Uitslag Formule 1: Grand Prix van Oostenrijk 2016

Auteur: , 89 Reacties

Voor de race was de belangrijkste vraag natuurlijk: gaan Max en Daniel van start in hun nieuwe kloffie?

lil-lewis

De heuvels waren dit weekend weer levend met het geluid van muziek geblazen V6-en. In de sfeervolle Oostenrijkse bergen verwacht je elk moment en blonde vrouw met een paar zingende kinderen tegen te komen, of anders toch minstens een jodelaar. Wil je die zaken ontwijken, moet je op zoek gaan naar een kronkelende lint asfalt met hier en daar wat kerbstones. En sinds Red Bull de scepter zwaait over het circuit markeert ook een groot beeld van een stier de plaats waar het allemaal gebeurt.

De Oostenrijkse Grand Prix werd in 1964 eenmaal verreden op Zeltweg, een race die gewonnen werd door Lorenzo Bandini. Na deze race duurde het tot 1970 voordat het F1-kampioenschap het bergland weer aandeed: tot 1987 werd er op de Österreichring gereden. De turbo-bolides van die tijd gingen echter zo hard over het circuit dat besloten werd dat de baan niet meer veilig genoeg was. Op hetzelfde terrein keerde de race in 1997 terug op de kalender, op het nu A1-ring geheten circuit dat gebruikt werd tot en met 2003. Sinds 2014 staat de Grand Prix weer op de F1 kalender dankzij de macht van Red Bull.

Als de edelweiss kon praten zou het veel verhalen kunnen vertellen over wat er allemaal gebeurd is op de baan. Vittorio Brambilla, beter bekend als ‘de Gorilla’, won er zijn enige race. Montoya zag er ooit een hert over steken. Takuma Sato boorde zijn Jordan op hoge snelheid in de Sauber van Heidfeld. Barichello durfde er ooit niet volgas over het rechte stuk te rijden.

Kortom, de baan heeft historie. En er staan naaldbomen langs de kant, zoals het heurt. En we hadden een mooie kwalificatie met regen, die resulteerde in een grid met een paar auto’s uit positie. Wat te denken van Hulkenberg in de Force India op P2 en Button in de McLaren op P3. Oké, als het droog bleef, had Hamilton gewonnen. Dat wisten we al, het moest alleen nog gebeuren. Maar het blijft F1 en je weet nooit zeker wat er gaat gebeuren. Toch maar kijken dus.

De start
Als de lichten doven start Hamilton prima en verknalt Hulkenberg zijn mooie positie meteen een beetje. Zou hij dan wéér niet op het podium komen? Button heeft met zijn McLaren-Honda een verrassend goede start en sluit achter Hamilton aan op P2. Een McLaren op P2, het klinkt (nog) niet vreemd, maar het is al even geleden dat we dat nog gezien hebben. Kimi pakt in zijn Ferrari P3. Belangrijk, want hij start op de supersofts in plaats van op de ultrasofts en kan dus waarschijnlijk langer doorrijden dan Hamilton. Zou Kimi hier dan toch nog Hamilton’s zege gaan bedreigen? In dat geval moet hij snel Button te grazen nemen. De verwachting was dat ‘Jense’ met zijn Honda-aggregaat snel terug zou vallen, maar in ronde vijf komt hij nog steeds door op P2. Onze nationale trots heeft zoals zo vaak zijn teamgenoot alweer te grazen en stoomt snel op naar P5, voor de terugvallende Hulkenberg.

Het heeft even geduurd, maar Raikkonen en Rosberg gaan uiteindelijk toch voorbij aan Button. Ook Max blijft niet hangen achter de Brit en prikt zijn gele neus aan de binnenkant langs de grauwe McLaren. Rosberg komt binnen in ronde 11 en stapt over op de gele soft-band. Als hij hiermee een eenstopper wil laten slagen moet hij dus 60 rondjes doen op deze banden. Op start/finish zien we Massa, Guttierez en Nasr drie-dik voorbij blazen. Massa delft het onderspit en sluit achter de andere twee aan, zijn banden zijn mogelijk finito. De volgende ronde zoekt hij de pits op.

