Officieel: Honda Civic Type-R heeft 310 turbo-paardjes [updated]

Auteur: , 65 Reacties

Honda heeft het doek getrokken van de productieversie van de Civic Type-R, de eerste met turbomotor.

De voorkant van de Honda Civic Type-R belandde vroegtijdig op het net, op de achterkant hebben we nog even moeten wachten. Hoewel Honda best dicht bij de conceptcar is gebleven, zijn die ubervette achterlichten die één waren met de forse achterspoiler helaas gesneuveld.

Ook qua techniek krijgen de diehard Honda-fans een kleine teleurstelling te verwerken: het tweeliterblok is niet langer atmosferisch. Daarmee sneuvelt ook het hoogtoerige karakter van de Type-R, de toerbegrenzer grijpt ‘al’ bij 7000 rondjes per minuut in. Gelukkig maken de Japanners dat goed: de Civic Type-R perst een meer dan gezonde 310 pk uit het turbo-blok. Het bekende sprintje naar 100 is daarmee gepiept in 5,7 seconden, de topsnelheid bedraagt 270 m/u. Om al die Japanse paardjes weer veilig tot stilstand te manen, gaat achter de 19-velgen serieuze Brembo-remmerij schuil. De prijs van al dat lekkers? Voor 44.390 euro mag je ‘m meenemen. Schrik niet, da’s ruim 10k meer dan het bedrag dat onze zuiderburen voor een Type-R mogen achterlaten.

UPDATE: we hebben de eerste video’s van het turbobommetje: HIER zie je hem op het circuit, HIER zie je hem in de windtunnel, en DAAR zie je zijn beauty shots.

UPDATE 2: volgens Honda heeft de feest-Civic het record voor voorwielaandrijvers op de ‘Ring te pakken. De Type-R legde het rondje af in 7.50,63 min. Doei Renault Mégane Trophy R.S.!

Honda Civic Type-R op de 'Ring



65 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
270 kmh.. das een mooie stat!! :)
0-100 in 5,7 terwijl je 310pk en een enorme berg koppel hebt…dat valt tegen. Maar goed wel een bommetje en vooral benieuwd hoe de heren van Honda de power op het wegdek weren te krijgen.
@w0o0dy: het koppel is niet te laag, maar juist te veel om het goed weg te krijgen op de weg.
@gtwillem: zei toch ook nergens dat het laag zou zijn?
@w0o0dy: denk dat dat komt door de aandrijving alleen aan de voorwielen
@w0o0dy: Hoeveel dan? Het staat nergens vermeld en de jappen waren nooit echt goed in koppel…..
@dutchdriftking: vroeger moesten de motoren toeren draaien maar nu is er een turbo… Wat denk je zelf? Ik reken op meer dan 400Nm
@w0o0dy: De concurrentie van VAG is idd sneller naar de 100, maar die hebben dan ook 4wd. Deze auto moet het denk ik ook niet hebben van de stoplichtsprintjes, maar van zijn wegligging. Denk dat Honda de Duitsers daarmee verslaat.

Over de auto zelf: ik vind hem absoluut niet mooi en ik zou hem ook nooit kopen, maar ik heb wel een zwak voor deze auto omdat hij zo lekker eigenzinnig is.
nou dan zien we eindelijk weer eesn een honda bij Autoblog als test….sinds de laatste type R heeft autoblog volgens mij nooit een honda getest.

dat betekent in 7 jaar tijd volgens mij 1 honda getest…wel beetje triest eigenlijk.
@johanw: in 2009 zelfs nog :)
http://www.abhd.nl/video/toyota-prius-vs-honda-insight-bijtelling-battle/
@g40freak:

wow. in 7 jaar tijd, 2 en een occasion advies…zijn wel heel wat meer nieuwtjes geweest…hele nieuwe modellen worden gewoon negeerd…jammer want autoblog heeft altijd leuke filmpjes.

begrijp best dat een vw of audi meer nieuws heeft, maar het staat in geen enkele verhouding…maar dan wel allemaal roepen dat het zo jammer is als de accord weggaat uit europa.

ja wat de boer niet kent….ofwel waar je geen aandacht aan besteed verkoopt bij voorbaat slecht.
Als de prijs meevalt wordt dit een verkooptopper.
@gop1: Honda kennende zal de prijs alles behalve meevallen.

Los van de prachtige techniek en het, eh… onderscheidende uiterlijk, is Honda qua prijspolitiek (zowel op het bijtellingsvlak als in aanschafprijs) al meer dan een decennia compleet van het padje af. De Civics waren veel te duur t.o.v. de Golf/Focus/Megane/Astra. De Accord en Legend waren duurder dan de Duitse en Japanse evenknieën en zowel de compacte als cross-over modellen moesten het vooral afleggen tegen de Koreaanse concurrentie.

