• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn de 5 superhatches van het moment

Auteur: ricardo, gepost 21 mei 2015 om 18:29 – 138 Reacties

Ford Focus RS


Graag uw aandacht voor een mededeling van algemeen nut. We gaan een nieuwe term op jullie gooien.

De term hothatch zit er bij iedereen ingebakken. Het gevleugelde rededeel werd in 1985 voor het eerst gepubliceerd in de Britse krant The Times, als we Wikipedia mogen geloven. Ingezet om snelle volksbolides met een hatchback carrosserie als de Golf GTI en de 205 GTI te omschrijven. Simpele auto’s met een leuke pk-injectie en onderstel-upgrades, waarmee snel rijden opeens voor de gewone man (m/v) bereikbaar werd.

Van hot naar super

Die vlotte hatchbacks zijn nooit meer weggegaan. Sterker nog, ze worden als maar krachtiger en sneller. Zo snel dat de topmodellen qua rijprestaties niet meer onderdoen voor supercars van vroeger. Daarom stelt Autoblog voor dat we de allersnelsten voortaan bestempelen als superhatch, met als enige eis dat ze een hatchbackkontje hebben en over minimaal 300 pk beschikken.

En volgens die criteria komen we dan uit op onderstaande lijst met superhatches.

Audi RS3 – € 68.200
Audi RS3 superhatch
De term begon bij ons te leven toen we de 367 pk van de RS3 sportback proefden. Zoveel vermogen in een C-segmenter, gecombineerd met een (begrensde) top van 280 km/u, daar houden we van.

BMW M135i – € 52.990
BMW M135i superhatch
Een zes-in-lijn, 320 pk, en in 4,9 seconden op de honderd. Ja, BMW maakt soms nog auto’s waar we erg hebberig van worden.

Mercedes A45 AMG – € 59.250
Mercedes A45 AMG superhatch
De A-Klasse is weer voor jong volk, en daar hoort een door AMG opgezweept exemplaar bij. Wel, dat is met de 360 pk en 450 Nm sterke A45 AMG prima gelukt. Kijk maar.

Ford Focus RS – € n.n.b.
Ford Focus RS superhatch
We weten nog niet wat ‘ie gaat kosten en of ‘ie sneller wordt dan bovengenoemde superhatch-concurrenten, maar met een vermoedelijke 350 pk (aldus een Ford-topman laatst bij BNR) en Torque Vectoring AWD zit dat wel snor.

Honda Civic Type-R – € 44.390
Honda Civic Type-R superhatch
De nodige Aziatische afwisseling komt natuurlijk van Honda, in de vorm van de nieuwe Civic Type-R. Met een turbogeblazen tweeliterblok wekt de Japanner 310 pk op en zit hij met 5,7 tellen op de honderd.

Bonus: Volkswagen Golf R400
Volkswagen Golf R400 Concept superhatch
Nee, hij is er nog niet, maar Volkswagen gaat hem wel maken. Ooit. Hoestende man in regenjas fluisterde ons toe dat ze een 2.5-liter vijfpitter onder de kap stoppen. Maar is dit apparaat met 400 pk straks nog wel een superhatch, of moeten we daar straks de term hyperhatch voor afstoffen?

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • BMW update M135i xDrive, moet nu nog beter rijden
    BMW update M135i xDrive, moet nu nog beter rijden
  • Mijn Auto: BMW M135i van Stefan
    Mijn Auto: BMW M135i van Stefan
  • Oranje
    Deze acht oranje auto's feesten lekker door vandaag

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

a45, amg, Audi, BMW, focus-rs, Ford, golf, gti, lijstjes, m135i, RS3, Volkswagen

Vorig bericht: « Zagato Mostro: Italiaanse rondingen waren zelden zo sexy
Volgend bericht: Dit krijg je als je een Corvette met een Volvo kruist »

Lees Interacties

Reacties

  1. dtm01 zegt

    21 mei 2015 om 18:34

    Uiteraard de Rs3!!

    Login om te reageren
    • arii zegt

      21 mei 2015 om 18:51

      @dtm01: sowieso, zonder er bij na te denken!

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        22 mei 2015 om 13:23

        @arii: dat doen de meeste mensen die niet nadenken…

        Login om te reageren
        • arii zegt

          22 mei 2015 om 17:59

          @3246cm252kw: calm yo tits, ieder zn ding

          Login om te reageren
    • jansuh87 zegt

      21 mei 2015 om 20:00

      @dtm01: ieder zijn ding, Ik heb in dit rijtje liever een Focus RS of anders een Civic Type R

      Login om te reageren
  2. melkkoe zegt

    21 mei 2015 om 18:35

    Lijstjes waarin Aziatische auto’s niet voorkomen, kan ik alleen maar toejuichen

    Login om te reageren
    • primer zegt

      21 mei 2015 om 18:41

      @melkkoe: Het stinkt hier.

      Login om te reageren
      • styns zegt

        21 mei 2015 om 19:24

        @primer: ja, naar grondverf ;)

        Login om te reageren
    • nononsense zegt

      21 mei 2015 om 18:48

      @melkkoe: volgens mij voldoet de civic type R ook aan de eisen

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        21 mei 2015 om 18:55

        @nononsense: qua ringtijden overtreft ie ze wel…

        Login om te reageren
        • smoked zegt

          21 mei 2015 om 19:07

          @gtwillem: Qua lelijkheid overtreft de Civic ze zeker!

