zijn altijd weer hooggespannen en Porsche heeft tot op heden nog niet teleurgesteld. Dit jaar mochten we de GT3-versie van de 992 verwelkomen.
Deze nieuwe GT3 stuurt maar liefst 510 pk richting de achterwielen. Als je een klein beetje je best doet kun je dus heel snel slicks van je achterbanden maken. Onze Chief Tyre Smoker @wouter heeft inmiddels vaak genoeg voor gedaan hoe dat moet.
Degenen die in termen van geld denken vragen zich misschien af: als je de achterbanden van een nieuwe Porsche 992 GT3 in één keer in rook op laat gaan, wat ben je dan kwijt? Dat is natuurlijk een hele relevante vraag, die we daarom graag voor jullie beantwoorden.
De Porsche 992 GT3 is gloednieuw, dus we gaan uit van banden die af fabriek gemonteerd worden. De 992 GT3 kan de fabriek bijvoorbeeld verlaten op Eagle F1 SuperSport R-banden. Samen met de SuperSport en de SuperSport RS banden zijn dit de meest performance-gerichte banden van Goodyear.
De 992 GT3 heeft 20 inch velgen voor, maar we praten nu over de achterbanden, die een maatje groter zijn. Dan kom je dus uit op 315/30ZR21 Eagle F1 SuperSport R-banden. Die kosten netto €655,82 per stuk. Twee achterbanden oproken kost dus €1.311,64. En dat is dan nog exclusief montage.
De GT3 is de niet enige 911 waar je lekker rubber mee neer kunt leggen. De instapper, de Carrera met 385 pk, leent zich daar ook prima voor. Dan ben je iets goedkoper uit, want die heeft af fabriek Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3-banden. Net als de GT3 meten de velgen vanachter 21 inch. Voor deze banden ben je per stuk €522,72 kwijt en totaal dus €1.045,44. Dan hebben we het dus puur over de achterbanden. Ach, een beetje plezier hebben mag wat kosten, toch?
Een setje Wanli’s eronder en je bent voor 200 euro weer even gerust…
Dealerprijzen. Bandjes kun je los prima voor €350,- per stuk kopen en dan nog wat tientjes voor monteren. Zo spannend is het allemaal niet. Maar had dat een minder interessant artikel opgeleverd? Denk het niet.
Porsche werkt samen met de fabrikant en laat de banden aanpassen aan de auto (N-Codering), geen grote wijzigingen uiteraard maar ze zijn er wel.
Dan is de Porche prijs eigenlijk nog goedkoop te noemen, je zit met een niet courante bandenmaat (afwijkende bandenmaten duwen de prijs altijd de hoogte in, of ze nu groot of klein zijn) terwijl het een aparte variant is die in heel kleine oplage geproduceerd word (zoveel Porches zijn er nu ook weer niet) terwijl het verkocht word door een Porche dealer.
Overigens ben je niet verplicht om de N-codering banden te nemen maar langs de andere kant, dergelijke speelgoedauto’s naar een bandencentrale brengen, niet altijd een goed plan wegens afwijkende specialekes. Zou niet de eerste supercar zijn die van een brug afdonderd (afwijkende gewichtsverdeling in combo met afwijkende wielbasis) of waar men een krik door het polyester duwt omdat ze niet wisten waar hem op te krikken.
Bij deze Porche zit je niet met 5 klassieke wielbouten maar met 1 centrale, nog maar de vraag of een bandencentrale daar zowel een geschikte sleutel als aanhaalsleutel voor heeft. Men zal wel iets hebben dat past maar je hebt liever geen krassen.
Dat is een dingetje bij dat soort speelgoedauto’s, die zijn niet gemaakt met normaal gebruik in het achterhoofd als in het moet in elke ondergrondse parking geraken of door elke wasstraat kunnen rijden.
