Dit zeggen de internationale media over Max in Japan

Auteur: , 45 Reacties

Max pakte gisteren een prachtige tweede plaats na een heerlijk duel met Hamilton. Wat hebben onze internationale collegae daar over te vertellen?

F1

Gemixte reacties in de comments gisteren onder het raceverslag. De een vond de race saai, de ander juist spannend. Het duel tussen Hamilton en Max op het laatst van de race was in ieder geval sowieso het aankijken waard en zorgde ook na de race nog voor de nodige opschudding.

We kunnen ons al haast niet meer voor de geest halen hoe de Formule 1 was vóór Max. Zelfs niet diegenen onder ons die al die jaren toch ook hebben zitten te kijken naar de races. Gelukkig hoeven we ons voorlopig waarschijnlijk geen zorgen te maken over een F1 zonder Max, want onze landgenoot reed gisteren ook afgezien van de verdedigende moves weer een geweldige race. Hij noemde het zelf achteraf dan ook een van zijn beste races in de Formule 1. Kortom wij zijn vol lof, maar hoe denken ze daar in het buitenland over?

Formula1.com claimt dat verschillende coureurs waaronder Max een slecht humeur hadden door het verkeer en dat Max de deur dichtgooide in gevecht met Hamilton.

“It was a bad-tempered race as far as traffic was concerned, with Verstappen, Vettel and Raikkonen in particular complaining bitterly about their perceived lack of blue flags, or else drivers ignoring them (…) Hamilton moved ever closer to the Red Bull in second place. But Verstappen had better traction out of the chicane and stayed ahead.

At the end of the penultimate lap, 52, Hamilton had a look down the inside going into the chicane, but had to pull left dramatically – and veer down the escape road – as Verstappen jinked right to slam the door. Mercedes initially protested the Dutchman’s tactics, but with Hamilton himself saying he did not wish to force the matter, the complaint was withdrawn.

The Dutchman, who earned the fans’ Driver of the Day nod, eventually claimed second, 4.9s behind Rosberg, and 0.7s ahead of Hamilton.”

Die Welt is kritisch op onze held en zegt dat hij aan een ‘hufter-imago’ werkt.

“Erg geliefd was Max Verstappen reeds voor de race al niet bij veel van zijn collegae. Te impertinent, te lichtzinnig en onverbeterlijk, zo zien veel rivalen het supertalent. In Japan begaf Max zich wederom in het grensgebied van de regels in gevecht met Hamilton. Alleen omdat beide coureurs de baan al verlaten hadden, zette Mercedes haar protest niet door. Het zal wel niet de laatste keer geweest zijn dat de zoon van voormalig F1-coureur Jos Verstappen in een conflict geraakt.”

Het eveneens Duitse Motorsport-Total is iets genuanceerder, hoewel ook zij spreken van een ‘beenharde’ Max:

“De coureur van de dag in Suzuka was Max Verstappen – tenminste, dat was de mening van de fans op de officiële website van de Formule 1. De Red Bull coureur baarde niet alleen door zijn sterke tweede plaats, maar ook door zijn bikkelharde opstelling in het tweegevecht voor opzien. In de eindfase van de race verdedigde Max zich met hand en tand tegen Hamilton. En met succes.”

De BBC richt zich zoals altijd vooral op Lewis Hamilton, maar heeft aanzienlijk lovendere woorden over voor Max dan onze oosterburen:

“Hamilton caught Verstappen with nine laps to go but, despite the Mercedes being a faster car on tyres fresher by five laps, the Dutchman controlled his position superbly and Hamilton could not pass.”

Het Franse Autohebdo is ook vol lof over Max:

“Max Verstappen is terug op het podium na schermutselingen met Lewis Hamilton.”

L’Équipe is nog steeds verbaasd over de skillz van Max:

Nico Rosberg wint voor het eerst op Suzuka, heeft nu 33 punten voorsprong op Lewis Hamilton die derde werd en is op weg richting zijn eerste wereldtitel. Max Verstappen wordt tweede en verrast nog steeds in Japan. Ferrari stelt weer teleur.

Het Spaanse Motor.es tenslotte, die is ook positief over Max:

“Verstappen eindigt tweede na een intens duel met Hamilton. De Nederlandse coureur rekende af met slechte starts en vocht tegen de Brit in de laatste ronden.”

Resumé Overflakkee: iedereen is blij met de intense duels van Max, behalve die saaie Duitsers.

