Dit moet je weten over de ‘Declaration of Amsterdam’

Auteur: , 68 Reacties

Minister Schultz van Infrastructuur en milieu had alle ministers van de EU die over verkeer gaan op de koffie. In ons eigen landje.

Onze minister wil namelijk eindelijk eens vaart gaan maken met die zelfrijdende auto, want die komt er gewoon. Help!… Maar goed, ze ging met de overige 27 Europese ministers van Transport om tafel, om te kijken welke mogelijkheden er liggen voor de zelfrijdende auto. Het verkeer moet immers almaar veiliger en duurzamer, en dan kom je vanzelf bij de zelfrijdende auto uit. Volvo roept al tijden dat onafhankelijk ‘onderzoek’ uitwijst dat autonoom rijden het aantal auto-ongelukken drastisch kan verminderen. Tot wel 90 procent van het aantal ongelukken is te wijten aan menselijke fouten en die zijn te voorkomen met autonoom rijdende auto’s.

De Europese ministers konden vandaag zelf plaatsnemen achter het stuur van autonoom rijdende auto’s, omdat diverse fabrikanten, waaronder Renault en Volvo, aanwezig waren in Amsterdam. Tijdens deze ‘Declaration of Amsterdam‘ werd er op internationaal niveau gesproken over de zelfrijdende auto en werd er getekend voor Nederlands voorzitterschap op dit gebied. Minister Schultz:

We hebben vandaag voor het eerst in Europa op politiek niveau gesproken over zelfrijdende voertuigen en maatregelen die nodig zijn voor een soepele introductie in Europa. We willen tempo maken, we zien dat er veel winst te behalen is voor de mobiliteit. Met zelfrijdende voertuigen wordt ons vervoer veiliger, duurzamer en efficiënter. Doordat regelgeving en autosystemen op elkaar worden afgestemd, voorkomen we dat zelfrijdende auto’s en vrachtwagens straks bij iedere grens een nieuwe update nodig hebben

De gezamenlijke ambitie van alle landen is om een vlotte introductie van de zelfrijdende auto mogelijk te maken. Het moet een stuk makkelijker worden voor fabrikanten om grensoverschrijdende testen te doen. Ook moet men vanaf 2019 klaar zijn voor de verdere uitrol van zelfrijdende voertuigen, die met elkaar en met de infrastructuur kunnen communiceren (door heel Europa).

Er werden ook afspraken gemaakt over de data die auto’s door moeten/kunnen geven aan elkaar. Wat betreft privacy -of het gebrek daaraan- is dit een verhaal apart. Moderne auto’s sturen via internet constant data naar de fabrikant. Denk aan snelheid, gps, brandstofverbruik, rijstijl, toerental, etc. Alles wordt opgeslagen, maar dat moet transparanter worden. Daarnaast moet het mogelijk zijn om vanaf 2020 te profiteren van connectiviteit aan boord, op een veilige manier. Zodra de wet- en regelgeving dat toestaan en de omstandigheden het toelaten, kunnen we volledig veilig gebruikmaken van de onlinevoorzieningen in de auto. Het komt nu wel erg dichtbij…



68 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Keurig initiatief van Schultz. Innovatie moet je keihard stimuleren, en als NL dan het Californië van Europa kan zijn is dat wat mij betreft top. Plus NL is natuurlijk het land met de beste infrastructuur van Europa, mogelijk de wereld.
@TimoBac: californië van Europa? Krijgen we dan een Oostenrijkse bodybuilder als premier?
@uncivilsum:

Nope .. NLers kiezen ALTIJD voor een weekdiertje ..
@lincoln: eens, al lijkt me de ‘Governator’ ook niet een heel capabel type.
@beefcake:

Tante Rutte en zijn nichtje Samson zijn idd betere acteurs ..
@TimoBac: Hoezo het “California van Europa” ?
@noreplacementfordisplacement: @uncivilsum: Misschien omdat Californië voorop loopt in het testen en toelaten van dit soort auto’s? Nederland is druk bezig om die rol in Europa op zich te nemen, en dat lijkt mij erg verstandig.
@TimoBac:

Amsterdam is idd een voorloper op autonoom en elektrisch rijden ..
Ze zijn nml al 20 jaar bezig met een metro ..

