• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit moet je weten over Mercedes’ nieuwe dieselmotor

Auteur: Dizono, gepost 16 februari 2016 om 18:59 – 84 Reacties

Afbeelding Dit moet je weten over Mercedes’ nieuwe dieselmotorAfbeelding Dit moet je weten over Mercedes’ nieuwe dieselmotorAfbeelding Dit moet je weten over Mercedes’ nieuwe dieselmotorAfbeelding Dit moet je weten over Mercedes’ nieuwe dieselmotorAfbeelding Dit moet je weten over Mercedes’ nieuwe dieselmotorAfbeelding Dit moet je weten over Mercedes’ nieuwe dieselmotorAfbeelding Dit moet je weten over Mercedes’ nieuwe dieselmotorAfbeelding Dit moet je weten over Mercedes’ nieuwe dieselmotor

Mercedes OM654
Mercedes is een van de pioniers op het gebied van dieselmotoren in personenwagens, de nieuwe OM 654 is volgens de Duitsers een belangrijke mijlpaal in die lange dieseltraditie.

Vol trots meldt Mercedes dat ze het gemiddelde gebruik van het gamma in de afgelopen twintig jaar bijna hebben weten te halveren. Van gemiddeld 9.2l/100km in 1995 tot 5.0l/100km in het afgelopen jaar. De vanaf scratch ontworpen nieuwe tweeliter diesel, codenaam OM 654, moet die cijfers verder verbeteren.

Mercedes trekt dit nieuwe blok volledig op uit aluminium, volgens Mercedes-Benz de eerste keer dat een viercilinder diesel volledig van dit materiaal gemaakt is*. De krachtbron weegt slechts 168.4 kilo, ten opzichte van 202.8 kilo voor zijn voorganger. De zuigers zijn wel van staal, maar een speciale Nanoslide-coating moet de interne wrijving tot een minimum beperken. Ook past Mercedes een verbeterde Common Rail-inspuiting toe, de vierde generatie van het merk dat destijds een van de eerste was, na de Alfa-Romeo 156 2.4 JTD.

Al dat fraais moet natuurlijk voor een lager verbruik zorgen en dat is gelukt. Het verbruik is 13 procent lager dan dat van zijn voorganger. En dat terwijl het vermogen van de tweeliter diesel 195 pk bedraagt, waar de oude 2.1 het schopte tot ‘slechts’ 170 paardjes. Mercedes meldt en passant nog even dat de motor voldoet aan de toekomstige emissietest, de WLTP-cyclus. Deze test, die de chronisch falende NEDC-cyclus moet vervangen, moet een beter beeld geven van het verbruik in de praktijk. Ook het direct testen van uitstoot in de praktijk, iets wat sinds dieselgate vaak ter sprake komt, is iets wat Mercedes ondersteunt. Overigens gebruikt Mercedes-Benz wel AdBlue om de uitstoot zo laag mogelijk te krijgen.

De eerste auto waarnaar dit nieuwe blok zijn weg zal vinden, is de Mercedes E 220 d. Later zal de motor ook in de C-Klasse en andere modellen de oude 2.1-diesel gaan vervangen. Of het nieuwe blok ook enkele uitvoerigen met de 1.5-liter Renault-diesel zal gaan vervangen, wil Mercedes nog niet zeggen. Wellicht ontwikkelen ze een variant met een kleiner slagvolume om niet meer afhankelijk te zijn van de Franse krachtbron.

*Volgens een aantal oplettende lezers zou Mercedes niet de eerste zijn en dus jokken. Zo zou Peugeot in 1965 al een volledig aluminium diesel in de 204 hebben gelepeld, terwijl ook Honda dit jaren terug al eens deed.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
    Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
  • Nieuwe Mercedes G-Klasse W464 is stiekem stokoud
  • Nieuwe G-klasse 4x4² gaat los in de sneeuw [video]

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, e-klasse, Mercedes, Techniek, uitstoot

Vorig bericht: « Elektrische Morgan brengt je verder dan een Leaf
Volgend bericht: Formule 1 is het ultieme doel voor Beitske Visser »