Hamilton komt niet ver weg bij Raikkonen, het verschil blijft hangen op zo’n 4,5 seconden. Max rijdt daar slechts drie seconden achter. Een landhuis Manor rijdt kortstondig op plaats zes, mede door pitstops van anderen. In het middenveld vechten Sainz en Perez om positie, waarbij Sainz Perez een klein beetje af lijkt te snijden en de Mexicaan toucheert. Desalniettemin pakt Perez de positie.

Max duikt naar binnen voor softs, hij is virtueel in gevecht met Rosberg die eerder stopte en komt helaas achter Rosberg weer de baan op. Ook achter Grosjean trouwens, die nog niet gestopt is en Max niet al teveel ruimte geeft. Hier en daar zijn enkele regendruppels zichtbaar op de lenzen van de onboard-camera’s en Kimi begint langzaam maar zeker de voorsprong van Hamilton af te snoepen.

Mid-race
Hamilton maakt in ronde 22 zijn eerste stop. Zijn eerste stint is daarmee twee keer zo lang als die van zijn teamgenoot. Maar wat gebeurt daar nou met die linker achterband? Het normaal zo gründliche team maakt een foutje en Hamilton verliest een paar seconden. De beide Ferrari’s gaan nu aan de leiding op hun rode supersofts. Maar ongetwijfeld tot onvrede van Ferrari-fans over de hele wereld komt Kimi slechts één ronde na Hamilton ook naar binnen. Wederom lijkt Ferrari hiermee in de fout te gaan. Kimi komt namelijk niet alleen achter Hamilton de baan weer op, maar ook de twee Red Bull’s zitten nu voor hem op de baan. In het achterveld zorgen Magnussen en Wehrlein voor vermaak. De Deen scheert van links naar rechts over de baan en de Manor-rijder is hier op de radio niet over te spreken. De stewards melden dat ze de zaak eens goed gaan onderzoeken.

AHHHH Dreher für Sebastian Vettel!!! Opeens lijkt de beslissing van Ferrari om Kimi naar binnen te halen niet meer zo slecht. Teamgenoot Seb probeert namelijk wél om nog even door te rijden op zijn oude supersofts, maar die gok pakt verkeerd uit. Op het rechte stuk explodeert zijn rechter achterband. De Heppenheimer heeft geen kans en knalt de muur in. Bernd mag weer aan de bak in zijn Safety Car. Rosberg rijdt over de kapotte Ferrari-onderdelen heen en heeft een stuk band aan zijn bodem hangen.

Ondanks de extra ballast die Rosberg met zich meedraagt komt hij soeverein weg wanneer Bernd zijn AMG GT weer de pitstraat in stuurt. De wedstrijdleiding is keihard en geeft Magnussen en Hulkenberg een straf. Magnussen vanwege zijn zigge-zagge rijstijl en Hulkenberg omdat hij iets te hard reed in de pitstraat. Het weekend waarin Hulkenberg zijn eerste podium ging halen loopt daarmee opnieuw uit in een deceptie voor de groen gehelmde coureur.

De Safety Car heeft het veld weer lekker dicht bij elkaar gebracht. Het Oostenrijkse circuit met diens op het oog simpele layout leent zich sowieso goed voor close racing, de positiewisselingen in het middenveld volgen zich in hoog tempo op. Vooraan zijn er echter nog geen wisselingen. Rosberg schiet even door in bocht één maar blijft op kop rijden. Wel hangt er een vleugeltje aan de zijkant los op zijn auto. Omdat Hamilton de frissere bandjes heeft lijkt het onvermijdelijk dat we aan het einde van de race een gevecht om de overwinning krijgen. Dat is goed nieuws voor Max die op het vinkentouw zit en een klein gaatje heeft geslagen met Ricciardo. De Ozzie heeft op zijn beurt Kimi in zijn nek heeft hijgen. Gaat Max naar het podium?