Rijdt dat kreng al trouwens ??
@lincoln:
al sinds 1900 rijdt er een electrische tram in amsterdam, dat dat ding nu zo nodig tegen elke prijs onder de grond moet zal wel een handjeklap tussen personen met geld en personen met macht zijn.
@TimoBac: Net als al die initiatieven die zichzelf zien als de “uber van dienstensector X” vinden…
@TimoBac: bent u dat, mijnheer Rutte?
@TimoBac: Toch woon ik liever niet op de testbaan van de Europese auto-industrie.
@TimoBac: 100% voor die innovatie en als NL er een slaatje uit kan slaan is het prachtig, zolang ik over 40 jaar nog maar met een stuurwiel MAG rijden ipv met een knop.
@dieselaer: ik hoop het voor je, maar verwacht het niet. Misschien niet 40, maar over 100 jaar kun je het vergeten met zelf rijden. Op het circuit dan maar ieder weekend!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Altijd leuk, een groep mensen die over dingen gaan beslissen waar ze niets vanaf weten!
@noreplacementfordisplacement:

Onderzoeksbureaus en subsidie-ingenieurs varen er wel bij ..
@lincoln: Inderdaad sletten uit het powerpoint rijk die open deuren in gaan trappen voor een commissie uit hoogbetaalde publieke functionarissen. In de powerpoint staat data waar wat linear regression in een excel is gedaan en een quote van elon musk. Dat is dan 600 duzend euro alstublieft ex. btw, graag overmaken op de rekening van uw lokale halfbakken consultancy.
@noreplacementfordisplacement: Politiek in een notendop.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat is er nou leuker dan zelf autorijden
Domme populistische -edit: schelden doe je maar ergens anders-

Corrupter gaan ze niet snel worden ..
Ze zal het zelf niet eens door hebben ..
@lincoln: Als je het allemaal zo goed lijkt te weten waarom ga jij niet voor die job dan?
Hmm beetje een zwarte dag voor de transport sector. Zal nog wel even duren maar iedereen kan zelf ook bedenken dat een vrachtwagen zonder chauffeur een stuk goedkoper is.
@vincente30: Klopt, dus die gaan ook verdwijnen. Net zoals dat we geen kamers meer vol met vrouwen en telramen hebben. Of de man die de lantaarn elke avond in de straat kwam aansteken. Tijden veranderen en dus ook de vraag naar bepaalde beroepen.
@widodh: Klopt, alleen is de transport sector wel een behoorlijk grote in tegenstelling tot de lantaarn managers.
@widodh: Vroeger tijdens de industriele revolutie verdwenen er ook veel jobs. Veel mensen zaten een lange tijd soms een generatie zonder werk en inkomen. Wat een mooie wereld leven we toch, iets mechanisch is belangrijker dan de mens, maar goed. Verschil is de machine nam enkel fysiek arbeid af, en blijft dat doen. Dit zijn mechanische spieren die zwaar fysiek werk afnam en beter en veiliger kon doen. Dat zorgde ervoor dat mensen meer denkwerk konden gaan doen. Denk aan bv. programmeurs. Nu komt er een 2de revolutie aan, namelijk die van mechanische breinen. Autonome auto’s zijn het beste voorbeeld: ze denken namelijk i.p.v de chauffeur. Ze zijn geprogrammeerd om de wegen af te leggen door middel van sonar, camera, gps en communicatie. Er wordt zelf gewerkt aan een computer die zichzelf kan programmeren en andere computers en robotten ook. Je hoeft zelf gewoon een voorwerp tonen en de computer rekent en zoekt de ideale productie-proces uit en programmeert de robotten ervoor. Computers kunnen de beste schakers verslaan, schrijven zelf de mooiste compositie’s en maken mooiere schilderijen zonder fouten.

