
Dat een Bugatti Veyron met zijn 1.001 pk retesnel is weten we natuurlijk allemaal, maar hoe snel is zo’n supercar eigenlijk op de 1/4 mile? Laten we dat eens uitvinden! En om het leuk te houden zetten we er een Nissan GT-R naast.
De Nissan is enigszins getuned (naar het schijnt), maar is uiteraard nog steeds geen match voor de Veyron. Al moet gezegd worden dat het verschil tussen beide auto’s niet extreem groot is. Hield de Veyron zich een beetje in? Of is de GT-R werkelijk zo snel? Een tijd van onder de 10 seconden was wellicht meer te verwachten geweest voor de Veyron. Of niet? (via: dragtimes.com)
Update 01-01-2012 – Extra videomateriaal!
de Veyron was dan ook een fractie eerder weg. *cheater*
@degraafm: hha ja inderdaad
@degraafm: Cheater ja :D
@degraafm: Ik zou eerder zeggen dat de GT-R een zeer trage reactiesnelheid heeft. De Veyron ging precies goed weg bij groen.
@gobobgo: inderdaad ja want de veyron is zelfs aan de late kant… Was al ff groen
@gobobgo: of de bestuurder reageerde traag… Bij supercars is het ( bijna ) altijd zo dat de reactietijd perfect is. En bij een Nissan GTR is dat al helemaal het geval. Ik zeg trage reactie bestuurder.
@amg77: idd, ik had het natuurlijk telkens over de bestuurder en niet over de reactiesnelheid van de wagen zelf, die moet de bestuurder maar incalculeren…
@gobobgo: ja, jij zegt : ‘ de GT-R heeft een trage reactietijd dus daar reageer ik op.
@degraafm: Je rijd voor je zelf en niet tegen elkaar.
@GOD: maar de klok gaat wel lopen wanneer het licht op groen springt, neem ik aan.
@degraafm:
Bij start en finish zit een lazerstraal die bij onderbreking de tijd start en stopt en zo je tijd berekend.
Eigenlijk rij je wel tegen elkaar en kun je met een langzamere tijd alsnog verliezen van iemand met een betere reactietijd (ingewikkeld verhaal).
Maar een race als deze met gewone mensen en “gewone auto’s” is niets minder dan elkaars piemels naast elkaar leggen en kijken wie de grootste heeft.
Tja, qua prijs-prestatie verhouding is er niks beter vandaag de dag… Maakt dat de GTR de poor man’s supercar? Hmmm, goeie vraag…
@Svenska_Aeroplan_AB: Poor mans supercar… hmm lekker stigma plak je daar op dan… Precies de reden waarom ik er helemaal niets mee heb.
@911GT2:
ach joh .. tis maar status ..
je weet wel .. die kronkel die geestelijk arme mensen in hun hoofd hebben ..
@911GT2: ah ja want een Porsche is vooral wel beter ????
@maseratiferrarilover: Voor iemand met zo’n naam wel.
@Svenska_Aeroplan_AB: Nee gewoon veel voor weinig.
@integraturbo: Ja, ik heb er nog even over nagedacht en ben het met je eens…
@Svenska_Aeroplan_AB: Als VAG winst wou maken per Veyron had ‘ie nog duurder geweest(!)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron_EB16.4#Geschiedenis
@Svenska_Aeroplan_AB:
Je bedoelt denk ik gewoon een geweldige prijs/prestatie verhouding.. Ik ken niet veel ‘Poor Men’die zich gt-r kunnen veroorloven.
@monk: laat maar had ff eerder op refresh moeten drukken
Doe mij die GTR. Ik vind die bandensets van 20k voor de Veyron net te duur.
De man in de gtr heeft dan ook een traag reactie vermogen.
Voor 130k( Belgie) heb jij al een veyron killer. Aka the switzer!!
