Dit is de oudste BMW van Marktplaats

Auteur: , 29 Reacties

Een schitterende 501 Saloon uit 1955.

Dankzij vervelende regeltjes zijn oudere auto’s steeds minder populair. Niet alleen in Nederland, maar ook op Europees gebied ben je als bestuurder van een oldtimer op veel plekken niet meer welkom. En da’s zonde. Oudere auto’s tonen vaak een prachtig stukje geschiedenis van een merk en deze vierwielers zijn dikwijls tot stand gekomen met bijzondere autotechnieken.

Voor de liefhebber staan genoeg pareltjes op Marktplaats om je spaarcenten op stuk te slaan. Neem nu deze zwarte 501 Saloon van BMW. De klassieker uit 1955 heeft een 100 pk sterke 2.6 V8 onder de kap, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met vier verzetten. De 501 was ook leverbaar met een minder krachtige zes-in-lijn.

Dit exemplaar is sinds 1978 in bezit geweest van één eigenaar. Het model heeft 11.111 kilometer op de teller staan en zelfs het originele logboek is nog aanwezig. 10 jaar geleden is de lak voorzien van een verse laag en ook het interieur is opgeknapt. De 501 Saloon moet 39.500 euro kosten en wordt aangeboden in het Gelderse Brummen.



29 reacties

Geweldig mooie auto, sowieso is de collectie van Nico erg fijn om eens door heen te wandelen
@shibby: kun je daar gewoon naartoe? Of even bellen?
@scottishcarspotter2000: je kunt er gewoon binnen lopen
@scottishcarspotter2000: is altijd de moeite waard. Ik probeer er eens per jaar wel een rondje te lopen.
Prachtig ! Prijs valt m.i. ook erg mee.
@olivier420: absoluut, als ik het geld had dan zou ik het ervoor over hebben!
Ondertussen, tegelijkertijd in Frankrijk werd er iets geïntroduceerd dat WEL modern en vooruitstrevend was :

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/ds/images/ds19-1956.jpg
@desjonnies: Ook mooi!
@desjonnies: We spreken hier natuurlijk wel over een tijd dat BMW op z’n gat lag, hè… ;)
@desjonnies: inderdaad!
De prijs valt mij echt erg mee (of had er nog een 1 voor de vraagprijs moeten staan). Dacht altijd dat de Barockengel erg gewild was. Ik heb het niet liggen, maar het valt toch in de categorie bereikbaar.
Zelfs de Amerikanen vinden dat nog steeds :

https://i.ytimg.com/vi/W6CS9eBn0O8/maxresdefault.jpg
Nah, ik vond hem nou niet echt mooi.
Minder populair? Dan mogen de prijzen ook wel weer gaan zakken! De 70-er Japanner ik op het oog heb is de laatste zes maanden zeker 10% in waarde gestegen :(
Wat een auto! 39500, als ik het zou hebben…
Is dit nou dezelfde als deze?
http://www.autojunk.nl/2015/04/bmw-501
@jasbelle:
Wel hetzelfde model, niet dezelfde auto zo te zien.
Andere wieldoppen.
(NL) sticker op de ene (D) sticker op de ander.
Ik zag dat ie van The Gallery was en meteen las ik de eerste zin in de stem van Nico ?
Word ik wel hebberig van!
je ziet dat dit een luxe wagen is omdat er een analoog klokje in zit.
Ook toen al de strijd tussen BMW en Mercedes Benz, deze was bedoeld als concurrent van de Mercedes 300 ‘Adenauer’
De Mercedes had zijn bijnaam te danken aan Bondskanselier Adenauer die fervent fan was van deze grote Mercedes en de Duitse regering een hele vloot van deze wagens had :
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/MERCEDESBENZTyp300—2189_20.jpg

Konrad Adenauer is de eerste na-oorlogse West Duitse bondskanselier geweest en met de Gaulle samen één van de grondleggers van de EGKS en de EEG, beide voorlopers van onze huidige EU.
Is deze BMW degene die ze Barokengel noemen?
1955, whoopsie, ding lijkt veel ouder….
Vind er eerlijk gezegd ook niet veel aan. Niet beeldschoon, niet imposant, geen allure, niet chique. Dan heeft meneer Aaldering, wat mij betreft, een veel beter aanbod staan:
http://gallery-aaldering.com/collection/jaguar-mk1-3-4-matching-numbers-sedan-1958-nl/
@Rob:

Ja zeg Dûh inkoppertje, de Vader van de Sports-Saloon…………..
@desjonnies:
Ja sorry, ik werd beperkt door het aanbod van Aaldering ;-)

Bristol 405?
@Rob:
Een kruising tussen coupe en sedan, en dat al in de jaren 50! En wij ons maar vertwijfeld afvragen waarom Mercedes, Porsche, Audi en BMW met die net-niet-sedans, net-niet-coupe’s komen. Allemaal de schuld van Bristol! ;-)
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/BRISTOL-405-1751_12.jpg
Juist dat ouderwetse heeft wel wat. Een hoge bouw werd destijds nog statig gevonden, denk ook aan de Bentleys en Rolls Royces uit die tijd. Eigenlijk geldt het voor de absolute topklasse nog steeds, de Phantom is ook een enorm hoog bakbeest. Je moet tenslotte niet te diep bukken om in te stappen.
Toen de nieren nog nieren waren…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).