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            21 mei 2015 om 22:33

            @smoked: dat zeg je nu wel, maar is dat ook zo.

            RS3: strak, netjes, behoudend. Niet sprankelend maar decent dik. De Civic is lelijker, maar de RS3 is nog een ding erger dan lelijk: saai…. Honda wint.

            M135i: ook geen looker, na de LCI wel volgens velen erop vooruit gegaan. M uitvoering doet overigens wonderen. Wel minder uitbundig dan de Honda, maar zeker niet saai. De BMW wint.

            Focus RS: uitbundig tot en met op de foto’s, maar in het echt vond ik hem toch tegenvallen. In tegenstelling tot de vorige heeft ie geen bodykit en is het een vijfdeurs. Omdat ie wel vol zit met spoilers en lijntjes en dergelijke, is het niet een cohorent geheel. De Honda wint.

            Mercedes-AMG A45: ronde lijnen gecombineerd met strakke spoilers. Zeker die Edition 1 ziet er niet uit. Erg lelijk, die strepen, die wielen: allemaal past het niet en is het over de top. En niet positief. Honda wint hier ook.

            Golf R400: zie RS3.

            Kortom, op de BMW na is de Honda Civic Type R de meest geslaagde hot hatch qua uiterlijk…

            Login om te reageren
            • griffendahl zegt

              21 mei 2015 om 23:02

              @gtwillem: Focus, RS3 en Civic vallen sowieso af, want niet leverbaar als 3 deurs. Voor mij een harde eis voor een hot hatch. houden we de Golf en de M135i over. Dan zou ik hands down voor de M135i gaan, want lekkere 6 in lijn en rwd.

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                22 mei 2015 om 07:34

                @griffendahl: als hot hatch liefhebber moet ik zeggen dat die twee deuren erg handig zijn. Als er mensen telkens in en uitstappen dat je helemaal erin moet duiken is wel erg Ford Ka.

                Na jarenlang drie deurs auto’s gereden te hebben (Lancia K, Alfa GT, Golf V GTI, VW Scirocco) moet ik zeggen dat zo’n vijfdeurs erg fijn is. Het gaat om hatchbacks, niet sportcoupe’s ;-)

            • rossi46audi zegt

              22 mei 2015 om 09:32

              @gtwillem: dat is jou mening. Ik heb liever iets degelijks en enigszins ingetogen maar rete snel. Ipv zo op anabolen gezette honda civic of ford focus.

              Login om te reageren
            • jorgos zegt

              22 mei 2015 om 13:39

              @gtwillem: ik ben het overwegend met je eens, behalve je conclusie. Ik heb liever een auto uit de echte wereld ipv iets wat op een Pokemon lijkt…

              Login om te reageren
          • mercedesclk350 zegt

            22 mei 2015 om 15:24

            @smoked: Nee, de Civic is de enige in dit rijtje die eruit ziet zoals het hoort: gewaagd, dik, en een heel groot verschil met de standaard Civic. Een hot hatch moet uitbundig zijn, wat plastic “aluminiumlook” meuk erop gooien voldoet niet.

            Login om te reageren
            • dawwg zegt

              23 mei 2015 om 18:23

              @mercedesclk350: Ieder z’n ding he; ik vind die Civic nu er al uitzien als een 5e hands Jonnies bak en veel plastic maar te weinig PKs; dat is pas echt een doodzonde voor een echte hothatch in mijn optiek (hard schreeuwen, weinig actie). Doe me maar de RS3 of M135i; redelijk ingetogen, maar vlammen als een baas. Kun je ook nog ergens parkeren zonder dat mensen meteen hun oordeel klaar hebben …

              Login om te reageren
      • nasty zegt

        21 mei 2015 om 19:17

        @nononsense: Het bedrag wat je aan olie spendeert na 5 jaar bij beide VAG’ers, kan je ook besteden aan een Civic Type R

        Login om te reageren
        • centho zegt

          21 mei 2015 om 20:04

          @nasty: De Civic komt bij een foute tuner vandaan qua uiterlijk.Tenminste zo ziet hij er uit>

          Login om te reageren
          • nasty zegt

            21 mei 2015 om 20:56

            @centho: inderdaad, de Focus RS kwam ook van daar

            Login om te reageren
            • clarkson zegt

              21 mei 2015 om 23:10

              @nasty: beetje respect voor her RS team van Ford aub. Dit is heiligschennis he!

              Login om te reageren
              • tombe zegt

                22 mei 2015 om 05:21

                @clarkson: vind RS maar niks in vergelijking met Cosworth. Optisch EN mechanisch.

              • rdamnn zegt

                22 mei 2015 om 08:39

                @tombe: Cosworth.. Daar word je blij van!

              • clarkson zegt

                22 mei 2015 om 19:30

                @tombe: laat maar *zucht*

        • rossi46audi zegt

          22 mei 2015 om 09:35

          @nasty: ooit gehoort van olie zuipende honda v-tec?? Een werkelijk drama die dingen een liter op 30 km was weinig

          Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        21 mei 2015 om 19:20

        @nononsense: yup 310 paarden voor nog geen €45k als ik dit (http://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-honda-civic-type-r-heeft-310-turbo-paardjes-74922) goed heb gelezen. Doe mij dan maar de Civic.