Lees Interacties

Reacties

  1. sbelali zegt

    16 februari 2016 om 19:02

    Laat Mercedes toch weer zien hoe indrukwekkend het is. Netjes

    Login om te reageren
    • mout zegt

      16 februari 2016 om 19:15

      @sbelali: Ik heb Mercedes erg hoog als dieselmotor bouwer. Maar, met alle respect, het werd ook wel eens tijd dat ze het initiatief weer naar zich toe haalden.
      De laatste jaren hoor ik van nogal ongecultiveerde blokken (4-cilinders die nu worden afgelost).
      Of er blijken diesels ingekocht te worden bij Renault. Dat is ook niet iets wat je doet als je een grote voorsprong hebt…

      Login om te reageren
      • Alexke zegt

        17 februari 2016 om 01:10

        @mout: een 4 cylinder diesel zal nooit mooi lopen zoals een 6 in lijn diesel of een v6 diesel.
        mede door de layout alsook de combinatie van erg hoge inspuitdruk: hierdoor gaat de motor meer knetteren.
        bij een 6 cylinder kunnen ze doormiddel van het grotere blok , het knetteren beperken.
        Ook door de ontwikkeling en ontwerp van verstevigingen in bepaalde delen van het blok beperken ze de resonanties.
        Iets wat je meestal niet bij een renault of dergelijk ziet. (omdat dit geld kost om te ontwikkelen en om te produceren).

        Het 0.5l per zuiger is een concept dat BMW al vanaf de N57,N47 geld.
        Dit concept zou het meest efficient zijn…
        Hierbij is het ook om zeer makkelijk een 4 cyl of 6 cyl te ontwikkelen en te produceren.

        Nu bij de laatste generatie (midden 2015) BMW motoren : de Bxx reeks gaat het nog verder :
        Hierbij heb je de B37 , B47 en de B57 .

        Dus : 3 blauwdrukken van motorblokken met allemaal 0.5l per cylinder. ongeveer 30% van de onderdelen van een B37 is hetzelfde als een B57 !
        Dit zorgt voor BMW dat ze een enorm aantal minder onderdelen moeten aankopen en ontwikkelen.
        het verschil tussen de 120d en een 125d zit meestal in de zuigers,turbo,intercooler,injectoren en uitlaat.

        Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      16 februari 2016 om 20:13

      @sbelali: Het kan allemaal nog indrukwekkender, deze motor is dan wel een 4 in lijn, deze kunnen ze vergroten naar een 6 in lijn! Tuurlijk een andere krukas etc. maar de alle technologie eraan en onderdelen blijven hetzelfde! En met deze technologie gaat het Renault blok ook waarschijnlijk verdwijnen, de Renault diesel rijd eigenlijk geweldig dus zie zelf geen rede om hem te laten verdwijnen. Hoe ik dit weet? De man met de lange jas…

      Login om te reageren
    • phdg zegt

      16 februari 2016 om 21:25

      @sbelali: Zéér indrukwekkend, common rail die iedereen gebruikt( Bosch EDC17 met CP4 pomp), uitlaatgasnabehandeling die iedereen gebruikt (roetfilter met SCR katalysator), Variabele turbo die je ook overal terugvind…

      Login om te reageren
      • remcott zegt

        16 februari 2016 om 21:56

        @phdg: mwoah nu ga je wel wat kort door de bocht vrees ik, voornaamste lijkt me de electronica maar ook de verdere kwaliteit van de onderdelen.

        Login om te reageren
        • dutchdriver12 zegt

          16 februari 2016 om 22:49

          @remcott: ik hoop niet dat je denkt dat Mercedes de elektronica zo goed onder de knie heeft…

          Login om te reageren
  2. mylvan zegt

    16 februari 2016 om 19:05

    Ik denk dat men dit ook even weten moet, Daimler Benz verneukt de emissietests net als VW…..
    http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/news/a28191/daimler-will-invest-nearly-3-billion-in-next-generation-diesel-engines/

    Login om te reageren
    • sbelali zegt

      16 februari 2016 om 19:06

      @mylvan: en vrijwel ieder ander merk :)

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 februari 2016 om 19:23

      @mylvan: met het verhaal in de link is weinig mis, met jou conclusie wel!