Dan opeens een aparte gebeurtenis in ronde 55. Terwijl we seconden geleden nog over de boordradio hoorden dat het hamertijd is, komt Hamilton opeens binnen. Wat is dit dan? Om het nog interessanter te maken kijkt Rosberg zoals we in het verleden ook al eens gezien hebben alleen maar naar Hamilton en komt een ronde later zelf ook binnen. Hij komt vóór Hamilton weer de baan op. Hamilton lijkt door deze gang van zaken het voordeel van zijn jongere banden ingeleverd te hebben en is dan ook salty op de radio. De pitstops van de Mercs hebben echter ook nog een ander gevolg: Max gaat aan de leiding met nog 14 ronden te gaan! Nee, het kan toch…het zal toch niet gewoon wéér gebeuren…

Helaas. Ondanks knap verdedigend werk van VES sluipt ROS in tegenstelling tot in Canada ditmaal wel voorbij aan de Nederlander. Nu is het aan Hamilton om Rosberg te volgen. Dat lukt in ronde 63, met een klein beetje hulp van achterblijver Jolyon Palmer.

Op het circuit waar hij in 2014 nog pole position pakte voor Williams wordt Felipe Massa ondertussen achteruit de pitbox ingeduwd. Het tekent een moeilijk jaar voor Williams, dat ondanks een podium in Canada een deel van de magie die ze de laatste jaren hadden op hoge snelheidsbanen kwijt lijkt te zijn. Teamgenoot Bottas zwoegt namelijk in de rondte op P10, vlak voor Wehrlein die een puntje probeert te halen voor Manor. Ook Alonso valt in de slotfase weer eens uit met technische malheur.

De laatste ronden
We krijgen toch nog het gevecht tussen de twee Mercs voor de overwinning. Hamilton heeft het gat gedicht met Rosberg en zit vlak achter Nico. Achter de twee silberpfeilen probeert Kimi P3 af te snoepen van Max. Hoe komt het podium eruit te zien? Het is de laatste ronde en het spektakel breekt gruwelijk los. TOUCHÉ, Hamilton probeert het aan de buitenkant en Rosberg laat ‘m keihard staan! Hij doet daarmee eindelijk wat iedereen al twee jaar van hem wil zien, maar komt er slecht vanaf. Zijn voorvleugel breekt af en Lewis gaat er met de winst vandoor. Terwijl we Perez in het grind zien staan na een nare schuiver, nemen Max en Kimi Rosberg ook nog te grazen. De Duitser verliest daarmee weer een aantal kostbare WK-punten.

Max houdt Kimi knap achter zich en eindigt op P2 (video interview hier). Voor de tweede keer mag hij de champagne proeven. Daarmee haalt hij zijn vader in, die weliswaar twee derde plaatsen scoorde, maar één daarvan pas na de podiumceremonie toegekend kreeg. Uiteindelijk wint Hamilton dus toch, maar niet op de manier die we van te voren gedacht hadden. Grosjean pakt ook weer eens wat punten voor Haas en Wehrlein slaagt erin een puntje te scoren voor Manor.

Tenslotte natuurlijk ook nog het antwoord op de vraag waarmee we begonnen: Jazeker! Max staat op het podium te stralen in faux-lederhosen. Enkele fans roepen wel hetzelfde als de rode stier zou doen naar Hamilton: boehhhh. Het mag echter de pret niet drukken. Jodelahiti!

UPDATE: Zo reageerden de internationale media op Max Verstappen.

UPDATE 2: en Max is verkozen tot de ‘Driver of the Day’!

