Dit zeggen internationale media over pechvogel Max

Auteur: , 104 Reacties

De meeste Nederlanders krijgen intussen een punthoofd van alle pech waar Max Verstappen dit seizoen mee te maken krijgt. Hoog tijd om eens uit te spitten hoe ze er in de rest van de wereld over denken.

Natuurlijk was de enthousiaste actie van Daniil Kvyat de reden voor het uitvallen van Max Verstappen, maar naar eigen zeggen had de Nederlander geen kans om de race uit te rijden wegens een defecte koppeling. Eens kijken wat diverse internationale sportsites erover te zeggen hebben.

Auto Motor und Sport

De Duitsers vermelden netjes dat Verstappen voor de start al in de smiezen had dat het uitrijden van de wedstrijd een onmogelijke opgave zou worden. Toch wordt nog wel even ingezoomd op het Kvyat-momentje. De Wunderknabe van Red Bull werd indirect door Toro Rosso-collega Kvyat van het Oostenrijkse asfalt gekegeld. De Rus miste naar eigen zeggen z’n rempunt omdat hij niet doorhad dat Verstappen zeer traag van z’n startplek kwam. Snappen we meteen waarom Kvyat werd teruggezet naar het talententeam van Red Bull.

Sky Sports

Zoals we gewend zijn gaven de Britten ook na de Oostenrijkse Grand Prix cijfers aan de coureurs. Max Verstappen wist in z’n korte optreden nog een zesje bij elkaar te ritselen, waarbij wordt opgemerkt dat de Nederlander wel bizár veel pech heeft. We hebben de begeleidende tekst even voor je gekopieerd, want vertalen zou zonde zijn:

A fifth retirement in seven races for the unfortunate Max Verstappen. There are only so many ways to state just how unfortunate he has been of late. We’ve now run out.

Daniil “Stef Stuntpiloot” Kvyat krijgt voor z’n rodeorit een 3 van de sportsite. Nadat hij eerder dit seizoen al met teamgenoot Sainz in de clinch lag is het elimineren van de grote rijder van zusterteam Red Bull een absolute doodzonde, aldus Sky.

GPF1.cz

Deze Tsjechische website besteedde een heel artikel aan de pech van Verstappen. In Azerbeidzjan koos Max er nog voor om het verplichte persmomentje na de race over te slaan. Gisteren in Oostenrijk beantwoordde Verstappen wel de diverse vragen en los van het koppelingsverhaal vond Max het vooral rot dat hij alle 12.000 Nederlandse fans in Spielberg teleur moest stellen. Verder hoopt MV33 natuurlijk dat hij aankomend weekend in Silverstone mooie dingen kan laten zien.

Le Figaro

De Fransen stellen na elke race een lijst met tops en flops op, waarbij Verstappen helaas in de tweede categorie viel. De Nederlander probeert ondanks alle technische malheur (en die kamikaze-Rus) positief te blijven, maar hij was wel heel teleurgesteld voor alle fans die waren afgereisd naar Oostenrijk. Daarbij is het nog eens extra zuur dat teamgenoot Ricciardo het ene na het andere mooie resultaat binnenhaalt.



104 reacties

Dat Verstappen zó vaak uitvalt terwijl zijn collega de ene na de andere race uitrijdt én goed scoort geeft op z’n minst te denken.
Nou, ik héb gedacht en ik geloof niet in toeval.
Het lijkt me vrij duidelijk dat er andere krachten in het spel zijn waar wij geen weet van hebben. Verstappen wordt domweg gesaboteerd. Door wie en waarom, geen idee, maar dat er iets niet in de haak is lijkt me meer dan duidelijk.
@stationcar: Waren de alu hoedjes in de uitverkoop?
@jeroen13:
Soms lukt nadenken ook zonder alu hoedje.
Niet alles is wat het lijkt, soms zijn er domweg andere krachten in het spel.
Als jij denkt dat alles wat jij en ik op televisie zien enkel de waarheid is kan ik je verzekeren dat je bijzonder naïef bent, zeker in de wereld van het grote geld worden er spelletjes gespeeld waar de gewone sterveling geen weet van heeft.
Maar als jij écht gelooft dat iemand race na race uit kan vallen met pech, en dat dat dan écht gewoon pech is, prima, ik wil je wereldbeeld ook niet verpesten weetjewel.
@stationcar: bruh… heb je nog wat over van wat je gebruikt?
@stationcar: ik begrijp wat je bedoelt. Schapen staan achter elkaar in de rij. Wat de tv ze voorschotelt is waarheid, vooral niet nadenken maar geloven!
@stationcar: Kom eens met een feit dan? Onschuldig tenzij aangetoond schuldig.
@stationcar: kijk alsjeblieft al die “Illuminati” & “third world order” filmpjes op YouTube. Na afloop heb jij ongetwijfeld jouw lotgenoten getroffen. Succes met zoeken naar de verbanden, Hahahah!
@jeroen13: Zijn stelling is eigenlijk, het is heel raar dat bij twee (nagenoeg) identieke auto’s constant (of heel vaak) er één uitvalt en elke keer dezelfde. Hoe kan dit? Iemand een uitleg? Graag door iemand zonder 13 in zijn naam en die het woord aluhoedje niet van een ander site heeft.
@diablogt: Ik heb daar wel een opmerking over, namelijk dat de wens van Verstappen om te winnen. Waarom hij een autoafstelling vraagt en de monteurs hem die geven, waarbij alles meer op de rand van het technisch vermogen staat afgesteld. Daardoor gaan onderdelen eerder stuk, dit laat Red Bull gebeuren, omdat een jonge coureur en zeker eentje van het niveau Verstappen, moet leren, dat de eigen inbreng ook beperkingen heeft op het materiaal.
Het is het derde jaar van Verstappen, normaal had hij de eerste drie jaar bij Toro Rosso gezeten, maar omdat Dr. Marko erg gecharmeerd is van onze Nederlander en zijn rijvaardigheden, mag hij die overige twee jaar al bij Red Bull uitrijden. Waarschijnlijk is er na de uitval van de vorige race wel met hem gepraat, over het een en ander en de verbeteringen, die Max zelf ook kan doorvoeren, maar dat bepaalde onderdelen nog wel last kunnen gaan geven in de rest van het seizoen, omdat die niet straffeloos vervangen mogen worden.
Het “grapje” van Ricciardo is daar ook een aanwijzing naar, met zijn uitspraak; “Maybe he’s too fast”. In dat soort grappen zit vaak een kern van waarheid.
Dus niets duisteren krachten en, of een sjoemelende monteur, gewoon eigen coureurs inbreng en laten afstellen op het randje van technisch vermogen. Alles voor het juiste leerproces van een jonge coureur, die een topcoureur gaat worden.
Vanaf volgend jaar worden er win-races verwacht, die ene vorig jaar was een meevaller en alle overige podium plekken zijn het bewijs dat het een topcoureur in wording is.
@orichy: “Ik heb daar wel een opmerking over, namelijk dat de wens van Verstappen om te winnen. Waarom hij een autoafstelling vraagt en de monteurs hem die geven, waarbij alles meer op de rand van het technisch vermogen staat afgesteld. Daardoor gaan onderdelen eerder stuk, dit laat Red Bull gebeuren, omdat een jonge coureur en zeker eentje van het niveau Verstappen, moet leren, dat de eigen inbreng ook beperkingen heeft op het materiaal. ”