Dus we hadden eerst de mechanische spieren die fysieke taken afnam, nu krijgen we mechanische breinen. Dus zowel fysiek als mentaal zijn er robotten en computers die de taken beter/veiliger en goedkoper kunnen doen. Dan vraag ik mij af wat er nog zal overschieten voor al de mensen hier op aarde. De taken die nog door mensen moeten gedaan worden zullen niet voldoende zijn voor iedereen werk te kunnen geven.

Tot slot gaan we nu echt de Wall-E toer op? Mensen zijn het enigste soort op aarde die erin zullen slagen zichzelf compleet nutteloos te maken.
@vincente30: als vrachtwagens autonoom kunnen…dan treinen en vliegtuigen ook lijkt me….

Over 20 jaar geen piloot of machinist meer nodig?
@iJoost: Volgens mij zijn er al treinen die zonder machinist rijden. Zal allemaal ook wel mee vallen maar vind het toch een dingetje. Ben ook geen gigantische tegenstander want lijkt me heerlijk om overal heen gereden te worden en in het weekend de cabrio te pakken maar tegelijkertijd lijkt het mij ook dat het mogelijk is dat er een hele zooi werkeloosheid kan veroorzaken. En dat moet toch ook niet de bedoeling zijn denk ik.
@vincente30: vandaar dus een basis-inkomen.
@iJoost: enige reden waarom er piloten in de cockpit zit is omdat we dat als passagier erg prettig vinden. Verder vliegen ze vrijwel enkel om hun brevet te houden (vlieguren maken).
@vincente30:
het probleem is niet dat een (vracht)auto zonder bestuurder goedkoper is, maar de echte pijn zit em in dat de kostenreductie tegenwoordig omgezet wordt naar meer winst voor aandeelhouders ipv doorberekend naar de klant. Want minder geld bij de consument betekent iha een slechter draaiende economie.
@super: en de modale consument zit werkloos thuis of word in een hoek gedreven waar je afhankelijk gemaakt word van de machthebbers.
Niet dat ik tegen innovatie ben, maar er de keihard werkende arbeider zal ook hier helaas ook weer behoorlijk klappen krijgen.
@bergmm: basis inkomen
@vincente30: hoeven ze ook niet meer te staken of te klagen over alle buitenlanders die de banen stelen..
Vraag me af hoe de transport sector om zal gaan met deze voortgang, veel chauffeurs kunnen inpakken en veel grotere vrachtwagens kunnen worden gebruikt
@janmetdelangeachternaam: Bekijk het positief, die computer zal niet gaan inhalen tijdens een inhaalverbod voor vrachtwagens, kan jij er lekker autonoom voorbij knallen, heerlijk lijkt me dat
Ik zie het zowel negatief als positief, (bijna)niets is zo leuk als een potje sturen. Maar voor de dagelijkse ritten zou het meest efficiënt zijn om allemaal volautomatisch te rijden. Nooit in de file staan, s’nachts maffen in de auto naar bvb Italië en de snelheden opvoeren naar 200km/h+, want alles houdt toch rekening met elkaar.
Het klinkt nu nog een beetje raar, maar ik ga ervanuit dat dit straks gewoon kan. En het is dan wel jammer dat het “gewone autorijden van nu” er langzaam uit gaat.

10 jaar geleden kreeg ik een onvoldoende op school op het onderwerp: Waarom een “robot als controleur” in de trein nooit zou werken.
Waarop mijn antwoord was: Tuurlijk wel, het is een kwestie van wennen. En nu ragt bijna iedereen zijn kaart langs een ov-chip paal.

Ik niet, want ik ga nooit met het onrendabelen vervoer.
@faalhaas: reken je maar niet te rijk door te denken dat je je eigen snelheid nog kan bepalen. Met al die computers aan boord komen er straks sensoren die zien hoe hard je ergens mag rijden. De auto zal zich er dan automatisch op aanpassen in het kader van veiligheid. Het sleutelwoord dat dit hele traject rechtvaardigt…
Is NL zo innovatief?

