• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Doe nou niet: snelheidsbegrenzer op auto’s in de UK?

Auteur: RubenBaeten, gepost 31 december 2008 om 10:11 – 77 Reacties

Snelheidsbegrenzer

In Groot-Brittannië heeft een speciale commissie bedacht dat het een goed idee zou zijn voor de verkeersveiligheid om snelheidsbegrenzers in auto’s te monteren. Op vrijwillige basis, dat (nog) wel…

Aan de overkant van de Noordzee hebben ze sowieso al een neiging om automobilisten bovengemiddeld in de gaten te houden, dus dit baart weer een beetje extra zorgen. Op zich klinkt het allemaal erg onschuldig: je laat vrijwillig een begrenzer in je auto bouwen die via satelliet automatisch de snelheidslimiet aanhoudt, en hoeft je vervolgens nooit meer zorgen te maken over boetes.

Het aantal verkeersgewonden zou met 29% afnemen als iedereen dit zou doen, aldus de commissie. Andere groepen zijn echter bang dat bestuurders hiermee in een soort van ‘zombie mode’ komen en juist minder gaan opletten, zoals met vrachtwagenchauffeurs die van dezelfde technologie gebruik maken al vaker is gebeurd. “You’ve taken the responsibility away from the driver and that is not [good] for road safety,” zegt Claire Armstrong van Safe Speed.

Zou jij je vrijwillig in je automobiele vrijheid laten beperken? Check de BBC voor een demonstratievideootje…

Ook interessant!

  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Niet bang voor een ongeluk als je in de auto zit
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, Techniek, Verkeer

Vorig bericht: « Groot nieuws! Ook de Suzuki SX4 is gefacelift
Volgend bericht: Video: Russen met supercars, je kent het »

Lees Interacties

Reacties

  1. MLTB zegt

    31 december 2008 om 10:17

    Leuk, maar nee bedankt! Maar let maar op; dit wordt ooit ook nog eens in NL ingevoerd..

    Login om te reageren
  2. Baztrd zegt

    31 december 2008 om 10:17

    Tja… wat moet je hier nou mee. Aan de ene kant heeft te hard rijden weinig zin, kan extra gevaar opleveren en in het beste geval duur uitpakken.

    Aan de andere kant, hoe ver moet je gaan? Zoals gezegd, als je de verantwoordelijkheid bij mensen weghaalt, gaan ze zich daar ook naar gedragen.

    Login om te reageren
  3. olsonn zegt

    31 december 2008 om 10:21

    Lijkt me zeker handig… Het het systeem moet je wel zelf kunnen uitschakelen.
    Als ze het inderdaad niet verplicht gaan stellen kon het nog wel eens een hype worden.

    Login om te reageren
  4. Jaap zegt

    31 december 2008 om 10:29

    @ MLTB
    Lijkt me zeer waarschijnlijk onze kabinet heeft de opbrengst van de boetes wel nodig het zorgt voor een vollere schatkist…

    Login om te reageren
  5. Eibo zegt

    31 december 2008 om 10:30

    Ja meneer de rechter, ik reed te hard, maar volgens mijn satellietbegrenzer mocht dat daar ook! En aangezien de borden er alleen staan voor de buitenlandse auto’s zonder begrenzer… Wat zegt u? gekeken op mijn snelheidsmeter?? waarom? daar is die satelliet toch voor?

    En huppa, tegen die tijd worden de mensen al helemaal vermoord voor niets, dus hup, zo die judge een mes tussen de ribben uit frustratie van een verkeersboete van 10.000 euro. Tja, er worden er dan ook veel minder uitgeschreven als dit gaat gebeuren

    Nee, laat mij maar gewoon met enige regelmaat een envelop uit het hoge noorden krijgen. Duur, dat wel, maar alles beter dan een begrenzer! Blehg!!

    Login om te reageren
  6. Eibo zegt

    31 december 2008 om 10:31

    @jaap, precies had ik dus ook denk!

    Login om te reageren
  7. mark zegt

    31 december 2008 om 10:31

    nu alleen nog wachten tot eurlings met het idee komt dat dit wel eens de files zou kunnen verminderen en het in nederland verplicht word…

    Als het zo ver komt moet ik toch maar eens over emigreren na gaan denken

    Login om te reageren
  8. Benny1 zegt

    31 december 2008 om 10:32

    Een begrenzer werkt ook zo goed bij de vrachtwagens…

    Login om te reageren
  9. michiel zegt

    31 december 2008 om 10:34

    Belachelijk
    Je kunt dat toch al zelf instellen dat je hoe hard je je gaspedaal ook indrukt je bv. 70 km/u rijdt.