Wat een dom gezwets in het kwadraat zeg.
Alsof andere coureurs geen wens om te winnen hebben en andere auto’s niet op het scherpst zijn afgesteld, want je kunt beter voorzichtig rijden, dan met het mes tussen de tanden.

Het is gewoon pech. Niet meer, niet minder…
@tweetyv6: helemaal +1! Gewoon pech. Mensen die al langer F1 kijken weten dat dit kan gebeuren.

Wordt het Nederlands elftal ook gesaboteerd of bepalen de spelers daar de opstelling….?
@nerekop: nee arbitrage wel.
@tweetyv6: Gewoon pech op pech bestaat niet in topsport. Je kunt een keer pech hebben, oké. Maar dat meermaals de diverse onderdelen kapot gaan, is geen gewoon pech meer.
Je kunt je wagen op de limiet afstellen, of er overheen. Dat laatste is, denk ik, bij Max Verstappen het geval, net iets te veel vragen van je wagen, levert je eerst wel tijdwinst op, doordat de auto sneller wordt, maar de slijtage neemt ook toe, op de verschillende onderdelen en dat kan lang nawerken en een heel vervelend resultaat hebben, uiteindelijk. Zo blijkt.
Ricciardo is daar het bewijs van, hij heeft een op de limiet afgestelde wagen, mede door de ervaringen van alle jaren en het besef, dat je dan misschien iets minder kans hebt om races te winnen, maar kan wel blijven rijden en dan zo toch prijzen binnenhalen, als de mogelijk zich voordoen. Dat is ook een topcoureur zijn.
Max is gewoon geweldig fantiek, is jong en ziet minder gevaar, maar heeft ook minder race-ervaring in de Formule1 waar alles net even wat geavanceerder is, dan in alle andere race-klasses.
Het is geen schande en het is een leerproces. Bij Toro Rosso werd nog veel voor hem bepaald in het begin, maar naar mate seizoen vorderde kreeg hij meer en meer zeggenschap. Het tweede seizoen exact zo. Bij de overstap na Red Bull Racing werd de wagen ook eerst voor hem operationeel gemaakt, want geen ervaring met en in de auto, dus alles werd afgesteld naar gegevens die beschikbaar waren, vanuit het verleden en met die van Ricciardo. Wat resulteerde in een geweldige overwinning mede door het haantjes gevecht van Rosberg en Hamilton en puik verdedigingswerk van Max zelf, ten opzichte van Raikonen.
Dat Max Verstappen met het mes tussen de tanden rijdt, heeft eigenlijk niets met de afstelling van de auto te maken. Je kunt het maximale uit de auto peuren, zonder over de limiet van de afstelling te gaan. Dat is wat Max deed bij Toro Rosso en dat is wat Ricciardo al de hele tijd doet.
Uiteindelijk zien en horen wij wel wie er hierover gelijk heeft, kan een paar jaar duren, voor de waarheid hierover boven tafel komt, maar het wordt wel een keer duidelijk.
Ik heb geen enkele aanwijzing, dat het niet zo kan zijn, als dat ik het zie en denk.
Ieder zijn eigen idee erover, is mij prima.
@orichy: Sorry, maar je verhaal raakt kant nog wal. Max zit inmiddels in zijn 3e seizoen F1.
De problemen die hij gehad heeft, waren altijd van andere aard. Dus op zich staande gevallen die niks, maar dan ook helemaal niks met zijn rijstijl te maken hebben.
Oostenrijk: tijdens de opwarmronde al problemen met de koppeling, uitgevallen in L1 – Koppeling stuk
Baku: Bij het begin van de GP werden al temperatuurproblemen gemeld, uitval in L12 vanwege olietemperatuur.
Canada: Elektrische uitval in L10 – Accu probleem

