Uitslag Formule 1: Grand Prix van Japan 2016

Auteur: , 47 Reacties

Wie was er vandaag groots in Japan?

Max

Slechts een weekje na de spectaculaire 1-2 van Red Bull in Maleisië stonden de auto’s alweer op de grid voor de volgende Grand Prix. Deze week moest het gebeuren in Japan, op de baan die lang geleden ontworpen werd door Hermann Tilke Hans Hugenholtz.

Eventjes leek het alsof Suzuka serieuze concurrentie kreeg van het circuit in Fuji om de Japanse GP te organiseren. Suzuka heeft sinds jaar en dag nauwe banden met Honda, terwijl het circuit aan de voet van ‘Mount Fuji’ van Toyota is. Toyota vertrok echter uit de F1 en het circuit van Fuji volgde. Daardoor kijken we nu weer elk jaar naar een race op de baan die zichzelf kruist. Met behulp van een viaductje weliswaar.

In het verleden is er ontzettend veel gebeurd op de baan waar in het verleden vaak de laatste race van het seizoen verreden werd. Prost parkeerde er ooit zijn McLaren tegen die van Senna aan in de chicane. Één jaar later roste Senna Prost de baan af in de eerste bocht. Beide coureurs gaven overigens nooit volledig toe dat ze deze moves expres uitvoerden, maar alle toeschouwers wisten wel hoe laat het was.

Japanners gingen ook vaak goed in Suzuka. Ondanks de enorme auto-industrie en de verering van coureurs in het land van de rijzende zon, is er nooit écht een Japanner doorgebroken in de F1. Slechts drie coureurs uit het land wisten ooit een podium te pakken, te weten Aguri Suzuki, Takuma Sato en Kamui Kobayashi. Zowel Suzuki als Kobayashi deden dat in hun thuis-GP op Suzuka. Een mooie krantenkop moet dat geweest zijn ‘Suzuki derde op Suzuka’. Alledrie de coureurs worden overigens nog steeds beschouwd als megahelden in hun racegekke natie.

De start
Net als de twee vorige jaren vertrekt Rosberg van pole met Hamilton vlak naast hem. De afgelopen twee jaar wist Hamilton die volgorde in de race echter om te buigen. Gaat hem HAM dat dit jaar weer lukken? Na de start lijkt het er in ieder geval niet op. Op een licht vochtige baan komt Rosberg redelijk weg, maar Hamilton helemaal niet goed. De eerste ronde komt Rosberg als eerste door en Hamilton als achtste. Op de radio biedt Hamilton het team zijn nederige excuses aan met een ‘Sorry guys’. Het team antwoord ‘No stress Lewis’.

Niet alleen Hamilton heeft overigens een slechte start. Met name de coureurs die direct achter LH44 stonden op de grid hebben het zwaar. Ricciardo bijvoorbeeld die gepromoveerd is naar P4 op de grid na een straf voor Raikkonen vanwege een bakwissel zal gewenst hebben dat hij vanaf P5 had mogen starten. De mazzelaars heten Verstappen en Perez. Vanaf P3 respectievelijk P5 schuiven zij door naar P2 respectievelijk P3. Perez wordt echter al snel verschalkt door Vettel, die daardoor weinig last lijkt te hebben van zijn eigen gridstraf na een optimistische manoeuvre direct na de start in Maleisië.

De allergrootste winnaar van de startfase heet echter Rosberg. Mocht hij hier winnen heeft hij in de komende vier races genoeg aan tweede plaatsen om wereldkampioen te worden. Aan het eind van ronde negen heeft hij al 17,1 seconden voorsprong op grote rivaal Hamilton.

Mid-Race
Verstappen klaagt op de radio over slijtende bandjes. Even later opent Red Bull het pitstop-bal met een dubbelstop van beide rijders. Zowel Max als Ricciardo komen naar binnen vanaf P2 respectievelijk P5. Nu blijkt weer eens hoe belangrijk een goede start kan zijn, want in ronde 13 komt Verstappen rond op P6, terwijl Ricciardo achter een paar tragere bolides terug de baan op komt en dus tijd verliest.

Ondanks een vroegere stop van Raikkonen pakt Hamilton de Fin in de eerste pitstopfase. De man die geen zin heeft in persconferenties ligt nu vijfde, op een kleine 20 seconden van Rosberg. Luizen in de pels van Hamilton, Raikkonen, Perez en Ricciardo zijn de twee Williams-bolides. De twee auto’s met Martini-liveries startten net buiten de top-10 op de hardere band en rijden een lange eerste stint. Dit zorgt voor wat oponthoud voor de mannen die na hun stop achter de twee FW38’s de baan op zijn gekomen. Koren op de molen van Rosberg, Verstappen en Vettel die vóór deze schermutselingen de baan op zijn gekomen na hun stop.