        Login om te reageren
      • ricardo zegt

        21 mei 2015 om 19:37

        @nononsense: Helemaal gelijk. Hij staat erbij!

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          21 mei 2015 om 20:15

          @Ricardo: Top. Maar ik ga voor de Focus!

          Login om te reageren
    • hans75 zegt

      21 mei 2015 om 19:01

      @melkkoe: mee eens… maar lijstjes waar geen italiaan in voorkomt zijn per defenitie niet correct ;-)

      Login om te reageren
    • nasty zegt

      21 mei 2015 om 21:33

      @melkkoe: de onbetrouwbaarste top 10 bijvoorbeeld

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      21 mei 2015 om 23:04

      @melkkoe: Zo ook het gulzige olieverbruiklijstje ;)

      Login om te reageren
  3. jensgib zegt

    21 mei 2015 om 18:35

    Audi RS3 voor mij.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      21 mei 2015 om 18:58

      @jensgib: 70.000 voor een kale hatchback? Mij noet gezien hoor..

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        21 mei 2015 om 19:56

        @lambo4all: inderdaad, dat ding is bijna 10000€ duurder dan de nummer 2 op de lijst. Dan wil je toch wel heel graag van je geld af……

        Login om te reageren
      • jensgib zegt

        21 mei 2015 om 21:02

        @lambo4all: ik heb nu pas die Honda gezien, ik ga maar voor de CRZ.

        Login om te reageren
        • jensgib zegt

          21 mei 2015 om 21:03

          @jensgib: Honda Civic bedoel ik.

          Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    21 mei 2015 om 18:37

    De Focus graag.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      21 mei 2015 om 18:57

      @dutchdriftking: En nu ga ik weer twijfelen, die 5 pitter is ook zo lekker…..

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 mei 2015 om 20:01

        @dutchdriftking: Lekker duur ja.

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          22 mei 2015 om 07:40

          @berlinetta: Duur is voor de 1 goedkoop en de ander betaalbaar..

          Login om te reageren
  5. jpo26 zegt

    21 mei 2015 om 18:37

    De bereikbaarheid voor de gewone man vervalt bij deze ook meteen, doe mij maar een megane RS en wat overblijft mag op de bankrekening.

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      21 mei 2015 om 18:46

      @jpo26: voorlopig is de lichte versie van die Mégane RS sneller dan de eerste drie op de Nordschleife..

      Login om te reageren
      • stefanvts16v zegt

        22 mei 2015 om 02:02

        @jochempie: de Trophy-R uitvoering bedoel je? Die zit volgens mij ook op al 59.995 euro als ik het me goed herinner!

        Login om te reageren
        • tombe zegt

          22 mei 2015 om 05:26

          @stefanvts16v: trophy zit meestal vol opties. De cup was bij Clio de “kale” versie met cup-chassis en zelfs circa €3000 goedkoper! Een no-brainer eigenlijk…

          Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      21 mei 2015 om 19:49

      @jpo26: Amen! Trouwens, de Megane RS is te chippen naar circa 320pk (stage 1)…

      Login om te reageren
  6. royke79 zegt

    21 mei 2015 om 18:38

    De looks van de R400 met het gebrul van de merc graag

    Login om te reageren
    • arii zegt

      21 mei 2015 om 18:53

      @royke79: gebrul?? De 5 cilinder van de RS3 is gebrul. Merc klinkt nergens naar

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 mei 2015 om 20:04

        @arii: Hij laat wel lekkere scheetjes.

        Login om te reageren
        • r32turbo zegt

          21 mei 2015 om 21:59

          @berlinetta: ik ook hoor

          Login om te reageren
        • tombe zegt

          22 mei 2015 om 05:30

          @berlinetta: met een benzine motor kan je dit met een hulpstuk. Zou ns moeten checken bij m’n vriend die rally’s doet. Hij beweert dit onder €250 is en gorchelt en borrelt als die AMG. Mss weten sommige hier meer over.

          Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    21 mei 2015 om 18:39

    Ik vind het wel een terechte benaming. Deze auto’s zijn net zo snel als de supercars van 20 jaar geleden. Ben benieuwd waar het op houdt.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      21 mei 2015 om 19:43

      @berlinetta:
      De huidige evolutie volgende,
      Ik gok op een hatch van 2ton, 600pk en een prijs van 1,5 ton.
      Een beetje hoe de het de afgelopen 20 jaar gegaan is zeg maar…

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        21 mei 2015 om 20:39

        @jrk68:
        Zoiets dus?
        http://www.autoblog.nl/nieuws/vw-golf-500r-van-oettinger-kost-e150-000-77038

        Meh. Zou het vooral een hele stomme ontwikkeling vinden. Maar er zijn gelukkig ook nog merken die vooral lekker sturen heel belangrijk vinden en daar ook auto’s naar bouwen. Subaru BRZ, Swift Sport, Abarth 500 in zekere mate, nieuwe MX5, Alfa 4C (hoewel die vrij onbetaalbaar is) om maar wat te noemen. Jij vult het lijstje aan? ;-)

        Login om te reageren
  8. schellekens006 zegt

    21 mei 2015 om 18:40

    vind de normale Golf R eigenlijk er bij horen Zo wie zo sneller dan de A45 AMG, die stuiterbak.

    Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      21 mei 2015 om 18:55

      @schellekens006: Ik vind “sowieso” er ook wel bij horen, in jouw zin.

      Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    21 mei 2015 om 18:43

    M235i. Zes cilinders. Achterwielaandrijving. Handbak.

    Maakt alle anderen overbodig. Nog de goedkoopste ook.

    Login om te reageren
    • arii zegt

      21 mei 2015 om 18:54

      @gtwillem: tja klinkt goed maar door de ‘looks’ sowieso een afknapper

      Login om te reageren
    • jobberns zegt

      21 mei 2015 om 19:04

      @gtwillem: maar het is geen hatchback en dus geen superhatch…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        21 mei 2015 om 19:15

        @jobberns: dan de M135i. En als ik in de showroom ben om het koopcontract te ondertekenen, zeg ik “doe toch maar een 235i”. Het mag niet van AB en Jobberns, maar ik wil ‘m. gt wil ‘m.

        Login om te reageren
        • styns zegt

          21 mei 2015 om 19:26

          @gtwillem: gt wil ‘m haha strakjes

          Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      21 mei 2015 om 19:53

      @gtwillem: Als we de purist uit gaan hangen dient een hothatch/superhatch voorwielaandrijving te hebben… Maar een M135i is sowieso wel een leuke superhatch. En de M125i een leuke hothatch; 4-cil. + turbo..doen de tijden van de 02 turbo herleven…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        21 mei 2015 om 20:57

        @e1000bmw523i: Lotus Sunbeam, Kadett GT-E, Escort RS1800, BMW 323ti, BMW 1600ti Touring, BMW 130i… Misschien strikt gezien geen hatchback, maar achterwielaandrijving kwam wel eens voor ;-)

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          21 mei 2015 om 21:07

          @gtwillem: de 16002002Tii Touring was wel een soort van hatchback… Maar toen bestond het begrip hothatch nog (net) niet…
          130i, nog net geen 300pk, dus hothatch ipv superhatch. :)
          En de E36 323ti en E46 325ti natuurlijk. :) Zijn (origineel) ook moeilijk te vinden trouwens…

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            21 mei 2015 om 21:39

            @e1000bmw523i: ik heb ooit een 323ti Compact ingeruild (op een 407 HDI…) met een 3.2 S52 blok. Alle onderdelen origineel BMW. Kleur: Glaciersilber. Leer: donkerbruin. Bizar apparaat, omdat het én niet een originele auto was én een moeilijke kleurencombinatie kon ik hem voor 8 mille inkopen. Nog altijd spijt gehad dat ie zo snel weg was (liefhebber zag hem op het terrein staan, bood voldoende geld, kon ermee wegrijden).

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              21 mei 2015 om 22:12

              @gtwillem: Met een 3.2 S52-blok……… Hartge H33 of door AC Schnitzer…? ;)

              Login om te reageren
              • e1000bmw zegt

                21 mei 2015 om 22:17

                @e1000bmw523i: Note to self: AC Schnitzer had geen S52 gebruikt, slimpie. Dat was een tot 3.0l opgeboorde M52…

              • gtwillem zegt

                21 mei 2015 om 22:37

                @e1000bmw523i: nee, was een eigen projectje. Zijn broer was monteur bij een BMW dealer in Enschede, en heeft hem in de avond uurtjes geholpen met het creëren ervan. Hij had de Compact al, heeft een schade M3 3.2 gekocht waarvan de motor en transmissie nog prima waren en dat over gezet. Tijdens de verbouwing de auto gespoten in een 5-serie lakkleur en stoelen door Alba Amsterdam in leder laten bekleden. Hele project kostte hem flink wst geld.

        • jrk68 zegt

          21 mei 2015 om 22:39

          @gtwillem:
          Yes, de Sunbeam Lotus, was ik hem toch bijna vergeten.
          https://public.dm2302.livefilestore.com/y2pEzw0P3HXe55IfFBQqXoZ9jkZL88TY4FB3RHpqmjZqAm7k-DhvrNq2uhmnavBY6c0IS-XuGl2e9baZndgt37XJyex-aqqJRMjPx7Sxaq1gdg/Talbot%20Sunbeam%20Lotus.JPG?rdrts=106864485

          Tja, het enige dat er nu mee te vergelijken is, is de BMW.
          Zou leuk zijn als Lotus nog een keer met zoiets komt.

          Login om te reageren
  10. kempenaer zegt

    21 mei 2015 om 18:45

    Volgens mij beginnen ze een beetje door te slaan.

    Login om te reageren
  11. ohoogeveen zegt

    21 mei 2015 om 18:47

    Maar waar is de Subaru Impreza? Tikt ook net de 300 pk aan

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      21 mei 2015 om 19:07

      @ohoogeveen: bij @gtwillem voor de deur. Van het huidige model is er geen hatch.

      Login om te reageren
    • centho zegt

      21 mei 2015 om 20:06

      @ohoogeveen: Die is uitgerangeerd.Kan het niet meer bijhouden.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        21 mei 2015 om 21:00

        @centho: wordt niet meer geproduceerd. Geef me een regenachtig B-weggetje op de Betuwe, en ik zal alleen naar moeite hebben met de Focus… De rest moet lukken ;-)

        Login om te reageren
  12. rd1991 zegt

    21 mei 2015 om 19:03

    Had in ieder geval de facelift M135i gepakt!

