Dit kost het om te crashen op de Nürburgring

Auteur: , 81 Reacties

Als je kablabber gaat tijdens de Touristenfahrten moet je op de blaren zitten.

911-997

Stel, je besluit even een lekker stukje te gaan boenderen op de ‘Ring. Je bent geen totaalmalloot, dus de Volvo V40 leasebak van de baas laat je lekker voor je huis staan. Je hebt immers geen trek in een potentiële schadepost van duizenden Euro’s en alle andere ellende die daaruit voortvloeit. Met je twee rechterhanden heb je een E36 325i geprepareerd om de Karussell te domineren. Als je je ringtool in de muur parkeert is dat jammer, maar niet het einde van de wereld, toch?

Nou ja, dat kan tegenvallen. Als je brokken maakt in de groene hel, word je namelijk geacht de schade netjes te betalen. In principe logisch natuurlijk, maar maak niet de fout te denken dat dit risico afgedekt wordt door de prijs die je neertelt om een rondje te rijden! Het schadebedrag kan vrij snel oplopen. We nemen de basics even met je door.

Mocht je de vangrail (armco) raken, dan begint de rekening te lopen. Om de zaak te fixen moet er een vrachtbak uitrukken en dat kost je sowieso al 185 Euro. Vervolgens moet de beschadigde vangrail vervangen worden. De prijs daarvan hangt af van waar je precies de vangrail raakt (verhoogde sectie of niet) en hoeveel onderdelen er vervangen moeten worden. De prijs is geheel naar Duitse traditie gründlich opgebouwd.

  • Verwijderen beschadigde armco 12 Euro per meter (indien van toepassing x2, x3 of x4 bij verhoogde secties)
  • Plaatsen nieuwe armco 39 Euro per meter (indien van toepassing x2, x3 of x4 voor verhoogde secties)
  • Verwijderen beschadigde armco steun 6,30 Euro per stuk
  • Plaatsen nieuwe armco steun 48 Euro per stuk

Honderden Euro’s later is de vangrail dus weer netjes in originele staat hersteld, maar dan ben je er nog niet. Een Safety Car met twee mensen erin die je eigen persoon weer in originele staat proberen te herstellen kost je 101 Euro per half uur. Maar goed, een kleine prijs om te betalen mits het voorkomt dat je langzaam doodbloedt. Er is echter nog meer!

Als je het zo bont maakt dat het circuit afgesloten moet worden, kost je dat 1.666 Euro per uur. Met dat soort bedragen hoor je het klokje waarschijnlijk nóg duidelijker tikken dan toen je bezig was met die vlijmsnelle ronde. Doch na de langste minuten van je leven is nu bíjna alles geregeld. Alleen nu blijkt dat je vernaggelde Ringtool niet meer op eigen kracht het circuit kan verlaten. Gelukkig heeft het circuit daar een takelwagen voor. Die kost je 500 Euro.

In extreme gevallen kunnen de hulpdiensten overigens ook nog een ambulancehelikopter inzetten, maar als je daar aan denkt tijdens je rondje dan heb je ‘m al bijna nodig. Probeer dat dus maar uit je harses te blokken. Of kijk vooraf even goed naar je verzekeringen…

Met dank aan Jochem voor de tip!