De kortdurende successen van de Civic Hybrid en Insight camoufleerden dit nog enigszins, want hun bestaansrecht was er enkel vanwege een toenmalig gebrek aan concurrentie in de laagste bijtellingsklasse ( in casu: enkel maar de Prius). En wees eens eerlijk, die auto’s zijn inmiddels vrijwel allemaal door de leasetermijn heen en hoeveel zie je er nu eigenlijk nog rijden? Ons wagenpark moest “schoner” en na jaren door onze overheid gesubsidieerd te zijn, slijten ze nu en masse hun laatste kilometers voorbij de oostkant van onze grens.
Mooi bommetje! En zo te zien met handbak.
@deora: En handbakken bouwen dat kan Honda als geen ander!
Heerlijk dit!
Het waren juist de achterlichten die deze auto ‘maakten’.
Eindelijk iets anders dan een lelijke ford focus rs
@richman: Ja, zo mogelijk nog lelijker!
@richman: en met ‘anders’ bedoel je hopelijk ‘nog lelijker’?
Dit lijkt op een hybride-hok met achtervleugel.
Doe mij dan maar die Focus RS!
Gelukkig, na alle ellende vanavond toch nog positief autonieuws..
Lekker bommetje hoor, lekker over de top zoals een hothatch hoort te zijn..
Duivels!
Het zat er al aan te komen, dus niet echt een verassing. Op zich zal het een fantastisch apparaat zijn. Maar een echte Type-R is het niet in mijn ogen. De EK CTR was een kaalgestripte Civic met 182pk en 1040kg. De EP was ook al een relatief licht hardcore traphok. Geweldig. De Civic erna is niet serieus te nemen (te zwaar en te veel design en te weinig ‘techniek’).

Ik zie wel een eeg leuke groeptest aankomen, de nieuwe lichting hot hatches: Ford Focus RS, Audi RS3 Sportback, BMW M135i, Mercedes-AMG A45, Renault Megane Trophy-R, Seat Leon Cupra Sub8, VW Golf R en deze nieuwe Civic Type-R!
@gtwillem:

de type R erna was niet serieus te nemen? heb tegelijkertijd de Type R van 2002 gehad en die van 2007…sprintjes even snel…lage toeren was de nieuwe sneller..

wat totaalauto betreft was de nieuwe versie een betere auto…hardcore bekeken de oude beter.
@johanw: net zo snel tot sneller? Zelfde motor, hoger gewicht. Daarnaast had de CTR EP nog wishbones rondom, zijn oplvolger een simpele torsie as. Omdaf die Civic eigenlijk een Fit/Jazz met langere wielbasis was en geen échte Civic. Op zich een geinige auto, maar zeker niet zo goed als zijn voorganger
@gtwillem: ik heb een EK9 gehad en ik ben een Honda liefhebber in hart en nieren. Die EK9 CTR is echt een van de meest pure, fijn sturende auto’s geweest die ik gehad heb. En ik had tegelijkertijd een Elise ernaast als vergelijksmateriaal. De EP3 zou ook nog wel kunnen. Dit hier vind ik allereerst niet mooi. Zal ongetwijfeld goed rijden maar het heeft voor mij geen wil-ik-hebben in zich.
@stephane8200: kon het niet laten: http://youtu.be/26C8tFMBEgQ

Time Attack tijdens JAF op
Assen. Gebruikte Yokohama A048s, CL RC5 blokken, Spoon vliegwiel en Spoon inlaat resonator. Helaas geen Spoon N1 einddemper. Maar een leeggeplukte EK4 met een K20 blijft dan lastig ;)
Volgens Evo magazine zijn het 306 pk’s.
@rufctr01: ik ga er even vanuit dat je van het Engelse Evo uit gaat, dan klopt het gewoon. 306 bhp staat gelijk aan 310 pk.
@rufctr01: 306 BHP, dat is ongeveer 315pk volgens mij.
@rufctr01: BHP vs PK misschien?
@rufctr01:
Bhp is geen PK he..
Heftig leuke bak!
Nu nog een rijtest plannen met Aimee @Wouter. :-D
http://www.abhd.nl/files/images/slides/168.jpg
Yeeauh reünie!
@autoblog Volgens mij gaat er iets verkeerd. Iedereen hier roept dat het een gaaf en mooi ding is, het enige dat ik zie is een fugly autootje met een picknick tafel. Kan het zijn dat zij andere foto’s te zien krijgen?