3 op zich staande, onsamenhangende problemen die zich ook nog eens vroeg in de race manifesteren. Die toevallig achter elkaar optreden. En dat heeft niks te maken met de rijstijl / ervaring van Max.
@tweetyv6: Precies wat ik ook zeg, zijn rijstijl heeft niets met de problemen te maken.
Maar heeft alles te maken, dat er één, of meermaals een afstelling is gedaan aan de auto, die eigenlijk over het randje van toelaatbaar waren, voor de betrouwbaarheid van de onderdelen, niet ten opzichten van veiligheid, maar puur om de auto sneller te laten zijn, dan hij eigenlijk kan zijn.
En daaraan zijn alle problemen nu gerelateerd.
En dat hebben zij niet alle problemen één, twee, drie verholpen, omdat er opgelapt moet worden met eerder gebruikte onderdelen.
Een totaal nieuw auto zou de oplossing zijn, maar ja, straffen en zo, is ook niet alles en daarbij mag Max leren, in de drie leerjaren die ieder F1-coureur nodig heeft, om alles te leren beheersen.
@Orichy: Nee, dan geloof ik eerder dat hij gesaboteerd wordt dan dit domme verhaal van jouw..
@wif1:
Nee want dat is plausibel…..
@Orichy: Weet je hoe absurd duur het is om een F1 wagen te bouwen en te laten tijden? En hoeveel prijzengeld er met een goede klassering im het constructeurskampioenschap gemoeid is? Die tientallen miljoenen gaat Red Bull echt niet laten lopen enkel om Max te leren dat je de auto niet te agresssief moet afstellen.
@edge: Weet jij hoeveel Max waard is voor Red Bull en dan niet alleen het racing-team, maar voor het gehele merk Red Bull?
Nou als de hoogste baas van Red Bull zegt, dat hij het waard is, dan zal dat wel zo zijn. Daar hoef ik niet aan te twijfelen en zeker niet over te gaan twisten.
Niet voor niets worden de contracten van de Red Bull- en Toro Rosso-coureurs zo dicht getimmerd, dat het heel moeilijk wordt, om er onderuit te komen. Zie de verhalen van Sainz maar, als die maar een beetje roept, dat hij volgend jaar denkt ergens anders te rijden, omdat je bij Toro Rosso normaal maar 3 jaar rijdt en er wordt van uit alle kampen geroepen, dat hij vast ligt en moet dimmen, dan weet ik genoeg.
Verklaar mij maar voor gek, ik vind het prima.
Uiteindelijk is Max pas 19 jaar(!) en heeft nog een heel palet jaren voor zich, om kampioen te worden, dat kunnen meerdere kampioenschappen worden, maar het is inderdaad geen garantie.
Maar de tijd zal het uitwijzen.
@stationcar: Je geloofd niet in toeval? Das toevallig, de neef van de zus van mijn buurvrouw ook al niet.
@stationcar: je hebt ons, Belgen, door. We hebben het feit dat hij ervoor gekozen heeft om onder NL-se vlag te rijden nog steeds niet verwerkt. Daarom saboteren we hem zo veel we kunnen. Frietvet in zijn benzinetank, onze politiekers in zijn management, pralines in zijn onderbroek.
@winkeb:
Potverdorie, stelletje eikels zijn jullie zeg!
Nou, dan kan ik het enkel vriendelijk vragen, zouden jullie misschien willen stoppen?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Verstappen ondertussen kan met z’n raceauto!
Alvast bedankt hé!
@stationcar: sabotage? Omdat Kvyat tegen Alonso rijdt, die vervolgens Max in de rondte tikt? Interessant. Daarbij: het is motorsport. Techniek gaat nou eenmaal wel eens stuk. Dus even weer met de voetjes op de grond; ook pech houdt een keer op.
@forza:
Hij kwam al niet weg omdat z’n koppeling naar de kl*te was vóór hij werd aangetikt.
Dusss…
@stationcar: Oke, stel dat je gelijk hebt: wie saboteert Max en welke belangen spelen daar mee?
@jeps90:
Dat is de vraag, uiteraard. Ik heb geen idee, ik constateer slechts.
@stationcar: je verwart constateren met speculeren.
@sketcher: Daar feitelijk constateren in dit geval onmogelijk is zal het speculeren blijven, echter is het zeker geen onmogelijkheid dat er bepaalde belangen spelen.
@wif1: Onmogelijk niet, onwaarschijnlijk wel.
@sketcher: Niets is onwaarschijnlijk in de Formule 1, toen de geruchten er waren dat Piquet met opzet zijn auto in de muur geparkeerd had nadat Alonso net een pitstop had gemaakt en door de safeycar die volgende plots vooraan reed en de wedstrijd won, vond iedereen het onwaarschijnlijk.
@wif1: Dat is wel van een andere orde. Hier zouden veel meer mensen bij betrokken moeten zijn en daarom zoals de meeste conspiracy theories zeer onwaarschijnlijk en een resultaat van ons menselijk brijn die in overdrive patronen probeert te herkennen.
@wif1: Het is ook niet onmogelijk dat er een boterham met pindakaas in een baan om Saturnus zweeft.
@Jochempie: Of dat jij iets zinnigs te melden hebt…
@wif1: Volgens mij was m’n punt vrij duidelijk. Dat je het niet snapt is niet mijn probleem.
@Jochempie: Het probleem is dat jij de enige bent die het duidelijk vindt..
@wif1: Wauw, lekkere belediging voor alle mede-Autobloggers. Daar gaat je credit. Maar goed, laat ik het voor jou even toelichten: mijn punt was dat je het niet-bestaan van een fenomeen lastig kunt bewijzen, maar dat je aangewezen bent op argumenten die het bestaan onwaarschijnlijk maken. Oftewel, ik kan niet bewijzen dat er geen boterham met pindakaas om Saturnus zweeft, maar aangezien er nog nooit iemand een boterham met pindakaas de ruimte in heeft geschoten, lijkt het onwaarschijnlijk.
@Jochempie: Niemand zal zich beledigd voelen en jij kunt er eigenlijk ook niks aan doen, je weet nu eenmaal biet beter. Oja, cirkel redenering.
@wif1: Stop nou maar met praten, je bent de weg kwijt.
@Jochempie: Maar ik zit wel op de weg, jij bent helemaal van het pad af..
@wif1: Alright, wat jij wilt. Je hebt een mooi track record, trouwens, qua irritante reacties.
@Jochempie: If you can’t handle the pain, don’t enter the game ;)
@jeps90: het is allemaal de schuld van de Rabobank….
@jeps90: Het enige belang wat ik zou kunnen bedenken, is dat er monteurs van Red Bull Racing zijn, die voor Vettel gewerkt hebben en nu zien, dat Vettel het weer goed doet, dat zij Max niet als verstorende factor willen zien, in het kampioenschap. Vroeg, of laat zou dit duidelijk worden en volgen er dan sancties.
Wel zou je denken, dat je dan zelf ontslag neemt, of dat Red Bull Racing dat nu wel in de gaten zou moeten hebben, omdat dezelfde mensen, aan dezelfde onderdelen werken en duidelijk wordt, in welk kamp men thuis hoort.
Maar het complottheorieverhaal is niet mijn beeld, bij wat ik denk, dat er aan de hand is.
@stationcar: Misschien eens leren te kijken naar de verschillen qua rijden. RIC heeft een totaal andere rijstijl waardoor zowel slijtage als afstelling anders is dan bij VER. Een fout in het verleden kan zo de onbetrouwbaarheid in de toekomst betekenen. Als je het niet wil geloven: neem een nieuwe Polo. De één is ingereden door een professionele coureur die weet hoe de auto veilig de eerste kilometers door krijgt zonder verlies van vermogen en betrouwbaarheid. De ander is ingereden door een oma van 75 die alleen binnen de bebouwde kom rijdt en al gas geeft terwijl je nog makkelijk had kunnen rollen op de koppeling. Dan ga je het verschil zien in auto.
Max heeft gewoon pech, de techniek is geavanceerd en zijn rijstijl heerlijk agressief. Als Renault (niet vergeten, ze zijn nog aan het opbouwen) nog bezig is met het bouwen van een goede unit heb je altijd het risico dat het bij de ene wel werkt en bij de andere niet. Ergo, tldr; denken dat er iets anders speelt je krankjorum. De techniek ja voor ons leken te geavanceerd alsmede kennen we de gegevens niet die de teams wel hebben. Verder sluit ik mij aan bij wat Horner gezegd heeft: soms vergeten we hoe jong Max is en dat hij nog jaren heeft om wereldkampioen te worden.
@stationcar: Insinueerde Hamilton een tijdje terug niet hetzelfde? Los van de aluhoedjes stempel (je bent geen gekkie als je ongebonden nadenkt over diverse onderwerpen) Vond ik dat toen wel typisch dat een coureur als Hamilton daar iets over liet vallen tijdens een pers momentje. Niet gezegd dat Ver gesaboteerd wordt. Maar dat er andere belangen gediend worden dan wij de paupers weten lijkt me meer dan duidelijk. Ontken je dit, dan ben je gewoon naïef
@stationcar: Ik zat nog te denken of Max eventueel onvoorzichtiger met de auto rijdt. Hij rijdt immers ook iets verder op het randje dan Daniel doet. Dat verklaart niet al zn pech natuurlijk maar kan wel invloed hebben is mijn gedachte als F1-noob.
@stationcar: Probleem met een F1 auto is dat beide auto’s niet gelijk zijn wat iedereen denkt van wel. Net als twee exact dezelfde uitgevoerde auto’s die van een productieband afrollen. Dat heeft te maken met toleranties waarin producten worden gemaakt. Het reglement dat je niet steeds nieuwe componenten mag gebruiken vanuit de krachtbron zorgt ervoor dat Max steeds weer moest rijden met PU onderdelen die het eerder al hadden begeven of delen daarvan. Het reglement helpt ook niet mee.