UPDATE: The National uit de Arabische Emiraten schrijft dat er teveel negatieve publiciteit is rondom Max, ze vinden dat hij meer credits verdient.

He was superb in Malaysia last weekend, and was arguably the quicker Red Bull despite finishing behind teammate Daniel Ricciardo in the team’s first one-two finish in almost three years, but again the attention was on Hamilton, after a blown engine ended his race and allowed Ricciardo to capitalise.

When the focus has been on Verstappen, 19, it has often been for the wrong reasons, with Ferrari’s Kimi Raikkonen, the 2007 world champion, rebuking him publicly for his defensive driving in both Hungary and Belgium.



45 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Ik ben blij dat het op het eind zo spannend was tussen Max en LH44. De rest van de race was nogal saai waardoor ik het nogal jammer vond dat ik op m’n vrije zondag zo vroeg was opgestaan.
@dutchdriftking: Daarom kun je tegenwoordig heel makkelijk programmas opnemen of via programma gemist terug kijken. Werkt puik!
@duckmefaddy: klopt, ik kan het tot een week terug zien. Maar sommige dingen wil je live kijken.
@dutchdriftking: Altijd nieuwsgierig geweest waarom die 2 uur eerder opstaan t nou zoveel leuker maken. Natuurlijk moet je doen wat je wil, maar ik heb er nooit het nut van gezien. Toen ik het om half 10 aanzette voelde het net zo goed als live. Toen in beeld kwam dat ik kon stemmen op Driver of the day realizeerde ik me dat dit voor mij niet meer van toepassing was, maar verder voelde het voor mij als live. En ik was uitgeslapen ook nog!
@duckmefaddy: Ach, het vroeg op staan voor een wedstrijd heeft op zich wel wat. Vrouwtje nog boven, lekker rustig in je eentje op de bank. gebakken eitje er bij, eigenlijk geen betere manier op de zondag te beginnen.
@dutchdriftking: Jou versie van “going fishin’ tomorrow” ;)
@duckmefaddy: Het probleem is dat je, zeker nu met die Max-gekte, al heel snel gespoild wordt. Social media, nieuwssites, nieuwsprogramma’s op TV, allemaal verklappen ze de uitslag van de race wel. En is het dat niet, dan is het wel een appje van iemand die ook Formule 1 volgt. Sorry, maar als ik sport ga kijken wil ik niet van tevoren weten wie er gaat winnen en hoeveelste Max geworden is. Dan maar wat eerder opstaan en de boel live volgen.
@dutchdriftking: ik baalde dat het middenstuk zo saai was, ik viel daardoor in slaap en mistte het gevecht.
@dutchdriftking: Opnemen voortaan en alle media vermijden.
Die Duitsers sjoemelen zich blijkbaar liever op podium ipv ervoor te strijden.
Op zich wel logisch dat er, buiten Nederland, inmiddels wat minder hysterisch over Verstappen wordt geschreven. Zijn resultaten zijn over het algemeen gewoon goed, dus daar valt weinig over te melden. Ik vermoede al dat hij minder populair bij zijn collega’s. Wel logisch ook, hij is een belangrijke concurrent voor alle coureurs.
@pomoek: In het buitenland zijn ze meestal ook wel erg positief over Max hoor; juist omdat ie vers bloed is en spektakel brengt. En zolang alle ex-F1 coureurs zeggen dat ie goed – en binnen de lijnen – bezig is, moet je sensatie-journalisten zonder kennis van zaken gewoon negeren ….
Als Vettel of Rosberg een dergelijke actie uithaald is het volgens de Duitse media: “kampioen-waardig”… Behalve als Max het doet… We mogen op onze blote knietjes danken dat er iemand als Verstappen mee raced in de hoofste divisie van de autosport, Nederlander of niet…
Duitsers weten niet wat lol maken is. Daarom klaagt Vettel ook alleen maar. Serieus jank volk.
@duckmefaddy: tja, wat dat betreft zijn Hollanders superieure menschen.
@toniominestrone: Veruit de beste. Straat lengte voorsprong
Het zegt toch wel wat dat Max sinds hij voor Red Bull rijd bijna elke GP driver of the day wordt. Dat zou een teken moeten zijn aan de andere teams en coureurs dat je ook met deze auto’s Formule 1 nog interessant kunt houden voor de fans. Iets waar veel coureurs wel over zeuren maar vooral dingen als het motor geluid de schuld van geven.