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/mercedesbenz/25600312/__Duitse_Mercedes_E-Klasse_niet_goedgekeurd_voor_Nederland__.html

Oke, het is Telegraaf……dus misschien met flinke korrel zout nemen…..
Ik denk niet dat het zo’n vaart zal lopen met autonoom rijden, de systemen van nu kunnen eigenlijk nog niets. Het is adaptieve cruise gekoppeld aan lane assist. Mercedes en Tesla zijn iets verder met dodehoekdetectie en gebruik van de parkeersensoren om zelfstandig van baan te kunnen wisselen, maar het blijft software die trucjes kan op de snelweg met bestaande rijhulpmiddelen.
@knipperlichtje:
die googel auto heeft anders al meer dan 2 miljoen km volledig autonoom gereden, dus er bestaan weldegelijk betere systemen dan er nu op sommige produktiewagens zitten.
@super: dat is waar, maar die is nu nog niet productierijp. Zo’n LIDAR op het dak is te gekunsteld en véél te duur.
@knipperlichtje:
Nee, idd nog niet productierijp, maar ’t zit er wel aan te komen (lijkt het althans). Ik zie zelf eerlijk gezegd het probleem niet zo, er zijn genoeg stukken/trajecten die ronduit saai zijn om te rijden, en het is handig als de auto zelf de kids van school kan halen of mij naar huis kan rijden als ik teveel heb gezopen.
@super: het lijkt mij ook heerlijk, alleen al dat je op de snelweg iets productiefs kunt doen is al een tijdwinst. De S 500 intelligent drive is op dit moment al best ver, die heeft niet meer zo’n bult op het dak nodig.
@super: en dan zetten we nu eventjes de realistische bril op.

Als er genoeg autonome auto’s komen, dan gaat de wetgeving en infrastructuur er op aangepast worden. Dit kan niet anders of het gaat ten koste van de vrijheid om zelf te mogen sturen. Òòk op de trajecten die wèl leuk zijn!

Dan heb ik het nog niet over al die banen die verloren zullen gaan. Want innovatie en vooral ‘vooruitgang’ is vaak helemaal geen vooruitgang maar modernisering. Twee totaal verschillende dingen die bijna iedereen door elkaar haalt.
@super: Die 2miljoen km die Google al heeft afgelegd valt in het niets vergeleken met wat de amerikanen per jaar rijden. Google bewijst alleen dat hun auto’tje talloze toertjes kan doen in een voorgeprogrammeerde stad.
Ik vind het heel erg dapper van haar.
@dutchdriftking:

Onzin ..
Dit is haar taak helemaal niet ..
Ze laat zich gewoon misbruiken door auto fabrikanten ..

Buiten het feit dat de NL auto industrie totaal geen toegevoegde waarde op de wereld heeft en alle patenten bij de betreffende toeleveranciers liggen ..
@lincoln: Las een interview van haar in Autoweek. Heb zo de indruk na het zien van haar twitter-pagina dat ze nogal veel heeft met Tesla. Als het over autonoom rijden gaat kijkt ze precies enkel naar Tesla zijn visie. Maar geen woord over de andere fabrikanten. Ze zie dat de andere fabrikanten maar beter hun best moeten doen om de visie van Tesla te volgen. Terwijl BMW,Nissan, Toyota, etc… een andere visie hebben op autonoom rijden.
@scaglietti612: Tesla heeft ook het beste systeem. In diverse tests blijkt de 7 Serie en E-klasse nog langer niet echt goed te zijn. Is niet erg maar weet niet of zij de auto’s ook dmv (gratis) software updates verbeteren.
@stfu: Doelde op hun toekomstige visie. Tesla droomt ervan om wagens te bouwen zonder stuur en pedalen. Hun toekomstige visie op autonoom rijden is puur gericht op het uitsluiten van de bestuurder.

BMW,Nissan en Renault hebben door middel van de I8 Spyder, BMW 100 iets en de IDS al aangetoond dat ze rij-plezier absoluut niet willen uitsluiten door autonoom rijden. Net zoals Volvo willen ze de bestuurder laten kiezen wanneer je zelf wilt rijden, zodat je echt weer de vrijheid van een auto hebt. Ze willen de bestuurder nog laten rijden, zonder ongelukken nog. Door de autonome tech. die in de concept-wagen al zitten worden ongelukken in de toekomst zo goed als onmogelijk. Terwijl je zelf rijdt blijven de autonome technieken aanwezig om een oogje in het zeil te houden, ze blijven dus actief de weg in de gaten te houden. Dus als de bestuurder dreigt te falen in zijn taak, dan vangen de autonome tech. die fouten op of voorkomen ze dat je fouten kan maken. En ik geloof dat ook GM in dezelfde richting wou gaan.