Ik zou gewoon voor een 70+ positie grid penalty gaan en niet meer voor safe gaan zoals ze nu doen. Helemaal een nieuwe auto bouwen waarbij geen onderdeel niet nieuw is. Dan maar zeker zijn van geen podium de volgende race maar wel de rest van het seizoen met een betere variant van je auto.
@bassx: het is een sport. Dan gedraag je je sportief. Dus geen nieuwe auto inzetten als dat niet mag. Wat is er mis met de enige logische en verstandige optie: Max leren om zuinig om te gaan met het materiaal. Als hij die kunst beheerst heeft hij er heel de rest van zijn carrière wat aan. Kan hij ook nog eens aan LeMans meedoen.
@mashell: Het is niet zo dat het niet mag, er staat gewoon in het reglement dat je voor bepaalde onderdelen een 5 of 10 positie grid penalty krijgt als je die vroegtijdig of te vaak vervangt. De keuze is vrij aan het team om hiermee te doen wat ze willen.
@stationcar: Ik steun je standpunt. Het is miljoenenbusiness en er wegen erg veel belangen. Eén mannetje die bij materialen kan komen, bij de leverancier, transport of montage en er kan invloed uitgeoefend worden op de resultaten van een coureur. Tegenwoordig moet je dan ook nog denken aan leveranciers en installateurs van de IT binnen zo’n organisatie.
Iedereen doet zijn huis, fiets en auto op slot, maar een boefje binnen de sport dat zou dan niet kunnen?
@stationcar: Leg eens uit.. waarom geloof je niet in toeval?

Volgens mij is het juist andersom, toeval regeert het hele leven… dat is de enige optie tenzij je in voorzienigheid gelooft, in dat geval moeten we misschien eens kijken naar de shit die verstappen in een vorig leven heeft uitgehaald?
Er valt ook weinig te zeggen over die 6 seconden actie op de baan van VER. Jammer, wel goed dat er deze race wel een (volwassen) reactie van Verstappen kwam na de race. Focussen op de volgende race en dan revanche nemen.