    Login om te reageren
  10. Jaap zegt

    31 december 2008 om 10:35

    @ mark
    de laatste 20 jaar heb ik een interne emigratie meegemaakt ;)

    Login om te reageren
  11. Sorcerer zegt

    31 december 2008 om 10:35

    Stel je voor dat je in the middle of nowhere woont en snel naar het ziekenhuis moet met je vriendin ofzo… Nou, dan ben je niet blij met dit systeem.

    Ook inhalen in bepaalde situaties kan veiliger zijn op een wat hogere snelheid, en zo’n dingen worden hiermee ook onmogelijk. Een automatische cruisecontrol is misschien wel handig, maar meer dan dat moet het ook niet zijn. Het kost echt te veel vrijheid en is totaal onwenselijk.

    Ook zal het enorm slecht zijn voor de auto-industrie: waarom zou je nog een Audi A6 3.0 TDi kopen als het ook met een 2.0 TDi kan? Immers die 3.0 TDi koop je niet alleen voor het invoegen op de snelweg…

    Zombies is wel het goede woord trouwens…

    Login om te reageren
  12. erik zegt

    31 december 2008 om 10:36

    Ik verwacht meer verkeersdoden door mislukkende inhaalacties.

    Login om te reageren
  13. Tenck zegt

    31 december 2008 om 10:40

    Levensgevaarlijk idee, zo heb je geen 100% controle over je eigen voertuig. Leuk als je een brommobiel aan het inhalen bent.

    Of ook leuk op de snelweg waar een secundaire weg van max 50 naast loopt. Het ene moment mag je 120, het andere maar 50 omdat GPS niet al te nauwkeurig is.

    “Het aantal verkeersgewonden zou met 29% afnemen als iedereen dit zou doen, aldus de commissie.”

    Wij van WC-eend adviseren…..

    Login om te reageren
  14. Fout zegt

    31 december 2008 om 10:42

    Dit is, zonder meer, het begin van het einde
    De aanloop naar Europese normen voor snelheidsbegrenzing

    Login om te reageren
  15. Thibaut zegt

    31 december 2008 om 10:52

    Misschien kunnen we dit doortrekken zodat je eigenlijk niets meer hoeft te doen… Zoals een trein of bus, maar dan individueel.

    Login om te reageren
  16. Larrs zegt

    31 december 2008 om 10:55

    Opzich leuk bedacht, maar je wordt volgens mij inderdaad een soort zombie. En het plezier van autorijden wordt ook afgenomen.

    Maar dit systeem helemaal afkeuren moet je niet doen. Het is ideaal om het systeem te gebruiken bij mensen die te vaak over de maximum snelheid zijn geweest. Inplaats van rijbewijs en auto inleveren, kan je ook dit systeem bij die mensen invoeren. Zolang er niet mee geknoeid kan worden.
    Lijkt me ook een erge straf. ;)

    Login om te reageren
  17. geelhoed zegt

    31 december 2008 om 11:03

    haha Safe Speed!

    Login om te reageren
  18. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    31 december 2008 om 11:04

    Gewoon bij elke auto cruisecontroll inbouwen!!
    Begrenzers zijn voor snorbrommers!

    Login om te reageren
  19. DennieFR zegt

    31 december 2008 om 11:06

    Precies wat Erik zegt,levert alleen maar meer verkeersdoden op.
    Ook ik zal dan slachtoffer worden vrees ik,want al iemand op een 80km/h-weg continu loopt te sukkelen met 70-75km/h dan gaat Dennie mooi voorbij,en als mijn auto slechts 79-80km/h haalt dan zal er toch iemand moeten wijken :D
    Idd,lekkere instelling ja,maar zo is het wel ;)

    Login om te reageren
  20. sander-amg zegt

    31 december 2008 om 11:08

    lekker makkelijk inhalen, of invoegen of wat dan ook wat een onzin, mag je dan niet eens meer zelf verantwoordelijk zijn voor je rijgedrag?

    Login om te reageren
  21. Tombnolz zegt

    31 december 2008 om 11:10

    Ach, gun ons toch nog wat vrijheid! Mensen gaan echt gefrustreerd in hun auto zitten op die manier. Dat ze desnoods de auto’s voorzien van een fluittoon en een display in het dashboard dat de max. toegelaten snelheid aantoont, maar laat ons wel het heft in eigen handen houden…

    btw: het valt me op, hebben alle snelheidsmeters die met mijlen rekenen, ook nog de km/u-aanduiding?

    Login om te reageren
  22. mark zegt

    31 december 2008 om 11:20

    ik zie een gat in de markt voor over een paar jaar..

    Het opvoeren van snelheidsbegrenzers in auto’s :)

    Login om te reageren
  23. tom zegt

    31 december 2008 om 11:22

    als ze dat naar belgie halen verhuis ik, das de druppel

    Login om te reageren
  24. hans zegt

    31 december 2008 om 11:24

    dat heeft pas zin als je fietsers en voetgangs echt laat stoppen voor rood licht (ja ik rij zelf ook door op de fiets)

    ik kan hier de lol nog wel van inzien ALS er een volledig automatische piloot in zit waarbij je zelf op de achterbank kan gaan zitten en lopen gamen op de plasma (:

    dan hoef je je niet druk te maken over de weg en maakt het nix uit als je er 2 minuten langer over doet.

