Dit zijn de 3 populairste leasewagens van Nederland

Auteur: , 69 Reacties

Kan jij ze in de goede volgorde zetten?

Lease top-3 NL

Hoewel het de eerste 5 maanden van dit jaar met een daling van 6,2% nog niet bepaald storm liep op de leasemarkt, pluste mei hoopgevend met 8,1 procent.

Zoals viel te verwachten in Nederland bijtellingsland verschuiven de modellen in de lijst nog meer dan de blokken in een potje Sokoban. De leaserijder kent namelijk totaal geen merkentrouw, maar is wel heel consistent trouw aan zijn portemomnnee.

De leasetopper over de eerste maanden van 2014 is de Skoda Octavia Combi (veel voor weinig), op de hielen gezeten door de VW Golf. Op gepaste afstand volgt de Renault Clio Estate. Had je dit ook zo gegokt? De topper van vorig jaar, de Ford Focus Wagon, duikelt naar een 15e plek. Something, something, fiscale bijtelling…

De volledige top 15:

Lease-top15

Bron: VWE; bewerking: AUMACON





69 reacties

Zo jammer,

de ficale regelingen waren bedoeld om de markt aan te slingeren. In mijn ogen hebben ze het helemaal kapot gemaakt.

Daarnaast zijn we ook allemaal Nederlanders en willen we allemaal voor een duppie op de voorste rang zitten.
@Kvgorp: hoezo? Je ziet hier een lijstje met vooral, volgens de enige officiële meetmethode, zuinige auto’s. Het zijn ook niet bijzonder lelijke auto’s (lees: geen Prius). Conclusie: het is ongelooflijk maar waar, we hebben hier een staaltje goed functionerend overheidsbeleid te pakken.
@mashell: O nee dat zeg ik ook niet. Het gaat er mij om waarom duikelt de Ford Focus Wagon ineens naar de 15de plaats? Die auto is niet slechter geworden toch? Het gaat alleen maar over co2 grammetjes en bijtellingspercentages.
Wedden dat de Peugeot 308SW de volgende keer in de top 3 staat?
@motoragent: over die 308(-zonder-SW). Ik word doodgegooid met reclames over dat Peugeot de auto opnieuw heeft uitgevonden. Kleiner stuurwiel, minder knoppen, bla bla bla.
Tijd voor een rijtestje AB!: Is het echt wat, werkt het allemala handig, zijn het dingen die we ook bij de concurrenten gaan zien, of pist Peugeot naast de pot?
@motoragent: Ik heb echt niks met Franse auto’s. Echt he-le-maal niks werkelijk. Zijn er daar meer van op Autoblog? Ik weet niet wat het is maar de Franse autoindustrie kan mij gewoon niet opwinden…
@TimoBac: Daarvoor moet je niet bij mij zijn, ik ben er gek op. Kwestie van smaak, je moet er van houden inderdaad.

Bij echte Franse auto’s zit er een soort onlogica in, maar dan wel op zo’n manier dat er over nagedacht is, die rare tellerbak in de 308 bijvoorbeeld. Ze durven anders te zijn dan de rest (pakt niet altijd even goed uit, daar niet van).
, en geven je gewoon een goed gevoel tijdens het rijden, lekker rustgevend (op wat kleine rammeltjes na) en comfortabel.
@motoragent:

Het is zeker een kwestie van smaak. Het is absoluut waar dat ze vaak comfortabel zijn maar het kan mij gewoon niet bekoren.
@TimoBac: Enige van Peugeot wat er bij mij nog inkomt is de racefiets van mijn vader en de pepermolen.
En als ze Carmen Kass meesturen?
@sir_smokalot:
Jemig wat kijkt dat wijf chagrijnig. En ze zit daarbij zo ongelooflijk onder de plamuur dat het onmogelijk is te bepalen of ze knap is.
@TimoBac:
Ja, die heb je hier helaas ook, ik val echter in slaap van sommige Duitse merken en dat heb ik met die vrolijke Fransen dus nooit.
Kunnen we hieruit afleiden dat het Skoda is gelukt om een 1.6 TDI met <88 grammetjes te regelen?
Daarnaast: wat zijn de echte minpunten van een Octavia Station met wat opties?
@gregorius: Sterker nog, de grens ligt inmiddels op 85 gram, en dat is ze idd gelukt. http://www.skoda.nl/modellen/octavia-combi
@daandaan: hebben ze toch goed nagedacht: in verschillende landen is die 1.6 TDI in verschillende smaken te krijgen: soms zelfs met een 90pk 5 bak met 109 grammetjes. Als je wil gooien ze er ook een DSG bak in, maar ze hebben nog geen tijd (of budget) gehad om iemand een schakelprogramma te laten ontwikkelen dat ook die 85 gram kan halen; nee, ze moeten het nog met 104 gram doen. Dat is 23% meer uitstoot in de testl terwijl je met goed programmeren met die DSG toch nog zelfs ene lagere test-uitstoot moet kunnen realiseren.
Volgens mij zien we dan ook gelijk dat je echte gebruik met je 85-gram 1.6 TDI 6-bak waarschijnlijk geeneens in de buurt komt van de 104 gram (wat 4l/100km is) in t echie; aangezien de normale bestuurder echt niet zuiniger rijdt dan een bestuurder met een DSG (beide zelfde rijstijl).
Maar goed: hate the game, not the player.
@gregorius: Ja, wat dat geprogrammeer betreft: Dit is dus waarom alle auto’s een keuze-knop tussen eco, gewoon en sport krijgen.
Eco is vrijwel onrijdbaar, maar een niet te missen programma voor de testcyclus.
Zolang je geen problemen hebt met het imago, of andere Skoda rijders, zijn er eigenlijk niet echt problemen volgens mij.
@mclarenf1lm: Denk dat het imago van Skoda tegenwoordig ook wel prima is. Wordt volgens mij door velen beschouwd als een volkswagen, wellicht met iets mindere afwerking van binnen.
Die Renault Clio Estate is prachtig, daar zouden ze een RS van moeten maken!
Nice dat de V60 zo hoog staat.
@599: boven de 3 serie, C-klasse en A4. Dat doen ze toch goed. Blijkt wel weer dat voorsprong door techniek nog steeds op gaat, maar dat het niet beperkt is tot dat bedrijf uit Ingolstadt.
@mashell: voorsprong door bijtelling
@bmw135i: uhm doordat ze betere/nieuwere technieken gebruiken
@599: dit betreft grotendeels in 2013 gekochte V60’s die in 2014 worden uitgeleverd!! Dit lijstje geeft een vertekend beeld omdat het de kentekenregistraties betreft en NIET de handtekeningen onder het koopcontract. Vanaf 1 januari is de V60 PIH maar ook de andere plugins (Outlander, Prius) voor ondernemers en leasemij’s een stuk duurder in de aanschaf (en dus ook leaseprijs) geworden doordat het gros van de aftrekregelingen is vervallen per 1 januari.
De gewone golf en de skoda octavia kombi kan ik perfect begrijpen als leasebak.

Golf als je een goedkoope wagen zoekt voor 1 man waar af en toe een passagier mee moet, en een skoda octavia voor iemand die een gezin heeft of af en toe wat moet meesleuren.

Maar zo’n clio estate, hoe komt men daar nu op, wat is het nut nu van zulke ondingen. Er is en geen plaats en te groot voor een eenmans wagen.


Ik had eigenlijk wel verwacht de 3-serie of de passat in dat lijstje te zien staan, ik dacht dat dat wel de grootste lease-sletten zouden zijn.

Ik heb er geen ervaring mee, maar uit dat lijstje hierboven zou ik de auris touring sports kiezen denk ik. (dat of een polo/up die kan je overal parkeren)
@Hupke: Niet iedereen heeft een leasebudget waar een golf in past. Als je een beperkt leasebudget hebt is die Renault Clio estate de beste keus.
@johanz911:
Er zijn ook mensen die nog niet dood gevonden willen worden in een Golf of Skoda.
Is toch juist mooi dat er keuze is.
Moet er niet aan denken overal dezelfde auto’s te zien.
@Hubert:
Was reactie op Hupke…
Waarom die Kia Sportage, dat is geen zuinigheidskoning. Heeft de ANWB Kampeer en Caravan kampioen een inkoop actie georganiseerd of zo?
Als de zgn “slimme leaserijder” echt aan zijn portemonnee gaat denken vraagt hij aan zijn baas of hij Privé mag rijden en km’s declareren. Dan heb je namelijk niks met bijtelling te maken en kan je 19cent per km declareren. Maar ja velen kunnen eigenlijk de auto voor de deur niet betalen en het staat natuurlijk niet stoer als er geen nieuwe bak voor de deur staat want alles draait in NL om status.. Domme mensen heb je hier toch
@tvr1974: Eh. ja van 19 cent kan je heel goed een auto rijden (?)
@baasbas: Je vergeet het vervallen van de bijtelling en het feit dat je baas in de meeste gevallen ook het leasebedrag incl. brandstof bruto overmaakt. Dan mag je die 19 cent ook nog eens netto declareren en dat gaat bruto van je lease bedrag af.
@tvr1974:

Interessant, maar denk niet dat je het gaat redden.
De megane station van een collega kost hem ca. 160 €/maand aan bijtelling. Indien je dit prive wilt gaan rijden krijg je sowieso verzekering en MRB (60+110) erbij. Oftewel 170€/maand.
Daarnaast kun je bij km-vergoeding je prive kilometers niet declareen en bij bedrijfsauto zit dat in je bijtelling.
Verder hebben we het nog niet over onderhoud- & afschrijvingskosten gehad. De zakelijke rijder hoeft dit niet te betalen, dat gaat naar het bedrijf/leasebedrijf. De prive-rijder zit wel met deze kosten.
@tvr1974:

P.s. je hebt het over de “slimme leaserijder”, maar dit complete verhaal heeft geen reet met leasen van doen. Het gaat om privégebruik van een bedrijfsauto ;)
@tvr1974: hmm bijna 300 pk en 0% bijtelling
@tvr1974: mijn werkgever heeft zo’n regeling. Die s eigenlijk alleen interessant als je weinig kilometers maakt. Bij veel kilometers is het al snel duurder dan de leaseauto nemen. Ook is het risico van hoge onderhoudskosten en vooral stijgende brandstofprijzen erg vervelend. Ik blijf er bij, een auto van de zaak is een heel prettige arbeidsvoorwaarde.
@tvr1974:
1. Die “slimme leaserijder” least niet.
Hoe kan je nou een leaserijder zijn als je niet least?

2. De leaserijder kan de auto niet betalen, maar is wel duurder uit bij privé kopen.
Kan die hem nou niet betalen óf is die duurder uit? Kan niet allerbij hé.
Ik word helemaal gek van al die outlanders op de weg.

Het irriteert me mateloos dat zo’n vierkant hok 14% bijtelling kan krijgen. Volgens mij haalt het merendeel van nederland nog geen 1 op 12 met dat plastic vierkante hok.
@johanz911: Schrijf een brief naar Dijsselbloem en Wiebes
@johanz911: 7%!! En het gros van de Outlanders dat nu al rijdt zelfs 0%, omdat voor 31 dec 2013 geleverd!! Eat your heart out!
@parker:
En wat is daar mis mee?
@Hubert: Simpel, omdat het gewoon een lelijk hok is maar door een fiscale maatregel goed verkoop aan lieden zonder enige affiniteit met stijl of klasse.
@toniominestrone:
Dus om een auto te mogen kopen moet je stijl en klasse hebben???
Hoe leg je dat uit bij al die Audi en BMW rijders?
@Hubert: Moet ik hieruit opmaken dat ik met een jaloerse pauper van doen heb?
@toniominestrone:
Als jij in een van de betreffende auto’s rijdt en mij daarna voor pauper uitmaakt, dan vat ik dit maar op als een compliment.
Want echt goed bovenin kun je dan niet zijn.
@Hubert: Dank, je hebt alle gerede twijfel bij mij wegenomen.
@Hubert: helemaal niks.
@baasbas.. Jij least zeker? Ofwel in rekenen ben je niet zo goed? 19ct per kilometer.. Maar ok.. Er zijn veel mensen net als jij die het niet snappen en daar profiteren leasebedrijven en de Nederlandse staat natuurlijk van.. Ik zou zeggen praat eens met een accountant, die kan het rekensommetje vast wel even voor je maken ;)
@tvr1974: Zo, jij bent een vriendelijke vent. Dan ben jij vast ook zo vriendelijk om het me voor te rekenen zeker?
@tvr1974: mijn Ibiza kost alleen in brandstof al 7-8 cent per km. En dan is de grootste kosten post van een auto altijd nog onderhoud+afschrijving (afhankelijk van leeftijd).

