De Heilige Koe dit weekend volgooien, het kan weer voor minder.
De olieprijs is de afgelopen maanden flink gezakt en daar profiteren we van aan de pomp. Deze week leek daar langzaam een einde aan te komen toen de OPEC, een kartel van olieproducerende landen dat 40 procent van de productie in handen heeft, bijeen zou komen om een nieuwe productielimiet af te spreken. Dat gebeurde echter niet, want de OPEC handhaaft voorlopig het productieniveau van 30 miljoen vaten per dag. Saoedi-Arabië, veruit de grootste producent binnen de OPEC, wil de olieproductie niet beperken om de prijs weer te laten stijgen. Dit tot onvrede van andere OPEC-landen, die de gaten in de begroting zien toenemen.
Voor ons, uitgeknepen automobilisten, is dit goed nieuws. De peutprijs zal alleen nog maar verder zakken nu een vat ruwe olie nog maar zo’n 70 dollar kost, 30 procent minder ten opzichte van begin januari. Vandaag zal de benzineprijs dalen naar het laagste niveau in drie jaar: de adviesprijs voor een liter Euro95 zakt met 1 cent naar €1,699, diesel wordt 1,2 cent goedkoper en gaat €1,40 kosten en het milieuverantwoorde doch zwaarbelaste Lpg blijft gelijk op €0,83.
Bovendien; dit zijn nog maar de adviesprijzen. Een beetje onbemande pomp zit hier al ver onder, waardoor je nu al voor ruwweg €1,50 je slag kunt slaan. Scheelt toch al gauw €5 tot €10 per tankbeurt.
Geniet er trouwens maar van zolang het kan. Die lagere olieprijs kan immers niet gehandhaafd blijven. Menig analist is van mening dat de prijs binnen nu en twee jaar weer stijgt. Het Internationale Energieagentschap (IEA) voorspelt dat de vraag naar olie de komende jaren alleen maar toeneemt doordat opkomende economieën zich steeds verder ontwikkelen.
56 reacties
Dan ben jij vast blij met de huidige prijzen, sta je niet elke dag te tanken..
Natuurlijk bestaat de prijs ook voor een flink deel uit accijnsen waar de olieprijs geen vat op heeft maar als we zien hoe snel de prijs omhoog kan hollen bij dure vaten olie dan is er redelijk wat ruimte mbt de eindprijs en ik vind dat nu erg tegenvallen …. Sure, de prijs is lager maar zeker niet zo laag als dat het zou moeten zijn gezien de idioot lage olieprijs.
Zoniet dan adviseer ik je om met je maten naar de frikandellen bos te gaan.Kneus dat je bent.
Maar toch vindt de overheid het belangrijk om mensen zoals jou aan een zuinige auto te helpen, omdat dat zo goed is voor de co2. Nou, dat is het niet.
Een burger met een eigen auto, dat is goed voor de co2. Die betaalt namelijk zijn eigen brandstof, zijn eigen onderhoud. Die betaalt elke 2 jaar zijn eigen bandjes en poetst zijn auto elke maand want anders is de auto na 4 jaar helemaal niets meer waard.
Klinkt als een ‘ik ben klein en jij bent groot’ verhaal, maar moest ff mn gal kwijt
Heb zelf ook de luxe van een auto tankpas van de zaak, en omdat dat me niks ‘kost’ wordt je – juist als veel-rijder – helemaal niet gestimuleerd om t zuinig aan te doen
Als je die pas hebt, zal je merken dat je het indirect toch zelf betaalt. Van het geld dat ik bespaard heb om die tankpas niet te nemen kan ik veel leuke dingen doen.
Het gaat om het feit dat de leaserijder geholpen wordt met PHEV en daar juist geen gebruik van maken omdat ze de kosten van de km’s rijden toch niet betalen dmv een tankpas.
Het zou goed zijn als de gewone burger zonder leasebak geholpen wordt om een PHEV te rijden, want die draaien zelf op voor de kosten en proberen daadwerkelijk zoveel mogelijk elektrisch te rijden, omdat het ze dan geld besparen.
Maar dit verhaal snapt iemand met een IQ van 2 dobbelstenen blijkbaar niet.
Ik ga niet overal op in, maar je had het in eerste instantie over een tankpas, niet over het “misbruiken” van PHEV’s door daarmee niet electrisch te rijden.
