Kan de Nederlandse F1-coureur weer rekenen op lof vanuit het buitenland?
Jazeker! Met de tweede plaats wist Verstappen gisteren weer een puike prestatie te leveren. In de Nederlandse media is de aandacht voor Max bekend, maar hoe zit dat buiten ons land? De actie tussen Hamilton en Rosberg voert de boventoon, maar het behalen van een podiumplek van Verstappen is niet onopgemerkt gebleven.
Het Oostenrijkse Laola1 laat Gerhard Berger aan het woord, die zegt dat Verstappen als geen ander met zijn banden weet om te gaan. Op dit gebied overtreft hij alle rijders!
“Verstappen geht mit den Reifen mit am besten von allen Fahrern um. Der Bursche ist nicht nur schnell, der fährt auch überlegt und überholt gut. Da stimmt vieles.”
Die Welt: “Met zijn 1.80 meter en 67 kilo lijkt de 18-jarige totaal niet op een F1-coureur, maar meer op een verdwaalde bezoeker die door de pitstraat wandelt. De Nederlander is echter alles behalve een doodgewone bezoeker en heeft zich inmiddels gevestigd bij de top van de Formule 1.”
Het Franse Eurosport heeft een lovend artikel over Max en schrijft onder andere: “Max Verstappen was vandaag in staat om na 71 ronden een fantastisch resultaat te boeken voor zijn renstal.”
The Guardian (Gulf Times): “Het jeugdige enthousiasme van Max Verstappen zorgt voor een aangename sfeer.”
Equally, as young as Verstappen may be, he is old enough to recognise a slight when he hears one and Hamilton using him as an example of how young drivers are not tested by the safer modern tracks in a recent interview may well have prompted his revelation in Austria. But while Hamilton, in the same interview, insisted he enjoyed facing the danger of F1, the younger man does not fear facing the champion. “I am definitely not afraid,” he said. “Just because he has won world championships does not mean you cannot go against him. Everyone has their own opinion. I prefer to do it on the track rather than in the briefing room.”
Motor.es: “Niet eerder wist Red Bull in eigen huis het podium te bereiken. Max Verstappen doorbreekt deze leegte met zijn tweede plek.”
Daily Mail: “De Red Bull Ring was de laatste jaren een nachtmerrie voor de energiedrankjesfabrikant. Maar het team wist dit keer een podiumplek te pakken op eigen territorium.”
USA Today: “Het duel tussen Hamilton en Rosberg overschaduwde het uitstekende resultaat van Verstappen.”
Formula1.com schrijft een mooi stuk in de ‘Winners and Losers’ sectie:
The Dutch prodigy might lack that vital extra edge in qualifying, where Red Bull team mate Daniel Ricciardo is such an ace, but on race pace he is a demon. From the moment he discovered the pace is RB12 offered on the opening lap, Verstappen got his clog down and began moving up, overtaking his team mate on the second lap… and did a brilliant job of managing a set of soft tyres for 56 laps. At the end Raikkonen was all over him, but so was Rosberg in Canada, and look what happened there. Second place in Austria? It was like the win in Barcelona.
Max kijk zelf ook zeer tevreden terug (video). “Het was een toprace. Een goede start en met de auto ging het ook heel goed. Op het laatste moment zakten m’n banden verder in. De laatste vier ronden waren daardoor redelijk lastig.”
UPDATE 1: Max is verkozen tot de ‘Driver of the Day’!
UPDATE 2: Jan Lammers vindt het leuk dat Lewis en Nico onze Max aan een P2 helpen, maar verder zijn het volgens hem twee klojo’s.
martinus zegt
Dat de clash HAM-ROS meer aandacht kreeg, kwam ook wel doordat Max na de race bijzonder weinig tijd gaf om te communiceren omdat hij snel zijn vlucht moest halen.
Verder een podiumplek, als je in een top 3 team rijd, en er een Mercedes defect raakt.. is niet bijzonder bijzonder.
Los daarvan, prima bandenmanagement van deze jonge coureur, hij managed de banden alsof hij al 10 jaar rondrijdt in de koningsklase. Het toont zijn uitgesproken talent en kunde.
willeme zegt
@martinus: Het is wel bijzonder. Dat kereltje weet snelle rondetijden te koppelen aan geringe slijtage. Zijn laatste stint was net als in Barcelona heel erg indrukwekkend. Raikonen had betere banden en een snellere auto, maar werd derde. Topprestatie, niet een gelukje ofzo. Kijk maar naar Ricciardo: zelfde auto, ook een topcoureur. Vijfde. Toch een verschil.
martinus zegt
@willeme:
Je kan eens sneller zijn dan je teamgenoot.
Elke race hebben de helft van de coureurs dat.
Ik geloof net als mijn vriend Lammers,
Dat Max gewoon 3e/4e kan worden in het algemeen klassement dit seizoen.
Om die positie te halen, moet je gewoon regelmatig een podiumplek rijden.
En ook de onbetrouwbare Ferrari’s regelmatig voorblijven. Een podiumplek is dan niet bijzonder.