Wat ik mij afvraag, zijn er niet van zo’n tunners die uw veyron tot 2000pktjes kunnen tunen. Ok belachelijk duur grapje maar tja.
@mortsel2640: Naar horen zeggen mag je niets aan de motor veranderen of aan het uiterlijk. Daarom dat je wss weinig tuners zoals mansory/hamman… zich bezig houden met de veyron.
@Nv: ja ok ik begrijp wel dat de garantie dan vervalt maar is er dan niemand die zoveel geld heeft dat het hem echt niet scheelt
@mortsel2640: Qua snelheid ja. Qua aankleding komt die GT-R nooit in de buurt met z’n 1991 interieurtje.
@vondeyck: het interieur van een Veyron is anders ook niet bijzonder..

veel te goedkoop voor wat je moet betalen..
dan vind ik de GT-R toch mooier..
@dennisr: Gelukkig verschillen meningen. Ik vind ook niet alles van dat Veyron interieur mooi maar in mijn optiek is het een stuk prettigere omgeving dan dat van de GT-R.
Dat Japanse ontwerp is niet echt mijn kop thee, om ’t zo maar uit te drukken. :)
@vondeyck: geluukig wel, toegegeven.. die van de Veyron is een stuk strakker.. maar het is zo leeg.. :?
@dennisr: ik begrijp wel dat jij de interieur van de gtr graaf vind. Maar de Veyron heeft pure klasse. Dit komt wel met leeftijd ^^
@dennisr: nogal weinig aflegruimte… Nee, ik neem hem toch maar niet dan…
@dennisr: Er zit vooral een enorm groot verschil in de gebruikte materialen….
Ze heb ik me laten vertellen dat de hendels achter het stuur voor de lichten en voor de ruitenwissers uit aluminium zijn en 5000 euro per stuk kosten….
Het leer zal ook wel niet van dezelfde kwaliteit zijn als dat van de Nissan en ook de stereo van Burmester zal niet te vergelijken zijn met wat in die Nissan te vinden is…
@Dimglor: meep!! Wrong!!! Niet aluminium maar magnesium
@dennisr: dat is dan ook al enkele jaren oud…
@dennisr: zeker en vast
@dennisr: ..en dan de afwerking van de Veyron..héél wat beter. Uiterlijk van de GT-R is simpelweg spannender dan de Veyron.
@Megakix: De egoïst edition is mooier dan de Veyron
@dennisr: Euh ik denk dat je een Veyron nog niet zo goed van dichtbij hebt bezien. Ik heb zelf in een Veyron GS gezeten (Autoworld expo 100, 2 jaar geleden in Brussel)en dat ding was subliem goed afgewerkt. Het oog voor detail in die wagen en de gebruikte materialen kan je gewoon niet vergelijken met iets anders (mss een Maybach ofzo… maar ik zou het niet weten). Er zit wel waarheid in het feit dat het te duur is voor wat je krijgt maar dat is natuurlijk de exclusiviteit die telt. En veel hangt ook af van de kleurencombinatie natuurlijk.
@xilver: ooh maar dat zul je me niet horen zeggen, dat ding is ongetwijfeld afgewerkt als geen anders, sowieso de duitse afwerking is goed maar dit is zonder twijfel beter dan alles.. maar kom op, niet eens een radio ? xD
Volgens mij was de GT-R rijder nog z`n launch controle aan het instellen. Als die slaper op had zitten letten had ie gewonnen.
En om antwoord te geven op de redactie: Ja, de GT-R is echt zo snel. Al zijn sommige eigenaren slapers.
@henkz32:
Scheelt bijn 14mijl (22km/h), als we de tijd even buiten beschouwing laten, dat is een serieus snelheidsverschil (hier heeft zijn slechte reactie tijd ook geen invloed op).
Ik durf te stellen dat het zeker nog 3 seconden zou duren op die snelheid voordat hij 139mph heeft bereikt.