De volledige uitslag:

1. GB Lewis Hamilton Mercedes
2. NL Max Verstappen Red Bull Racing
3. FI Kimi Räikkönen Ferrari
4. DE Nico Rosberg Mercedes
5. AU Daniel Ricciardo Red Bull Racing
6. GB Jenson Button McLaren
7. FR Romain Grosjean Haas F1
8. ES Carlos Sainz jr Toro Rosso
9. FI Valtteri Bottas Williams
10. DE Pascal Wehrlein Manor
11. MX Esteban Gutierrez Haas
12. GB Jolyon Palmer Renault
13. BR Felipe Nasr Sauber
14. DK Kevin Magnussen Renault
15. SE Marcus Ericsson Sauber
16. ID Rio Haryanto Manor F1

DNF’s
17. MX Sergio Perez Force India
18. ES Fernando Alonso McLaren
19. DE Nico Hülkenberg Force India
20. BR Felipe Massa Williams
21. DE Sebastian Vettel Ferrari
22. RU Daniil Kvyat Toro Rosso



89 reacties

Verstappen met een hele solide race. Vettel en Ferrari heel sloom met bandenmanagement. Hoort niet bij dat team. Laatste ronde het meest spannend en een prima uitslag voor Verstappen! Goed met z’n banden omgegaan!
@mike0709: hoe is silverstone? Goed voor de rb’s of veel topspeed?
@wildbeest: Beter voor RB dan Oostenrijk.
Mooie race, en mega spannend einde. Heerlijk werk van Max weer zeg! En Rosberg is een prutser.
@trustmeiamanengineer: Mooi interview met Toto Wolf, stoom uit z’n oren. Moet toch een beetje eng zijn om een debriefing in te gaan met iemand die praat als the Terminator.
@trustmeiamanengineer:

https://youtu.be/ynv4HM66-78

Op tafel ligt dus de consequentie dat Rosberg eruit ligt nu.
@trustmeiamanengineer: Lil’Lewis was gewoon weer top!
@martinus: whaha lil’lewis heeft inderdaad het maximale eruit gehaald. Zwaar ten koste van Rosberg. Halverwege de race was al te zien dat Hamilton koste wat kost (dus ook al kost dat zijn teamgenoot zijn auto) eerste wilde worden. Hoogmoed, met een goede afloop voor Hamilton zelf (en Verstappen natuurlijk).

Objectief en vanuit het team gezien gewoon idioot wat Hamiltion doet. Een 99% zekere 1-2 voor merecedes, tenzij één haantje teveel wil, en zo geschiede. Voor Hamilton kan het niet mooier. Hij eerste, Rosberg zo ver mogelijk achter hem.
Goed voor Hamilton
Slecht voor het team
Hamilton happy
@bartteeuwen: Rosberg reed in de auto van Hamilton. Terwijl Lewis al de meest buitenste einde van de baan reed, op de rand van de Track limits, om maximale ruimte te houden voor Rosberg.