En ga me niet zeggen dat het een blauw met zwarte auto is, want dan word ik helemaal gek…l
@Rick-dos: Blauw-zwart? Niet wit goud??
@Rick-dos: ik snap er ook niks van…
Het is te hopen dat Honda zelf -of een tuner (Mugen???) de concept achterlichten/spoiler gaan leveren als accessoire.
Specs vallen tegen audi rs3 veegt hem van de kaart
@madridsta:

tuurlijk…een megane RS gaat onder de 8 minuten op de ring…een S3 doet er 8,20 over ofzo…een RS3 zal niet veel sneller zijn…wat wel sneller is, is de leegte van je portomonnee
@johanw: Niemand heeft hier over een megane rs. En aangezien je een tijd op noemt. Waar jij geen eens zeker van bent. ben jij niet serieus te nemen gap
@madridsta: idee die veegt deze Honda van de baan terwijl de auditie ondersturend de type R ramt die buitenom wil in een snelle bocht…
@w0o0dy: damm weer pootje gehaakt door die fijne autocorrect.
Idd ipv idee en Audi ipv auditie
@w0o0dy: En jij hebt er al mee gereden meneer met de glazenbol. Eigelijk moet ik hem met de s3 en golf 7 R vergelijken. Rs3 is een andere niveau voor deze Honda.
@madridsta: och fanboy. Je voelt je toch niet bedreigt door een snelle Honda?
Stakker.
@subarufan: Ik ben een fanboy van Mclaren 5,7 voor 310 pk vind ik tegen vallen. Er zijn auto met minder pk die het sneller doen
@madridsta: dat klopt. Een Impreza van 10 jaar oud doet het in 5,5 seconde. Maar is dat echt waar het om gaat?
Ik doe de 0-100 sprint niet heel vaak. En als ik het doe is het bijna nooit vol uit. Voor een auto met voorwiel aandrijving is het behoorlijk snel, in de handen van een goede bestuurder schat ik in dat deze Honda sneller gaat zijn dan een vergelijkbare auto van die Duitse fabrikant. Ja van 0-100 verlies je het misschien, maar daarna… Wie weet
@madridsta:
Klopt, van een Honda mag je verwachten dat hij wel een bocht om gaat als je aan dat hopelijk voor je snufferd draait..

Maar kennelijk heb jij ze allebei al met elkaar kunnen vergelijken..
@madridsta: ehm.. Wat dacht je van 7:50.63 over de Nurburgring… kom maar op met die Au-die
In mijn ogen niet geslaagd. En dat komt omdat Honda te vaak met een geniale concept kwam, en dan met dit als eindresultaat. Dat had beter gekund! En dan bedoel ik natuurlijk niet qua vermogen. Ook vind ik het jammer dat Honda zich te veel laat mee sleuren met de pk strijd met andere merken. Ik denk dat ze toch veel te veel focussen op de ronde tijd en het vermogen, terwijl plezier op nr. 1 zou moeten staan. Daar waar Honda in mijn mening altijd in slaagde, zonder aan een onnodige strijd mee te doen.
Heerlijk!
Video van de auto op het circuit:
http://youtu.be/aPNCt3-hnFY
@w0o0dy: Thanks! We hebben ze toegevoegd aan het artikel!
Windtunnel testing:

http://youtu.be/R8xH907RudE
5.7 seconden gaaaaaaap… Next!
@schellekens006: Kan je dan niet snel genoeg door de mcdrive?
@schellekens006: 7:50.63 over de Nurburgring… Pats!
Eigenzinnig ja, dat wel ja, dus dat is positief en verdient respect. Helaas zie ik ook Prius meets RS, da’s dan weer minder…
Doe mij maar een mooie tweedehands S2000, dat is tenmiste een echte sportwagen. Met misschien wel het beste motorblok dat ze ooit gebouwd hebben.
Toch jammer dat er geen vtec meer in ligt. Verder een heel dikke auto met heel dikke specs.
@mrrallycross: VTEC, is geen synoniem voor atmosferische motor, weet je…
@mrrallycross: Deze zal ongetwijfeld variabele kleppentiming hebben, al zal het typische geluid niet of minder aanwezig zijn door de drukvulling.
Ik vind alles van de huidige designtaal van de civic lelijk. Maar een klein beetje steun verdient hij wel omdat ik ook van eigenwijze auto’s houd. Alhoewel ik mijn atmosferische clio rs ook niet inruil voor een turbo 1.6 en het dus wel eens ben met mensen die het hebben over de ziel van de type R die weg is, (voor zover blik een ziel kan hebben) snap ik het nut niet van dat 0-100 bashen. Alsof we allemaal alleen maar rechtdoor willen racen. Een echte hothatch liefhebber gaat liever met 120 door een haakse bocht met gillende banden dan naar 100 in 5 seconden, zonder v8 of meer ben je dat ook snel zat. Alleen knap sturen word je niet zat
Dat lijkt me een fijne auto voor de door autoblog gepatenteerde rijstijl.
Hèhè, eindelijk een interessante Honda (en de NSX ja). Honda is echter een schim vergeleken met wat het was in de jaren 90′.
CRX, de Type-Rs, NSX, S2000, er is niks meer van over!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).