Mazda en Toyota willen het nog anders. Toyota werkt namelijk aan Autonomous Guardian Angel. Vermoed dat hetzelfde is als de manuele rij-modus in de IDS, etc… Toyota wil dat je zelf kan rijden, maar met de guardian angel die de boel in de gaten houd en de tekortkomingen van de bestuurder opvangt en voorkomt. Mazda wil ook in diezelfde richting. Veilig rijden zonder verlies van rij-plezier.

Dus je hoort alles over Tesla en Google autonome tech., ook door de politiek. En dat terwijl er door bijna alle andere fabrikanten aan een andere soort technologie wordt gewerkt. Namelijk de auto’s voor iedereen, zowel degene die graag rijden als degene die de bus horen te nemen. De fabrikanten weten nu waarschijnlijk ook dat ze anders de sport-divisie zullen verliezen en ook veel klanten van de normalere wagens. Waarom nog kiezen tussen verschillende merken als ze precies hetzelfde rijden en vergelijkbare prestaties hebben?
Noem me maar conservatief maar ik zie dit als een zwarte dag voor de graag zelfsturende automobilist!
Als je bedenkt hoeveel ongelukken voorkomen konden worden door onkunde aan te pakken, mensen meer bewust auto te laten rijden, en bijvoorbeeld telefoon blokkeerders in auto’s in te bouwen, blijft autorijden leuk.
Geloof mij dat als het autonome rijden grotere vormen gaat aannemen er hele bevolkingsgroepen zijn die andere dingen gaan doen in de auto dan op te blijven letten…
Nogmaals dit is een zeer trieste ontwikkeling!
@roadrage78: onzin.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat vooral de Bulgaren dit systeem willen omarmen.

Hier een sfeerfoto van een prototype de Dacia-Borat special edition:

http://2.bp.blogspot.com/_M6KvrZq-OmY/RyXJWbrFZZI/AAAAAAAAAD0/-6gPp7kgwEY/s1600/dacia%2Bcar.jpg
De zgn voormalige Oostbloklanden lopen eigenlijk al jaren voor als het om zelfrijdende voertuigen gaat, hier een ander prototype :

https://i.ytimg.com/vi/-8aIMYUO4JA/hqdefault.jpg
En dan mag je in de toekomst, alleen in het weekend, onder begeleiding helemaal zelf sturen met je elektromobiel op een afgeschermd stukje weg. Ook wel circuit genaamd… hashtag yeah
@utregcity: Hoop van niet. In Belgie en Nederland zijn er amper circuits. Weet niet van Nederland maar in Belgie hebben we Mettet, Zolder en Spa-F. Mettet organiseerd voornamelijk, zeg maar 9/10 trackdays voor motoren. Spa is een gp-circuit die tijdens de winter de helft van de tijd gesloten is en de rest van de tijd wordt het afgehuurd door fabrikanten en evenementen. In Zolder kan je best wel trackdays doen. Als je na een cursus van 250eur. nog eens 250 euro lapt en maanden op voorand boekt om een plekje te kunnen krijgen. Het ergste is nog eens dat je niet aan topsnelheden mag rijden en inhalen in de bochten is ook uit den boze. Echt leuk dan 2 keer op een jaar 4u. rijden, aanzienlijke bedragen mag betalen om eens een rondje te mogen rijden/ niet racen dus.

