• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Honda Civic Type-R heeft 310 turbo-paardjes [updated]

Auteur: Dizono, gepost 2 maart 2015 om 21:53 – 65 Reacties

Afbeelding Officieel: Honda Civic Type-R heeft 310 turbo-paardjes [updated]Afbeelding Officieel: Honda Civic Type-R heeft 310 turbo-paardjes [updated]Afbeelding Officieel: Honda Civic Type-R heeft 310 turbo-paardjes [updated]Afbeelding Officieel: Honda Civic Type-R heeft 310 turbo-paardjes [updated]Afbeelding Officieel: Honda Civic Type-R heeft 310 turbo-paardjes [updated]Afbeelding Officieel: Honda Civic Type-R heeft 310 turbo-paardjes [updated]Afbeelding Officieel: Honda Civic Type-R heeft 310 turbo-paardjes [updated]Afbeelding Officieel: Honda Civic Type-R heeft 310 turbo-paardjes [updated]

Honda Civic Type-R
Honda heeft het doek getrokken van de productieversie van de Civic Type-R, de eerste met turbomotor.

De voorkant van de Honda Civic Type-R belandde vroegtijdig op het net, op de achterkant hebben we nog even moeten wachten. Hoewel Honda best dicht bij de conceptcar is gebleven, zijn die ubervette achterlichten die één waren met de forse achterspoiler helaas gesneuveld.

Ook qua techniek krijgen de diehard Honda-fans een kleine teleurstelling te verwerken: het tweeliterblok is niet langer atmosferisch. Daarmee sneuvelt ook het hoogtoerige karakter van de Type-R, de toerbegrenzer grijpt ‘al’ bij 7000 rondjes per minuut in. Gelukkig maken de Japanners dat goed: de Civic Type-R perst een meer dan gezonde 310 pk uit het turbo-blok. Het bekende sprintje naar 100 is daarmee gepiept in 5,7 seconden, de topsnelheid bedraagt 270 m/u. Om al die Japanse paardjes weer veilig tot stilstand te manen, gaat achter de 19-velgen serieuze Brembo-remmerij schuil. De prijs van al dat lekkers? Voor 44.390 euro mag je ‘m meenemen. Schrik niet, da’s ruim 10k meer dan het bedrag dat onze zuiderburen voor een Type-R mogen achterlaten.

UPDATE: we hebben de eerste video’s van het turbobommetje: HIER zie je hem op het circuit, HIER zie je hem in de windtunnel, en DAAR zie je zijn beauty shots.

UPDATE 2: volgens Honda heeft de feest-Civic het record voor voorwielaandrijvers op de ‘Ring te pakken. De Type-R legde het rondje af in 7.50,63 min. Doei Renault Mégane Trophy R.S.!

Honda Civic Type-R op de 'Ring

Ook interessant!

  • Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
    Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
  • Onopvallende Civic Type-R
    Onopvallende Civic Type-R in het echt is incognito
  • nieuwe Civic Type R
    Aankomende Civic Type-R wordt absolute verkoophit
  • Nieuwe Civic Type R
    Nieuwe Civic Type R wordt episch (en minder lelijk)

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

civic, geneve-2015, Honda, nurburgring, record, type-r, wit

Vorig bericht: « Dit is de volledig elektrische Audi R8 e-Tron
Volgend bericht: ItalDesign GEA is een autonome sedan met flinke dosis Audi »

Lees Interacties

Reacties

  1. baap zegt

    2 maart 2015 om 21:58

    270 kmh.. das een mooie stat!! :)

    Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    2 maart 2015 om 22:00

    0-100 in 5,7 terwijl je 310pk en een enorme berg koppel hebt…dat valt tegen. Maar goed wel een bommetje en vooral benieuwd hoe de heren van Honda de power op het wegdek weren te krijgen.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      2 maart 2015 om 22:01

      @w0o0dy: het koppel is niet te laag, maar juist te veel om het goed weg te krijgen op de weg.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        2 maart 2015 om 22:16

        @gtwillem: zei toch ook nergens dat het laag zou zijn?

