Deze Ducati markeert het einde van een tijdperk

Auteur: , 31 Reacties

Tweecilinders horen nu eenmaal bij Ducati, maar op dat vlak gaat het nodige veranderen.

En daarom is deze 1299 Panigale R Final Edition absoluut de laatste der Mohikanen. Dit straatlegale kanon is de laatste Ducati-superbike die met de welbekende L-twin zal worden uitgerust. Hierna zal Ducati in navolging van bijvoorbeeld Aprilia overstappen op V4-motoren van 1.000 cc. Men verwacht dat deze nieuweling later dit jaar wordt gepresenteerd en Ducati heeft natuurlijk de nodige ervaring opgedaan met V4-motoren in de MotoGP.

De 1.299 cc tweecilinder in de Panigale R Final Edition is goed voor een hete 209 pk @ 11.000 rpm bij een koppel van 142 Nm bij 9.000 rpm. Vering en demping komen van Öhlins en met vloeistoffen maar zonder brandstof weegt de laatste Panigale slechts 179 kilogram.

Om alle power te kunnen beteugelen zit de Final Edition tjokvol elektronica die het de rijder net effe wat gemakkelijker maken. Zo is de Duc voorzien van Traction Control, Wheelie Control, kan de hoeveelheid motorrem worden ingesteld en is er een quick shifter aanwezig.

Daarnaast kan de berijder kiezen uit verschillende rijmodi, te weten Race, Sport en Wet. De dikke twin wordt in akoestisch opzicht een handje geholpen door Akrapovic dat de uitlaat verzorgde. De super-Panigale mag mee voor 45.100 euro.



31 reacties

Zonde, die tweecilinders van Ducati zijn magisch. En het is nou niet bepaald dat ze achter de feiten aan liepen met hun tweepitters tegenover de concurrentie met 4 cilinders. Die V4 van Aprilia is ook geeniaal, maar zonde dat er weer wat diversiteit gaat verdwijnen. Hoewel de Monster en dergelijke natuurlijk wel een tweecilinder houden kijkt me.
@trustmeiamanengineer: er zal zeker wel nog een L-twin supersport zitten in het aanbod. 959 Panigale en de Supersport zijn nog maar net in de markt gedropt. Misschien zal de V4 wel dé hypersport worden, gezien het succes van de RSV
@trustmeiamanengineer:
Alle andere Ducati modellen blijven L-twin. Enkel de Superbike L-twins met grote inhoud verdwijnen. (Met open interpretatie zou je dus zelfs kunnen stellen dat de opvolger van de 959, dus het kleine broertje van de 1299 Panigale, gewoon een L-twin zou kunnen zijn. Maar dat lijkt mij, gezien de ontwikkelingskosten niet realistisch)

Deze Final Edition 1299 heeft een inhoud van 1285cc en in het officiële persbericht wordt constant gesproken over de laatste “Ducati Superbike met grote motorinhoud met L-Twin”.

Ander interessant feit over deze Panigale, is dat dit de enige Panigale is met Euro 4. Alle andere modellen zijn volgens de Euro 3 normen gemaakt en worden dus ook al een tijdje niet meer gemaakt voor de landen waar motoren aan Euro 4 moeten voldoen.

De Panigale R die op dit moment in het WSBK gebruikt wordt, is nog de “oude” 1199 Panigale R. Deze wordt dit jaar nog gewoon gebruikt maar verwacht wordt dat Ducati eind dit jaar op de Eicma de nieuwe V4 Superbike aankondigt. Die zal, om aan de WSBK regelgeving te voldoen, max 1000cc mogen hebben.

Een 2 cilinder mag Max 1200cc zijn en daarom zal dus deze nieuwe versie, dus ook niet als homologatie dienen voor de WSBK.
De Panigale was al behoorlijk venijnig. Dan komen ze met dit. Enkele halfgoden kunnen met dit vermogen overweg. Al de rest zijn autobahn cruisers die eens 300 tikken om er nog jaren over te spreken in de kroeg. De Aprilia is veel docieler, mede door zijn V4 layout. En toch retesnel. Maar WAT een apparaat is dit zeg. Indrukwekkend.
toch wel knap hoor, dik 200 pk uit 1200 cc. wat een bruut vermogen moet dat zijn zeg.
Wat zal dit hard gaan zeg! Kleuren combinatie van de foto’s is wel wat minder.
45100 euro is een hoop geld voor zelfmoord!
Maar ik wordt er wel echt hebberig van!
Ik geil niet echt op motoren, maar zeer zeker wel op de snelheid die die krengen halen. Wat moet dit een belevenis zijn, zeg..
Wat een waanzinnige machine en ook de kleuren van de tricolore gaan em goed doen! Hopelijk 1 die we vaak gaan zien, want het moordmachines die er ontzettend goed uitzien!
Het valt allemaal wel mee gelukkig.