    Login om te reageren
  25. Thibaut zegt

    31 december 2008 om 11:27

    Videootje op BBC wil niet meteen starten.

    Om welke snelheid gaat het hier?
    – snelheid die de satelliet meet
    – snelheid die het voertuig aangeeft
    Beide zijn niet volledig correct. ‘k Vermoed dat men het tweede gebruikt. Echter mijn snelheidsmeter geeft 5 tot 6 km/u te hoog aan (dank u politie voor die nuttige borden ‘u rijdt … km/u’).
    Bovendien vereist het systeem een degelijke correcte en snelle positiebepaling. Verder moeten de gegevens van de snelheidslimieten correct in een GIS of zo gestopt te worden.
    En wat met variabele snelheidslimieten zoals tijdelijke 30km/u zones aan scholen en 90km/u limieten bij smog, enzomeer?

    Login om te reageren
  26. Mardec zegt

    31 december 2008 om 11:32

    Leuk, ik denk dat het aantal gewonden juist gaat toenemen.

    A. Je gaat minder oplettend rijden omdat je denkt veilig te zijn automatisch door die begrenzen.
    B. Voor sommige senario’s heb je gewoon even meer power nodig. Niet veel, maar ik heb al wel eens gehad dat iemand zijn voorang van rechts niet gaf ik en dat ik toch even gas moest geven voor niet in mijn zij geramd te worden.

    Neen dank u, maar de straten liever wat veiliger en meer open zodat sneller rijden veiliger wordt.

    Login om te reageren
  27. Laurens zegt

    31 december 2008 om 11:44

    Ik denk dat we het halverwege punt sinds het ontstaan van de auto waarin we zelf nog sturen allang gepasseerd zijn, oftewel binnen 100 jaar doet het ding alles automatisch.

    98% van de automobilisten zal na enige jaren blij zijn met de automatische begrenzer, al is het maar omdat alle snelheidsbeperkende maatregelen zoals verkeersdrempels kunnen verdwijnen. De paar sjonnies die harder willen, kunnen dit niet omdat ieder ander zich wel aan de snelheid houdt.

    De sport voor de “liefhebbers” wordt om zo snel mogelijk op te trekken naar de ter plekke geldende snelheid :-)

    Login om te reageren
  28. NLX zegt

    31 december 2008 om 12:06

    “Het aantal verkeersgewonden zou met 29% afnemen als iedereen dit zou doen, aldus de commissie.”

    waar baseren ze dat in godsnaam op?

    Login om te reageren
  29. renaultfreak zegt

    31 december 2008 om 12:40

    tijd voor een 125 cc brommer, die haalt dan tenminste wel nuttige snelheden, lees 140-150

    Login om te reageren
  30. wuwoar zegt

    31 december 2008 om 12:48

    @ tombnolz

    ja dat hebben ze idd

    Login om te reageren
  31. thom zegt

    31 december 2008 om 12:50

    Hehe gewoon de boel hacken en in heel NL de snelheid op max 15 zetten kun je lachen, wordt een grote puinhoop :)

    Login om te reageren
  32. mashell zegt

    31 december 2008 om 12:53

    “Hehe gewoon de boel hacken en in heel NL de snelheid op max 15 zetten kun je lachen, wordt een grote puinhoop”
    En dat noemen we dan “maandagochtendspits”.

    Login om te reageren
  33. thom zegt

    31 december 2008 om 12:56

    @ Laurens

    Achteruit rijden ?? Is ook spannend zonder dat je snelheid overtreedt, is ook lastig met 1 versnelling achteruit : )

    Login om te reageren
  34. mashell zegt

    31 december 2008 om 12:57

    Mensen die zich zorgen maken over de gevaren van inhalen met dit systeem hoeven zich geen zorgen te maken. Dat wordt natuurlijk nog eerder verboden.

    Iets waar we in Nederland trouwens zo ongeveer ook al aangeland zijn. De inhaalverboden rijzen de pan uit. Ik verwacht binnenkort cijfers dat wegen aanleggen in 2008 flink duurder is gebleken omdat er nu overal een dubbele doorgetrokken streep op moet.

    Login om te reageren
  35. thom zegt

    31 december 2008 om 13:00

    @ Mashell

    LoL

    Inkoppertje :)

    Login om te reageren
  36. TBK zegt

    31 december 2008 om 13:05

    Ik ga even uit de biecht klappen. Op de 8 jaar dat ik m’n rijbewijs heb, heb ik dit al 28 (no bullshit) keer moeten inleveren wegens overdreven snelheid en niet betalen van boetes etc., samen goed voor een totaal van net iets meer dan 2 jaar rijverbod. Niet dat ik me daar iets van aantrok (je hebt heus geen rijbewijs in je achterzak nodig om een wagen te kunnen starten en besturen…). Ik ben al -tig keer m’n job kwijtgespeeld omwille hiervan.