81 reacties

Maar je hebt dan wel recht op de illustere “illuminatie” ring sticker achterop je auto die aangeeft dat je Driving God bent.
@desjonnies: held, wat een reactie! +1
Kunnen die lui dat niet in NL komen doen ??
Weet zeker dat ze goedkoper zijn dan de wegenbouwers ..
@lincoln: Nee! Als je Duitsers wegwerkzaamheden laat doet dan maken ze over een stuk van 14 kilometer lang twee smalle rijstroken over de andere rijbaan, halen ze daarnaast heel de rijbaan weg. Leggen in twee jaar tijd een helemaal nieuwe weg op die 14 kilometer rijbaan, in die twee jaar gebeurt er op de meeste dagen overigens helemaal niets. En beginnen een half jaar nadat het klaar is weer van voren af aan op de andere weghelft.
Hier in Duitsland doen we veel heel goed maar wegwerkzaamheden horen daar duidelijk niet bij.
@mashell: En dan ligt het “nieuwe” wegdek er alsnog bij als een knollenveld waarvan bij een Nederlandse aannemer door Rijkswaterstaat vriendelijk wordt verzocht om het er gelijk weer uit te halen. Duitse motorrijders vergelijken ons wegennet wel eens met biljarttafels.
@turbotoll: we mogen graag klagen in Nederland maar als we eerlijk zijn dan ligt het wegennet er gewoon superstrak bij en wordt het vrijwel ongemerkt ook fantastisch onderhouden.
@mashell: Volledig eens. En wat te denken van files? Als er in Duitsland een file ontstaat sluiten ze gewoon de hele weg. Spitsstrook dicht, alle rijbanen afgesloten en als het even kan doen ze daar vrolijk uren lang over. Vorige week nog 5 uren stil gestaan tussen Bremen en Hamburg omdat ze het lastig vonden om twee vrachtwagens te bergen. Het scheelde niet veel of ik had de Europa League finale gemist in Stockholm.
@viezefreddyw: had je weinig aan gemist
@kenner: De wedstrijd was vreselijk inderdaad, ook voor de neutrale toeschouwer. Maar de sfeer was geweldig, ook na de wedstrijd. Al met al drie fantastische dagen gehad.
@lincoln:

En die zijn dan niet eens motorvriendelijk.
@hupke:

Nu ik erover nadenk is geen enkele vangrail echt motorvriendelijk, ze zijn hooguit iets minder onvriendelijk door niet ontworpen te zijn om je armen en benen eraf te scheuren.
@lincoln: vind je het gek dat die tent steeds pleite gaat, ik vind het voor west europese tarieven erg scherp
Heb een gelijkaardig artikel in een fb groep voorbij zien komen. Daar heeft iemand, die vlakbij de ring werkt, deze kosten ontkracht en de werkelijke kosten genoemd:
Bongard: 225eu
Vangrail: 62eu/3meter
Posten: 120eu/St
Marshalls: 45eu/30min
Zand: 7eu/10kg

En geen kosten voor sluiting.
@fuxhound: klinkt als realistischer prijzen. Zeker omdat zelfs zand genoemd wordt in de prijs ;-)
@empyreum: op de baan als er olie ligt .. vaak zat zien gebeuren..
@fuxhound: sluitingskosten zijn een mythe idd
@fuxhound: de Ring is trouwens openbare weg (met geen snelheidsbegrenzing) heb ik me ooit laten vertellen. Dus ben je goed verzekerd dan kost het je niets.