Succes met je 19 cent per km en alles zelf regelen. Ik betaal 150 euro per maand en kan alles regelen met een enkel telefoontje.
@baasbas
Ik ben een hartstikke aardige vent en wil het je best voorrekenen. Dan heb ik wel je gegevens nodig. Dus inkomen(ivm belastingschijven), heb je eigen huis, heb je bezittingingen, en waar rij je in of wil je inrijden(lease tov Prive).. Je zal zien dat die leaseauto eigenlijk veel geld kost.. Door ons leuke schijvensysteem en onze lieve overheid.. Heeft niks dus met jou te maken maar geld voor alle leaserijders…
@tvr1974: Ik weet dat de marge van de leasemaatschappij betaald wordt, maar als ik een nieuwe auto aan zou moeten schaffen moet ik een pl afsluiten en die is ook niet gratis. Maar het grote verschil wordt gemaakt door de dieselpas. Een voorzichtige schatting is dat ik 40k zakelijk rijd en 10k privé. Dat is een dik cadeau wat ik dan vaarwel zeg.

Maar de feitelijke reden om voor privé te kiezen is dat je dan kan rijden wat je zou willen rijden. Als ik meer mijn smaak zou volgen dan wordt het allemaal rap duurder en de verschillen nog groter. Ik rijd nu Mégane omdat dat voordelig is, niet omdat ik daar zo warm van wordt. Maar voor het vergelijk zou je dezelfde auto in je berekeningen moeten gebruiken. Maar dat zou betekenen dat ik een Mégane zou moeten kopen van mijn eigen (kuch) geld… Brrrr :-)
@tvr1974:
Anderhalf jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van privé rijden met kilometervergoeding naar een leaseauto. Ik kreeg bruto €0,30 per kilometer en hield daar €0,25 aan over.
Totaal declarabel kilometrage: ruim 40.000 per jaar. Dus € 10.000 netto op de rekening. Kwam nog zo’n 10.000 privé bij, dus 50.000 per jaar.

En nu hoor ik je denken: zó zeg, daar kun je een dikke wagen voor rijden!
Nou, ik had dan een verkeerde wagen, want het kostte mij gewoon geld.
Mijn collega die ooit zijn lease-Golf over heeft genomen en daar nog vrolijk mee rond rijdt, houdt wel een bak geld over. Maar hij heeft geluk, die loopt 1:19, gaat nooit stuk, kost geen drol in onderhoud en heeft er nu bijna 400.000 op staan.

Mijn Citroën C5 2.2 diesel automaat liep 1:14, kostte een vermogen in belasting, had dure banden en er ging nog wel eens wat stuk. Motorblokje
@sabrerator:
Vervolg.
Motorblokje bijvoorbeeld. En een dikke storing in het motormanagement.

Dus je hebt deels gelijk. Heb je de goede auto en rij je genoeg, kan het uit.
Ik ben blij met de leaseauto. Heb niet meer hoeven investeren in een andere wagen en kwam maandelijks beter uit met het geld.
Daardoor sinds een maand woonachtig in mijn eerste koophuis, en dat is me meer waard dan een luxere auto voor de deur.
en de v40 dan, ik zie hem vaak rijden en volgens mij is die qua bijtelling ook aantrekkelijk?
@2cool4school: Ja, ik ben ook wat verbaasd dat die er niet tussen staat.
De V40 valt inderdaad in de 14% klasse, eerst alleen de D2 maar later ook de 190pk sterke D4, prima auto hoef je je niet voor te schamen.
@2cool4school: dat was ook wat ik dacht..: waar is die v40?
@jackabarth
Wat je vergeet is volgens mij het leasebedrag erbij op te tellen. Dat bedrag moet je van je baas natuurlijk als salaris ontvangen. Voor dat geld koop je een vergelijkbare auto, al dan wel niet via een voordelige lening en reken dan is opnieuw. Bijtelling is wat het zegt. Het wordt gerekend omdat je de zakelijke auto Prive gebruikt. Het is belasting op belasting die al betaald is. Als je dan vervolgens een megane zoals in jou voorbeeld koopt en dan door rekent wat deze per km kost en dan m naast een leaseauto neer zet zul je de besparing zien. Tenzij je dus voor pak m beet naast je zakelijke km er nog 50.000 of meer bij rijdt en je baas deze benzine/diesel ook voor je betaald.. Dan is er een kans dat het voordeliger uitpakt met lease..
@tvr1974:

Kak inderdaad. Ben vergeten het bijtellingsbedrag als ‘salaris’ bij te rekenen bij de privérijder. Dat is wel zo eerlijk bij een vergelijking.
@tvr1974: Ik doe het inmiddels ook, vermits je een goede regeling hebt kan dit een serieus alternatief zijn. Het aantal merken is bij ons in de lease sterk teruggebracht en ik wil niet 4 jaar iets rijden wat ik niet wilde hebben en daar ook nog eens bijtelling over moeten betalen.