De gewone burger zoals jij die noemt, hoeveel betaalt die aan BPM, CO2-toeslag, MRB en brandstofaccijns als hij electrisch rijdt? Inderdaad, net zo weinig als een zakelijke rijder.
Een tankpas is al erg, een tankpas bij een PHEV is nóg erger. Je gelooft toch zelf niet dat de gemiddelde leaserijder elektrisch rijd. En ook zonder PHEV: ik zie genoeg megane’s, focus’jes enz met 150 voorbij knallen op de snelweg, dan is die auto ook echt niet meer zuinig en is de co2 uitstoot ook niet zo laag meer als men denkt…
Ach, vroeger kwamen diezelfde mensen je in walmende TDI’s voorbij stuiven..
Dan zijn die Focus en Megane toch zuiniger en een stukkie appetijtelijker om naar te kijken..
Het gaat hier om het feit dat mensen een tankpas van de baas hebben en goedkoop een lease auto kunnen rijden om vervolgens alles behalve zuinig te gaan rijden, omdat zij toch niet voor de kosten opdraaien. Terwijl een burger zonder lease auto wél voor alle kosten moet opdraaien, dus zou het logisch zijn als ze in Den Haag die mensen (financieel) stimuleren om een zuinige auto te gaan rijden. Dan pak je het co2 ‘probleem’ wel aan.
En de opmerking over school slaat natuurlijk nergens op. Niet iedereen heeft een stel hersens gekregen waarmee hij goed uit de voeten kan.
Blijkbaar zijn leaserijders het al met me eens, dat zegt genoeg. En ik neem het hen natuurlijk ook niet kwalijk, laat dat duidelijk zijn
Ik heb ook een tankpas van de zaak. En een 14% bijteller. Maar toch zoek ik een goedkope pomp op en probeer ik 1000km op een tank van 42 liter diesel te halen. Wat de baas extra aan autokosten kwijt is, kan hij niet investeren in een betere bedrijfsvoering. Kosten besparen voor de baas levert mij uiteindelijk ook voordelen op.
Overigens denk ik met weemoed terug naar 2009, toen ik net mijn motor had. Ik kreeg het gouden sap toen voor €1,299 per liter mee….
We zijn en masse weer blij met een dode mus en een sigaar uit eigen doos.
Kijk even naar @moveyoumind zijn comment en denk na
DENK NA
We zijn en worden al jaren genaaid met de brandstof prijzen. Niet zo zeer de brandstof zelf als wel de overheid die een onredelijk hoog accijnspercentage doorbelast.
Kijk, om slechts één voorbeeld te geven : in Frankrijk zit de WEGENBELASTING berekend in de brandstofprijzen en betaal je dus nul komma nul aan wegenbelasting, wil je de snelweg op, betaal je daar apart voor, maar je hebt de keuze daar.
Hier is het al decennia belasting op belasting op belasting en nu de wereld olieprijs iets daalt moet ik blij zijn?
Nou daar gaat’ie dan : HIEP HIEP HOERA !
NOT !
En ik heb het befaamde kwartje van Kok nog niet eens vermeld…
Ach, donderdag hebik er weer eentje volgegooid voor €1.689 de liter, wel Euro 98 hè.
Je rijdt immers pas echt premium als er ook premium in moet..
Je hebt absoluut een punt hoor maar klagen? Daar gaan ze in 070 echt niet van onder de indruk raken. Die gasten hebben zo’n ongelofelijke plaat voor hun harses, daar komt echt niets door..
Het bedrag is compleet symbolisch vergeleken met wat je in nl betaalt, zeker als je de auto langer houdt. Ik heb hier een 3.0d waar ik alleen in de weekenden af en toe mee rijd, zou in nederland geld weggooien zijn…
Wel bij een ‘Amigo’ tankstation. :)
Het is nu wat gunstiger maar voor het einde van het jaar zal het omhoog gaan en anders Januari sowieso met de jaarlijkse accijns verhoging vanwege de inflatie.
Dan heb je 1 tegenslag ergens op de wereld nodig en de olieprijs stijgt natuurlijk direct en zit je direct weer op de 1,40 voor je diesel.
Let op mijn woorden …..
was onlangs in zelzate. Een lange file aan de pomp en het waren allemaal Nederlanders.
Maar hej. Jullie hebben wel een egaler wegdek en mooiere fietspaden!