Ik zie net als Wolff, Lauda en de officiële race-stewards niet was Hamilton fout heeft gedaan of beter had kunnen doen.
@martinus: Sorry, ik heb de race in de kroeg (en dus zonder commentaar en met wat biertjes) gekeken. Ik had dus niet meegekregen dat Hamilton buitenom ging, dacht andersom.
Je hebt dus volledig gelijk:)
@trustmeiamanengineer: rosberg is geen prutser. Hij kan alleen niet met de druk omgaan. Ik vind Rosberg een van de beste van de F1. Snel is hij zeker hij heeft alleen veel pech.
@xiran: Hij is alleen snel als ‘ie in z’n eentje vooraan rijdt met 30 seconden voorsprong. Zodra het regent, hij onder druk komt of moet gaan inhalen valt hij wat mij betreft zwaar door de mand.
@trustmeiamanengineer: tja en Hamilton kan niet met tegenslag omgaan, dan wordt ie kribbig en gaat zich kinderachtig gedragen.
Prachtige race van max. Flink wat overstuur door de banden maar toch voor Kimi blijven, en natuurlijk bedankt Rosberg!
Genieten die twee van Mercedes. Je zag het al 3 rondes aankomen.
Wat een fantastische finish was dit zeg! Verreweg de mooiste finish van het seizoen! Geweldig! En wat een knappe prestatie van Max, prachtig! P2, totaal onverwachts! Genieten dit!!
Super race! Erg spannend! Gisteren heb ik Max af zitten zeiken over zijn kwalificatie, maar de races doet hij toch wel erg goed! Respect.
Wat heb ik enorm genoten van de laatste 2 ronden zeg! Mooie strijd tussen Lil’Lewis en Rosberg, Verstappen ook goed gereden en een mooie tweede plaats. Zie Jos glunderen!
Oh en +veel voor de pakken die Redbull aan heeft! Prachtig!
Hij flikt het weer! Rete spannend, super mooie race. En alle respect voor Rosberg. Niet genoegen nemen met p2 en er gewoon voor houden. Dat het dan zo afloopt is jammer. Maar goed dat hij zijn ballen heeft getoond!
@dutchdriftking: toont die eindelijk ballen, gaat het weer verkeerd haha, wat een prutser
@87sandyd: tuurlijk, maar hij had voor de weg van de minste weerstand kunnen gaan. Gewoon lekker veilig ruimte geven en genoegen nemen met p2. Dat heeft hij altijd gedaan en dat is geen winnersmentaliteit. Winnaars mentaliteit is risico nemen, op het scherpst zijn, en liever alles geven en het risico nemen van verliezen, dan in je comfort zone blijven en nooit winnen.
@dutchdriftking: je wordt kampioen door berekend te rijden. Hij had die paar puntjes verlies moeten nemen, nu is hij nog meer punten kwijt. Is gewoon dom!
Het leek wel alsof Rosberg met opzet tegen Hamilton aanreed
@moondustfocus: zou goed kunnen. Daar zou Rosberg niets mee verliezen. Duits dingetje. Naar van al die fans die boe roepen. Ook iets Duits. Wees blij met de halve finale plaats gisteren mannen!
@pomoek: Scheen achteraf te komen doordat de Duitse stadion speaker, had verklaard dat de botsing volledig Hamiltons schuld was, en iedereen op de dichtstbijzijnde tribunes dus niet het incident had gezien.

Desalniettemin spijtig.
@martinus: Dank je, wist ik niet. Ik vermoed dat de Boe roepers die het incident achteraf op tv hebben gezien wel van gedachte zijn veranderd.
Tof van Mercedes-AMG-Blackberry-Petronas-HugoBoss dat ze tegen elkaar mogen racen. Houdt het wel zo leuk. Puike race van Max, maar ook Button en Wehrlein (9e!!!) deden het uitstekend.

De booh’s voor Hamilton zijn onterecht. Ze moeten racen, geen paradetochtje houden.
@willeme: Zeker onterecht al dat boe-geroep. Jammer.
Maar wat te denken van Hulkenberg? Geweldige kwalificatie maar een race om van te janken. Jammer, gunde hem wel een mooi eindresultaat.
@viezefreddyw: de goede plek in de kwalificatie was natuurlijk ook een beetje een gevolg van het weer.
@pomoek: Dat is waar, maar hij stond er wel. Er had natuurlijk een heel mooi resultaat ingezeten. Maar dit is natuurlijk teleurstellend.
Ik begon net weer een beetje sympathie te krijgen voor Rosberg, maar man, man, man… Wat een waardeloze actie en een volledig terechte uitkomst. Mooie race van Verstappen, maximaal geprofiteerd!
@silverarrow: Mooi hoe Horner reageert naar Lauda op het commentaar van Hamilton op het podium. “Well done”.
Die interviewster op het podium heeft een leuk koppie en leuk lichaampie maar voor de rest moet ze niks doen. Tenenkrommend gewoon.