Mythe of waarheid?
@dromedaris: Dat is zeer afhankelijk van de verzekeraar. Veel verzekeraars hebben de Nürburgring wel ergens in de clausule staan zodat men ook tijdens tf niet uitbetalen. Maar Ik heb ook gelezen dat mensen weldegelijk zijn uitbetaald al dan niet na een lange discussie.
Ik schrap “rondje op Nürburgring” alvast van mijn life goal list.
@kapiteinaudi: t valt nochtans best mee om niét in de vangrail te knallen hoor. Dit gezegd zijnde, ik heb ooit 1 rondje gedaan met m’n Lotus Elise, en dat was meer dan genoeg. Nu rijd ik enkel nog in Assetto Corsa, geen risico’s nemen ;-)
@kapiteinaudi: Daar kan je je toch niet door laten afschrikken? Rij gewoon op 75% en je geniet ook al volop. Spaar wel eerst wat door zodat je al een klein stootje kan opvangen. Maar moet vast wel te doen zijn.
@bogey: als je op de rustige wegen in de Eifel rond de ring rijdt geniet je dan niet nog meer?
@mashell: Daar geniet je natuurlijk ook van, maar het is anders. Het is zo leuk om de goede lijnen op te zoeken en de banden net genoeg grip te laten hebben. Dat doe je beter niet op de openbare weg. Voor mij blijft het toch iets magisch hebben.
@bogey: Beste kerel, het kruikje gaat net zolang te water tot hij breekt. Enne, er zijn ook nog andere ‘coureurs’ die daar rondrijden en je met 100 km p/u voorbij scheuren. En de meeste keren gaat dat goed. Ik hoop echt van harte dat je nooit spijt krijgt van dat rijden daar. Want als ik lees ‘de banden net genoeg grip te laten hebben’ dan vrees ik het ergste.
Gewoon door de Eifel rijden en op overzichtelijke stukken even gas geven. Dat kan ook.
@ruud1954: Op de openbare weg zie je nog meer coureurs die zich mispakken, niet opletten of gevaarlijk doen. Er kan altijd iemand in je kont rijden als je niet genoeg in je spiegels kijkt, … autorijden is altijd gevaarlijk. Wandelen ook en gebeurtenissen in groep moet je ook mijden want ze gooien bommen rond je oren zonder dat je het door hebt. O ja, en thuis wordt je gehomejacked.
Het klopt allemaal, je moet misschien gewoon de risico’s inzien, je er bewust van zijn wat er kan gebeuren, maar zeker niet je pret laten bederven door té zwart te kijken. (zeg trouwens niet dat jij dat per se doet)

Ik heb het wellicht slecht verwoord. Het is leuk om te voelen dat je banden enorm goede grip vertonen (semi slick) ten opzichte van straatbanden en dan nog verder bij in te kunnen sturen zonder dat de voorbanden wegschuiven. Ik zal trouwens altijd op 75-80% rijden. Ik ga niet om een of andere tijd te verbreken en ik zal steeds gas lossen, naar rechts pinken en uitwijken en snellere wagens veilig voorbij laten komen. Gebruik van spiegels is gewoon belangrijk om het veilig te houden.

Naar mijn mening is het ook veel minder gevaarlijk dan ‘buiten de ring’ even te gassen. Dat moet je nu net niet doen, want er zijn er nog die dat proberen en die foutjes maken, je zal maar net de tegenligger zijn. Ik ben er echt van overtuigd dat je er wel veel plezier kan hebben, maar mensen denken altijd dat je op een circuit voluit moet gaan van de eerste tot de laatste omdat je betaald hebt?
De fun bestaat er voor mij nog steeds in een (liefst ideale) lijn te rijden, van buitenbocht naar de binnenste curb snijden zonder dat je er 100% voor gaat, want ja dan komt die vangrail plots heel dicht. Ik zal ook nooit op het uiterste moment remmen om dat tikje sneller te zijn.