      Ze schrijven daar twee verschillende dingen die ze linken aan vw. Ten eerste dat ze in de praktijk meer nox uitstoten dan in de test (en dus dan toegestaan, maar dat doen letterlijk alle auto’s. Ook ev’s, hybrides en benzine’s). Ten tweede dat ze nu op sommige modellen dezelfde nox reducerende techniek gebruiken als vw.

      Wat niet zo is, is dat mercedes op dezelfde manier vals speelt als vw. Vw loopt namelijk op een andere mapping tijdens de test. Mercedes niet, mercedes loopt altijd op dezelfde mapping. ’toevallig’ eentje die in de test beter scoort. Maar rij je in de praktijk in dezelfde temperaturen ben je dus ook net zo schoon (mits hetzelfde onmogelijke tempo wordt aangehouden. Maar dat is weer een fout van de test). Bij vw is dat onmogelijk.

      Het ene ‘mag’, het andere niet. Dat is een levensgroot verschil. Dat het resultaat nagenoeg hetzelfde is, is dan van ondergeschikt belang.

      Login om te reageren
      • boxergt zegt

        16 februari 2016 om 19:43

        @lekbak: Danku! +1

        Login om te reageren
      • dawwg zegt

        16 februari 2016 om 20:07

        @lekbak: Nog 2 kleine aanvullingen: Bij de laatste versie van het huidige MB 2.1L blok kun je gewoon zelf AdBlue tanken (vulopening naast de dieselopening) terwijl dit bij VW meestal (altijd ?) door de dealer moest gebeuren.

        En de ophef vorige week over de ‘sjoemeldiesel’ van MB (althans: meer uitstoot) ging over de generatie diesels daarvoor; met 2.1L BlueEffenciency; niet de laatste revisie 2.1L BlueTecs. Eerst genoemde had geen AdBlue, laatste wel …

        Login om te reageren
        • knipperlichtje zegt

          16 februari 2016 om 20:30

          @dawwg: Volkswagen heeft sowieso maar enkele modellen met adblue-nabehandeling geleverd, misschien dat dit sinds de Euro6-norm anders is geworden. Daar hoeft overigens ook geen noodzaak toe te zijn, een Fiat 1.3 Multijet bijvoorbeeld voldoet aan de Euro6-norm zonder adblue te gebruiken.

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            16 februari 2016 om 22:25

            @knipperlichtje: Duh, natuurlijk hebben we het hier over Euro6 norm diesels :)

            Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        16 februari 2016 om 20:54

        @lekbak: amen! ????

        Login om te reageren
  3. janmetdelangeachternaam zegt

    16 februari 2016 om 19:07

    400nm? Lekker hoor

    Login om te reageren
    • baap zegt

      16 februari 2016 om 19:52

      @janmetdelangeachternaam: ik gok tussen de 400/430 Nm

      Login om te reageren
      • wildbeest zegt

        16 februari 2016 om 23:46

        @baap: mooi blok hoor, zeker in combi met dat koppel. 8 traps erop?

        Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          17 februari 2016 om 07:22

          @wildbeest: 9G!

          Login om te reageren
  4. potjak zegt

    16 februari 2016 om 19:08

    Het blok van Renault zal wel blijven. Prima blok en scheelt ontwikkelingskosten….

    Login om te reageren
  5. primer zegt

    16 februari 2016 om 19:10

    Mercedes moet zijn research eens herdoen, Honda had al een volledig aluminium 4 cilinder diesel in 2004.
    12 jaar te laat Merc.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      16 februari 2016 om 19:18

      @primer: Welke motor bedoel je? De N22 had in ieder geval sleeves (stalen cilinderbussen). En dan is het geen “all-aluminium” motor.

      Login om te reageren
  6. parker zegt

    16 februari 2016 om 19:11

    En de hamvraag is hoe lang deze ultralichte hightech aggregaten meegaan…?Liever wat zwaarder, minder zuinig en robuuster dan van dit soort wegwerpnaaimachines.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 februari 2016 om 22:56

      @parker:

      Weet je

      Ik begrijp je – werd ook eens tijd na 14,5 jaar !