Carreza zegt
@willeme: had Räikkönen nog één extra ronde gehad, werd hij doodeenvoudig tweede…
pomoek zegt
@Carreza: Doodeenvoudig? Het lukte hem niet om in Barcelona voorbij Verstappen te komen. Dat zou hier ook weer lastig zijn geworden.
bassx zegt
@pomoek: Bij Barcelona was de race pace gelijk, afgelopen weekend 1,5 seconde op het laatst. Je kan iemand als Kimi dan niet van je af houden helemaal als je kijkt hoe makkelijk Rosberg en Hamilton verstappen voorbij gingen met hetzelfde verschil in pace.
pomoek zegt
@bassx: Ik zeg niet dat het Raikonen niet zou zijn gelukt. Ik denk alleen niet dat het zo makkelijk zou zijn gegaan.
rolov zegt
@pomoek: ik denk van wel. Want max moest zijn banden heel houden. Dus dan was hij liever 3 geworden dan uitgevallen.
rovadepo zegt
@Carreza: dat dacht Rosberg ook in Canada, haalde iedereen behalve ons Max… En ” als ” tja….
dracae zegt
@Carreza: Het is heel simpel, een race is een X aantal ronden en je moet in de laatste ronde eerder dan de concurrentie over de streep om een resultaat te halen.
Wat mij betreft heeft Verstappen zelf de 3e plaats veiliggesteld en de tweede was een bonus.
Overigens .. als Ricciardo ook een beetje kon verdedigen en Raikonen gewoon achter zich had gehouden…
Ik ben een poosje voorzichtig geweest, want je moet niet oordelen op basis van maar een paar races, maar wat mij betreft is het nu duidelijk: Ricciardo kan beter kwalificeren, maar verstappen is beter in de meeste andere cruciale onderdelen van het spelletje, zoals racepace, consistentie, bandenmangement en inzicht.
michael_steel zegt
@martinus: Niet bijzonder? Waar was Riciardo dan?
w0o0dy zegt
@michael.steel.52012: vrijwel de hele race langzamer alleen uiteindelijk wel weer ergens een snel rondje gereden.. maar wel ruimschoots geklopt door Max.
martinus zegt
@michael.steel.52012: Ik acht Max Verstappen ondanks minder ervaring gewoon minstens net zo goede coureur als Daniel Ricciardo.
RedBull werkt niet met een eerste en twee rijder systeem (zoals de rode fiats wel doen) dus beide coureurs hebben ongeveer netzoveel kans als de ander om voor de ander te finishen.
pomoek zegt
@martinus: Ik vind Ricciardo beter met kwalificeren. Maar Verstappen beter in de race.
vtechlover zegt
@michael_steel: het is ook niet bijzonder, als hij het in de toro rosso had gedaan was het bijzonder geweest. Met de rb hoor je gewoon vooraan te strijden met ferrari en mb. Max heeft ijzersterk gereden dat wel!
dawwg zegt
@vtechlover: Het is wel bijzonder; 1) dit is pas het 2e F1 podium in 20 jaar voor een Nederlander en 2) RB zelf zei op P8 gerekend te hebben … denk niet dat jullie het beter weten dan RB zelf …
viezefreddyw zegt
@vtechlover: Het is zeker wel bijzonder. Laten we niet vergeten dat het Tag-Heuer Renault blok een van de minste blokken is op dit moment in het circus. Ze zijn gewoon op snelheid één van de langzaamste, vooral op rechte stukken. Nu maken ze dat grotendeels goed bij de bochtengedeeltes, maar op een circuit als de Red Bull Ring zijn er amper bochten. Ook is het bijzonder omdat het een 18-jarige jongen betreft die pas sinds de GP van Spanje, 4 GP’s er voor, in die auto zit. Het is bijzonder dat hij nu twee keer dit seizoen een voormalig wereldkampioen (Raikkonen) achter zich laat. En dat op banden die 55 rondes oud waren.
Tonnie zegt
@martinus: het bandenmanagement heeft hij heel behoorlijk onder de knie! Maar absolute koning daarin vind ik perez. Die heeft het al zo vaak laten zien op een alternatieve strategie.
tweetyv6 zegt
@martinus: hij managed de banden alsof hij al 10 jaar rondrijdt in de koningsklase.
BS statement. Er zijn coureurs die langer dan 10 jaar in de F1 rijden, die dit niet voorelkaar krijgen. Het is niet de tijd die je in F1 zit, maar je rijstijl.
berlinetta zegt
Toch een beetje sneu dat je thuiscircuit dat nota bene naar je team is vernoemd, een baan is die je niet ligt. Gelukkig heeft Max er nog wat moois van gemaakt.
toniominestrone zegt
@berlinetta: wees blij dat er nog sponsoren zijn die dit bewerkstelligen.
wildbeest zegt
@berlinetta: ligt toch volledig aan het renault blok, over een tijdje is het weer anders
JamesBond007 zegt
Trots! Toch wel een heel fijn gevoel dat je als Nederlander zo’n jong kereltje als voorbeeld hebt. Vergeet voetbal, dit is mijn EK
pomoek zegt
@JamesBond007: nee, het blijft pijn doen.
dawwg zegt
@pomoek: Leukste EK in jaren zonder dat continue gezeik over de Nederlandse penicure-experts met hun huilie-excuses altijd. En nu zijn Tour du France en Wimbledon ook nog begonnen EN hebben we volgende week weer een F1 race waar RB kansen maakt :)
pomoek zegt
@dawwg: Dank voor de poging de pijn te verzachten. Het heeft helaas niet geholpen ;-). Maar kijk wel uit naar de race van zondag!