En ja, in zeldzame gevallen heb je gewoon de pech dat jij diegene bent die als eerste over een olieplekje rijdt. Maar dat probeerde ik hierboven ook al aan te halen. Achja, voorzie al een extraatje voor als jij nu net die pechvogel bent.
Attent zijn geldt niet enkel voor op circuit.
@bogey: prima hoor. Maar ik zet mijn 70.000 Euro niet op het spel om daar te rijden. Whatever. En geen probleem als jij het daar naar je zin hebt. En wat is eigenlijk het probleem als iemand (en anderen) het niet met de fans van de Ring eens is? “Jullie” je mening, “wij” onze mening.
@ruud1954: Helemaal geen probleem hoor. Probeer ook niet te strijden, maar te verduidelijken waarom ik en enkel ik het zo leuk vind.
Ik heb het geld trouwens ook niet om het met zulk soort auto’s te proberen daarom doe ik het met een swiftje.
Mag ik vragen waar jij 70 000 € aan hebt gespendeerd?
@bogey: Goed verhaal. En ik wens je echt van ganser harte nog vele plezierige en veilige ronden. En natuurlijk, gevaar loert overal. Eens. En je kunt het ook nooit 100% ontwijken. Dan heb je ook geen leven meer. Maar ik zoek het ook niet echt op. En nogmaals: ieder maakt zijn eigen keuze. De een gaat bergbeklimmen in de Himalaya, de ander gaat 3 weken met zijn k*** op het strand liggen (en wordt in Algerije op zijn strandstoel doodgeschoten …………….).
Op je vraag waar ik in rij? Na 6 jaar een Kia Sportage gereden te hebben heb ik recentelijk een (nieuwe) Kia Sorento gekocht met alles erop en eraan. Heerlijke auto. Je ziet ze weinig rijden. En dat snap ik wel. Velen kiezen liever voor een X5, Q5/7 of GL. Ik heb het geld niet (en er ook niet voor over) om praktisch hetzelfde rijplezier en rijgenot te ervaren en dezelfde opties te hebben en daar 25-30.000 meer voor uit te geven. Ook daar maakt ieder zijn eigen keuzes in. Wouter van Autoweek heeft in 2015 een testrit gemaakt met die auto. Hij trok een verrassende conclusie.
@kapiteinaudi: ouwe Volvo of Golf kopen, paar frisse bandjes eronder en veel plezier. Meer dan 500,- hoeft dat bij elkaar niet te kosten en zolang je de boel heel houdt kun je het blijven doen. De grootste deuk die je dan kunt oplopen is die in je ego 😊
Je moet niet perse precies weten wat het kost.

Als je dáár bang voor bent, moet je vooral niet gaan. Motto is: alles heel houden. En plezier hebben.

Honderdencrashes op YouTube. Miljoenen uren met drivin fun als je echter gewoon alle ritjes zou filmen.
Het wordt pas vervelend als een ander door jouw toedoen schade of letsel heeft. Als je pech hebt en de ring is uitgesloten van je verzekeringspolis dan zal je verzekeraar alles op je verhalen. Kan je de rest van je leven betalen.
@rrvliet:
Bullshit, is gewoon je BA, maakt geen bal uit of je in een dronken bui de lokale boer voor een fazant aanziet midden in z´n wei ofdat je dacht dat die BMW in je spiegels een fata morgana was. Als jij een ander (blijvend)letsel bezorgt vergoed je BA de ander.
@hupke: En net zoals wanneer jij dronken iemand aanrijd is de verzekeraar altijd verplicht om de tegenpartij uit te betalen, maar kunnen zij dit wel verhalen op jou. Dit is ook het geval als de NB expliciet uitgesloten wordt van je verzekeringspolis. Zeker iets om op te letten.
@rrvliet:
Ik heb het over de zogenaamde ´familiale´BA. Nurburgring is daar mss een moeilijk geval omdat dat openbare weg is en het ongeval met een voertuig gebeurt maar op een ander circuit ben je gewoon bezig met hobby/sport. Dus je eigen schade moet je zelf doen maar het letsel/schade aan de ander word gewoon vergoed, en terecht daarvoor dient die verzekering.
@rrvliet:
Ik heb het over de zogenaamde ´familiale´BA. Nurburgring is daar mss een moeilijk geval omdat dat openbare weg is en het ongeval met een voertuig gebeurt maar op een ander circuit ben je gewoon bezig met hobby/sport. Dus je eigen schade moet je zelf doen maar het letsel/schade aan de ander word gewoon vergoed als jij die onopzetelijk door nalatigheid hebt veroorzaakt, en terecht daarvoor dient die verzekering.
@hupke: Over het algemeen teken je op normale circuits daarnaast een waiver waarin jij aangeeft dat alle schade veroorzaakt aan jouw voertuig voor eigen risico is, waardoor er nooit een ‘3e’ partij bestaat bij schades. Zoals je zelf in je comment al aangeeft is dit niet het geval bij de NB (want openbare weg). Als je verzekeraar dan expliciet de NB uitsluit in je polis (gebeurt dus regelmatig) dan heb wel een 3e partij (want openbare weg) en geen verzekering. Dan ben je dus gigantisch de sjaak als een motorrijder door jouw olieplas op zijn bek gaat en z’n leven lang invalide is.
@rrvliet: de kneuzen die door rijden met schade aan hun auto zouden dat ook eens moeten beseffen, niet eens vanwege het geld maar de verantwoordelijkheid van jou als bestuurder naar anderen als mens.
@Hupke: de ring geldt als openbare weg.
Ram jij een koenigsegg van de baan… en ben je in fout gesteld dan moet uw verzekering zijn schade betalen. De politie komt ook vaak te pas na een ongeval op de nordshleife.
Als er dan ook in uw polis staat dat trackdriving niet is opgenomen… dan zullen ze dat op u verhalen.