Gutierrez zorgt voor een beetje actie op de baan door een gefaalde inhaalpoging op Carlos Sainz. In de chicane waar Prost en Senna samen hun McLarens parkeerden in 1989 probeert Esteban de Toro Rosso voorbij te steken, alvorens zich te realiseren dat dit niet gaat werken. De Mexicaan gooit zijn auto in een spin om een zwaar ongeluk te voorkomen.

Hulkenberg haalt ondertussen Bottas in en roept over de radio ‘See you later’. De strijd tussen Force India en Williams voor plaats vier in het kampioenschap is natuurlijk ontzettend belangrijk voor de twee teams. Helaas voegt Hulkenberg geen ‘alligator’ toe aan zijn uitspraak voor extra swag-punten.

Terwijl Verstappen klaagt over de radio dat de achterblijvers niet aan de kant gaan, verdedigt Sainz met verve zijn positie tegen Massa. De Spanjaard schiet van links naar rechts over de baan, maar de wedstrijdleiding vindt het oké. Na Verstappen komt ook oude bromsnor Vettel weer eens boos over de radio als hij dezelfde ‘backmarkers’ tegenkomt die Max zojuist voor zijn Hollandse Nase had.

It’s rediculous, honestly (…) lost a second. For pity’s sake get them out of the way.

Als Rosberg en Verstappen de pits opzoeken en Seb doorrijdt, ligt de Ferrari-coureur echter wel even op de eerste plaats, iets wat we nog niet zo vaak gezien hebben dit jaar. Maar is het wel de juiste strategie? Als Vettel even later stopt en achter Hamilton weer de baan opkomt lijkt het er niet op.

Omdat er niet zoveel actie op de baan is en het zand van Klaas Vaak nog een klein beetje in de ogen zit, is het af en toe moelijk vast te stellen of we naar een F1-race kijken of naar een koddige klucht van de plaatselijke toneelvereniging. Achtereenvolgens horen we Verstappen en Vettel op de radio mopperen over achterblijvers en blauwe vlaggen.

Toch hangt er wel nog een mooi gevecht in de lucht. Hamilton hengelt namelijk langzaam maar zeker onze landgenoot binnen. Het gat dichtrijden is echter één ding, maar iemand inhalen is nog iets heel anders. Eerder dit jaar hebben we al eens gezien dat dit nog eens extra geldt als de voorligger Verstappen heet. Zo herinneren wij ons nog een zekere Nico Rosberg die zich in Canada verslikte in onze held. Treft Hamilton nu hetzelfde lot?

De finish
Dat Rosberg die overwinning gaat pakken geloven we wel. Zeker nu Mercedes na de vlammetjes bij Hamilton in Maleisië de motoren wat conservatiever gebruikt. De spanning zit echter in het gevecht voor P2 achter de Duitser en ook de Williams coureurs zitten erg dicht bij elkaar. In de één voor laatste ronde probeert Hamilton het in de ‘Prost-Senna’-chicane. En jawel, Hamilton beleeft inderdaad een ‘Rosbergje’. Max blokt Lil’ Lewis namelijk op zijn kenmerkende wijze af en Hamilton schiet rechtdoor.

Lil-Max

LH44 klaagt over het bewegen in de remzone van Max, maar de move van Max zag er ditmaal oké uit. De Nederlander pakt daardoor wederom een tweede plaats, tenzij de wedstrijdleiding besluit hem nog op het matje te roepen.

Veteraan Massa pakt ondertussen P9 voor zijn teamgenoot Bottas, maar Williams verliest wel terrein op Force India in het kampioenchap doordat Perez en Hulkenberg P7 en P8 pakken. Mercedes pakt met de 1-3 trouwens officieel het constructeurs kampioenschap, maar dat is gezien de dominantie van het team amper nog nieuws te noemen. Achterin het veld kan nieuweling Ocon een succesje vieren omdat hij voor zijn teamgenoot Wehrlein eindigt.

Rosberg staat nu 33 punten voor in het kampioenschap met nog vier races te gaan. Hij heeft aan drie tweede en één derde plaats genoeg om wereldkampioen te worden. Gaat het dit jaar dan toch gebeuren?

UPDATE: Na de race heeft de wedstrijdleiding informeel gesproken met Max, maar werd hij niet bestraft voor het gevecht met Hamilton. Daarna ontstond er een klucht doordat het team van Mercedes alsnog een officiële klacht indiende, maar Lewis Hamilton ze vervolgens zelf terugfloot. Onder de streep behoudt Max dus gewoon zijn tweede plaats.