Totaal niet met elkaar te vergelijken, al had ik eigenlijk halveling verwacht dat de GT-R sneller zou vertrekken en dan pas werd ingehaald. Anders leek het me nogal belachelijk van het filmpje te posten, aangezien het nogal evident is dat een 4wd veyron sneller vertrekt dan een 4wd GT-R.
Misschien dat een filmpje van een caterham vs veyron er iets anders uitziet (de 1e paar meters dan toch).
het enige wat je nu echt ziet is dat zo,n Veyron wel akelig snel van zijn plekkie komt ..
@lincoln: En een Supersports is dan nog een stukje sneller. Echt ongelofelijk staaltje techniek dat ding.
@xilver:
ach joh .. over een paar jaar heb je electro-meuk met dit soort vermogen ..
kunnen al die benzine slurpies wel inpakken ..
@lincoln: Maar die electro-meuk is na 3 dragraces leeg, de Veyron rijd je aan het eind van de dag gewoon 1000km naar huis als het moet …
@dawwg: Daarmee dat hij zegt ‘over een paar jaar’. Als die accu’s op punt staan dan wordt het inderdaad ‘bye bye Veyron’. Elektrische wagens kunnen direct 100% van hun vermogen geven, een benzinemotor kan dat niet en daar ligt al 1 het voordeel. Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat uit een elektromotor veel meer vermogen te trekken is dan uit een benzinemotor. Enige nadeel van zo’n elektromotor is dat het heerlijke engine sound zal verdwijnen…
@xilver:
turbo,s en superchargers hebben meer eigenschappen van een stofzuiger dan een electromotor ..
zelfs het geluid komt meer overeen ..
let wel .. ik heb een stalen Nilfisk uit 1974 ..
Heeft VW ook een ander uitlaatsysteem voor de Veyron? Het lijkt net een diesel
Hadden we iets anders verwacht dan?? Veyron heeft een 0-100 tijd van 2,5s af fabriek. 2012 GTR doet het in 3s.
Grappig, maar wat een valse schijt start is dat dan! :?
@VeniVidiVici: wat is er vals aan.. Veyron reageerde sneller.. kan hij ook niks aan doen..
@dennisr: Kijk nog maar eens goed dan, lijkt wel alsof die GT-R driver beetje zit te suffen. Al met al hij had sowieso van de Veyron verloren :)
Wel lekker kort zo’n race. Niet zo’n lange zit als de F1 of zo.
@sacha: :lol: …ik gebruik de F1 altijd om kort ná de start lekker op de bank te tukken…met een heerlijk mundane geluidje..
Ja, als die Veyron je al bij de start voorbij is kan je het helemaal shaken!
Respect voor de Veyron.
Man man man het krioelt hier van de GT-R fanboys. Aan de kleinzieligheid te zien, zijn het kindjes en zeker geen autoliefhebbers.
Een autoliefhebber heeft zeker een voorkeur, maar kan andere wagens ook appreciëren.
Zelf zou ik nooit de GT-R verkiezen boven een nieuwe Porsche Turbo, maar de GT-R blijft een knap staaltje techniek.
@hollow: Inderdaad! het is gewoon sneu hoe sommigen reageren, ik kies de Veyron boven alles maar dat maakt mijn waardering voor de GT-R niet minder.
Grappig hoe sommigen dan Switzer noemen, zo kan ik het ook :)
Voer een Veyron dan ook op tot het uiterste, dan zullen we zien wat er van een Switzer GT-R overblijft. Pure vernedering. Sommige mensen kunnen het simpelweg niet accepteren dat de Veyron sneller is
@Soulmaster: dat is inderdaad iets dat velen nog vergeten :) dat maakt het des te indrukwekkender.
@hollow: prachtig gezegd. Ik ben zelf een BMW fan, maar houd net zoveel van andere mooie merken. Alfa, Mercedes, ga zo maar door. Een echte autoliefhebber waardeert vrijwel elke auto, ook al is het niet je eigen merkje. Maar dan op een andere manier als je je eigen merk zou waarderen. Ik ben totaal geen fan van Audi, maar ze houden elkaar scherp waardoor er weer nieuwe ontwikkelingen bij je eigen merkje zullen komen.