    Het ding is, ik ben vorige week vrijwillig mijn rijbewijs gaan inleveren bij de politie. Ik stond alweer 7 keer geseind voor zware verkeersovertredingen (rechts inhalen, pechstrook inhalen, 190 waar ik maar 70 ‘mocht’, en zo nog wel een paar dingen). Ik heb er genoeg van. Ik heb de (overigens vriendelijke) agent in kwestie duidelijk gemeld dat ze het mogen houden. Ik moet het niet meer. Ik rij NOOIT NOG met de wagen, althans niet op de openbare weg. Ik ben geruïneerd, zachtjes uitgedrukt, en hoofdzakelijk omwille van mijn rijgedrag ja. Kunnen jullie allemaal wel zeggen van “hou je dan gewoon aan de regels”, maar dat kàn ik gewoon niet. Mobiliteit is heel simpel in mijn ogen : heb je plaats om er door te kunnen? Dan ga je er door. En uiteraard zo snel mogelijk, het is wel de bedoeling dat je op je bestemming aankomt natuurlijk. En dat handhaaf ik zowel te voet, als op de fiets, als met de wagen, als met eender welk voertuig. Heb ik plaats? Dan ben ik weg. Nog zoiets, “te snel rijden”. Te snel ten opzichte van wat? Een metalen plaat langs de kant van de weg die er, nadat ik er aan een hogere snelheid dan op het bord in kwestie aangegeven wordt voorbijrijd en die er vervolgens nog steeds staat? Ten opzichte van een paar regeltjes tekst in één of ander stoffig wetboek? Ja, daar hebben die regeltjes vooral last van ja. Ach. Ik hoef me er niet meer druk om te maken nu. Op zich wel een prettige gedachte.

    Ik heb overigens niet alleen m’n rijbewijs afgegeven, m’n job heb ik helaas ook gedag moeten zeggen (technieker die op verplaatsing werkt en dus met de auto moet rijden…)

    Ik vergeet nooit de verbazing die ik voelde toen ik als 4-jarig kind een Ferrari F40 (foto) onder ogen kreeg. Nog geen week later had ik al 5 autokwartetten vanbuiten geleerd… Ik zal altijd van auto’s blijven houden, ik zal er van blijven dromen, ik zal blijven genieten van het geluid dat ze produceren en ik zal er nog steeds hopeloos verliefd op worden. Maar nooit zal ik er nog de liefde mee bedrijven. It’s over ’n out for me.

    Oftewel : een heuglijke dag voor de regelneukende moraalridders : er is een “gevaar” minder op de weg vanaf nu.

    Toch, ik hoop voor éénieder van jullie dat dit nooit verplicht wordt, want dit gaat echt té ver. Ik snap het ook niet. Waarom blijven jullie toch maar bukken? Wanneer gaan jullie nu eindelijk ‘ns beseffen dat wij de macht van het getal aan onze kant hebben staan. WTF gaan pakweg 100.000 soldaatjes en agenten tegen +10 miljoen mensen beginnen? De frontlinies zullen aan flarden worden geknald ja, maar dat hoort er nu eenmaal bij. En ja, ik ben kandidaat om in die frontlinie te gaan staan. Met een metersbrede grijns zelfs.
    Ik snap het gewoon niet. Wat valt er te verliezen? Niks toch? Ach, het zal wel aan mij liggen.

    Enfin, als jullie het niet erg vinden dan ga ik nu wat wegdromen bij foto’s van 288GTO’s, 959’s, een sliertje kwijl op de grond laten vallen bij het kijken naar de Spada Codatronca, rillingen over m’n rug voelen door die buitenaardse D8GT. Hmm, auto’s. Goddelijke dingen, maar voor mij zijn ze niet gemaakt (net wel eigenlijk, maar goed…).

    Login om te reageren
  37. Laurens zegt

    31 december 2008 om 13:10

    @TBK

    als je verhaal serieus is, dan rest er slechts TBS.

    Login om te reageren
  38. Emile_Benz zegt

    31 december 2008 om 13:10

    @ TBK: :shock: Die post is Lang en Diep…

    Login om te reageren
  39. TBK zegt

    31 december 2008 om 13:19

    @ Laurens : m’n verhaal is heel serieus. Maar kan je me even je opmerking verklaren aub, want ik vat ze niet meteen?

    Login om te reageren
  40. blokker5 zegt

    31 december 2008 om 13:32

    @tkb
    Revolutie! Nee maar je vindt het lichtelijk overdreven om te gaan vechten tegen het leger omdat er mensen zijn die in engeland een satelietbegrenzer in hun auto zetten?