      Maarre, zo stond mijn Vader ooit in 1962 over zijn ‘snelle’ Peugeot Diesel ( 125 km/u) en ik als zijn zoon in 1975 bij de GOLF 1 Diesel zo’n klein k*t dieseltje zulke prestaties en geloofde ik het hele TDI geneuzel niet toen de man me in een Passat wilde praten.
      Ik en mijn grote mond zeiden “de startmotor van mijn Range Rover is nog groter dan dat hele blok ‘ om er vervolgens na vier-en-een-halve ton kilometers met bloedend hart afscheid van te nemen.
      En nu de Alfa JTDm gewoon een hele lekkere snelle en zuinige rakker.

      Ik wil maar zeggen Parker, ’t kan verkeren en ik ben expert !

      Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    16 februari 2016 om 19:14

    Klinkt als een ordinair modern dieselblok ..

    Minder revolutionair dat als deze advertentie doet voorkomen iig ..

    Login om te reageren
  8. stgp zegt

    16 februari 2016 om 19:18

    De vorige 2,1 was er toch ook met 204 pk en 500NM?

    Login om te reageren
    • boxergt zegt

      16 februari 2016 om 19:44

      @stgp: Klopt. De 250d. Waarschijnlijk willen ze die niet aanhalen door de (veel) hogere CO2 uitstoot en dus verbruik.

      Login om te reageren
    • kahan zegt

      16 februari 2016 om 20:06

      @stgp: nope, de vorige had 170 pk.
      De motor waarover jij het hebt, is dezelfde als die 170pk motor, maar dan met twee turbo´s.
      Deze nieuwe motor haalt met een enkele turbo 195pk. Een dubbele turbo versie komt in de toekomst ook nog.
      Deze nieuwe motor is modulair opgebouwd/ontworpen door mercedes. dwz dat met weinig moeite ook 5 en 6 (om656) cilinder motoren gemaakt kunnen worden. Bovendien delen de nieuwe, nog niet uitgekomen, benzine motoren van Mercedes heel veel onderdelen met mekaar.
      Dit zijn de motoren waarmee Daimler veel geld gaat besparen.
      Wat betreft de nano coating, deze is ook al toegepast in de OM642 V6 diesel met 252 tot 265 pk.
      Hopelijk gaan in de komende 6 cilinder diesel geen design tekorten zitten, zoals van binnen afbrokkelende uitlaatspruitstukken die de turbo blokkeren, lekkende olie koelers omv te dunne dichtingen en die een dag arbeid nodig hebben om vervangen te worden.
      Op basis van servicebility ben ik geen fan van deze motor, alles is opeen gepropt, ketting van achter enz..

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        16 februari 2016 om 20:15

        @kahan:

        Hoi ..
        Ben jij toevallig een automonteur ??

        Login om te reageren
        • kahan zegt

          17 februari 2016 om 13:22

          @lincoln: Nee, heb/ben van geboorte af meestal in een mercedes gereden en heb de “luxe” en ook de plaats om mijn gebruikte auto’s niet te hoeven verkopen. Dan word je al snel hobby monteur..

          Login om te reageren
      • dawwg zegt

        16 februari 2016 om 20:21

        @kahan: Dat was met de vorige generatie CDI BlueEffenciency; de laatste versies van de huidige OM651 BlueTecs zijn allebei Bi-Turbo’s (de C220 en C250) . En de uitstoot en verbruik zijn ook vrijwel gelijk; scheelt nog geen 5%. De C220 is boven de 3000rpm puur sotware-matig afgeremd, tot de 3000rpm is de vermogensloop exact hetzelfde ..

        Beest van een motor die OM651; 205pk met 500NM bij 1400rpm … en met chipkuurtje richting de 240pk (!) en 560Nm zonder enige pijn … en hij trekt ook lekker door tot 5000rpm; dipje komt pas bij 4800rpm o.i.d. :)

        Login om te reageren
        • kahan zegt

          17 februari 2016 om 13:16

          @dawwg: klopt, maar ik vergelijk deze nieuwe single turbo motor graag met een single turbo motor van de vorige generaties, en dat is dus de om646 met 170 pk. Dat lijkt mij de meest eerlijke vergelijking en zo zie je dan ook dat de prestatiewinst niet nix is :)

          Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        16 februari 2016 om 20:30

        @kahan: Had BMW met z’n vorige (misschien ook deze generatie) 5 serie daar ook geen last van?