    Login om te reageren
    • bmwz3 zegt

      21 mei 2015 om 20:24

      @rd1991: die heeft en lelijke kont…

      Login om te reageren
  13. henkhupelschoten zegt

    21 mei 2015 om 19:04

    als we de gofl r400 doen doen de we dan ook even de opel astra extreme die er dit jaar aankomt

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      22 mei 2015 om 06:52

      @henkhupelschoten: Overigens voor mij de A45 natuurlijk, ziet er geweldig uit en het is gewoon een baas. RS3 te duur, M135i: Te lelijk en in een hot hatch hoort geen 6 in lijn. ford focus RS kan ik wel waarderen en die civic ziet er ook niet uit en ik wil geen jap op m’n oprit hebben staan

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        22 mei 2015 om 07:54

        @henkhupelschoten: dit is dan ook een lijst met superhatches ipv hothatches… ;)

        Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          22 mei 2015 om 08:05

          @e1000bmw523i: Das waar. Ben ook tevreden met een Opel Astra opc ;) over een paar jaar hyper hatches met 700 pk….

          Login om te reageren
  14. mercedesbenz63 zegt

    21 mei 2015 om 19:13

    De VW en Audi vallen zeker af voor me, geef mij die andere drie maar lekker in mijn garage

    Login om te reageren
  15. rolov zegt

    21 mei 2015 om 19:22

    De focus zonder na te denken.

    Login om te reageren
  16. casperfcb zegt

    21 mei 2015 om 19:22

    doe mij de bmw maar, maar wel xdrive en even langs hartge.

    Login om te reageren
  17. ghost zegt

    21 mei 2015 om 19:30

    BMW is toch een vreemde eend in de bijt in dit rijtje, geen AWD/4WD itt de andere wagens.

    Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      21 mei 2015 om 22:07

      @ghost: als je de X-Drive hebt wel

      Login om te reageren
  18. jrk68 zegt

    21 mei 2015 om 19:38

    Moeilijke keuze, de Focus of de A, of toch maar die heerlijk rijdende maar een tikkie lelijke 1.

    Nu ben ik van het oude stempel en dien tengevolge van mening dat een hothatch een licht voorwiel aangedreven bakkie van maximaal 4 meter en liefst niet zwaarder dan een ton is.
    Dat laatste is bijna een utopie maar ik zou kiezen voor een Fiesta ST en deze obeseclub laten voor wat het is.

    Ik geef jullie gelijk als jullie van “superhatch” willen spreken.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      21 mei 2015 om 20:08

      @jrk68: Geen Peug?

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        21 mei 2015 om 20:25

        @e1000bmw523i:
        Ik ga in deze op Casper af, die heeft ze allen gereden rijdt zelf Peugeot en zou voor de Fiesta gaan.
        De keuze voor de 208 kan ik me ook goed voorstellen hoor.

        Login om te reageren
  19. primer zegt

    21 mei 2015 om 19:46

    Geef mij maar de echte R van die in Type-R.

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    21 mei 2015 om 19:50

    Allemaal barrels van rond de 1500kg die moeten compenseren met peekaas .. Zoeken jullie maar uit .. Ik sla over ..

    Login om te reageren
    • gremalibur zegt

      21 mei 2015 om 20:17

      @lincoln: wat is een lincoln dan in jouw ogen? Geen auto die veel pk’s nodig heeft om zijn enorme gewicht te compenseren?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        21 mei 2015 om 20:43

        @gremalibur:
        Dit, dit is trouwens de aller-aller eerste hot hatch
        Met 70 trappelende nerveuze Italiaanse paardjes een gewicht van een kleine 700 kilo en ik rijd op een bergpas in deze A112 Abarth de rest het snot voor hun ogen met hun onmogelijke obesitas PK’S en elektronische rompslomp om gelijk welke van de vermelde voertuigen überhaupt enigszins rijdbaar te maken.
        Dit, dit rijd je met je onderrug en met je billen :
        Avant !
        Less is more !

        http://onlytruecars.com/data_images/gallery/01/autobianchi-a112-abarth/autobianchi-a112-abarth-02.jpg

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        21 mei 2015 om 20:47

        @gremalibur: over welke hatchback van Lincoln heb je het precies ??

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          21 mei 2015 om 21:09

          @lincoln: Lincoln -> Ford -> Pinto… :P

          Login om te reageren
    • Hupke zegt

      21 mei 2015 om 20:49

      @lincoln:

      Gelijk heb je, maar ofwel kies je voor veiligheid ofwel voor een laag gewicht. En moderne wagens kunnen zich die laatste keuze niet verantwoorden.

      Zo’n clio rs, mini weetikveelwat, DS3 rs etc zijn ook nog behoorlijk zwaar en van de A2, C1, 107 etc. hebben ze nooit iets snels gemaakt.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        21 mei 2015 om 21:03

        @Hupke: daarom is er in mijn ogen maar één echte Hot Hatch. De EK9 Civic Type-R. 182pk, 1060kg, 10cm langere wielbasis dan een Golf IV (dus ruimer en stabieler), 8.900 toeren en knalrode recaro’s.