    Login om te reageren
  41. volvo power zegt

    31 december 2008 om 13:51

    huh das niks nieuws !
    mercedes heeft het in de in elke auto met tempomaat (cruiscontrol) er in zitten ,saab ,citroen/peugeot ook .
    maar allemaal kun je ze handmatig in en uit schakelen door druk op de knop of plank gas effe in te trappen(bij mercedes).

    Login om te reageren
  42. TBK zegt

    31 december 2008 om 14:00

    Blokker5 : dat is maar een enkel voorbeeld. Hoeveel wil je er hebben? Beter nog, hoeveel heb je er nodig om te beseffen dat je 24/24 loeihard in je kont genaaid wordt? Wat is voor jullie dan wel de druppel? Pas als je zelf of een naast familielid iets tegenkomt zeker?

    Je vrijheid uit gemakzucht en angst aan banden laten leggen. Ik vind dat het machtige roofdier dat we zijn onwaardig. Superieure diersoort, maar wel om politie schreeuwen als er och arme ‘ns 3 Marokkanen met een mes voor hun neus staan. Slaap maar lekker voor allemaal. Het is er ook wel de periode voor natuurlijk, -7°C, ouch!

    Login om te reageren
  43. WieAndersDasAuto zegt

    31 december 2008 om 14:03

    @TBK

    Zo, Herr Spee zou je wel heel erg missen. Jij was zijn beste inkomstbron ;)

    Jouw verhaal doet me denken aan roken. Je begint eraan en dat is niet goed. Totdat je besluit om er een punt achter te zetten…

    En ben je nog van plan om nog ooit in een auto te stappen?

    Login om te reageren
  44. Bxl zegt

    31 december 2008 om 14:03

    @ blokker5

    het gaat niet over die snelheidsbegrenzer, dat is niet de aanleiding tot de frustratie, het gaat erom (veronderstel ik) dat het al zover gekomen is dat we langs alle kanten beboet worden, gecontroleerd worden en dat allemaal zonder ook maar enige vorm van collectieve tegenstand!
    controle is goed en is een must in zekere zin, wanneer het om een verhoging van veiligheid tegenover derden gaat, maar dat is al lang niet meer het geval!

    de automobilist is gewoon de grootste melkkoe in de geschiedenis van de mensheid geworden en 90% van de bevolking heeft daar precies geen probleem mee!
    het is zeker niet de bedoeling dat we een of andere leger gaan vormen :? maar er mogen wel eens wat ogen geopend worden

    Login om te reageren
  45. TBK zegt

    31 december 2008 om 14:21

    @ Das Auto : ben Belg, dus dat valt wel mee. Al moet ik mijnheer Spee ook nog wel wat geld hoor, ook in jullie landje reed ik zoals gewoonlijk…

    Natuurlijk zal ik ooit nog in een auto stappen, zij het dan als passagier. En misschien een enkele keer in de bestuurdersstoel om nog ‘ns een stuurwiel in m’n handen te kunnen voelen. Maar ermee rijden? Nee, echt niet. En voor circuitrijden heb ik absoluut niet de financiën, dus tja. Het zij zo, het is gewoon het beste voor iedereen, mezelf voorop.

    @ Bxl : ik wou dat m’n frustratie daar ophield, maar helaas voor mezelf reikt ze verder dan dat. Maar wat je zegt kan ik alleen maar beamen, dat is inderdaad één van de redenen. Maar het is niet alleen de automobilist, het is gewoon het feit dat je als mens in het algemeen genaaid wordt, hoef je niet eens automobilist voor te zijn. Misschien een vreemd voorbeeld, maar pak nou bv. de kwestie illegale immigranten (we gaan off-topic, ik weet het, maar vergeef me aub). Kan er mij iemand alsjeblieft eindelijk ‘ns een plausibele uitleg geven over hoe je als mens, of als eender welk wezen, ook maar ergens illegaal kan zijn op deze planeet? Dat soort dingen allemaal. Maar ik dwaal af. Laat het zijn.

    Login om te reageren
  46. bozewolf zegt

    31 december 2008 om 14:25

    @ TBK: ALs je je papiertje 28 keer bent kwijtgeraakt in 8 jaar omdat je “het gewoon niet kàn” (aan de regels houden) ? Wtf is dat voor argument, joh?

    “Ja, sorry mijnheer de rechter, ik wist wel dat ik die vrouw niet zomaar mag verkrachten, maar ik KON t gewoon niet laten!”

    “Die man drong voor bij het postkantoor. Ik weet wel dat ik em niet de hersens in mag slaan, maar ik MOET wel”

    Zelfbeheersing? Normaal doen? Etc?