Maar goed…..VERSTAPPUUUUUHHHHHH!!!!
@Rick-dos: Inderdaad zeg. Haar Engels was echt belabberd, ze stelde totaal geen interessante vragen en liep ook gewoon midden in een antwoord van Max al naar Raikkonen. Niet meer oproepen, deze dame.

Sowieso vraag ik mij af wat de gedachtegang van de organisatie is om een Spaanse tv-reporter in Oostenrijk de interviews te laten doen. Neem dan gewoon een beroemdheid uit Oostenrijk (Christoph Waltz, Arnold Schwarzenegger), iemand met meer affiniteit met F1 (DC, Jordan, Brundle) of een combinatie van die twee (Gerhard Bergher, Niki Lauda).
@Edge: Sterker nog, ik begrepen niet eens wat ze vroeg aan de coureurs. Volgens mij de coureurs ook niet maar gaven ze maar antwoord op wat ze dachten wat ze vroeg.

Ze mag wel op het podium staan, maar meer ook gewoon stil zijn en lief kijken. En inderdaad dan één van de door jouw genoemde personen de interviews laten doen.
@Rick-dos: Inderdaad zeg.. Plaatsvervangende schaamte kreeg ik ervan. Heb maar mute geklikt toen ze verder praatte.

OT: Yaaaaaaay voor Max! Het was een mooi race.
@paganizonda760nc: Ik ook. En toen ook nog het ongemakkelijke van het boe geroep wat nergens op sloeg.
Ik ga me niet bemoeien met een ruzie tussen twee multi miljonairs.
Als Hamilton dit destijds de grote Schumacher had geflikt, had’ie wel met een paar tandjes minder op het podium gestaan !
@desjonnies: En wat heeft Hamilton dan gedaan om dat te verdienen?
@Rick-dos:
Excuses, ik ben GEEN expert.
Slechts populist.
@desjonnies: Nou, vooruit. Voor deze ene keer is het je vergeven… ;)
@desjonnies: de grote Schumi was wat dat betreft net zo Duits als Rosberg. Hij kon er ook wat van
Weer een podium voor max!! Petje af, held!
Denk dat het duo Rosberg, Hamilton zijn langste tijd hebben gehad bij Mercedes, chapeau voor Maxxi!
Toprace van Max weer, volledig foutloos. Ricciardo mag dan de betere kwalificatierijder zijn, Max trekt tot nu toe toch echt de races naar zich toe. En hoe!

Vandaag werd ook maar weer pijnlijk duidelijk dat als het er echt op aankomt, Rosberg niet met de druk kan omgaan. Er was ruimte genoeg om Hamilton veilig voorbij te laten. Dan verlies je de race, maar heb je wel P2 en loopt Lewis maar 7 puntjes in. Nu mag hij van geluk spreken dat hij en Lewis verder konden en mag hij in zijn handjes wrijven voor die P4.
Terwijl ik dit schrijf verschijnt “Car No.6 under investigation – Causing a collision and failing to stop the race with a seriously damaged car” op de TV, dus met een beetje pech voor hem wordt hij nog gestraft.