Ducati stapt in het WK superbike over op een V4. Dat betekend dat er minstens 500 homologatie modellen moeten worden gemaakt voor de straat.

Ducati stopt dus niet met 2 cilinders, er komt alleen een V4 superbike bij.
Wat een fantastische kleurstelling heeft die duc van het plaatje zeg! Zo zou ik deze zelf ook configureren. Zelf ook wat kms mogen maken op de duc van mijn pa. Wat blijven dat mooie machines
Ondanks dat het jammer is dat het unieke van Ducati hiermee verloren gaat, vond ik de Ducati’s nooit mooi klinken. Hopelijk wordt dat nu wel het geval.
Meestal kleeft er 1 groot nadeel aan dit soort motoren en dat is de prijs, zoals hier ook het geval is. Waarom zou je geen BMW 1000 RR nemen in plaats van deze? Ja, een BMW is geen Ducatie maar je legt er ook geen halve ton voor neer.
@diablogt: Die BMW is net zo duur als de “gewone” Panigale. Helaas kosten al die dingen €20k …..
@trustmeiamanengineer: Dan heb je de 959. de 1299 begint bij 24k en de 1299S (die je eigenlijk wil, vanwege alle mooie goodies) begint bij 30k.

ik moet nog even blijven sparen :S
@diablogt: dat heb ik eigenlijk al snel met motoren. De techniek lijkt een stuk minder snel te gaan dan bij auto’s. Natuurlijk, alles wordt lichter, beter en sneller maar met een CBR600 van 25 jaar oud kan je ook 230km/h rijden en dat trekt ook retesnel op.

Op het circuit ga je het uiteraard merken, maar op straat absoluut niet. Ik heb een motor van 14 jaar oud, als ik kijk naar het “nieuwe” model, is er zo weinig significant anders dat ik hier nog wel een paar jaar op kan blijven rijden.
@diablogt: Ik heb een S1000RR en het is idd alles wat je in zo’n type motor zoekt. Desondanks staat een Duc nog wel hoog op de bucket list, maar dat zal een mooi hobbyproject voor erbij worden in de vorm van een 916/996/998.
Leuk om te zien. Geil zijn de specs. Maar de magie ontbreekt bij mij volledig met motoren.
Fantastische motor, maar ik vind het geen punt dat de twin gaat verdwijnen. De Desmoquattro en Testastretta waren toch wat karakteristieker dan de huidige Superquadro blokken, die net als een vierpitter graag toeren maakt. Wat dat betreft zie ik een mooie kans om de 959 uit te laten groeien tot een soort 1098/1198 opvolger: een lekkere karakterbak voor de echte Twin liefhebber. De nieuwe V4 is er dan voor de Ducatist die gewoon het snelste en het beste wil.
Ach Ducati was al een beetje klaar toen ze de 999 in productie deden.
Veel gaver gaat het niet worden. Overigens kansloos dat dit soort motoren nog altijd zonder brandstofmeter komen….
@dutchdriftking: ook al heb je er één met een meter, zou er niet op vertrouwen. Dag teller gebruiken. Ducati is nu van Harley Davidson notabene.
Laf ding. Zou er na een dag al op uit gekeken zijn. Liever wat snellers.
Even half off-topic; ik ben bezig met mijn A-rijbewijs en ben me derhalve ook steeds meer aan het oriënteren in de wereld van de (2e-hands) motoren.

Wat is een goeie (Nederlandse) site a la Autoblog die nieuws, reviews en andere leuke artikelen schrijven over motoren?
@gulli: Klik op facebook even op vind ik leuk bij:
– MCN (Motorcycle News)
– Motorfreaks (NL)
– Motor-forum.nl

Regelmatig komen er leuke artikelen voorbij.
@racerx: Thanks! Ik heb geen Facebook maar ik zal eens kijken of ik de artikelen toch kan vinden 😊
@gulli: altijd tof! Al aan hrt orienteren op een mooi 2ehandsje?
@gulli: men &motors op youtube is ook een leuke bron van reviews van wat oudere modellen..
@kle500: ook thanks! Ik ben nog niet echt serieus aan het kijken maar als het toch serieuzer wordt denk ik aan iets lichts voor in de stad, wendbaar, veel koppel maar niet zozeer hoge snelheid. En iets van naked ofzo, waar je iig wel normaal rechtop kunt zitten maar wat nog wel smoelt, tussen de 600 en 800cc denk ik
@gulli:

Lekker joh .. BMW heeft wel wat leuke meuk ..
Zijn ook niet van de kwaliteit dat je een winterstalling nodig hebt ..
Met motoren zijn ze nml wel echt priemiejum ..
@gulli: visordown.com heeft ook goede reviews.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).