Tov de vorige situatie lease hou ik ruim 950 Euro netto extra over, waarvoor ik prima uit de voeten kan met een jong gebruikte occasion. In 2 jaar financieel afgeschreven, nu wordt de pot weer gevuld voor de opvolger.

Overigens ook vanuit duurzaamheid een goede oplossing, hij inmiddels 8 jaar oud en er staat 2 ton op de teller. Kan nog makkelijk een ton bij. Voorlopig gaat ie ook nog niet weg….
@eelco74: 950 netto per jaar neem ik aan, toch? En ben erg benieuwd welke auto je in de lease had en wat je nu rijdt.
@flutterby: Nee per maand uiteraard, ik rij ruim 35.000 km per jaar.

Ik had een Alfa 159SW 1.9 JTDm 8v en heb nu een Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic. Maar dat had je in mijn profiel kunnen zien :-)
@Eelco… En waarschijnlijk rijd je nu groter ook dan je had kunnen leasen? Verstandig en een dikke middelvinger richting de overheid.. Zo denk ik er ook over… Maar ok. Er zijn veel bedrijven waar werknemers deze regeling niet voor elkaar krijgen omdat degenen die de autoportefeuille beheert dit niet altijd snappen… bedrijven kunnen hier namelijk miljoenen per jaar door besparen en werknemers hebben er ook voordeel bij…
De enigen die er geen voordeel bij hebben zijn de staat en de leasemaatschappijen… Maar ja we kunnen het alleen maar proberen uit te leggen aan onze mede autobloggers/gebruikers en die kunnen hun voordeel er mee doen… Een ieder zijn keuze.
Tja, een verklaarbare lijst…
De Octavia is 4de handse volkwagen rommel, dus daar zijn de kinderziektes wel uit en nu met 14% bijtelling en een kofferbak zo groot dat ook de makeup-kist van de baas (vriendin/vrouw) mee kan.
Golf omdat er genoeg mensen zijn zonder nadenken dat doen wat andere ook doen (denk aan de mensen die gaan rennen op de dam omdat iemand een oerschreeuw maakt). Die mensen dachten ook niet na en gingen gewoon rennen omdat anderen dat ook deden.

Maar een Renault Clio ? Hebben we de afgelopen 30 jaar van ADAC pannenstatistieken dan gewoon nooit gelezen? Heeft nooit iemand in Frankrijk (of all places) pech gehad en in de handen van een renault dealer gevallen? Heeft nooit iemand met z’n laguna onder een GSM of C2000 mast gedaan en kwam er toen achter dat de deuren niet meer open wilde? Nooit iemand met regen gereden en bemerkt dat de regensensor de portierramen aan stuurt ipv de ruitenwissers?

Nu met nog minder knoppen op de franse auto’s… Ja, want 90% werkte na 6 maanden al niet meer… Nu met kleiner stuur, ja, want de stuurbekrachtiging stond zo hard dat je met je kleine pink al een haarspeldbocht kon maken op de snelweg.

Outlander en V60 snap ik ook nog wel, al die Apple-freakboys die gewend zijn om elke 3 uur hun iPhone aan de stekker te hangen moeten dat ook met hun auto doen.

Toyota Auris ? Heeft die auto al een analoog rempedaal dan ? De eerste versies konden maar 2 standen, niet remmen of neus tegen de voorruit.

Kia Sportage? Waarom zou iemand een auto willen waar je 7 jaar garantie NODIG hebt die net zoveel zuipt als een 7.9 liter V8 ? (en die met de auto RAI een appart parcours kreeg op de 4×4 baan omdat ie het eerste heuveltje al niet omhoog kwam).

Tja, de 208 snap ik ook nog wel, der zijn immers vrouwen die een leaseauto mogen uitzoeken…

Nee, Nederland verdient hun leasegebakje…
Skoda alleen die naam al… Nee never al worden ze overgenomen door Ferrari
Goh! Wat een creativiteit :-)
1500% groei voor de Outlander – en dat terwijl precies het laatste kwartaal van 2014 niet in deze cijfers zit. Leuk voor ze.
Oef gelukkig, mijn auto’s staan er niet bij.Wil namelijk niet met een leesser verward worden…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).