En ook niet geheel onbelangrijk: Werhlein reed een geweldige race en scoorde een puntje in de Manor, hulde!
@Edge: Rosberg deed het expres. Hij kan dat risico gewoon nemen.
@pomoek: Klopt, maar dan moet je het of gewoon niet doen en die 7 puntjes verlies nemen, of het goed doen en Hamilton ook echt eraf tikken. Dit was gewoon een slechte uitvoering van een Schumachertje doen, want nu loopt Lewis er 13 in en mocht Rosberg bestraft worden zelfs nog meer. Gewoon erg dom van Rosberg, als je het mij vraagt.
@Edge: Mee eens. Idee is slecht uitvoering slechter.
Wat een leuke race. Veel actie, veel spanning en een leuk einde!
Ik denk dat Rostberg vanaf nu gewoon in stand-by modus moet gaan rijden van z’n baas. Rij maar je rondjes en probeer te winnen, zodra Hamilton in de buurt komt moet je opzouten en hem voorbij laten
Alé, Max is met veel geluk op P2 geëindigd, maar verdient wel een dikke proficiat voor de rest . . . , en voor het overige was het een verrassende en mooie race te noemen . . . , en wat Hamilton betreft, dat wordt denkelijk afwachten toekomstig . . .
@exclusieviteitsfreak: Zonder dat ‘veel geluk’ was het P3 geworden… Een fantastische race heeft die jongen gereden gewoon!
Riccardo mag zich inmiddels echt zorgen gaan maken. Hij krijgt het in de race niet voor elkaar Verstappen bij te houden. Verstappen hoeft zich, op dit moment, geen zorgen te maken dat hij ooit terug gezet wordt naar STR. Riccardo en Sainz wissel, ooit eens?
Dacht dat het om 8 uur begon…kudt :(
@redbee5:

Kunt u :
– de tuin gaan wieden
– het schuurtje opruimen
– de kofferbak eens echt leeg maken.
– de keuken doen
– de zolder gaan isoleren
of naar de kroeg……………
@redbee5: mijn vader kwam ook even langs toen ik zat te kijken. Huh, nu al?! Ze rijden toch in Australië vandaag? Nee pa… Austria…
@2wheeler: Nou, als het in Australië zou zijn geweest, dan was je pa dus al helemaal te laat…
@redbee5: haha fantastisch!
Wederom een mooi verslag van de wedstrijd.
@jaapiyo kan wel schrijven.
Ech wel !
Rosberg nam expres de bocht niet op tijd in, in de hoop dat Hamilton uit de baan vliegt.
Max P2 maar: boooooooooooooooooooooooooooooooo voor el cheat.
@john4545: El cheat? Mag je me dat toch gaan uitleggen en kom niet met het verhaal dat je daarmee Hamilton bedoeld want dan begrijp je er vrij weinig van.
@Pordon: Ik kan wel 60 incidenten van Hamilton opnoemen maar om bij deze race te blijven: Hamilton haalde Rosberg in onder gele vlag. Dat mag niet.
@john4545: was duidelijk dat ham er al met de neus voorbij was Voordat de gele vlag van toepassing was.
@john4545: Het leek op de beelden dat Hamilton zijn inhaalmanoeuvre voor de gele vlaggen van kracht waren al inzette, waardoor het gewoon een legale inhaalmanoeuvre was.

Maar goed, Rosberg is op het matje geroepen bij de stewards voor het veroorzaken van een botsing en het doorrijden met een ernstig beschadigde auto. Inmiddels is ook bekend dat Hamilton ook bij de stewards moet komen, maar of dat is voor hoor-wederhoor of dat hij zelf op het matje moet komen voor die inhaalactie die mogelijk onder geel was.