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          21 mei 2015 om 23:14

          @gtwillem: nou dan liever een 309 GTI16… 940kg en 160pk en een net wat langere wielbasis als de 205 GTI, heerlijk hoe zo’n ding al zijn hot hatch tijdgenoten het snot voor de ogen reed en dat met behoorlijk anonieme looks… In Miami blue graag…

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            21 mei 2015 om 23:33

            @griffendahl:
            Of zijn knappere zusje, hier een tikkie ordinair gekleed.
            http://www.picsauto.com/images/citroen-zx-2.0-i-16v-01.jpg

            Login om te reageren
      • tombe zegt

        22 mei 2015 om 05:40

        @Hupke: twingo sport

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          23 mei 2015 om 22:33

          @tombe:

          Ja is nog het enige dat een beetje hatch is.

          @gtwillem , @griffendahl dat zijn nu niet bepaald heel recente hot hatches, in zo’n geval kan de clio v6 of de R5 turbo, gti mk1, delta integrale, … ook meespelen en dan veranderd het verhaal.

          Login om te reageren
  21. zakar36 zegt

    21 mei 2015 om 19:56

    Ik zou blij zijn met elke van deze!! Wij mogen van geluk spreken dat deze segment nog bestaat. Als ik het zelf moet betalen dan neem ik of de Renault of de Cupra. Geven namelijk meeste lol voor je euro’s.

    Login om te reageren
  22. menaz zegt

    21 mei 2015 om 20:02

    Is de 135i niet gefacelift?

    Login om te reageren
  23. jeppie zegt

    21 mei 2015 om 20:02

    AUDI of de Ford.

    Login om te reageren
  24. johannes0174 zegt

    21 mei 2015 om 20:06

    Ik ben nog steeds blij met mijn M135i.. Maar bij het zien van zo’n RS3 begint het toch stevig te kietelen hoor.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 mei 2015 om 22:26

      @johannes0174: Qua uiterlijk kan ik het begrijpen. Maar die Audi rijdt toch niet zo lekker als de Einser dus ik zou het lekker zo laten!

      Login om te reageren
  25. 730ld zegt

    21 mei 2015 om 20:13

    Is de oude 1 serie. Pfff autoblog toch

    Login om te reageren
  26. Rob zegt

    21 mei 2015 om 20:34

    Geen allen lijkt mij eigenlijk écht leuk. Jammer, want om je nu helemaal scheel te betalen aan een relatief kleine auto die vooral heel veel péékáás hebben? Nope, ik sla over.

    Fiesta ST lijkt me wel wat. Of nog kleiner (= lichter, dus meer lol?) een Abarth 500 of Swift Sport. Over dat segment gesproken: hoe zit het met de Nissan Micra maar dan door Nismo? Is dat ding in productie en komt ie naar Europa?
    http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/nissan-reveals-micra-nismo-and-nismo-s-photo-gallery_11.jpg

    Minstens zo’n foute uitstraling als die Abarth 500 en vooral gericht op sturen in plaats van POWERRRRRR. Helemaal goed dus.

    Login om te reageren
  27. thezonda zegt

    21 mei 2015 om 20:38

    A45 aub!

    Login om te reageren
  28. sr20det zegt

    21 mei 2015 om 20:39

    Waarom nou een foto van die golf in tekening als je ook gewoon een conceptvorm van dat ding heb die er gewoon productie klaar uitziet.

    Login om te reageren
  29. desjonnies zegt

    21 mei 2015 om 21:15

    Kweenie

    Als ik de meeste van deze wagens zo zie moet ik denken aan obesitas jongetjes die d.m.v drugs enorme prestaties kunnen leveren om vervolgens helemaal in elkaar te storten, de hot hatch is dood, morsdood gemaakt door alle klapzakken, kreukelzones side impact bars en voetganger-veilige neuzen, ABS EBS LTS LTO VVD en weet ik veel wat voor electronica rommel .

    In mijn wereld is het altijd een drie deurs voor de stijfheid en het gewicht en is het een soepele lichtvoetig speels voertuig dat je zintuigen prikkelt.

    Tenminste, als ik weer eens in m’n ouwe 106 Rally rijd met zijn 1400 motortje dan voel ik allerlei dingen, ’t ding praat en laat voelen wat we doen, beweegt’ie en wil die duidelijk spelen.
    En dat ding, ooit gered van Piet de Sloper ( RIP) voor een rottige 400 Euries, meer lol kun je niet hebben
    Onderdelen kosten een krabbel en hij maakt me blij
    En dat is de hele kicksaus van een hot hatch, blij zijn !

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 mei 2015 om 21:23

      @desjonnies: ADHD kindjes volgetrapt met ritalin ..