Geen grote wijzigen in de N-codering band ten opzichte van de niet-N-codering band? Waar baseer je dat op? Michelin banden met BMW’s ster-markering lijken wel flink te verschillen van de banden die de ster-markering niet hebben. Zoveel zelfs dat je je afvraagt waarom die voor BMW aangepaste banden niet een geheel eigen naam hebben. Tyre Reviews deed een leuke vergelijking: https://www.tyrereviews.com/Article/Should-I-Fit-OE-Tyres.htm
Top link, zie dat pas voor het eerst. “bmw are very technical oem to work with”, op een of andere manier kan ik me niet inbeelden dat ze bij Michelin dat ooit over tesla zullen zeggen.
Als er iets een premium eigenschap is, dan is dit het wel.
@stefje: houdt er rekening dat die banden die je voor minder vindt, géén N-codering hebben. De banden die op de fabrieks-Porsches liggen hebben dat wel ;-)
Als ze zonder N-codering zijn maar voor dezelfde snelheid zijn vrijgegeven, zou ik ze er best onder willen, hoor.
En als ik van mezelf wist dat ik ze met een drift of wat op zou roken, dan zoveel te meer.
Trouwens, de HANKOOK VENTUS S1 EVO3 SUV K127 van €133,29 (bij bandenleader) heeft versterkte wangen én een N-codering.
Met N-codering op bandenleader €421,-. Dus onder de 450 gemonteerd. Maar als je denkt dat die N-codering echt wat uitmaakt heb je het mis. Deze banden worden niet gemaakt in deze maat voor auto’s die veel minder hard gaan. Gewoon versterkt is genoeg, en dan heb je ze echt een stuk goedkoper.
https://www.bandenleader.nl/auto-band/goodyear/eagle-f1-supersport-r/315-30-zr21-105y-1123257
Zo! Dat zijn beste prijzen!😉
Eagle f1 had ik vroeger op mijn 206 gti ook liggen(weliswaar wat kleiner 205/40/16 geloof ik). Waren na 12000km al versleten. Ongelooflijk goede maar ook ongelooflijk zachte banden. Was bij de Peugeot dealer toen al 500€ kwijt(in 2002). Het verschil was merkbaar wanneer ik deze ging verkopen en de versleten banden vervangde door low budget banden. De baanligging was al niet optimaal maar met die nankangs erop was vertrekken in de regen al een hele opgave, meer dan eens blijven stilstaan aan het stoplicht…
@chrisvis: daar noem je ook wel 2 uitersten van het spectrum, hielden die knaken banden het wel lang vol?
Niemand betaald de advies prijs voor banden , tenminste ik niet
@supertjeduc: denk dat er genoeg Porsche eigenaren hem bij de dealer onderhouden en dus stevig betalen voor hun nieuwe rubber. Of ga je er van uit dat de dealer ze een korting biedt, zodat ze alsnog minder dan de adviesprijs betalen?
@ouwedibbes83: Die klanten maken zich niet zo’n zorgen om die 100-200 euro. Daarbij krijgen die klanten banden met N-codering, die hebben een aanzienlijk sterkere wang. Het zijn bijna andere banden, eigenlijk. En die zijn duurder.
Even googelen en al gelijk gevonden voor 420€
@supertjeduc: houd er rekening mee dat de Porsche 911 GT3 banden heeft met N-codering. Dat zijn sterkere banden met een andere wang en andere specs. Die goedkopere banden (ook prima rubber, past ook) hebben geen N-codering.
@willeme: Het grote verschil zit hem in de R, de meeste websites bieden de mildere variant van de band aan, zonder R. Ik denk dat dit hem is voor 420 euro. https://www.bandenleader.nl/auto-band/goodyear/eagle-f1-supersport-r/315-30-zr21-105y-1123257?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre&gclid=CjwKCAjwlrqHBhByEiwAnLmYUFEB6bp5fCsVe8gokZ3XhSMmhGaZA_F-a9La7w4BMqQmnCLC4K-RJBoCJC0QAvD_BwE
Heb ook eagle f1 supersports (niet de r) onder mijn e82 123d, prijs was prima a €134 per stuk voor 235/35/19. Had hiervoor ps4 maar de f1 supersports rijden leuker. Top band
Heb ooit een escort 1.8 16v gehad, het goedkopere broertje van een Xr3i. Maar minstens zo snel. Heb een half jaar gedaan met een setje Pirelli P2000, daarna waren ze op..