    Hier zit iemand die idd blij is dat jij je papiertje kwijt bent/kwijt blijft houden. 28 maal in 8 jaar, mafkees. En dan nog een stoere huilie-huilie viva la revolucion post maken, ook. Wie denk je dat je bent? Chevy Guevara?

    On topic: slecht idee.

    Login om te reageren
  47. gerardo zegt

    31 december 2008 om 14:38

    Nooit meer zo`n papiertje aan deze TBk geven, gevaar voor de mens! Na 28 keer inleveren is de term mafkees niet meer op z`n plaats! Misschien eens een terapietje volgen om je te beheersen en bijbehorende frustraties kwijt te raken? Er bestaat vast wel een stichting die je met open armen zal ontvangen!

    Login om te reageren
  48. Laurens zegt

    31 december 2008 om 14:39

    @TBK schrijft,
    31 December 2008 om 13:19

    Om je vraag over TBS te beantwoorden: http://www.justitie.nl/onderwerpen/straf_en_boete/tbs/ .

    Ik zou me laten behandelen in jouw geval. Serieus.

    Login om te reageren
  49. TBK zegt

    31 december 2008 om 14:40

    @ Bozewolf : omdat de meeste verkeersregels kant noch wal raken. Jouw voorbeelden zijn pas belachelijk. Ik sla mensen niet de kop in, en ik verkracht geen vrouwen. Pas op, ik snap je punt wel hoor, maar dat gaat helaas niet op. Want een wet als “je slaagt mensen niet zomaar de kop in” past wél in m’n hoofd, dus helaas voor jou, je slaat de bal behoorlijk mis.

    Maar het doet er ook niet toe uiteindelijk. Je zult overigens vast niet de enige zijn die blij is dat ik me niet meer in het verkeer zal begeven.

    En viva la revolucion, hell yeah, maar voor meer dan alleen maar “oh nee ik mag niet rijden zoals ik wil huil huil”. Het reikt zoveel verder dan dat.

    Login om te reageren
  50. TBK zegt

    31 december 2008 om 14:45

    @ Laurens : thanks voor de link, maar volgens m’n psychiater is er niet bepaald iets mis met me. Ik beschouw vrijheid gewoon als een absoluut iets en ben bereid daar voor te sterven. Ik ben niet depressief, ik haat de mensen niet, ik word graag wakker, ik kan lachen. Ik weiger gewoon mijn vrijheid aan banden te laten leggen voor eender wat. En daar kan geen tbs iets aan veranderen.

    Anyway, ontkurk een flesje champie op mijn kosten en geniet van je ongetwijfeld ietwat veiligere rit naar huis straks.

    Een een fijn nieuwjaar voor jullie allemaal.

    Login om te reageren
  51. blokker5 zegt

    31 december 2008 om 14:55

    @tbk
    Miisschien moet je maar verhuizen naar rusland daar is het niet zo’n probleem om te racen op de snelweg. Ik snap trouwens niet hoe linkt van een VRIJWILLIGE snelheidsbegrenzer naar mensenrechten. Ik heb door dat je het beleid van de overheid slecht vindt (wat ik me wel een beetje kan voorstellen). Maar dit is een autoblog en niet geenstijl. Dus het is niet reëel om hier op dit soort dingen te zeiken en al helemaal niet bij dit artikel

    Login om te reageren
  52. Zoef zegt

    31 december 2008 om 14:57

    Enige oplossing: AGASTEM. Anders Gaan Stemmen. In Belgie hebben we LDD (en in mindere mate VB) die autovriendelijk zijn. In NL weet ik het zo niet, mij lijkt niet de CDA, maar wel Camiel Eurlings een valabele keuze, en misschien Wilders, als je de rest erbij wil nemen. Maar stemmen in functie van de autovriendelijkheid van een partij lijkt me echt wel een noodzaak te worden.

    Vroeger dacht ik dikwijls “dit of dat krijgen ze noooooooooit voor elkaar”. We weten ondertussen beter. zulke berichtjes zijn dikwijls eentweetjes tussen media en politici, waarbij gepeild wordt naar de reactie van het publiek. Ondertussen staat een implementatie van zulke wetgeving veel dichterbij dan je durft denken.

    We moeten alert zijn.

    Login om te reageren
  53. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    31 december 2008 om 15:07

    WOW, die TBK is goed de weg kwijt zeg!!

    Ik schaar me achter Bozewolf.

    Belachelijk verhaal en als je het WEL meent, moet je je eens goed laten behandelen of een pot Prozac halen…

    OT: Persoonlijk merk ik dat als ik relaxed aan het cruisen ben, ik minder goed oplet dan als ik even sportiever rij. De term Zombie Mode is dan ook volledig van toepassing en briljant!