        Login om te reageren
        • parker zegt

          17 februari 2016 om 07:35

          @henkhupelschoten: waar last van? BMW heeft alleen 6 in lijn diesels, géén V6 met kettingspaghetti aan de achterkant verstopt.

          Login om te reageren
          • kahan zegt

            17 februari 2016 om 13:32

            @parker: De V6 van mercedes heeft de ketting ook vooraan. De I6 van BMW zijn over het algemeen goede motoren. Alleen die ZF automaten zijn dan op lange tijd weer net iets minder dan de 7G-tronic, blijkt uit mijn eigen ervaring en omgeving.
            De I4’s van BMW daarentegen… Google maar eens effe naar BMW N47 engine. Zo een rampzalige motor, een beetje vergelijkbaar met de zuigerveren in de TFSI motoren.
            En dan wil ik niet deze drie merken tegen mekaar opzetten en beweren dat 1 ervan de beste is. Wil je een product kopen van een fabrikant met eergevoel die hij haalt uit de tevredenheid van zijn klanten => koop een Japanner. Hoewel ik het zelf niet doe, omdat ze geen performante 6cilinder diesels hebben.

            Login om te reageren
            • parker zegt

              17 februari 2016 om 18:14

              @kahan: eerder zeg je dat ie bij Mercedes juist achter zit..?! Anyways: bij Audi wel en daar is het sinds de intro in 2004 een regelrechte kettingramp.
              Is de 7G Tronic trouwens niet ook van ZF?

              Login om te reageren
              • kahan zegt

                17 februari 2016 om 22:38

                @parker: Mssch heb ik geen duidelijk onderscheid gemaakt: bij de V6 (de motor die tot op heden nog altijd gebruikt word in de 3 liter diesel modellen) zit de ketting van voor.
                Bij deze nieuwe motor vermeld in dit artikel, hebben ze de ketting achteraan gezet, en omdat de komende 6 cilinder als basis deze nieuwe motor heeft, zal ook daar hoogst wss de ketting van achter liggen. Hoop dat het nu duidelijk is.

              • kahan zegt

                17 februari 2016 om 22:40

                @parker: de 7G tronic en de 9G en zo goed als alle oudere automaat versnellingsbakken in Mercedes auto´s zijn door Mercedes zelf ontworpen en geproduceerd. Mercedes heeft zijn eigen versnellingsfabriek.

  9. Dutchdriftking zegt

    16 februari 2016 om 19:21

    Klinkt als een niet heel bijzondere, maar wel erg fijne diesel motor. Is er ook bekend hoeveel koppel het beestje levert?

    Login om te reageren
  10. lekbak zegt

    16 februari 2016 om 19:30

    Ik ben zeer benieuwd hoe dit uit gaat pakken in de praktijk. Dat aluminium heb ik wel vertrouwen in. Die coating echter, ik kan maar niet aan het idee wennen dat ‘veredelde verf’ slijtvast is. Ik ben zeer benieuwd hoe deze motoren het doen bij hoge kilometerstanden. Er zullen toch geregeld auto’s de miljoen moeten kunnen halen, anders is het niet Mercedes waardig.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      16 februari 2016 om 19:54

      @lekbak: Tot zover heb ik van andere all-aluminium diesel motoren nog weinig problemen gehoord met de coating. Een enkel verhaal van een 2.5 TDI, maar goed de meeste motoren met deze technieken zijn nog niet zo lang op de markt.

      Toch deel ik je angsten van de coating wel. Ook over dat het aluminium is trouwens, hoewel het zeker voordelen bied komen er toch ook wel risico’s bij kijken.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        16 februari 2016 om 20:00

        @reistje: welke volledig aluminium diesels ken jij dan? Want Mercedes kent er geen enkele, en hieronder is er iemand die een Peugeot denkt te kennen.