Al met al was het een beetje saaie race, al zaten ze wel erg dicht bij elkaar wat de ontknoping wel erg spannend maakte. Erg goed gereden van Ricciardo, verdiende 3de plaats.

Ook liet Vettel zich weer kennen door te twijfelen aan de start van Bottas, 3 punten voor hem. Blijft toch een beetje een sneu neus als et er op aankomt.
@sketcher: hoezo liet Vettel zich kennen? Hij gaf alleen op de radio aan dat de start van Bottas leek op een jump start (dat dachten o.a. Coronel, Olaf Mol en Ricciardo ook) en vroeg later 1x wat de status hiervan was zodat ie eventueel zijn strategie hierop kon aanpassen. Als je 2e ligt wil je natuurlijk weten of de leider wellicht een straf krijgt vanwege zijn mogelijke jump start. Op social media zag ik gelijk al termen van Nederlanders langskomen dat ie aan het janken was. Over het gezeur op de radio van Hamilton over zijn banden kwam er niets langs.

Ook grappig waren de reacties op een bericht op een Nederlandse F1 Facebook pagina met als titel Vettel en Ricciardo twijfelen over start Bottas en vervolgens werd alleen Vettel compleet afgezeken in de reacties, terwijl Ricciardo hetzelfde zei als Vettel. Lijkt erop dat Nederlanders een beetje een hekel hebben aan Vettel en hij echt helemaal niets goed kan doen hier, als een andere coureur hetzelfde zegt wordt ie niet aangevallen op zijn uitspraak en bij Vettel is het gelijk gejankt.
@Rice09: ik wil niet voor de rest van Nederland spreken maar op de baan heb ik idd nogal een hekel aan Vettel
@rice09: Ik doel op de reactie van Vettel na de race, Ik kijk in het VK en op Channel 4 zei hij dat hij ondanks de telemetrie en de beslissing van de stewards hij alsnog geloofde dat het een valse start was.
@sketcher: Ik heb de clip nog even geprobeerd terug te zoeken maar niet gevonden.
Hij zegt in elk geval dat hij niet nog steeds geloofd dat het een valse start is ondanks dat de sensoren en stewards anders beweren. Ik vond dat erg onsympathiek en tekenend voor hem. Het komt normaal over als een rustige en sympathieke vent maar als het allemaal niet lukt of tegenzit wordt hij opeens vals. Denk aan het incident bij de vorige GP, of het contante klagen vorig jaar of kwaad spreken over andere coureurs en dat wat hij bekritiseerd vervolgens zelf dubbel en dwars doen.

Dat hij bij de start dacht dat het een valse start is is inderdaad niet meer dan normaal, maar als de cijfers en baan commissie anders laten zien moet je je daar gewoon bij neerleggen, net als de andere coureurs deden overigens.
@sketcher: dat vond Ricciardo overigens ook na de race nog. Het is wel grappig dat de FIA een bijzondere reactie gaf op de reactietijd van 0.201 seconden van Bottas: “hij heeft een uitzonderlijk accurate en toevallige beoordeling gedaan, door met een enorme precisie te anticiperen op het moment dat de lichten doofden”. Zoals Doorbos gisteren zei in de nabeschouwing, dit kan je geen 2e keer nadoen, hij gokte dit keer goed en had geluk dat ie precies toen de lichten uitgingen zijn zone met de sensor op de grid verliet, maar een volgende keer kan die net te vroeg zijn en is het volgens de sensor een jump start. Denk dat ie de volgende race iets minder snel reageert ;)

Er circuleert ook een gifje op Twitter waarop je ziet dat de auto al begint te rollen als de lichten nog op rood staan. Daarmee zie je hoeveel geluk die heeft gehad dat ie net binnen zijn sensor zone bewoon toen de lichten nog op rood stonden.

Ook wel grappig dat Bottas zelf het volgende erover zei met een lach: ““Ik weet niet hoe ze het meten, maar volgens mij was het minder dan twee tienden”. Dus hij geeft zelf ook al aan dat er een flinke dosis geluk is bij komen kijken.
@rice09: Dat gevalletje Vettel komt door vorig jaar, daar heeft de topcoureur Vettel laten zien een beetje kleinzielig te zijn, door op van alles wat Max deed en hijzelf in het verleden ook heeft gedaan, maar af te keuren en zo proberen de Nederlander een straf aan te naaien en daar houden veel Nederlanders en ik niet zo van. Vettel stond hoog aangeschreven en kan behoorlijk goed sturen, dat zal niemand ontkennen, maar zoals de afgelopen races ook hebben laten zien, heeft dat bij Vettel ook andere invloeden gehad. Hierdoor is Vettel in aanzien gedaald en wordt hij nu op social media afgschoten, omdat hij een beetje arrogant/betweterig/belerend is geworden.
Je kunt het ook niet lezen en je het jouwe van denken, nu lijkt het alsof je je eraan stoort, niet doen, geef het de ruimte en laat het aan je voorbij gaan, dat doe ik ook met de problemen van Max. Ik geef het de tijd en het is het leerproces wat volbracht dient te worden.
@orichy: gelukkig hebben de Nederlandse fans nu een nieuwe haat persoon gevonden in de persoon van Kyvat;) Ik lees al reacties over schorsingen puur omdat ie een keer Verstappen van de baan beukt. Eerst was het Sainz, toen Vettel en nu is het Kyvat. Oh en ook Ricciardo en Villeneuve kunnen bij sommige fans op veel haat rekenen.
@rice09: ik weet niet op welke fora je allemaal zit, maar reacties voor schorsing van Kvyat kom ik niet tegen, haat tegen Ricciardo…ook niet (tenzij je de shoey bedoelt, daar zie ik wel wat afkeurende reacties over), ook reacties over Villeneuve kom ik heel mondjesmaat tegen en zo ook over Vettel. Over Sainz kom ik wel reacties tegen maar dan aangaande het verhaal wat ze de wereld ingelopen hebben over het tekenen van Verstappen bij Ferrari.
@rhellema: ik zou zeggen, neem eens een kijkje op de Facebook van de fanclub of f1 today. Zitten heel veel mensen die alles en iedereen die een slecht woord zegt over Verstappen of hem op de baan tegenkomt veel haat toewensen. Vooral op Facebook is het bizar gesteld met veel reacties van “fans”.