@hollow: eens! zelfs een oudere 911 zou ik boven de gtr verkiezen..
superrrrrrr slechte vergelijking en tijdzetting…zucht… * doet wachten op een echte GTBoard.com filmpje *
En dan te denken dat de veyron een ton meer in de weegschaal legt
@Soulmaster: Misschien als je een paar koffers goud op de passagiersstoel legt. Normaal is de Veyron maar 150 kg zwaarder dan de GT-R (curbweight 1740kg vs 1890kg).
Hm apart… Die veyron staat al klaar voor de start en kan zich helemaal concentreren op de lampen. Die gtr is zich nog op de plaats aan het zetten en als hij dan net op de goeie plaats staat gaan de lampen al lopen. Dus die gtr krijgt de kans niet eens om zijn launch control aan te zetten.
Duidelijke overwinning voor de GT-R , Veyron had voor die kostprijs veel sneller moeten wezen.
Vind je het gek met 8.0L W16 4 turbo’s! :p en de gt-r maar 6 cil..
Ik heb liever de gt-r klinkt ook veel lekkerder!
weet je waar ik nou zo’n schurft hekel aan heb?
Van die sprint filmpjes, waar in de eerste minuut geen flikker gebeurt en dan de laatse 15 sec is het sprintje.
Kunnen ze het filmpje dan niet gewoon knippen ofzo?
@g40freak: hapklare brokjes kid… ;-) Kauwt je moeder nog het eten voor dan ?
Eindsnelheid zegt genoeg, die Nissan had geen schijn van kans!
meh die veyron houd zich nog in lijkt me. Een 500pk porsche zit maar 700ste van die tijd af namelijk
1, bugatti was sneller weg en hij cheaten niet! 2, bugatti ging niet eens volop.
ik vind het niet zo gek dat de veyron wint, heeft het dubbele aantal turbo’s en inhoud. Doe mij maar alsnog de GTR, een buggati klinkt als een opgevoerde stofzuiger.
Duidelijk weinig dragracers hier.. De tijden die op het bord staan zijn zonder reactietijd dus perfect vergelijkbaar. Je ziet dat de 60 ft tijd van de veyron 1.69 en gtr 1.73 dicht bij elkaar liggen daarna loopt de veyron uit want die is 8 tiende sneller op de 1/4 mile.
Dat die patser met zn gtr zo laat pas wegrijdt is zn eigen schuld zo werkt het bij dragracen. Zodra de 2de erbij gaat staan gaat de tree binnen een random tijd lopen. Had ie maar niet moeten patsen om nog ff zn bandjes te laten piepen voor het starten.
@2176cc:
zelfs op een auto-site is het begrijpelijk dat er meer pak em beet korfballers zijn dan dragracers ..
Geef mij maar die lekkere GT-R. Waar voor je geld krijg je bij Nissan zeker, ze hebben echt een van de origineelste, beste auto’s gemaakt in jaren. De veyron pff.. Zoveel geld voor een platgedrukte, uitgeklopte Beetle met een dikkere motor in. De GT-R mag dan iets ’trager’ zijn maar kost ook veel minder…
Veyron is Baas!!!
Die GT-R staat zelfs niet op de foto. Een super rappe wagen zoals we laatst zagen in die mega dragrace van Motortrend, maar tegen een Veyron is het niet 1 maat 2 klasses verschil. Interessant om te zien hoe schandalig rap zo’n Veryon is.
Zo dan, die nissan lag te slapen lijkt Webber wel bij elke start van een race.
Nog wat extra videomateriaal voor de liefhebbers:
http://www.youtube.com/watch?v=zJd5wiyu0Rk
Doe mij toch die Nissan maar ;)