        Login om te reageren
        • reistje zegt

          16 februari 2016 om 20:42

          @lekbak: VW r5 2.5tdi, BMW N57 ehh

          Login om te reageren
  11. phevtreb zegt

    16 februari 2016 om 19:32

    Was Alfa Romeo niet het eerste merk dat met commonrail techniek kwam? Weet het eigenlijk wel zeker was in de 156

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      16 februari 2016 om 19:34

      @phevtreb: Jep, in 1997 met de 156 2.4JTD.
      “The first passenger car that used the common rail system was the 1997 model Alfa Romeo 156 2.4 JTD,[6] and later on that same year Mercedes-Benz C 220 CDI.”
      Bron: Wikipedia

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        16 februari 2016 om 19:37

        @trustmeiamanengineer: Dus niet zomaar de PR-machine van Mercedes napraten @Dizono ;)

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 februari 2016 om 19:53

          @trustmeiamanengineer: nou is Wikipedia niet echt een vlekkeloze bron. Maar de alfa staat wel bekend als de eerste.

          Login om te reageren
        • Dizono zegt

          16 februari 2016 om 19:53

          @trustmeiamanengineer: Hmm, blijkbaar zelf verkeerd opgeslagen in de bovenkamer. Ik dacht juist dat Fiat de techniek voor veel geld aan MB verkocht, zodat zij ermee mochten primeuren. My bad.

          Login om te reageren
          • ronin1130 zegt

            16 februari 2016 om 20:38

            @Dizono: Fiat heeft het common rail systeem ontwikkeld en later doorverkocht aan Bosch. De Alfa 156 was inderdaad wel het eerste seriemodel dat deze technologie mocht inwijden.

            Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            16 februari 2016 om 21:01

            @Dizono: Fiat is de bedenker van het Common Rail systeem. Dit hebben ze bijna direct verkocht aan Bosch. En die leverde het aan Mercedes. Mercedes wilde aanvankelijk de eerste zijn, maar terwijl zij het systeem aan finetunen waren op hun bestaande blokken, bracht Fiat het uit op de 2.4 en 1.9 JTD.

            Waarom was de 2.4 eerder? Alfa wilde de 156 presenteren met de twee sterkste motoren, de 2.5 V6 (Busso) en dus de 2.4 JTD. Niet veel later kwam de 1.9 JTD en de Twin Spark motoren.

            Login om te reageren
      • baap zegt

        16 februari 2016 om 19:56

        @trustmeiamanengineer: Daar heb je ook een superbron te pakken, Wikipedia. Come on.. waar of niet, maar iedereen kan die bende aanpassen! ‘Ik had de eerste commonraildiesel op mijn fiets in 1984’, want dat zegt Wikipedia ;)

        Login om te reageren
        • trustmeiamanengineer zegt

          16 februari 2016 om 20:12

          @baap: nee, want dan is er altijd wel weer iemand die het aanpast omdat het niet waar is. Bovendien hebben we het hier over een klein ‘feitje’, ik wens je veel succes om dat op terug te vinden in een wetenschappelijk tijdschrift. Wikipedia is juist ideaal voor zulk soort onbenullige weetjes.

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          16 februari 2016 om 20:19

          @baap:

          Wikipedia is zoveeeeeeeel beter dan de bron die hier teveel gebruikt wordt .. Top Gear ..

          En vooral met automotieve feiten zijn ze bijzonder accuraat ..

          Login om te reageren
        • 5cilinder zegt

          16 februari 2016 om 21:39

          @baap: Heb jij aandelen Winkler Prins?

          Login om te reageren
  12. Edge zegt

    16 februari 2016 om 19:43

    Héél erg innovatief en vernieuwend is het natuurlijk niet, maar alle beetjes zijn mooi meegenomen. En het klinkt ook wel als een fijn blok voor als je veel kilometers maakt.

    Login om te reageren
  13. frankvantpietje zegt

    16 februari 2016 om 19:49

    Nog een vaudtje: De eerste volledig aluminiumdiesel was de Peugeot 204 in 1965. Alu kop, blok en bak onder elkaar dwars voorin. Geen Benz dus met deze primeur, maar Peugeot 50 jaar geleden.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 februari 2016 om 19:54

      @frankvantpietje: sounds interesting. Ik ga het eens opzoeken. Dank!