Overigens is het niet waar dat de familie Sainz dat verhaal de wereld in heeft geholpen. Dat bericht is weer veelal afkomstig van Nederlandse media. O.a. Olaf Mol werd daar dit weekend nog even over aangesproken door Sainz Sr.
@rice09: Olav Mol is daar inderdaad over aangesproken door Sainz sr, echter daarna is Mol ook door Horner aangesproken met de mededeling dat Mol niet fout zat. Sainz sr sprak Mol er namelijk op aan dat door het verhaal van Mol Sainz bij Marko op het matje moest komen, echter heeft Mol de uitspraken gedaan nadat Sainz zich moest melden bij Marko.

Facebook??? Dat heb ik niet dus kan dat ook niet checken, maar je hebt het over verschillende fora dus ik ben heel benieuwd welke je nog meer hebt dan Facebook.
@Rice09: excuses, ik bedoelde F1today
Sommige mensen krijgen alles kapot.
Het verbaast mij vooral dat de koppeling van Ricciardo niet goed was (drukgroep) en dat ze dan niet voor de zekerheid die van Max ook vervangen. Het lijkt wel of ze geruild hebben van koppeling.
@dutchdriftking: Omdat het vervangen zelf ook problemen kan geven, zeker als dat relatief snel moet gebeuren in een race weekend. Denk aan vuil in de bak of fouten bij montage. Als er geen bekende design fout is waar voor een nieuw design ontwikkeld is dan heeft het überhaupt geen zin natuurlijk want dan vervang je gewoon like for like met dezelde kans op kapot gaan (grotere kans zelfs aangezien je weet dat de bak werkt).

De problemen van Verstappen kwamen naar eigen zeggen ook niet door de drukgroep maar de koppeling zelf.
@sketcher: Ze Mogen de koppeling alleen vervangen als RBR aanwijsbaar kan aantonen dat de koppeling kapot is en voor een gevaarlijke situatie kan zorgen. Schijnbaar lijkt ze dat wel bij Daniel, maar niet bij Max. Het zelfde is vorig seizoen ook gebeurd.
@martingtv: koppeling is iets anders dan drukgroep, gelden daar dezelfde regels voor?
@sketcher: Max gaf bij Ziggo aan dat men wel had gecheckt of de koppeling bij hem ook kapot was maar op dat moment was er niks te zien en hebben ze hem niet vervangen. Echter, in de opwarmronde voelde Max al dat er iets mis was. Alleen konden ze toen niet meer vervangen.
@e34m5touring: Ja, dan kun je in mijn ogen gewoon de conclusie trekken dat hij al net zo stuk was als die van Riciardo, maar dat de monteur dit niet opgemerkt heeft. Van het rondje pitstraat naar startopstelling alleen kan het niet ontstaan.
@wif1: Ja goed, dat weet ik niet. Dit was wat Max aangaf bij Ziggo. Hij sprak over lekkage en enorm slippen van de koppeling. Bij RIC was het de drukgroep als ik me niet vergis. Als het echt olie op de koppeling is en dat is intern, kan een losgeschoten olieleiding zijn oid.. Misschien wel door het kijken of de koppeling van Max ook stuk was. Je weet het niet. Zult het waarschijnlijk ook nooit helemaal horen.
@sketcher: weet ik eigenlijk niet. Ik weet dat ze de koppeling eruit mogen halen, maar hoe ver ze zoiets uit elkaar mogen trekken om te inspecteren weet ik niet.
Gelukkig kan hij dt jaar toch niet winnen met deze auto. Stel je voor dat RB de snelste auto was van het stel. Dan is het echt zuur
Eerlijk gezegd zit ik er niet zo mee. Red Bull gaat dit seizoen waarschijnlijk toch niet meer meedoen om het kampioenschap. De strijd tussen Ferrari en Mercedes is leuker en die loopt aardig gelijk op.
@berlinetta: Die strijd is zeker spannend ja. Ik ben benieuwd of Vettel zijn voorsprong weet te behouden of misschien wel weet te vergroten om kampioen te worden. Vooralsnog is het lekker spannend tussen hem en Vettel. Maar toch vind ik het vreselijk jammer als Verstappen weer uitvalt.
@viezefreddyw: Het is zeker jammer als hij uit valt. Had graag gezien dat hij elke race mooie dingen laat zien.
@berlinetta: Verstappen heeft nog de rest van het seizoen, om het kampioenschap spannend te maken, misschien doet Ricciardo en Bottas daar ook nog een schepje bij en dan heb je een geweldige mix voor de rest van het seizoen.
@orichy: Ik denk dat de achterstand van Max ondertussen al te groot is om echt mee te kunnen doen. Jammer maar helaas. Ricciardo en Bottas kunnen zich zeker nog in de strijd mengen. Bottas hijgt Hamilton immers al in zijn nek. Ik gun het Bottas ook. In het begin had ik nog mijn twijfels over hem, maar hij inmiddels laten zien dat hij mee kan doen aan de top.
@berlinetta: Maar met het spannend maken bedoel ik, voor de prijzen meestrijden en zo bepaalde belangrijke punten voor één van de kampioenskandidaten weghaalt en daardoor het kampioenschap spannender maakt.
Lijkt mij wel leuk, als het gebeurt, het mag ook iemand anders zijn, als het maar gebeurt.
@berlinetta: mooie dingen laten zien.. Dat is een uitspraak die in stripclubs, kunstgallerijen en bij juweliers op z’n plaats is. Maar dit is sport, hier gaat het om punten scoren. Dus de boel heel houden en met punten over de streep komen. Of het een dodelijk saaie race was of niet maakt helemaal niet uit.
@mashell: In Max zijn geval gaat het me er meer om dat hij mooie dingen (zoals inhaalacties etc) laat zien. Wereldkampioen gaat hij dit seizoen toch niet worden.
In het buitenland gaan er steeds meer verhalen dat sommige uitvalbeurten van Verstappen te maken hebben met zijn rijstijl. Helmut Marko heeft het al een keer gezegd dat een probleem aan de auto van Verstappen veroorzaakt werd door een actie van Verstappen in de training ervoor. Welke race dat was weet ik niet meer precies, maar er zit dus wel een kern van waarheid is als Marko het zelf zegt.