Het wordt tijd dat ze weer gaan racen zoals vroeger werd gedaan. Met het mes tussen de tanden. Het gaat niet alleen om wie de beste auto heeft. Het gaat ook om skills. En dat lijken veel rijders vergeten te zijn.

Daniel heeft dat redelijk door. Alhoewel hij Hamilton deze race wel makkelijk voorbij liet. Maar in Maleisië zagen we hem in gevecht met Max mooie dingen doen. Zelf Kvyat in Singapore. Dat is wat de fans willen zien. De momenten waar niet de auto maar de coureur het verschil maakt.
En dit schrijft de “National” (Emiraten) over Max:
“Too much negative focus on Max Verstappen — he deserves credit for another fine drive”
@dino2400: De National is niet mijn eerste keuze voor nabeschouwingen maar Graham Caygill heeft een frisse kijk op het geheel. Ga ik vaker lezen, dank!
Dank voor het rondje langs de velden! Blijf me verbazen over de Duitse reacties, zeker omdat ‘hun’ Nico door de prestaties van Max nu een stuk dichter bij een titel is. Misschien vinden ze het toch lastig te verkroppen dat ‘the chosen one’ een Nederlander is…de opmerkingen van Kai Ebel bij de prijsuitreiking voeden mijn chauvinistische gedachte hierover wel een beetje.
@oetelaar: Kai Abel is een goede kerel en hij gaf Max (in de pitstraat na afloop podium-ceremonie) semi off-screen ook nog een paar extra schouderklopjes…
@oetelaar: Hij is nu wel Vettel voorbij. Al zal in Duitse lijstjes Vettel er nog boven staan, ondanks Max’ overwinnig.
Over een paar jaar vertellen al die mopperkonten dat ze ooit nog met legende verstappen gereden hebben…
En toch snap ik niet waarom Max gisteren “driver of the day” is geworden.
Hij reed een solide race, constant op de tweede plek. Dat is natuurlijk gewoon goed, maar ik heb wel interessantere races met meer actie gezien. Eigenlijk was alleen het akkefietje met Hamilton even spannend, maar dat wordt nu ook groter gemaakt dan het eigenlijk was.

Eigenlijk deden Rosberg en Verstappen hetzelfde, alleen deed Rosberg dat op de eerste plek en met de wetenschap (mentale druk?) dat hij hier een grote stap kon zetten richting kampioenschap. Zou dat dan niet de titel “driver of the day” moeten opleveren?
@escort77: Is toch wel logisch, met een AMG-Mercedes word je alleen driver of the day als je achteraan start en naar het podium rijdt. Als je van P1 in kwali naar de overwinning rijdt doe je wat verwacht wordt, maar niks bijzonders… Max splitte met een mindere auto de AMG-Mercedessen, da’s iets, dus een kanshebber. Hamilton won niet eens, dus die deed helemaal niet mee… De Ferrari’s werden 4e en 5e, ook niks bijzonders, Ricciardo werd 6e, ook niks bijzonders. De Force India’s vielen niet in positieve zin op, scoorden netjes voor de twee Williamsen maar geen uitmuntende races van zowel de Williamsen als de Force India’s. De Renaults deden het leuk met plaats 12 en 14, maar daar krijg je ook geen punten voor…

Kortom, Max werd naar mijn idee Driver of the Day omdat die de enige was die finishte boven verwachting…