      Login om te reageren
      • ronin1130 zegt

        16 februari 2016 om 20:31

        @Dizono: ik meen dat de 1.4 D4D van Toyota, gelanceerd in de Yaris (75PK) en de Corolla (90PK) ook een volledig aluminium motorblok was.
        Trouwens later ook overgenomen in de eerste ‘moderne’ Mini door BMW.

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        16 februari 2016 om 21:00

        @Dizono: De 204-motoren waren van aluminium en dwars geplaatst, zodat gegeven de wielbasis er meer passagiersruimte overbleef. De 204 was hiermee het eerste Peugeotmodel met deze plaatsing. De aandrijving had een specifiek ontwerp: de versnellingsbak en het differentieel werden direct onder het motorblok geplaatst. Zo kon Peugeot haar eerste voorwielaangedreven auto bouwen. De 204 was verder de eerste Peugeot met schijfremmen, overigens alleen op de voorwielen. Dit alles gaf de auto goede rij-eigenschappen, redelijke prestaties en goed verbruik.

        Bron: wikipedia

        Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 februari 2016 om 20:12

      @frankvantpietje:

      Hoe graag ik dat ook wil geloven ..

      Het lijkt me heeeeel sterk ..

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      16 februari 2016 om 20:57

      @frankvantpietje: @desjonnies, weet jij hier iets van?

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      16 februari 2016 om 23:09

      @frankvantpietje:

      Alleen.
      Ik heb ze meegemaakt.
      Werden in den beginne als 204 Break (stationwagen) verkocht.
      En liepen echt echt echt voor geeeeen meter.
      Ik geloof 0 -100 meer dan een halve minuut kostte !!!!
      En die dingen nagelden als een malle als ze koud waren
      En de hele 204 Diesel goe-gemeente reed nooit harder dan 90 km/u omdat je ander nog geen ton kilometers met een motor deed.
      OK, eerlijk is eerlijk, voor mijn nu zeer oude Scrooge neef ( ik sterf van de neven) was de 204 Diesel een FEEST in die tijd sloeg je gewoon eens drie maanden wegenbelasting over omdat ze je Volkswagen Pontons hadden met een groot VERLICHT bord erop van de wegenbelasting waarmee ze fotografeerden langs de snelweg
      En ook, dat is waar, die krengen liepen TOEN AL door de 1 : 20 heen ! !!!!!

      Alleen moest je je vaak als volwassen man wel scheren op de plaats van bestemming !

      Ik was een kind, ik was zeer van de Peuzjoots maar de held was de 404, die 204 Diesle was maar een drol !

      https://www.espaz.nl/images/blogs/Volkswagen%20Ponton_bij%20blog.jpg

      Login om te reageren
  14. driver28 zegt

    16 februari 2016 om 20:05

    Lekker compact blokje maar kunnen er ook handig onderdelen vervangen :)…uitlaat alleen al een prijzig deel lijkt me zo

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    16 februari 2016 om 20:09

    Ach marketing boys.. De ene helft Is gelogen en de andere helft aangedikt.. Same old same old.

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    16 februari 2016 om 20:10

    Wel een aardig blok voor in de Espace en de Laguna enzo…

    Login om te reageren
  17. mrjlr zegt

    16 februari 2016 om 20:11

    De nieuwe ingenium 2.0 diesel van jaguar en land rover is ook helemaal uit aluminium. En die is sinds vorige jaar.

    Login om te reageren
  18. davelepeef zegt

    16 februari 2016 om 20:17

    Stalen zuigers? Heus???

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      16 februari 2016 om 20:25

      @davelepeef: wow, heus. Bijzonder idee! Overigens zijn niet de zuigers gecoat maar de cilinderwanden.

      Login om te reageren
  19. ab1963 zegt

    16 februari 2016 om 20:21

    Hopelijk ook stiller, want de huidige dieseltjes zijn echte knorretjes

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      16 februari 2016 om 20:47

      @ab1963: Heb met een C220 BlueTec W205 en een C180 W205 gereden. Raar genoeg klonk de C220 beter dan de C180. Ik kan tegenwoordig van vrijwel geen enkel merk het verschil horen van een diesel en benzine. Lijkt me sterk dat andere dit dan wel kunnen.