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        21 mei 2015 om 21:52

        @lincoln en @desjonnies: volgens mij is dit de ouwelullenhoek van AB…

        Vroagah was alles zoveel beter… Wat ik vandaag vooral mis, zijn de flinterdunne supermini’s (Citroën AX GT, Daihatsu Cuore TR-XX Avanzato R, Fiat Uno Turbo i.e., Ford Fiesta MkI XR2, Honda Jazz/City Turbo II, Lancia Y 1.2 Elefantino Rosso, Mitsubishi Minica Dangan ZZ, Nissan Micra/March Super Turbo, Opel Corsa A 1.4 SRI, Peugeot 106/205 Rallye, Renault 5 GT Turbo, Rover 114Gti, Suzuki Swift GTi, Toyota Starlet Glanza V, VW Polo G40 en Lupo GTi)

        Dat waren nog de LEUKE hot hatches. Als je kijkt naar de specs van de huidige super hatches (350pk, 1500/1600kg) komt het meer overeen met de sportcoupe’s en sedans van eind jaren 90 (Audi S4, BMW M3, Jaguar XKR, Mercedes C32 AMG, Nissan Skyline GT-R). Snelle en capabele auto’s, maar geen hele leuke en speelse auto’s (op de M3 na dan).

        Kortom, al de vooruitgang qua specificaties heeft gezorgd dat de beleving een stuk minder is. En dat is nou juist de USP van een Hot Hatch….!

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          21 mei 2015 om 22:01

          @gtwillem+ @desjonnies: de Swift Sport is een beetje het laatste wat nog in mijn beeld past van een “ouderwetse hothatch”.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            21 mei 2015 om 22:12

            @w0o0dy: van de moderne auto’s die nu leverbaar zijn is de Swift Sport de laatste der mohikanen. Ik heb er nog in gezeten op de AutoRai. Oprecht een van de leukste auto’s op die hele beurs (Ferrari’s en Lambo’s heb ik niet zo veel mee).

            De Fiat Panda 100hp, was ook zo’n lekkere trapdoos, evenals de Twingo Renault Sport 133 Cup.

            Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          21 mei 2015 om 22:48

          @gtwillem:
          Mag ik me aansluiten bij het AB verzorgingshuis…?
          Ik mis trouwens nog wat speeltjes uit mijn prille automobile carrière in je lijstje.
          Zo was de Y10 turbo veel leuker en sneller dan het Olifantje, ook mis ik mijn Innocenti de Tomaso, de onbekende tegenhanger van de A110 Abarth waar @desjonnies het over heeft.

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            21 mei 2015 om 23:08

            @jrk68: &@gtwillem: de Charade GTti!!!

            Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            21 mei 2015 om 23:13

            @jrk68: de Y10 Turbo heb ik niet vernoemd omdat deze voor een groot gedeelte gelijk is aan de Uno Turbo i.e. Heb jij een Y10 Turbo gehad? Dan een vraagje: hadden die de intercooler ook voorin onder bumper hangen? Waardoor bij elke kleine tik aannde voorkant je turbo overhitte en het koelwater alle kanten op liep? Serieus designfoutje, maar dat is karakter.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              22 mei 2015 om 11:20

              @gtwillem:
              De Y10 had niets met de Uno turbo i.e. gemeen, alleen de schokdempers voor zijn uitwisselbaar.
              De Y10 had het oude 1050 blokje met een turbo, het vermogen lag ook veel lager dan dat van de Uno die een 1.4 motor had.

              En ja, eind jaren 80 had ik er eentje. Ooit mee geflits op de A13, vol op de rem en nog gecorrigeerd 160 km/u.
              Dat geloofde zelfs de edelachtbare niet…B-)

              Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      22 mei 2015 om 03:01

      @desjonnies:
      En toch is de eerste hothatch waar ik aan moet denken de Volvo PV544 Sport. Natuurlijk niet te vergelijken met de echt kleine hothatches die jij bedoelt, maar oh! wat vond ik dat toen een heerlijk scheurijzer! Een vriend van mijn vader had er 1 en daarmee zijn we menig zonnige zondagmorgen gaan pretrijden. Heerlijk!
      Ook lekker, maar geen hatches: De Renault R8 Gordini en de NSU 1000 TT(S). Voor die tijd toch wel “dappere” kleintjes. En niet te vergeten: De eerste Mini’s Cooper!
      Bovengenoemde auto’s waren voor hun tijd toch echt wel uitzonderlijk. Uiteraard niet te vergelijken met de “superhatches” van nu, maar dat heeft natuurlijk ook een belangrijke oorzaak. De huidige “scheurijzers” (?) zijn niet anders dan prestige- en marketingprodukten (*). En dan in positieve zin. Veiligheidstoevoegingen zijn meer vereist dan toen en natuurlijk zijn er de huidige, electronische “hulpjes”, waarvan men toen slechts kon dromen.
      (*) = zoals ik het geleerd heb: Onderdeel van het begrip marketing is het creëren van nog niet bekende behoeften d.m.v. toegevoegde “waarden”, ten einde extra prestige en imago toe te voegen en daardoor meer winst te genereren. Door dit functioneel toe te passen is behoefte gecreëerd naar de huidige producten als “RS-sen”, “M”-s en “AMG-s”. En wel met succes. Maar wat ze missen is de beleving van de toenmalige “karretjes met extra veel “jus”.
      Gelukkig kunnen “wij van de oude garde” er nog met enige weemoed aan terugdenken en van genieten……

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        22 mei 2015 om 08:02

        @9000cse: de kattenrug was idd geen hothatch, maar een coach. ;)

        Overigens wat Renault betreft: de 17 Gordini was ook niet verkeerd…en was wel een hatchback. :)

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          22 mei 2015 om 12:08