De volledige uitslag:
1 Rosberg
2 Verstappen
3 Hamilton
4 Vettel
5 Raikkonen
6 Ricciardo
7 Perez
8 Hulkenberg
9 Massa
10 Bottas
11 Grosjean
12 Palmer
13 Kvyat
14 Magnussen
15 Ericsson
16 Alonso
17 Sainz
18 Button
19 Nasr
20 Gutierrez
21 Ocon
22 Wehrlein



47 reacties

Mooie race met veel actie en blauwe vlaggetjes.wat was vettel weer aan het bitchen.
Gefeliciteerd max met je driver of the day
Mooi resultaat van Verstappen, absoluut! Maar we moeten een beetje eerlijk zijn he. Hij heeft toch wel het geluk gehad dat de twee Ferrari’s een gridstraf hebben gehad. Anders was het misschien wel wat anders geworden vandaag. Desalniettemin een mooi resultaat en een mooi gevecht gezien tussen Hamilton en Verstappen. Erg spannend en uiteindelijk goed verdedigd door Verstappen. Was mooi om naar te kijken en dat heeft toch wel een beetje de wedstrijd gemaakt voor mij.

Daniel Ricciardo heeft het zwaar gehad hoor. Zesde… Had meer in kunnen zitten voor hem.

En goh, geen uitvallers op Suzuka. Ook best bijzonder. Op naar Amerika, daar heb ik zin in! Mooie baan vind ik dat.
@viezefreddyw: die gridstraf is natuurlijk helemaal deel van de sport, dat is niet geluk hebben maar dat is F1.
@lekbak: Daar heb je ook wel weer een punt.
@lekbak: inderdaad, de Mercedessen die elkaar raken, de straf, de motorpech, het hoort bij de sport.
@viezefreddyw: waarom toch telkens dat ‘ja maar als……’. Max is tweede geworden en dat lijkt mij een prima plek. Ik heb de race niet gezien en heb geen behoefte aan info die verder niet relevant is voor de uitslag. Want stel je immers voor dat ALS zijn linkervoorwielmonteur vanochtend plotseling ongesteld was geworden en daardoor de wielmoer niet goed had vast gedraaid, had z’n wiel eraf kunnen vliegen en was hij misschien zelfs wel de vangrail ingereden. Maar ja…..
@roppp: Ben je zelf ongesteld geworden? Maak je niet druk joh..
@viezefreddyw: ik maak mij alleen druk om dat eeuwige ALS DIT en ALS DAT gezeik. Het is zoals het is en daarmee uit.
@roppp: Ik vind dat @viezefreddyw wel een een punt(je) heeft. Zowel in de vrije training als in de kwalificaties heeft Ferrari een behoorlijke stap voorwaarts gemaakt. Dankzij gridstraf en tactiek kwam dat er niet helemaal uit. Maar voor de volgende races lijkt het erop dat Ferrari een nét iets snellere auto heeft. De nummers 1 en 2 lijken nu wel duidelijk, maar de strijd tussen Red Bull en Ferrari kan nog wel eens erg spannend worden.
@willeme: bij Ferrari gaat het mis op het moment dat er moet worden geïmproviseerd. Het team zowel als de rijders zijn hier niet goed in. Dus dat komt wel goed voor RB.
Fantastische race en het einde was smullen! Dacht dat Hamilton zou wachten op DRS en er gemakkelijk voorbij zou gaan, maar hij probeerde het toch in de chicane. Lijkt me een faire actie van Max, minder twijfel dan bij vorige acties in ieder geval
Geweldige race van Max weer! Vooral die laatste paar ronden knap Hamilton achter zich gehouden.
Als ze nu maar niet een straf gaan uitdelen voor z’n remactie….
Ik krijg een steeds grotere hekel aan die Hamilton, wat een vervelende gast, verliezen hoort ook bij de sport maar heb het fatsoen blij te zijn voor je rivaal en teammaatje.
Wat een feest in het achterkamertje!…
@lambo4all: Inderdaad. En laten we eerlijk zijn, Verstappen is, nog, niet echt een gangmaker. Beetje de indruk dat andere coureurs niet zo goed raad weten met hem.
Nice one Max!
Mooie race, met name om P2.
Schitterend om te zien hoe Max Lewis in de fout dwingt. Puile race!
Ben het niet helemaal met het commentaar eens, vond het een zeer vermakelijke race!
Goed Podiuminterview! De rest ga ik zo ff kijken…
Mazzel met de Ferrari’s natuurlijk, maar die draaiden in de loop van de tijd hun eigen race in de soep. Slechtste race van Ricciardo dit jaar. Slecht gestart, Jaja door Hamilton, een keer de baan af, ingehaald, niet scherp. Logisch ook na de gewonnen race van vorige week. De scherpte is er dan wel een beetje af.
@pomoek: vergeet de pitstop niet. Die werd verkloot door het team, niet door Daniel.
@awesome: Die werd verkloot omdat het wiel er niet af wilde, gebeurd wel eens. Kan het team ook niet heel veel aan doen dan gewoon eraf rammen.
Max een heel strakke race gereden met een prima strategie van de banden! Had meer verwacht van Vettel, p3 ofzo. Laatste rondjes waren het meest spannend met Hamilton achter Verstappen. Ook goed om een clean race te zien, geen safety cars en geen uitvallers.
Hamilton toedeloe
Wederom een weinig enerverende race. Super start van Max en gecontroleerd geraced. Mooi gevecht met hamilton aan het einde en mooie actie vlak voor de chicane en een zeer verdiende 2e plek.
@biohazardracer: ben je in slaap gevallen? Juist heel veel inhaalacties en spanning imho
@timmehh: nee niet bepaald. Ja er waren mooie inhaal acties en natuurlijk was het (vooral voor redbull en max) uitkijken naar wat de rest deed maar verder was het een race waarin weinig gebeurde (anders dan normaal voor suzuka) ivm de vorige race.
Rosberg was misschien degelijk en saai voor het publiek, maar om wereldkampioen te worden moet je ook dit soort races veilig en strak uit rijden en dat deed hij gewoon goed. Mag ook wel eens gezegd worden.
WK stand Vettel voorbij, gat met Kimi nog maar 5 punten. Die 4e plek moet mogelijk zijn.
Pff, die Jack plooy, wat een zakkerige interviewer is dat toch, totale fanboy, Graag iets kritischer in plaats van Verstappen achter elkaar veren in de bips te duwen, dat doen we zonodig op de bank wel.
Alex Yoong zegt net dat Max op de weg is om als Schumacher en Senna te worden. Jammer dat hij zelf nooit echt iets heeft bereikt en nu zijn ekkies bij Fox sport moet verdienen..
Prima eindresultaat. Weer een 2e plek voor onze held! T mag qua crashes en ander groot spektakel misschien wat minder zijn vandaag, maar vermaakte me toch. Veel inhaalmomenten en vooral HAM die 2x aardig de mist inging (begin x end
@toyotafortuner: te snel op versturen gedrukt (╯°□°)╯︵ ┻━┻)