      Login om te reageren
  20. driftkicker zegt

    16 februari 2016 om 21:05

    Maar hoeveel is de CO2 uitstoot dan? Dat lees ik nergens. En moet ik dan 2 brandstoftanks vullen? Eén met adblue?

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      16 februari 2016 om 23:55

      @driftkicker: hangt van de specifieke auto af he :-)

      Login om te reageren
  21. g40freak zegt

    16 februari 2016 om 21:27

    Ik vraag me iedere keer weer af in hoeverre die auto’s daadwerkelijk zuiniger zijn.
    Ja, in de fabriekscijfers zijn ze zuiniger, maar ik denk dat in de praktijk die cijfers nooit gehaald worden.
    @autoblog: doe eens wat vergelijkende testen. Oude mercedes 190 d tegen een moderne c klasse diesel.
    En een oude peugeot 205 d tegen een moderne 208.
    Of iets vergelijkbaars.
    En dan gewoon 150 km laten rijden, 50 km stad, 50 km binnendoor, 50 km snelweg.
    En dan een gemiddelde.
    En dan de officiele cijfers erbij pakken.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 februari 2016 om 22:09

      @g40freak: de modellen die je noemt zijn in die tijd wel enorm gegroeid. Niet alleen in formaat en gewicht maar ook in comfort, luxe, motorvermogen en snelheid.

      Een goede test in vooruitgang van de dieselmotoren zou zijn om deze nieuwe motor in een 190d te lepelen (makkelijker dan andersom). Wel met de originele bak en diff. Deze dan samen met een gereviseerde originele 190d laten rijden om te testen. Later nog eens doen met ook de nieuwe bak erachter. Puur om te kijken welk verschil dat maakt (veel).

      Login om te reageren
  22. fit4fun zegt

    16 februari 2016 om 22:07

    Leuk op papier. Zal wel weer wat prijsjes krijgen van naieve autojournalisten in even debiele verkiezingen. Maar….betrouwbaarheid? Reparatiekosten? Die uitgebreide uitlaatgasreiniging: als een onderdeel stuk gaat moet dan het hele ding vervangen worden a 2700 euro? Vragen….:-)

    Login om te reageren
  23. freezzr zegt

    16 februari 2016 om 23:41

    Heeft Volvo allang in huis dit met de nieuwe D4.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      17 februari 2016 om 07:36

      @freezzr: dat is toch ook gewoon een Renault of PSA blokje?

      Login om te reageren
      • superfred zegt

        17 februari 2016 om 09:05

        @parker: nee, de nieuwe D4 is door Volvo zelf ontwikkeld.

        Login om te reageren
        • freezzr zegt

          17 februari 2016 om 11:46

          @superfred: idd. 190pk en 400nm bevalt mij uitstekend!

          Login om te reageren
        • parker zegt

          17 februari 2016 om 18:28

          @superfred: blijft evengoed doodzonde dat Volvo de D4 vijfcylinder heeft vervangen voor zo’n oersaai vierpits brommermotortje.

          Login om te reageren
  24. undifined1 zegt

    16 februari 2016 om 23:59

    Zouden ze hiermee de dieslkroon weer terug kunnen pakken van BMW? Ben benieuwd

    Login om te reageren
  25. Alexke zegt

    17 februari 2016 om 00:48

    De zuigers zijn wel van staal : Klopt dit wel? zullen niet eerder de cylinder wand hulzen van staal zijn?

    Login om te reageren
  26. mgmgb zegt

    17 februari 2016 om 00:54

    Wat een schitterende plastic afdekkap, dat wordt genieten als je de motorkap opentrekt om eens goed van al die techniek te genieten…

    Login om te reageren
  27. E320cdi zegt

    22 februari 2016 om 16:35

    Ik ben erg benieuwd hoe deze rijdt tov het oude blok. Nog meer benieuwd ben ik naar de nieuwe 6-in-lijn van ze. De V6 heeft het nooit gehaald bij de fijne loop van de 320 CDI met 204pk/500Nm.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North