    Dus ik zou zeggen: verantwoordelijkheid bij de bestuurder leggen, figuren als TBK direct opsluiten, streng straffen tegen de ECHT heftige overtredingen en dan komt het allemaal wel goed…

    Login om te reageren
  54. Emile_Benz zegt

    31 december 2008 om 15:09

    @ SAAB: 1 woord… Fantast…

    Login om te reageren
  55. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    31 december 2008 om 15:18

    @ Emile: of gewoon postief denken?

    Login om te reageren
  56. Emile_Benz zegt

    31 december 2008 om 15:20

    @ SAAB: ik had ’t niet over jou…maar over de Ter Beschikking gestelde Krankzinnige…

    Login om te reageren
  57. Emile_Benz zegt

    31 december 2008 om 15:27

    @ SAAB: Ik had ’t niet over jou, maar over de Ter Beschikking gestelde Krankzinnige.

    En je moet ff op m’n naam klikken…

    Login om te reageren
  58. A. de Wit zegt

    31 december 2008 om 15:28

    In een democratie der vrijheid in het leven past eenbegrenzer niet. In de middeleeuwen werd je in het gevang aan de ketting gelegd. Dat heb je met een begrenser net zo. Bouw bij de mens een chip in dan ben je geheel klaar om alles te controleren. Niet dus!!!

    Login om te reageren
  59. Jandepandaman zegt

    31 december 2008 om 15:34

    Je kunt er op wachten dat ever een paar decennia elke auto verplicht wordt uitgerust met een combinatie van snelheidsbegrenzende cruise-control gekoppeld aan gps en dan liefst nog gekoppeld aan verplichte afstandhouding en dat systeem dat nu al in die duurdere Mercedes zit om de auto automatisch in het baanvak te laten rijden….

    Ik denk dat ik maar eens wat meer nadruk op het gebruik van de motorfiets ga leggen….

    Login om te reageren
  60. Thibaut zegt

    31 december 2008 om 15:40

    Ik kan TBK ergens wel vatten. Maar regels zijn nodig om mensen te beschermen. Beschermen van andere mensen. Maar het moet mogelijk blijven af te wijken. Wie rijdt er nu consequent 30km/u ’s nachts in een 30km/u zone? Mij niet gezien. Bovendien mis ik de helft van die o zo zichtbare bordjes.

    ’t Zou anders wel handig zijn mocht er bv. op een navigatiesysteem steeds de maximumsnelheid aangegeven staan. Toch in België, want limieten verspringen tussen 90, 70, 50, 30, en nog andere snelheden. En dan vervallen limieten plots weer omdat je op een kruispunt komt, maar nergens te zien of je nu nog in bebouwde kom zit of niet. Dus is het nu 50 of 90. En geldt die regel nog van 110 bij 2baanvakken in beide richtingen met betonnen afscheiding. Of dan rij je op een betonweg waar je eerst 90 mag, dan plots maar 70 meer om god weet welke reden, om dan plots in koeien van letters een affiche te zien met ’50 duidelijk genoeg?’ naast een bord ’50 herhaling’. Herhaling van wat???.

    Login om te reageren
  61. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    31 december 2008 om 15:52

    @ Emile: ahhhhhhh, dacht al!

    Ik denk dat het iets Belgisch is, want Thibaut snapt hem wel…
    :D

    Hoe wijzig je trouwens je naam naar een link?
    Ik wil eiiiiiiiiindelijk ook wel een rood naampje.

    Login om te reageren
  62. Thibaut zegt

    31 december 2008 om 16:00

    @SAAB: wel, in België springt men nogal vreemd om met snelheidsbeperkingen. En als Belg heb je eigenlijk zowiezo wat in je bloed om wetten en regels te omzeilen (aan ons laars te lappen). Kijk maar naar onze regering. ;) Te veel moeite om bij te houden hoe het nu eigenlijk zit.

    Login om te reageren
  63. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    31 december 2008 om 16:03

    @ Thibaut: ahhhhh, rebels!

    Op zich een bijzonder goede eigenschap, waar wij ‘Ollanders over het algemeen weer weinig van hebben. Maar dat krankzinnige verhaal van die TBK geloof je toch niet neem ik aan??

    Login om te reageren
  64. Thibaut zegt

    31 december 2008 om 16:04

    @SAAB (nog eens): gewoon bij website een site invullen ;)

    Login om te reageren
  65. Thibaut zegt

    31 december 2008 om 16:12

    @SAAB: ’t zou toch kunnen. Ik zie vreemde dingen op de wegen hier. Niet alleen qua snelheid, maar ook ivm rode lichten. Sta je te wachten voor een rood licht, zit die in de wagen naast je (of aan de overzijde) weg en weer te turen, om er plots vandoor te scheuren, door het rood wel te verstaan, tussen het andere verkeer in. En dat is geen éénmalige gebeurtenis.

    Login om te reageren
  66. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    31 december 2008 om 16:14

    Ahhhhhhh, that easy!