          @e1000bmw523i:
          De term “coach” werd gebruikt voor 2-deurs personenauto’s met een kofferbak, die niet vanuit de cabine (of omgekeerd) bereikbaar was. Als het ware een gewone sedan, maar dan met slechts 2 deuren.
          Deze term is langzaam verdwenen, alhoewel men nog heeft geprobeerd om auto’s van dit type aan te duiden als notchback. Die aanduiding heeft zich echter niet kunnen doorzetten in tegenstelling tot de term hatchback als aanduiding voor 2-deurs auto’s zonder aangebouwde kofferbak, maar met de zgn. 3e deur.
          Europese voorbeelden van coaches zijn o.a. de 2-deurs Opel Rekord en de Ford Taunus 17 M, evenals bijv. de latere VW Jetta 2-deurs. Dit type auto is (bijna) helemaal verdwenen, omdat de vraag ernaar te sterk is afgenomen.
          Om bovengenoemde redenen is de Volvo PV 444/544 dus wel degelijk een hatchback, al bestond die term toen nog niet als typeaanduiding.

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            22 mei 2015 om 14:55

            @9000cse: Dacht dat de 3de/5de deur essentieel was voor de benaming hatchback… Naar mijn weten heeft de kattenrug die niet, vandaar. :)

            Waren de 02 en de E21 dan niet ook coaches?

            Login om te reageren
            • 9000cse zegt

              22 mei 2015 om 15:31

              @e1000bmw523i:
              Inderdaad. Beide modellen waren coaches. Alle andere merken die 2-deurs auto’s bouwden met een kofferbak trouwens ook.
              En voor wat betreft de hatches nog het volgende: Het heeft te maken met het model en niet met het aantal deuren. De Opel Kadett D was bijv. verkrijgbaar als 2-, 3-, 4- en 5-deurs hatchback. En je kon kiezen uit een model met kofferdeksel of een met 3e of 5e deur.

              Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          22 mei 2015 om 12:21

          @e1000bmw523i:
          PS: De Renaults 15 en 17 waren overigens coupe’s met een 3e deur en geen hatchbacks. Ze waren afgeleid van de R 12, maar er waren ook types met de moter van de R 16.

          Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            22 mei 2015 om 14:57

            @9000cse: coupe’s met een derde deur, jaja… Dus de marketingboys waren toen al de weg kwijt…….. ;)

            De opvolger van de 15 en – gezien de lijnen vanaf de B-stijl – vooral de 17 is dus eigenlijk de Mégane Coupe? Die dan weer door de meeste als 3-deurs hatch wordt gezien…

            /confused modus uit

            Login om te reageren
  30. m3gtr zegt

    21 mei 2015 om 21:26

    Verrassing, de BMW :) voor mij hoewel ik die Focus ook wel wil proberen!

    Login om te reageren
  31. pagani86 zegt

    21 mei 2015 om 22:03

    Hoop dat Mazda nog met een mps versie van de Mazda 3 komt. Maar voor nu zou ik een A-Klasse wel willen hebben

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      21 mei 2015 om 22:39

      @pagani86: die komt er! Meer dan 300pk… Voor volgend jaar staat ie gepland volgens mij…

      Login om te reageren
  32. v60polestar zegt

    21 mei 2015 om 22:32

    1. Focus RS
    2. Audi RS3
    3. BMW
    4. Civic type R
    5. Vw golf
    6. Mercedes a45 AMG

    Login om te reageren
  33. kingdecay zegt

    22 mei 2015 om 00:38

    Heh, aan het aantal reacties te zien wordt er duidelijk een gevoelige snaar geraakt :) Persoonlijk twijfel ik tussen de AMG en de Type-R. Ik ben geneigd de Honda te kiezen, alleen vind ik die spoiler daarvan exactly that : een spoiler…

    Login om te reageren
  34. mrrallycross zegt

    22 mei 2015 om 08:26

    100% zeker dat ik voor de focus ga! Ik dacht trouwens dat die a45 veel duurder was.

    Login om te reageren
  35. aikon1694 zegt

    22 mei 2015 om 09:53

    Hmmm 50 a 60.000 te besteden… Snelle auto. Ik zou op gaspedaal de zoekterm porsche + 911 + minder dan 50.000 km intoetsen

    Login om te reageren
  36. EnthousiaST220 zegt

    22 mei 2015 om 10:11

    Ik dacht dat vw de r400 gewoon met de 2.0 tsi wilde uitvoeren en daarmee de eerste fabrikant wilde worden die 200pk uit een liter gepeuterd kreeg?

    Login om te reageren
  37. rotaxmax zegt

    22 mei 2015 om 10:13

    Easy BMW M135i

    Login om te reageren
  38. ronaldddvos zegt

    22 mei 2015 om 10:53

    De a45 please zo’n mooie wagen!

    Login om te reageren
  39. pikes83 zegt

    22 mei 2015 om 15:36

    De honda natuurlijk geen moeilijke keus..het is gewoom een race wagen voor de weg..

    Login om te reageren
  40. mellie zegt

    22 mei 2015 om 15:46

    Men vergeet hier de (nog niet officeel aangekondigde) Mazda 3 MPS met 360 PK

    Login om te reageren
  41. skoapie zegt

    22 mei 2015 om 17:41

    Ford of honda

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North