Hoop dat het niet zover zal komen. Want dat is een wet die ik niet zal volgen. Ik hou mij zoveel mogelijk aan hun soms absurde verkeersregels. In de 5 jaar dat ik al rij heb ik slechts 1 boete aan been gehad, de volle 3km/u. te snel. En ik probeer zoveel mogelijk uit mijn fouten te leren. En dan zullen ze tegen mij zeggen dat ik niet meer mag rijden? Op mijn rijbewijs staat recht tot besturen… Dus na jaren de regels te volgen, braafsjes mijn taxen etc… te betalen zouden ze me dan dezelfde straf geven als iemand die met zijn zatte botten een kind doodrijd: namelijk levenslang rijverbod. Echt eerlijk lijkt mij dat niet. Zo’n wet lijkt mij ook niet erg sociaal.
@scaglietti612: We zullen ’t wel gaan beleven. Als ’t wet wordt, dat je niet meer zelf mag sturen, dan kunnen we d’r niets (meer?) aan doen. Gelukkig duurt ’t nog lang.
@utregcity: Ik vraag mij dan af wat heb je nog te verliezen? Ik weet niet hoe ik zal reageren eer het zover is. Maar kan mij wel voorstellen dat de emmer tegen dan vol is. Als ze tegen mij zullen zeggen dat ik binnenkort niet meer met mijn niet-autonome wagen meer mag rijden en dus de waarde van mijn wagen compleet waardeloos is. Als ik mijn rijbewijs waardeloos wordt ondanks dat ik mij aan de verkeersregels hou en braafjes rij en toch dezelfde straf krijg als een dronken doodrijder, namelijk levenslang rijverbod. Wat zullen ze dan doen wanneer je toch nog op de baan rijdt? Rijbewijs innemen? Is tegen dan toch niets meer waard. En je wagen in beslag nemen, idem waardeloos.

Ik zie een mogelijk verbod op manuele wagens als een mes in de rug van de mensen die heel hun leven wel aan de regeltjes houden en zo veilig mogelijk proberen te rijden. Ik hoop dat de andere fabrikanten kunnen bewijzen dat zelf rijden zonder risico op ongelukken kunnen samen gaan door hun technologie. Vond het nogal grof van de Nederlandse minister Schultz of zo dat autoliefhebbers maar naar het circuit moeten gaan. Alsof auto-liefhebberij alleen maar draait om hoge snelheden en rondjes op een circuit rijden. Rustig een toertje doen langs de buitenwegen met een oldtimer is voor ons ook heel erg leuk. Niet elke liefhebber van het zelf rijden wil racen.
Autonome auto’s is ook mooi voor de jihadi. Je toetst de bestemming in en daar gaat ie met een kofferbak vol c4!
@willemveenstra: Met wat ik me zorgen in maak in de autonome auto’s is niet alleen de computers die gehackt kunnen worden/ de constante controle van de overheid/… Maar ik maak mij zorgen dat er op een dag dat iedereen in zijn stuurloze google-eitje over de drukke ringwegen rijdt er een EMP-bom afgaat. Stel je eens voor dat er een emp-puls alle elektronica in de buurt lamlegt. Dus de autonome wagen rijdt nog maar zij elektrische motor valt uit, al zijn sensoren, camera’s, etc… vallen uit. Zit je dus in een plastieken doodskist stuurloos richting een bocht aan 120km/u. zonder computer of sensoren.

Je kan denken EMP bestaat toch niet echt. Wel de amerikanen hebben zowel grote als kleine gerichte emp-wapens ontwikkeld, net zoals andere landen die ook hebben. Er bestaan EMP’s speciaal voor vluchtende wagens stil te leggen in oorlogsgebieden. T’schijnt dan nog eens eenvoudig te maken.
Waarom geen magneetjes in de weg zoals in de Porsche fabriek?