Zin in de volgende race. Maar die kan ik helaas niet volgen. Werk… :(


@toyotafortuner: Dat hoeft geen belemmering te zijn: @Jaapiyo moest vandaag ook werken ;)
@willeme: Touché. Feit is helaas voor mij wel dat GP van Amerika nou net in het weekend van AMF in de ArenA valt. Ik werk dan beide avonden. Kan de GP dan helaas alleen ‘volgen’ via AB.
Rosberg zal gewoon kampioen worden als zijn wagen heel blijft. Hamilton top rijder maar begint langzamerhand wel kinderachtig gedrag te vertonen met zijn snapchats.
Dit gaat Rosberg niet meer weggeven. Die kan rustig en koel het kampioenschap binnen hengelen met tweede plaatsen, waar Hamilton tot over het bot gefrustreerd moet winnen. Dus die gaat nog een paar keer de fout in, wat dan natuurlijk het schuld van het team, de pers en Jezus is.
Stel hè, stel dat Max over twee weken opnieuw het podium haalt, in Texas, zou hij daar dan ook van de champagne drinken? De legal drinking age heeft -ie daar tenslotte nog niet bereikt.
@RRRobert: vroeg ik me ook af. Jip & Janneke champagne misschien?
@ijoost: wellicht, net als in Bahrein.
@ijoost: ik zie Ricciardo er eet voor aan om die mee te nemen ??
@dmha: zou goeie grap zijn idd!!
@rrrobert: haha, klopt, ik vroeg het me laatst ook af, hopelijk komt Verstappen in de problemen (want dan heeft ie op het podium gestaan ;-).
Mooie race, dat als 2e over finish is gekomen, maakt het vroege opstaan helemaal goed. Gewoon mooie race. Wat mij trouwens wel enorm opvalt, wat zijn die Mercedes-mannen een arrogante eikels joh. Vergelijk de sfeer in dat kamertje waar ze moeten wachten voor het podium vandaag met vorige week. Zo’n teambaas moet gewoon het fatsoen hebben even de andere coureurs even normaal te woord te staan. Net als de rijders. Sportman prima, maar leg even je maandverbandje recht en wissel een paar woorden. Man, man, man tenekrommend, wat een trieste ego’s.
@dagdromer:
Ik vind die wachtkamertje scènes geweldig. Ondanks al die mooie media-training interviews zie je daar goed hoe de verhoudingen werkelijk liggen. Soms pijnlijk ongemakkelijk, en vorige week een mooi feestje.
@dagdromer: ik vind die pijnlijke momenten juist om van te smullen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).