De verdedigende actie van Max op Hamilton heeft eigenlijk niet eens meegeteld, want toen kon je al haast niet meer stemmen (moet tegenwoordig tijdens de race)
@griffendahl: Dat vind ik wel zo iets raars. Het stemmen tijdens de race en kort voor het einde sluit de boel. Ben benieuwd hoe ze dat oplossen als een coureur een wereldwedstrijd zit te racen, iedereen op hem stemt en 3 bochten voor de finish uit de bocht vliegt…
@viezefreddyw: Helemaal mee eens, maar ze willen tegenwoordig tijdens de podiumceremonie al de Driver of the Day bekend maken, dus ze moeten wat…
@griffendahl: Max finishte dan wel boven verwachting, maar hij heeft toch echt niet de mercs uit elkaar gesplit. Dat deed Lewis namelijk zelf door zijn start te verkloten en dan toch nog goed terug te komen tot p3. Naar mijn mening had idd ook Nico net zo goed dotd kunnen worden. Die gast kreeg 10 laps voor t einde het bericht dat zijn bijna zo goed als op waren + dat Max in zn nek aan t hijgen was door een drukkende Lewis. Knap dat die gast het gat met Max intact wist te houden en z’n banden niet aan gort reed. Op Nico zat naar mijn idee een veel grotere druk dan Max.
Hahaha, die Duitsers. Die zijn vergeten hoe er geraced moet worden. Gelukkig is Schumacher altijd een lieverdje geweest. Vettel ook altijd een lieverdje geweest. Nee maar echt, altijd. Heus!
Ik vind de stukjes van de internationale media wel geinig. Zat er stiekem al een beetje op te wachten vanmorgen. Zo krijg je nog een beetje een objectieve mening te lezen over max zijn races. Redactie ga zo door en negeer vooral alle “maxblog in 1,2,3…”
comments
@piquet1986: hoe kan je er zeker van zijn dat de mening van een ander objectief is?
@rhellema: Dat weet je ook niet. Alleen vanuit NL krijg je alleen maar positieve meningen te lezen, zelf als max iedereen aan bonken rijdt. Buitenlanders hebben er over het algemeen geen baat bij om max de hemel in te prijzen.
@rhellema: is een mening ooit objectief?
Die Welt is altijd zo lekker objectief. (Wij Hollanders ook niet natuurlijk. Maar de zuurpruimen die daar op de redactie zitten, sjezus. Laat ze eens trots zijn op Nico. Maar nee hoor zuurpruimen over Max. Omdat Mercedes zo minder punten heeft? Of omdat Vettel weer niks heeft. Verschrikkelijke negatieve aandacht krant.
Kan me herinneren dat ene Schumacher ook niet al te makkelijk zijn opponenten voorbij liet…
Max heeft het gewoon weer geweldig gedaan. Z’n koppeling doet het weer goed en hij staat meteen de racen daarna weer op het podium.
Hopelijk kan hij volgend jaar voor de titel vechten.
@jaapiyo: “want onze landgenoot reed gisteren ook afgezien van de verdedigende moves weer een geweldige race.”

Ik snap niet helemaal hoe je dit bedoelt. Vind je het verdedigen van Verstappen niet geweldig en zie je hem liever in een optocht 2e worden, of bedoel je dat Verstappen juist door deze verdedigende moves een geweldige race heeft gereden?
@rhellema: ‘Ook af gezien van’, dus zelfs als je die prachtige verdedigingsactie buiten beschouwing laat was het gewoon een goede race van Max.
@rhellema: ik vond de move top en de rest van de race ook. Dat gezegd hebbende vond ik de acties ten opzichte van Raikkonen in Budapest en op het rechte stuk in Spa ietsje over het randje. Nuanceverschil maar toch, bij die incidenten veranderde Max IMO echt twee keer van richting (in Hongarije ook nog in de remzone) en gisteren niet. Hij blokte Lewis pas laat af maar wel gewoon met één richtingsverandering. Maar ja, daar heb je die dunne lijn tussen mooie move en over het randje dus al te pakken. Los van wanneer hij nu wel of niet de regels overtreedt ben ik wel van mening dat er beter 22 Maxjes op de grid staan die de grens opzoeken dan 22 Massa’s.
Dank jullie voor het verschaffen van een niet Oranje gekleurde visie op de race (uuhum…ziggosport…uhuum)
@exevium: Ze doen het best leuk bij Ziggo, beetje padvinderij (onvolwassen) en met die vervelende media geile Coronel is het helemaal compleet. maar ja wel de race met Mol en leuke pitreporter, dat gelukkig weer wel.
Net een tandje beter dan het Duitse RTL…..Tenenkrommende lui daar, brrrrrrrrrrrrrrrrr.
via Android app
Ik kan me wel weer voorstellen dat coureurs hem niet zo aardig gaan vinden. Hij is niet likable zoals zijn teamgenoot. Kan die jongen ook niks aan doen, zijn Jos z’n genen en winnersmentaliteit. Max heeft volgens mij ook niet echt een sociaal leven gehad, erg op zichzelf. Is niet erg maar word je niet een populair van. Max kan heerlijk racen en dat willen wij.
@stfu: om kampioen te worden in wat dan ook moet je een “killers” mentaliteit hebben lieven jongetjes worden nu eenmaal geen kampioen. Sla er de oud werelkampioenen maar eens op na.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).