Heeft de “Minister van infrastructuur en milieu” trouwens niet iets nuttigers te doen? Elektrische auto’s? Wegennet dat een bijeenraapsel is uit verschillende tijdperken? Duurzame energie?(we zijn namelijk Europees “topscorer” op dat gebied)
Het gebrek aan concurrentie in de Telecom? Treinen? (dat laatste heeft al een paar staatssecretarissen de kop gekost)

Of is dit alleen maar om bepaalde mensen tevreden te houden? Aangezien ze over 2 jaar graag een dikke baan wil krijgen…
Tof, maar toch ia de hele trein dan afhankelijk van de auto’s die níet autonoom zijn. Of mogen we naast brandstofgestookt straks ook niet meer met een niet-autonome auto de straat op. Of krijgen ze, naast de chique gelegen oplaad-P’s, preferente rijstroken???
Heel dat autonoom rijden vind ik echt de fout van de eeuw. Als je rijden verbied en alleen zelfrijdende stuurloze auto’s de baan op zend, dan betekent dat een klap voor het openbaar vervoer en onze ruimtelijke ordening. Denk maar eens na, je hebt geen rijbewijs meer nodig en je hoeft zelf niet te rijden. Waarom zou je dan nog verplaatsen met trein/tram en bus? Reken maar eens uit wat een jaarlijks abonnement kost voor de trein, na 10 jaar heb je een deftige nieuwe auto voor dat geld.

Dankzij autonoom rijden jaag je echt bijna iedereen in de auto. Ze mogen dan nog dichter op elkaar rijden, het is een kwestie van tijd eer de wegen weer boordevol zijn. Voordeel openbaar vervoer: niet zelf rijden, geen rijbewijs,taxen, etc… je kan een spelletje spelen, lezen etc.. nadeel: mensen zijn vreselijk op het openbaar vervoer, geen zitplaats, vuil, en niet van straat tot straat. Voordeel van auto: straat tot straat, vertrek wanneer je wil, altijd zitplaats en vuil ligt puur aan jezelf en het is voor sommige nog leuk ook om te rijden. Nadeel auto: je moet concentreren, kan niet lezen, films kijken, etc…
Wat autonoom rijden doet is de voordelen van beide combineren en zo de nadelen wegwerken.

Waarom moet het per se die kant uit. Tesla, Google en Ford zijn tot nu toe de enige die de bestuurder nutteloos willen maken en zijn taken wil afnemen. Nissan, Renault, BMW, Mazda en Toyota willen liever de bestuurder nog de mogelijkheid geven om nog zelf te rijden zonder ongelukken. Want volgens de murica-versie van Autoblog wil Toyota zich richten op een ‘autonomous guardian angel’. Dus de bestuurder kan blijven sturen, alleen wordt de autonome techniek gebruikt om ongevallen compleet te vermijden. Nissan toonde al iets gelijksaardig aan met zijn IDS concept. BMW heeft met de I8 Spider concept 3 rij-modus: Boost (zelf rijden), autonomous en nog een modus waar je zelf rijdt maar met de autonome functies die een oogje in het zeil houden.

Dus zelf rijden kan perfect veilig in de toekomst zonder nog slachtoffers door auto-bestuurders. Waarom zelf rijden nog verbieden? Om zuiniger te rijden? Wel ik betaal voor mijn benzine, dus ik beslis hoe lang ik ermee doe. Of voor betere gebruik van de snelwegen. Dus iedereen zou niet meer mogen rijden omwille van de paar uur per dag met uitzondering van het weekend dat het druk is?
Wat met de huidige e n toekomstige auto’s/ eigenaren? Iemand zal de laatste zijn met een compleet waardeloos voertuig waarbij je nog geld zal moeten betalen om die weg te krijgen.
Wat met alle sportwagen-fabrikanten? Verbod op zelf sturen betekent een doodsteek voor een hele industrie.
Trouwens de mensen zijn ondanks wat iedereen denkt helemaal geen slechte bestuurders. Het aantal ongevallen vallen in het niets vergeleken met de aantal km die wordt gereden.
Ik snap de beredenering er wel achter. Als het veiliger is, waarom niet. Ik denk dat 99% van de ongelukken menselijk zijn. Het begint al bij kop-staart botsingen waarbij telkens blijkt dat de achterligger niet gelijk hard genoeg remt.

Dat dit allemaal politiek gezwets is snap ik ook. Onze minister wil haantje de voorste zijn, en wil haar naam in de geschiedenisboeken, prima.

Maar mocht dit over 20 jaar de standaard zijn, dan denk ik dat het percentage “thuis-werkers” ook gigantisch zal groeien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).