Dat halfjaar zegt an sich niet alles, belangrijker hoeveel kilometers er in die periode zijn afgelegd. Maar dat zullen er vermoedelijk geen 50.000 geweest zijn . . .
Prijzen voor EV SUV banden zijn ook prijzig.. leve de toekomst!
Da’s inderdaad wel een nadeel van dit soort oto’s, als je aan de beurt ben voor een bandenwissel moet je er tijdelijk even een krantenwijkie bijnemen. ‘t Is niet anders.
Als je een auto koopt en besparen moet op banden dan had je de auto niet moeten kopen. Gelukkig zijn mijn 245/18/40 een redelijk veelvoorkomende en generieke bandenmaat. Goodyear bevalt momenteel wel goed, hiervoor Michelin PilotSport 4’s die enorm snel op waren, daarvoor Dunlop wat hard en lawaaierig, Hankooks waren zo saai dat ik niks kan vertellen of nog weet. Mogelijk nog de Pirelli’s proberen, of is dat een slecht idee?
@rogerzz, ik zou de 245/40/18 nemen….😉👌
Michelin clubsport 2 eronder, probleem opgelost.
@machiel: de M850 GC bij de laatste Autoblog rij training waren halverwege de dag op. Michelin Pilot Sport? 24 deelnemers x 400 meter x 4 runs: krap 40 km om een set banden op te roken? Het zou me niet echt verbazen overigens. Maar bij „normaal“ snelweg gebruik doe ik inmiddels gemakkelijk 25000 km met dezelfde Michelins onder m’n M6, dus de manier waarmee je er mee omgaat, zegt alles.
@560pk: „de banden van“. Waarom is er geen edit knop?
Michelin pilot super sport onder mijn ’17 focus RS (400pk/600nm) gehad. Auto is met 38k km verkocht met originele banden(waren toen wel redelijk op). Ik ben een zeer sportieve rijder dus ze zijn echt wel goed gebruikt. Drift optie(onzin) letterlijk nooit gebruikt. Nu de Michelin 4s on de GR ben benieuwd of ze dat ook gaan redden.
Vanuit Duitsland incl levering voor 361,- per stuk. Zo schokkend is het ook allemaal weer niet.
@borrelnoot: niet met N-Codering. En die zitten er af-fabriek wel op ;-)
Een Pilot Sport Cup 2 met de juiste N codering kost inkoop net geen 400 euro.
De goedkoopste band in die maat zit inkoop op 240 per band, een Eagle F1 SS. Exclusief btw uiteraard.
Wat geeft een dergelijke inkoopprijs voor een Pilot Sport Cup 2 in een gunstig geval (dus als de leverancier een bescheiden marge rekent) als consumentenprijs inclusief BTW?
@borrelnoot: @willeme, dat klopt idd!
James Band
Wel met “N” codering? Of zijn die nog prijziger?
Van de week een offerte gemaakt voor 4 banden voor een i8. Die waren na bijna 20k op. 1200 euro incl montage. Vind ik ook serieus geld.
Ooit, (1992 )leverde d’Ieteren 16″ Competion velgen voor oa Audi 80 met N banden erop, zelfs een 1.9 td 75pk kreeg ze versleten op minder dan 20.000 km.
Ach ja, je kan maar beter die GoodYears gelijk oproken en er fatsoenlijke (MICHELIN) banden opleggen. Stuurt GT3 gelijk een stuk beter van!
Gelul! Ik heb bij Porsche Centrum Gelderland twee Michelins 305/30 x 20 laten monteren voor €800,-
Die Porsche van de foto klinkt dik! Kwam hem laatst tegen op de a12…