    FF checken of het is gelukt…
    klikkerdeklik

    Login om te reageren
  67. Emile_Benz zegt

    31 december 2008 om 16:28

    @ SAAB: goedzo. Je staat nu ook in ’t rood…

    Login om te reageren
  68. Fieldmarshall zegt

    31 december 2008 om 16:50

    Cool, dan gaat er vele minder geflitst worden. En die begrenzer hack je toch gewoon ff? Welke scooter of brommobiel rijdt er niet sneller dan 45km/h ?

    Login om te reageren
  69. Jandepandaman zegt

    31 december 2008 om 18:08

    @Fieldmarshall- ja maar voor hoe lang dat nog?
    Met het aanpassen van de regels in Nerderland gaan we heel hard toe naar het moment dat je geflitst kan worden met je scootertje net als als die andere weggebruikers. En rij je dan harder dan je mag, dan krijg je straks gewoon een sommering op de mat om je scooter in te komen leveren bij het dichtstbijzijnde rollenbank en dan ben je dus ook de lul.

    Login om te reageren
  70. JzAero zegt

    31 december 2008 om 18:25

    @ TBK, de verkeersregels zijn er voor anderen, niet voor jou.
    Wat jij riskeert in het verkeer, riskeer je ook andermans levens mee.
    Het boeit mij geen zak of jij tegen de eerste de beste vrachtwagen te pletter rijdt omdat je zonodig rechts moest inhalen, maar zorg er dan in ieder geval voor dat je je aan deze regels houdt om anderen veilig door het verkeer te laten gaan. Want wij willen wel graag heelhuids thuiskomen. Tuurlijk, een snelheidsovertreding maakt iedereen weleens (of bijna iedereen). Maar iedereen kent zijn grenzen, als het druk is op de weg ga je niet het gas zo diep intrappen dat je daar met 190 zigzaggend doorheen raast omdat je toevallig een gat ziet.
    Nogmaals, ik ben blij dat je jezelf uit het verkeer hebt verwijderdt. Want hoe jij reed is volkomen onverantwoordelijk.

    Login om te reageren
  71. Timmie zegt

    31 december 2008 om 22:43

    Ik ga hier volledig mee akkoord: de meeste slachtoffers vallen door overdreven snelheid

    Login om te reageren
  72. Jan Groothuijse zegt

    31 december 2008 om 23:24

    @Timmie

    Hoe kom jij tot die conclusie?

    Login om te reageren
  73. Timmie zegt

    1 januari 2009 om 13:04

    Uit onderzoek is dat meermaals gebleken!!! En snelheidsbegrenzing heeft nog andere voordelen. Zo zou de uitstoot beperkt worden. En al die macho’s in hun 200+ km/u wagens (ja, ze hebben het allemaal hoog in hun bol), zullen dan een serieus toontje lager zingen. En het aantal boetes zal serieus lager liggen. Dan kan men de overheid nog wat pesten!

    Login om te reageren
  74. Timmie zegt

    1 januari 2009 om 13:07

    @ Tombnolz:
    Mensen gaan daarmee niet noodzakelijk gefrustreerd in hun auto zitten. Door snelheidsverschillen met je voorgangers moet je constant remmen en DAT is frustrerend. Dat probleem stelt zich minder als je tegen de begrenzer aanrijdt… Probeer DAT maar es te weerleggen!
    En ja, van andere autoliefhebbers hoor ik steeds dat ze tegen iedere vorm van snelheidsbeperkingen zijn. Die moeten eens 2 maal nadenken!

    Login om te reageren
  75. Pim Brussee zegt

    1 januari 2009 om 13:16

    Niks nieuws onder de zon, een dergelijk systeem wordt ook al lang in Nederland geproduceerd. De meeste bestuurders van een voertuig staan er echter niet bij stil wat de gevolgen zijn van een te hoge snelheid.
    Spee en consorten proberen de snelheid te reguleren met sancties in de vorm van bekeuringen. Dit heeft nauwelijks effect. In de UK gaat men wat dat aangaat beter om met de verkeerswet handhaving. Daar geeft de overheid aandacht aan hulpmiddelen om het verkeer veiliger te maken.
    Denk maar aan de fresnelspiegel die aan elke Europesche chauffeur GRATIS wordt gegeven als hij met zijn vrachtwagen naar de UK gaat. Deze spiegel draagt bij aan het reduceren van het aantal aanrijdingen op rotondes en bij wisselen van rijbaan bij links gestuurde voertuigen.

    Login om te reageren
  76. wilco zegt

    1 januari 2009 om 18:29

    Cruise control is al voldoende vind ik. Daar leg ik de grens.

    Login om te reageren
  77. Marino zegt

    14 januari 2009 om 22:08

    Dit zal de regering in nederland toch nooit doorvoeren, denk aan inkomsten via boetes! Die lopen ze allemaal mis.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North