Niet alle problemen zijn natuurlijk op zijn rijstijl af te schuiven maar het kan er wel mee te maken hebben dat hij nu meer pech heeft als Ricciardo. Nu zag je bijvoorbeeld ook dat ie in de kwalificatie tweemaal vol over de gele curbs ging in een bocht waarin andere coureurs dat niet deden en daarna nog een keer vol door het grind. Dat vinden die auto’s niet heel fijn. Magnussen brak bijvoorbeeld zijn wielophanging al bij een normale curb die twee keer zo laag zijn als de gele curbs.

Overigens heeft Ricciardo ook al de nodige pech gehad dit seizoen, dat vergeten veel Nederlandse fans voor het gemak. Hij is uitgevallen in Australie met motorproblemen en in Rusland door remproblemen. In Canada kon die beide vrije trainingen op vrijdag bijna niet rijden door problemen en ook in Oostenrijk zijn er na de kwalificatie dingen vervangen in zijn auto ivm defecten waaronder de turbo. Maar omdat de problemen bij Ricciardo veelal in de trainingen op vrijdag en zaterdagochtend plaatsvinden zien veel “fans” ze niet.
@rice09: Ja daar heb je een punt, zeker wat betreft de koppeling, die is makkelijk te mollen in een vrije training natuurlijk. Daar zal zeker naar gekeken worden binnen het team.
@rice09: Welke verhalen? Ik heb ze nog niet gezien. Als het elke keer de zelfde fout was had ik het nog geloofd. Het is elke keer iets anders. Accu leeg, geen olie druk meer, remmen die het niet meer doen en nu de koppeling.
@martingtv: verhalen op diverse buitenlandse F1 forums en heb het op Twitter ook langs zien komen dat men o.a. in de paddock verhalen heeft opgevangen hierover. Dat zijn verhalen die Nederland niet halen omdat ze niet pro Verstappen zijn. Maar als er een positief verhaal op het Nederlandse Verstappen forum staat over een zeer betrouwbare bron uit de Red Bull fabriek die de komst van de revolutionaire RB14 in Barcelona voorspelde (die niet waar bleken te zijn) staat het wel overal in de Nederlandse media en wordt het als waarheid gepresenteerd.

Overigens kun je ook twijfelen over de berichten van Red Bull over de reden van de diverse uitvalbeurten. Verstappen heeft in twee jaar formule 1 bijvoorbeeld al 4 of 5 keer een slechte start meegemaakt en altijd lag het niet aan Verstappen en vertelde ze vrijwel direct dat het aan de koppeling of software lag. Bij andere teams duurt het vaak wel wat langer voordat er een reden van uitval wordt gemeld, soms zelfs pas na de race. Andere coureurs hebben afgelopen 2 jaar vrijwel nooit problemen gehad bij de start, kan me alleen Hamilton herinneren die een bizar slechte start had en toen gaf het team en Hamilton na de race aan dat het aan Hamilton zelf lag. Toeval of niet? Dit terwijl de Nederlandse “kenners” zoals o.a. Coronel, Doorbos en Lammers vorig jaar na de vele slechte starten van Verstappen doodleuk verklaarde dat een rijder nooit iets fout kan doen bij de start omdat het een automatische procedure is die via software gaat. Maar bij Hamilton kon het dus wel…
@rice09: Ok. Ik kijk meestal op de autosport.com forums, daar zie ik dat verhaal eigenlijk niet.
Tsja… Smijt eens een paar keer met een dobbelsteen, en kijk hoe vaak een even of een oneven getal valt. Met 7 keer gooi je gevarieerder dan de uitkomst van Max’ laatste races.
Het is net Jan de Rooij in de Dakar die reed ook altijd alles aan gort. Maar het lag nooit aan Jan (Lomp).
@thomasthomas: Zo’n gevaarte moet je op snelheid houden in het mulle zand van de Sahara, dus dat had Jan goed gezien en dat zijn ook wel hele onbekende terreinen voor een rijder en ja, Jan was wat ruiger, dan de rest, maar ook hij won daarmee races.
Misschien is het de Nederlandse durf en het besef, ik kom uit een klein landje, ik zal eens even laten zien, dat wij, Nederlanders wat kunnen.
Je bedoelt: Jan alles in de Plooi
@MauritsH
“Natuurlijk was de enthousiaste actie van Daniil Kvyat de reden voor het uitvallen van Max Verstappen”