PeugeotGTI zegt
Ok niets bijzonders dus.
michael_steel zegt
@PeugeotGTI: yep, jij zou het vast beter hebben gedaan.
mrrallycross zegt
Wat een baas is het! Mooi dat hij tweede is!
Dutchdriftking zegt
Het was echt een heel mooie spannende race. En zonder geluk vaart er niemand wel natuurlijk, want het gestuntel van Mercedes, en de klapband van Ferrari hielpen natuurlijk enorm. Wel zijn juist dat de problemen die een goede coureur mijd.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Ook is het dan zaak om daar van te profiteren he. En als je dan van P8 komt, in een Red Bull auto op een circuit als dit en ruim 55 rondjes rijdt op een set banden is dit gewoon een erg goede prestatie. Kan niet anders zeggen.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Het is inderdaad een joekel van een prestatie. Maar dat was P4 ook al geweest zonder de uitval van de anderen.
mrrallycross zegt
Dit is toch een veel interessantere race dan dat baku! Weg met Baku. Alle races vond ik leuk om te kijken behalve de vorige in baku…
Carreza zegt
Ik vind de vijandigheid tussen de twee Mercedes-rijders een verademing. Geen flauw gedoe met een eerste en tweede rijder, gewoon twee titelkandidaten die elkaar geen duimbreed toegeven. De ene keer stuntelt Hamilton, nu weer Rosberg, ik kijk al uit naar de volgende crash.
En ja, dat is interessanter dan de tweede plek van Max. Het is een mooi resultaat uiteraard, maar rekening houdend met de capaciteiten van de Red Bull wagen geen bijzondere prestatie…
thezwart zegt
Hij doet het prima, maar je wordt wel heel erg Max-nieuws en -reclame doodgegooid in alle media… Beetje overdreven imho.
kniesoor zegt
@thezwart:
Op die manier plukt Verstappen jr. de (financiele) vruchten van het moois, dat hij nu laat zien en waar vele nederlanders van genieten. Ik hoop dus, dat er voorlopig nog veel (goed) nieuws over en reclame met hem zal komen.
Gulli zegt
Als Ros-Ham gewoon goed was gegaan was Max alsnog 3e geworden, nog steeds een erg knappe prestatie.
Al vraag ik me wel af of de gele vlag-situatie ervoor heeft gezorgd dat Räikkönen Max niet in mocht halen in de laatste paar bochten.
pinut187 zegt
Puike prestatie, en voor het eerst een podium voor Red Bull op hun eigen cirquit, is toch mooi?!
bassx zegt
Ik mis toch de Quote van de officiële F1 site zelf die na de race altijd een rijtje maakt van “winners and losers”, deze is wel weer prachtig te noemen:
“The Dutch prodigy might lack that vital extra edge in qualifying, where Red Bull team mate Daniel Ricciardo is such an ace, but on race pace he is a demon.”
autoblogger zegt
@bassx: check, we hebben em inmiddels toegevoegd. Thanks!
pomoek zegt
Op elke goede of slechte prestatie valt wel wat af te dingen. Of je kijkt met een oranje bril en dan is alles goed. Als je kijkt naar meerdere wedstrijden dan zie je dat geluk en pech wel redelijk goed verdeeld is. En dan tellen de resultaten. Als Spanje de 1e race van het seizoen zou zijn geweest, de eersta na zijn overstap naar RB dus, dan stond Verstappen nu derde in het kampioenschap. Met alleen Hamilton en Vettel voor zich.
Verstappen moet met zijn team en engineers gaan werken aan de kwalificatie. Want die gaat gewoon niet goed. 5-0 voor Ricciardo. Een betere startpositie had hem denk ik wat meer tijd en ruimte gegeven in de laatste rondes van de race.
Zodat ik niet tegen een hartverzakking aan moest wachten tot hij over de finish kwam.
wernerv8 zegt
@pomoek: hahaha hij is leuk geformuleerd maar hier kregen we ook kramp in het zitvlak hoor
christiaan zegt
Wist niet dat F1 zoveel professionele analisten had op Autoblog ?
vespinie zegt
Het is te makkelijk om te zeggen dat het “normaal” is om met een rb 2 de te worden als de concurrentie problemen heeft.
Max heeft zich wel in de positie geplaatst tijdens de race om deze pech gevallen en fouten om te zetten in een tweede plaats.
Zijn teamgenoot heeft niet optimaal gebruik kunnen maken. Dat maakt toch het verschil.