        Login om te reageren
    • kennone zegt

      2 maart 2015 om 22:03

      @w0o0dy: denk dat dat komt door de aandrijving alleen aan de voorwielen

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 maart 2015 om 22:06

      @w0o0dy: Hoeveel dan? Het staat nergens vermeld en de jappen waren nooit echt goed in koppel…..

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        2 maart 2015 om 22:15

        @dutchdriftking: vroeger moesten de motoren toeren draaien maar nu is er een turbo… Wat denk je zelf? Ik reken op meer dan 400Nm

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      2 maart 2015 om 22:11

      @w0o0dy: De concurrentie van VAG is idd sneller naar de 100, maar die hebben dan ook 4wd. Deze auto moet het denk ik ook niet hebben van de stoplichtsprintjes, maar van zijn wegligging. Denk dat Honda de Duitsers daarmee verslaat.

      Over de auto zelf: ik vind hem absoluut niet mooi en ik zou hem ook nooit kopen, maar ik heb wel een zwak voor deze auto omdat hij zo lekker eigenzinnig is.

      Login om te reageren
  3. johanw zegt

    2 maart 2015 om 22:01

    nou dan zien we eindelijk weer eesn een honda bij Autoblog als test….sinds de laatste type R heeft autoblog volgens mij nooit een honda getest.

    dat betekent in 7 jaar tijd volgens mij 1 honda getest…wel beetje triest eigenlijk.

    Login om te reageren
    • g40freak zegt

      2 maart 2015 om 22:04

      @johanw: in 2009 zelfs nog :)
      http://www.abhd.nl/video/toyota-prius-vs-honda-insight-bijtelling-battle/

      Login om te reageren
      • johanw zegt

        2 maart 2015 om 22:19

        @g40freak:

        wow. in 7 jaar tijd, 2 en een occasion advies…zijn wel heel wat meer nieuwtjes geweest…hele nieuwe modellen worden gewoon negeerd…jammer want autoblog heeft altijd leuke filmpjes.

        begrijp best dat een vw of audi meer nieuws heeft, maar het staat in geen enkele verhouding…maar dan wel allemaal roepen dat het zo jammer is als de accord weggaat uit europa.

        ja wat de boer niet kent….ofwel waar je geen aandacht aan besteed verkoopt bij voorbaat slecht.

        Login om te reageren
  4. gop1 zegt

    2 maart 2015 om 22:01

    Als de prijs meevalt wordt dit een verkooptopper.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 maart 2015 om 23:11

      @gop1: Honda kennende zal de prijs alles behalve meevallen.

      Los van de prachtige techniek en het, eh… onderscheidende uiterlijk, is Honda qua prijspolitiek (zowel op het bijtellingsvlak als in aanschafprijs) al meer dan een decennia compleet van het padje af. De Civics waren veel te duur t.o.v. de Golf/Focus/Megane/Astra. De Accord en Legend waren duurder dan de Duitse en Japanse evenknieën en zowel de compacte als cross-over modellen moesten het vooral afleggen tegen de Koreaanse concurrentie.

      De kortdurende successen van de Civic Hybrid en Insight camoufleerden dit nog enigszins, want hun bestaansrecht was er enkel vanwege een toenmalig gebrek aan concurrentie in de laagste bijtellingsklasse ( in casu: enkel maar de Prius). En wees eens eerlijk, die auto’s zijn inmiddels vrijwel allemaal door de leasetermijn heen en hoeveel zie je er nu eigenlijk nog rijden? Ons wagenpark moest “schoner” en na jaren door onze overheid gesubsidieerd te zijn, slijten ze nu en masse hun laatste kilometers voorbij de oostkant van onze grens.

      Login om te reageren
  5. deora zegt

    2 maart 2015 om 22:02

    Mooi bommetje! En zo te zien met handbak.

    Login om te reageren
    • powerofdreams zegt

      2 maart 2015 om 22:08

      @deora: En handbakken bouwen dat kan Honda als geen ander!

      Login om te reageren
  6. dwersbongel zegt

    2 maart 2015 om 22:04

    Heerlijk dit!

    Login om te reageren
  7. DRU zegt

    2 maart 2015 om 22:04

    Het waren juist de achterlichten die deze auto ‘maakten’.