Nee. Dat was zijn koppeling.
Had zijn koppeling goed gefunctioneerd, dan was Max niet eens in de buurt van Alonso & Kvyat geweest.
Sterker nog, Max had na de aanrijding met Alonso geen schade aan zijn auto.
Dus zelfs als Max met een goed werkende koppeling wél bij Alonso/Kvyat in de buurt was geweest, dan had hij, hoogst waarschijnlijk, nog gewoon door kunnen rijden.
Als er toch 2 boys zijn die zeer vakkundig hun F1 carrière vernaggelen, zijn het wel de boys van Torpedo Rosso zeg. De 1 via achterbakse mediaspelletjes en de ander voor de Maldonado trophy…Die kunnen straks op zoek naar 2 nieuwe krachten vrees ik.
@e34m5touring: Inderdaad ja. Twee jonge, gefrustreerde mannen lijken het.
Persoonlijk ga ik er vanuit dat het gewoon domme pech is hetgeen Max overkomt met de Renault motor. Wellicht dat hij met zijn alom geliefde “op het randje”-rijstijl inderdaad iets teveel vergt van een motor die dit, op dit moment, niet aankan. Mijn voorspelling : als Renault het incasseringsvermogen van hun motoren (met betrekking tot Verstappens rijstijl en grootste troef) niet kan verbeteren, rijdt Max volgend seizoen bij Ferrari. Ongeacht of hij nog een contract heeft bij Red Bull. Bij Red Bull blijven doorsukkelen met motoren die niet geschikt zijn voor zijn manier van rijden zou een belemmering voor zijn bliksemcarriere vormen en dat feit staat voor Verstappen bovenaan, denk ik. Loyaliteit aan een team dat je ontwikkeling niet naar een hoger niveau tilt bestaat niet. Zeker niet in de F1 wereld. Voeg daarbij het feit dat Ferrari Verstappen maar al te graag als rijder zou willen zou willen hebben (en die dit feit ook niet bepaald onder stoelen of banken steken als je tussen de regels doorleest)… Et voila, daar heb je de befaamde push and pull factoren die ten grondslag liggen aan zo’n beslissing. Mark my words: seizoen 2018 – Vettel en Verstappen in de Ferrari’s. Bijkomend pluspunt voor Ferrari: Vettel zou het wel uit zijn hoofd laten om akkefietjes uit te halen zoals hij deed met Hamilton of te blijven zeuren over de boordradio omdat hij alles uit de kast zou moeten halen om Verstappen uberhaupt voor te blijven. Dan kan hij zich niet meer verschuilen onder het klagen over anderen en tot het uiterste uitgedaagd worden. En dat is wat Ferrari volgens mij voor ogen staat. Want voor de scuderia geldt maar 1 ding: het merk Ferrari. Coureurs zijn ondergeschikt aan het merk. Als ze niet voldoen, teveel zeuren of onsympathieke fratsen op de baan uithalen is het exit. (zie de afgang van Prost 1992 of was het 1993 ?) Hun commentaar op Kimi spreekt boekdelen in deze. Hij rijdt, one way or the other, zijn laatste Ferrari seizoen. En dat stoeltje zouden ze in Maranello heeeel graag aan Verstappen geven. Let maar eens op hoe het een en ander zich stap voor stap gaat ontwikkelen de komende maanden.
drdrift, ik had dat artikel ook al gelezen. 3 Races winnen blijft vooralsnog vooral wishful thinking. En loyaliteit kent zijn grenzen. Een coureur als Verstappen laat zijn ontwikkeling niet stagneren door een team dat hem het materiaal niet kan bieden om zijn rijstijl ten volle te benutten. Als de Renault motor echter goed doorontwikkeld wordt en beter “tegen een stootje kan”, wordt het een andere zaak. In dat geval zal zijn loyaliteit aan Red Bull grenzeloos zijn. Zoniet: is hij weg. Contracten zijn immers niet zaligmakend. Waar zou Bottas dit jaar ook alweer contractueel voor rijden….? Juist ja.
Het zou dodelijk zijn voor Verstappen om in 2018 nog een jaar in het vooruitzicht te moeten hebben dat het maar de vraag is of hij de eindstreep haalt. Verstappen is op dit moment nog “hot” in de F1. Nog een jaar van keer op keer uitvallen zou hem in de (relatieve) anonimiteit doen belanden omdat hij niet kan laten zien wat hij kan op de baan. En ja, de teams weten wel wat hij in zijn mars heeft, maar de waan van de dag telt ook mee. Als er plots een andere jonge coureur verschijnt die succesvol is, staat Max op het tweede plan buiten de schijnwerpers. Hij weet volgens mij verdomd goed dat men het ijzer moet smeden als het heet is. En dat is nu. En dat weegt zwaarder dan loyaliteit, neem ik aan.
Heb het voorrecht gehad om in februari een dagje met Max, Daniel en hun engineers door te brengen. Het zijn allemaal jonge honden die ultrapositief tegenover hun team en coureurs staan, smachten naar succes en als een eenheid samenwerken. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat ze samenspannen tegen Max.
@Jochempie: Lijkt mij ook niet. En gooit Red Bull zomaar de te behalen constructeurspunten te grabbel? Lijkt mij véél te ver gaan. Ze zijn er allerminst blij mee vaak met 1 ipv 2 auto’s te finishen (binnen de punten).
@diesel78: Mijn vraag aan de sceptici is: hoe profiteert Red Bull van het uitvallen van VER? Of zou er een spion aanwezig zijn?
Wat ik niet snap is dat zijn koppeling al bij de start verrot was. Dat ding gaat toch niet zomaar kapot? En als die kapot gaat heeft hij dat toch door?
Ze zijn er bij red bull achter gekomen dat er grind in de koppeling van verstappen zat
Er was toch ook het interview in Oostenrijk met Max waarin hij vertelde dat ze vergeten waren (in de vrije training) om de remkabel van de achterrem vast te zetten? En hij kwam daarachter omdat hij in de pits even op de rem trapte en toen voelde dat het niet goed was…

Vind ik wel een slordigheid. En dan ga je je idd afvragen of de monteurs van Max en Daniel wel even ‘qualified’ zijn..
Tsja jos kreeg vroeger ook het verwijt dat ie zn wagen kapot reed en zn teamgenoot niet. Dat jos per rondje een seconde of anderhalf sneller was telde blijkbaar niet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).