De nordshleife is een uitzondering hierop, niet alle circuits worden als openbare weg gecatalogiseerd.
@woudloper: de Nordschleife is ondertussen zo bekend bij verzekeraars in Nederland, Engeland en andere landen dat het hele openbare weg verhaal al lang achterhaald is. Hetzelfde geldt voor huurmaatschappijen en leasemaatschappijen.

En al zouden ze uitkeren, daarna wordt je geroyeerd, dat mogen ze, en kun je met moeite ergens anders een verzekering afsluiten waarschijnlijk.
Autoblog heeft op Driving Fun wat in een topic gelezen. Dat is wel heel duidelijk. Op DF werd nog even gewezen op het feit dat de bedragen niet kloppen.
Tja Autoblog, had er dan even een goed item van gemaakt door eerst contact te zoeken met de N-ring GmbH voor de correcte tarieven. En eventuele andere bijkomende zaken.

Als jullie nog een schrijver zoeken die een goed verhaal kan maken, dan hoor ik het wel. :-)
@stekkerbak: nee. ze hebben het van auto55.be
die hadden het enkele dagen geleden op hun feesboek staan.
@saxoke: bovendien staat dat er ook bij…
Er is ooit een rechtszaak geweest over het betalen van de baansluiting. Volgens mij mogen ze dit inderdaad niet meer in rekening brengen.

Afslepen is 225 of 250€ inderdaad.

Vorig jaar betaalde ik 1836€ voor ik dacht 9 meter en een paaltje. Afslepen was net niet nodig mede dankzij wat hulp van Andy de snelste motorrijder van de Ring. Een beetje vriendjes hebben rond de Ring kan geld schelen. 😅
Drie dagen later reed ik overigens weer rondjes… Je doet wat je niet laten kunt….

Het mooie is wel dat ik alle planken (9stuks) de volgende dag gemarkeerd had met een spuitbus. Ze hebben de planken pas 2 maanden later vervangen want het waren alleen krassen en deuken. De Ring besteed dat uit aan een vangrailboer. Marchals spuiten met groene verf het schade nummer op de planken en maken er foto’s van. Daarna brengt de vangrailboer in rekening bij de Ring wat ze hebben vervangen. Daarna factureert de Ring dat door aan jou of mij. Ik had een factuur thuis ontvangen en hierin stond dat alle 9 stuks vervangen waren. Toen ik daarna ging kijken vond ik op 6 van de 9 stuks nog mijn blauwe verf terug. Alleen echt hard maken kon ik het niet. Toch maar betaald. Ze vangen vaak meerdere keren geld voor dezelfde planken. Dat was ook bij mij zo want het was niet het enige schadenummer wat erop stond.
Best goed geld verdienen.
@schnor: sorry voor het niet helemaal samenhangend verhaal en het woord daarna wat ik iets teveel gebruik. 😊
@schnor: het is je vergeven, inhoud is altijd welkom!
@schnor:

Valt me nog mee, dat ze die rails niet direct vervangen als je dat aan €1666/u mag betalen is het toch nog iets minder lollig.
@schnor: dat is echt vies….
@schnor: arme jongen, je hebt dus 3 plankskes betaald die je wel beschadigd had maar die niet vervangen zijn? Wat een onrecht! Of wacht even….stoere autocoureurs malen daar niet over!
@p993: ik heb ook gewoon betaald stoere knul.
Maar als het in rekening wordt gebracht en ze ook nog glas hard stellen dat ze alles vervangen hebben dan klopt dat niet. Het mag wel eerlijk en transparant zijn op de Ring en dat is het verre van.
@schnor: Dan ga je toch niet meer. Man man. Wie zich brandt moet op de blaren zitten. En niet zeuren over niet eerlijke regelgeving. Als je daar gaat rijden vraag je om problemen ….. Jij zult vast een geweldige autocoureur zijn. Maar je hebt daar niet alles zelf in de hand.
@ruud1954:
Ruud is je opoe ooit aangereden op de ring ofzo, zoveel commentaar elke keer op alles wat met de nordschleife te maken heeft, manmanman.

Rijden op het mooiste circuit ter wereld is prachtig maar inderdaad ook gevaarlijk en kostbaar als je pech hebt.
Toch stap ik na bijna elke ronde met een grote glimlach uit omdat het prachtig is om je auto op de limiet over zo`n prachtig stuk asfalt te jagen.
Rijden op de lokale wegen rondom de ring is ook leuk en inderdaad goedkoper maar de verschillende verse kruisjes en bloemen in de berm laten wel zien dat dit minstens zo gevaarlijk is.

Voorlopig al een paar honderd rondjes schadevrij en dit wil ik graag nog even zo volhouden het blijft een prachtige hobby (zo lang het nog kan!!).
@bimmert: Je doet maar. Honderden ronden. Wow. Een held. Tot het moment dat …… Ik hoop het echt van ganser harte niet. En dan zal het vast door een ander konen.
@ruud1954: 1954? Was dat het jaar dat vrouwen azijn gaven in plaats van borstvoeding?
@rijnounsdoor: Verstand komt met de jaren. Dat blijkt.
@schnor: Lijkt me logisch dat ze de delen die nog dienst kunnen doen niet vervangen. Minder logisch dat je ze dan moet betalen, maar jah, dat is comerce he.
@schnor: je betaald voor de schade die je hebt aangericht. Niet voor de reparatie.
Zeg Jaapiyo, je gebruikt het woord kablabber wel erg vaak. Kan dat aub weg?
Gewoon lekker kijken vind ik voor mijzelf de beste optie.
Geniet ik veel meer van dan met samengeknepen billen die ring over te blazen.
Daar zullen wel al een paar helden hun broek gescheurd hebben.
Voor de geintreseerde het gaat dus hierom:
https://youtu.be/_BkXi-VTMV8

Mooie zomerse maandag avond. Dit was de 8ste ronde die avond. In de 7de ronde enkele regendruppels bij Bergwerk. Het stelde echt niets voor. Ronde 8 klets nat vanaf Lauda links. Je ziet het ook aan het asfalt. Bij breidschied ex-muhle is het grijs en bij Lauda links donker zwart. Wijze les weer. :)