    Login om te reageren
  8. richman zegt

    2 maart 2015 om 22:05

    Eindelijk iets anders dan een lelijke ford focus rs

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      2 maart 2015 om 22:20

      @richman: Ja, zo mogelijk nog lelijker!

      Login om te reageren
    • hoglard zegt

      2 maart 2015 om 22:25

      @richman: en met ‘anders’ bedoel je hopelijk ‘nog lelijker’?
      Dit lijkt op een hybride-hok met achtervleugel.
      Doe mij dan maar die Focus RS!

      Login om te reageren
  9. tupperware zegt

    2 maart 2015 om 22:05

    Gelukkig, na alle ellende vanavond toch nog positief autonieuws..
    Lekker bommetje hoor, lekker over de top zoals een hothatch hoort te zijn..

    Login om te reageren
  10. utregcity zegt

    2 maart 2015 om 22:05

    Duivels!

    Login om te reageren
  11. gtwillem zegt

    2 maart 2015 om 22:06

    Het zat er al aan te komen, dus niet echt een verassing. Op zich zal het een fantastisch apparaat zijn. Maar een echte Type-R is het niet in mijn ogen. De EK CTR was een kaalgestripte Civic met 182pk en 1040kg. De EP was ook al een relatief licht hardcore traphok. Geweldig. De Civic erna is niet serieus te nemen (te zwaar en te veel design en te weinig ’techniek’).

    Ik zie wel een eeg leuke groeptest aankomen, de nieuwe lichting hot hatches: Ford Focus RS, Audi RS3 Sportback, BMW M135i, Mercedes-AMG A45, Renault Megane Trophy-R, Seat Leon Cupra Sub8, VW Golf R en deze nieuwe Civic Type-R!

    Login om te reageren
    • johanw zegt

      2 maart 2015 om 22:22

      @gtwillem:

      de type R erna was niet serieus te nemen? heb tegelijkertijd de Type R van 2002 gehad en die van 2007…sprintjes even snel…lage toeren was de nieuwe sneller..

      wat totaalauto betreft was de nieuwe versie een betere auto…hardcore bekeken de oude beter.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        2 maart 2015 om 23:58

        @johanw: net zo snel tot sneller? Zelfde motor, hoger gewicht. Daarnaast had de CTR EP nog wishbones rondom, zijn oplvolger een simpele torsie as. Omdaf die Civic eigenlijk een Fit/Jazz met langere wielbasis was en geen échte Civic. Op zich een geinige auto, maar zeker niet zo goed als zijn voorganger

        Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      2 maart 2015 om 22:51

      @gtwillem: ik heb een EK9 gehad en ik ben een Honda liefhebber in hart en nieren. Die EK9 CTR is echt een van de meest pure, fijn sturende auto’s geweest die ik gehad heb. En ik had tegelijkertijd een Elise ernaast als vergelijksmateriaal. De EP3 zou ook nog wel kunnen. Dit hier vind ik allereerst niet mooi. Zal ongetwijfeld goed rijden maar het heeft voor mij geen wil-ik-hebben in zich.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        2 maart 2015 om 23:20

        @stephane8200: kon het niet laten: http://youtu.be/26C8tFMBEgQ

        Time Attack tijdens JAF op
        Assen. Gebruikte Yokohama A048s, CL RC5 blokken, Spoon vliegwiel en Spoon inlaat resonator. Helaas geen Spoon N1 einddemper. Maar een leeggeplukte EK4 met een K20 blijft dan lastig ;)

        Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    2 maart 2015 om 22:08

    Volgens Evo magazine zijn het 306 pk’s.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      2 maart 2015 om 22:22

      @rufctr01: ik ga er even vanuit dat je van het Engelse Evo uit gaat, dan klopt het gewoon. 306 bhp staat gelijk aan 310 pk.

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      2 maart 2015 om 22:22

      @rufctr01: 306 BHP, dat is ongeveer 315pk volgens mij.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      2 maart 2015 om 22:34

      @rufctr01: BHP vs PK misschien?

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      2 maart 2015 om 22:59

      @rufctr01:
      Bhp is geen PK he..

      Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    2 maart 2015 om 22:12

    Heftig leuke bak!

    Login om te reageren
  14. Ram-G-maN zegt

    2 maart 2015 om 22:15

    Nu nog een rijtest plannen met Aimee @Wouter. :-D
    http://www.abhd.nl/files/images/slides/168.jpg
    Yeeauh reünie!

    Login om te reageren
  15. Rick-dos zegt

    2 maart 2015 om 22:16

    @autoblog Volgens mij gaat er iets verkeerd. Iedereen hier roept dat het een gaaf en mooi ding is, het enige dat ik zie is een fugly autootje met een picknick tafel. Kan het zijn dat zij andere foto’s te zien krijgen?

    En ga me niet zeggen dat het een blauw met zwarte auto is, want dan word ik helemaal gek…l

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      2 maart 2015 om 22:18

      @Rick-dos: Blauw-zwart? Niet wit goud??

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      2 maart 2015 om 23:25

      @Rick-dos: ik snap er ook niks van…

      Login om te reageren
  16. 406_v6 zegt

    2 maart 2015 om 22:17

    Het is te hopen dat Honda zelf -of een tuner (Mugen???) de concept achterlichten/spoiler gaan leveren als accessoire.

    Login om te reageren
  17. madridsta zegt

    2 maart 2015 om 22:18

    Specs vallen tegen audi rs3 veegt hem van de kaart

    Login om te reageren
    • johanw zegt

      2 maart 2015 om 22:24

      @madridsta:

      tuurlijk…een megane RS gaat onder de 8 minuten op de ring…een S3 doet er 8,20 over ofzo…een RS3 zal niet veel sneller zijn…wat wel sneller is, is de leegte van je portomonnee

      Login om te reageren
      • madridsta zegt

        2 maart 2015 om 22:51

        @johanw: Niemand heeft hier over een megane rs. En aangezien je een tijd op noemt. Waar jij geen eens zeker van bent. ben jij niet serieus te nemen gap

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      2 maart 2015 om 22:27

      @madridsta: idee die veegt deze Honda van de baan terwijl de auditie ondersturend de type R ramt die buitenom wil in een snelle bocht…

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        2 maart 2015 om 22:29

        @w0o0dy: damm weer pootje gehaakt door die fijne autocorrect.
        Idd ipv idee en Audi ipv auditie

        Login om te reageren
      • madridsta zegt

        2 maart 2015 om 22:46

        @w0o0dy: En jij hebt er al mee gereden meneer met de glazenbol. Eigelijk moet ik hem met de s3 en golf 7 R vergelijken. Rs3 is een andere niveau voor deze Honda.

        Login om te reageren
        • subarufan zegt

          2 maart 2015 om 23:00

          @madridsta: och fanboy. Je voelt je toch niet bedreigt door een snelle Honda?
          Stakker.

          Login om te reageren
          • madridsta zegt

            2 maart 2015 om 23:04

            @subarufan: Ik ben een fanboy van Mclaren 5,7 voor 310 pk vind ik tegen vallen. Er zijn auto met minder pk die het sneller doen

            Login om te reageren
            • subarufan zegt

              2 maart 2015 om 23:13

              @madridsta: dat klopt. Een Impreza van 10 jaar oud doet het in 5,5 seconde. Maar is dat echt waar het om gaat?
              Ik doe de 0-100 sprint niet heel vaak. En als ik het doe is het bijna nooit vol uit. Voor een auto met voorwiel aandrijving is het behoorlijk snel, in de handen van een goede bestuurder schat ik in dat deze Honda sneller gaat zijn dan een vergelijkbare auto van die Duitse fabrikant. Ja van 0-100 verlies je het misschien, maar daarna… Wie weet

              Login om te reageren
        • tupperware zegt

          2 maart 2015 om 23:02

          @madridsta:
          Klopt, van een Honda mag je verwachten dat hij wel een bocht om gaat als je aan dat hopelijk voor je snufferd draait..

          Maar kennelijk heb jij ze allebei al met elkaar kunnen vergelijken..

          Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          3 maart 2015 om 12:00

          @madridsta: ehm.. Wat dacht je van 7:50.63 over de Nurburgring… kom maar op met die Au-die

          Login om te reageren
  18. larsdbs9 zegt

    2 maart 2015 om 22:18

    In mijn ogen niet geslaagd. En dat komt omdat Honda te vaak met een geniale concept kwam, en dan met dit als eindresultaat. Dat had beter gekund! En dan bedoel ik natuurlijk niet qua vermogen. Ook vind ik het jammer dat Honda zich te veel laat mee sleuren met de pk strijd met andere merken. Ik denk dat ze toch veel te veel focussen op de ronde tijd en het vermogen, terwijl plezier op nr. 1 zou moeten staan. Daar waar Honda in mijn mening altijd in slaagde, zonder aan een onnodige strijd mee te doen.

    Login om te reageren
  19. alfaitak zegt

    2 maart 2015 om 22:19

    Heerlijk!

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    2 maart 2015 om 22:20

    Video van de auto op het circuit:
    http://youtu.be/aPNCt3-hnFY

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 maart 2015 om 23:00

      @w0o0dy: Thanks! We hebben ze toegevoegd aan het artikel!

      Login om te reageren
  21. w0o0dy zegt

    2 maart 2015 om 22:21

    Windtunnel testing:

    http://youtu.be/R8xH907RudE

    Login om te reageren
  22. schellekens006 zegt

    2 maart 2015 om 22:36

    5.7 seconden gaaaaaaap… Next!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      2 maart 2015 om 22:45

      @schellekens006: Kan je dan niet snel genoeg door de mcdrive?

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      3 maart 2015 om 11:57

      @schellekens006: 7:50.63 over de Nurburgring… Pats!

      Login om te reageren
  23. Nanning zegt

    2 maart 2015 om 22:39

    Eigenzinnig ja, dat wel ja, dus dat is positief en verdient respect. Helaas zie ik ook Prius meets RS, da’s dan weer minder…

    Login om te reageren
  24. trustmeiamanengineer zegt

    2 maart 2015 om 22:41

    Doe mij maar een mooie tweedehands S2000, dat is tenmiste een echte sportwagen. Met misschien wel het beste motorblok dat ze ooit gebouwd hebben.

    Login om te reageren
  25. mrrallycross zegt

    2 maart 2015 om 23:59

    Toch jammer dat er geen vtec meer in ligt. Verder een heel dikke auto met heel dikke specs.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      3 maart 2015 om 01:05

      @mrrallycross: VTEC, is geen synoniem voor atmosferische motor, weet je…

      Login om te reageren
    • Senne zegt

      3 maart 2015 om 08:41

      @mrrallycross: Deze zal ongetwijfeld variabele kleppentiming hebben, al zal het typische geluid niet of minder aanwezig zijn door de drukvulling.

      Login om te reageren
  26. marc94 zegt

    3 maart 2015 om 00:30

    Ik vind alles van de huidige designtaal van de civic lelijk. Maar een klein beetje steun verdient hij wel omdat ik ook van eigenwijze auto’s houd. Alhoewel ik mijn atmosferische clio rs ook niet inruil voor een turbo 1.6 en het dus wel eens ben met mensen die het hebben over de ziel van de type R die weg is, (voor zover blik een ziel kan hebben) snap ik het nut niet van dat 0-100 bashen. Alsof we allemaal alleen maar rechtdoor willen racen. Een echte hothatch liefhebber gaat liever met 120 door een haakse bocht met gillende banden dan naar 100 in 5 seconden, zonder v8 of meer ben je dat ook snel zat. Alleen knap sturen word je niet zat

    Login om te reageren
  27. sleepyj zegt

    3 maart 2015 om 08:24

    Dat lijkt me een fijne auto voor de door autoblog gepatenteerde rijstijl.

    Login om te reageren
  28. eduardo81 zegt

    3 maart 2015 om 10:24

    Hèhè, eindelijk een interessante Honda (en de NSX ja). Honda is echter een schim vergeleken met wat het was in de jaren 90′.
    CRX, de Type-Rs, NSX, S2000, er is niks meer van over!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North