We zullen later vanavond wel te weten komen of de stewards straffen uitdelen en zo ja aan wie. Rosberg lijkt me een zekerheidje, Hamilton is een twijfelgeval.
@john4545: je vergeet dus even voor het gemak dat het inhalen van een beschadigde auto die langzamer rijdt wel is toegestaan onder geel. Dat was Rosberg op dat moment, geen ‘cheat’ van Hamilton dus.
Een puntje voor pascal super!
Maxje ook proficiat.
Duidelijk dat Rosberg en Hamilton niet samen in 1 team kunnen..
@maarten020: In welk team ging Hamilton wel goed? Ruzie met Alonso in 2007, Kovalainen was schoothondje in 2008 en 2009, maar vanaf 2010 tot 2013 ging het ook niet goed tussen hem en Button. Snelle jongen maar zeer vervelend karakter.
@john4545: Dat lijkt inherent aan een grote kampioen te zijn. Kijk naar Senna en Prost bij McLaren, inderdaad Alonso en Hamilton in 2003, maar ook naar Vettel met Webber. Een echte kampioen wil altijd winnen en heeft er maling aan hoe het met zijn teamgenoot gaat.
@Edge: Het gaat er ook niet om of een teamgenoot maling of niet aan zn collega heeft, het gaat erom dat ze elkaar niet van de baan racen. Senna had inderdaad ook last van karakterflaws maar lang niet zo erg als Lewis Hamilton, di ook buiten het racen probeerde rijders te disqualificeren voor dingen die ze niet gedaan hadden.
@john4545: Wat dat aangaat vond ik het ook zo mooi dat Max die Hamilton een veeg uit de pan gaf over dat gedoe met die te hoge curbs. Rotdingen dit en dat riep iedereen inclusief Max. Mietjes riep Hamilton. En toen kreeg ie een muil van Max. Waarom doe je dat? Omdat die mauwzak 2 gezichten heeft. Hij verteld tegen de pers niet hetzelfde als tegen het team. Want bij het team heeft ie ook huilie gedaan. Kijk dat is Hamilton.. in het donker knijpert.. gadver.
Hulde voor max en ook voor pascal van manor
Misschien moet Toto maar eens Nico duidelijk gaan maken dat hij een tweede coureur is. Rijd goed misschien beter dan de middelmaat maar geen topcoureur zoals Hamilton.
Hij denkt er zelf wellicht anders over maar wellicht dat daar z’n frustratie vandaan komt. Als hij dat begint te realiseren wellicht dat hij wat minder druk voelt, vindt iedereen het fantastisch als hij een keer een race wint maar het niet erg vindt als het een weekendje minder gaat.

Toto werd trouwens ook voor paal gezet op live tv bij Sky. Kwam met een lulverhaal dat er problemen waren met de remmen van Nico en toen krijg hij beelden te zien vanuit de cockpit en moest toch het verhaal aanpassen.
Hamilton haalde Rosberg na het akkevietje in onder gele vlag en de stewards kijken nu wie waar was op dat moment.

Het kan zijn dat ze beiden een penalty krijgen.
Hamilton is ‘under investigation for ignoring yellow falg’. Hij is ook ‘under investigation for causing a collition’. Dat laatste samen met Rosberg.
@ jaapiyo: -EDIT: paar dingetjes gefixed!-

OT: geweldige race weer in veel opzichten en zeer solide gereden van Max.
He lekker een ouderwetse race nu alleen het geluid nog ff optuigen!.
@sracert: Blijft een onzekere vent die Rosberg, wat deed hij nou toch?. ik gun het hem best wel maar het zit er op deze manier niet in de wereld titel.
@sracert: Ook toen hij achter de klapband van Vettel zat. Meteen hysterisch vragen of ze alles even konden checken. Rijdt eerst maar eens een stukje door en merk zelf dan even of er iets is wat anders aanvoelt…
Rosberg is gewoon de nieuwe Massa. Of beter gezegd een 2e rijder.
Kansloos dit…. Gewoon weer niet gewonnen Pffff
Rosberg krijgt 10 strafseconden en twee strafpunten op zijn superlicentie aan de broek voor het veroorzaken van de crash met Hamilton en het doorrijden met de ernstig beschadigde auto.

Als je het mij vraagt komt Rosberg echt zéér goed weg hier. Ik heb coureurs veel zwaardere straffen zien krijgen voor lichtere vergrijpen.
@Edge: Technisch probleem. Overmacht, verkeerde inschatting.
En er zijn meer coureurs doorgereden zonder voorvleugel.

De straf is terecht, en de hoogte ook wel passend of misschien wel wat zwaar.
Fantastisch gereden weer. Nu nog in de kwalificatie van daniel winnen.
Zeer nette race die Max reed. Heel lang een 3e plek, kort zelfs 1e en uit eindelijk een 2e plek. Genoten.
Mooi verslag weer, Max helemaal top!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).