Er staat overigens nog een schuivertje op mijn kanaal. ;)
@schnor: kan gebeuren! Ik rij er al 12 jaar maar blijkbaar niet hard genoeg 😂 merk inderdaad dat je steeds harder gaat rijden als je LapTimer en dergelijke in zicht hebt. Jij hebt alleen snelheidsmeter maar toch weer je op een gegeven moment hoe hard je door lauda links kan gaan… totdat je er niet meer doorheen kan met die snelheid vanwege vochtige baan. Gewoon opstaan en doorgaan! Ziet er goed uit in ieder geval!
@schnor: Niet handig om je wagen daar zo te laten staan met z’n kont nog half op het asfalt. Voor hetzelfde geld gleed er iemand anders ook door de bocht heen en recht tegen je auto aan. Had hem beter helemaal langs de kant kunnen zetten en dan uitstappen.
@mopar: of zie ik dat nou verkeerd door die fisheye lens van die gopro ;)
@mopar: dat zie je verkeerd. ;)
Stond van voor tot achter tegen de vangrail. Hij stond ook vast. We moesten hem met drie man los duwen. Voorspatbord zat tegen de band. Met een stuk hout uitgedeukt. Toen kon ik wel weer van de baan rijden.
@schnor: Leuk kanaal heb je! :)
Kablabber is wel het nieuwe woord
@amersfoorter: het klinkt alleen niet echt
@amersfoorter: ik denk het, en jij zegt het gewoon he..
heb het ook op de Duitse autobahn gehad… Auto vloog spontaan in de fik…. kreeg van de duitse feuerwehr een rekening van 1100 euro of daaromtrent…alsof ik er wat aan kan doen dat ze met 4 brandweerauto’s alle blustoestellen leeg kwamen spuiten…. het was gelukkig wel gewoon allrisk verzekerd…
Hoor wederhoor weer eens subliem toegepast @autoblog. Klopt niks van zoals op diverse sites al aangehaald. Alles voor de clicks/views nietwaar?
@meritocraat: afslepen is geloof ik vanaf dit jaar gratis… klopt idd meer niet. Zouden even aan autoblog reaguurders moeten vragen wat hun ervaringen zijn en wat de werkelijke kosten zijn!
@meritocraat: welke diverse sites bedoel je, heb je wat voorbeelden?
Als je die sticker dus alleen kunt krijgen als je daar gereden heb dan weet ik dus voortaan als ik achter zo’n idioot rij die zo’n sticker heeft dat het in de meeste gevallen een totaal zich overschatte wannabe coureur is.
Goed dit te weten.
@ruud1954: sticker kan je gewoon in de shop of online kopen. Officieus zegt men wel eens dat je het enkel kleeft op de wagen waarmee je op de ‘Ring’ hebt gereden als een soort van (h)erkenning. Dit was toen de ‘Ring’ enkel gekend was onder de ‘die hard” autoliefhebber en nog niet zo uitgemolken was
Nu kleeft men het eender op hun 1.6 diesel leasebak als wanhoopskreet van “hey ik ben diep vanbinnen wel een liefhebber hoor”
@alino: Dank hiervoor. Blij dit te weten. Zou tegenwoordig ook heel raar zijn als je zoiets alleen daar zou kunnen kopen als je er zelf gereden hebt.
@ruud1954:
De jaloezie spat er van af.
Toch zonde als je van je vrouw nooit dichter bij motorsport heb mogen komen dan op zondagmiddag f1 via ziggo kijken…..
@bimmert: Grapjas. Je moest eens weten. Keep on dreaming.
@bimmert: Ahjoh laat gaan, als er al 1954 in zn nickname staan kan je verwachten dat het een chagrijnige bromschn0r is..
@ruud1954: Je kunt de sticker ook gewoon kopen zonder daar gereden te hebben. Maargoed, wat ik zorgelijker vind is wie jouw reactie een plusje heeft gegeven. Of kan dat ook bij jezelf?
Check your resources
In het verleden ging ik m’n oldtimer wel eens uitlaten op de ring. Totdat ik wat ouder werd en besloot dat de risico’s niet tegen de lol opwogen aangezien het ook m’n daily was. Van tevoren heb ik toen altijd even mijn verzekeraar gebeld (gesprek opgenomen) om te bevestigen dat het akkoord was als ik een rondje ging rijden.

Formeel is het een gewone openbare weg, zo lang je je aan de regels houdt (geen tijdraces e.d.) en ‘recreatief’ rijdt vond de verzekeraar het goed (strekking reactie: “We hebben liever dat je daar eens door rijdt dan dat je dat in het dagelijks verkeer doet”). Maar vrijwel elke ronde heb ik ongelukken gezien, toen heb ik besloten om het toch maar niet meer te doen met deze auto. Ooit komt er nog een ringtool… Maar ook dan na goed gesprek met de verzekering.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).