Drie keer raden wat de Toyo Noair is

Auteur: , 15 Reacties

Hint: het antwoord is niet Repelsteeltje. Hint 2: het antwoord is ook niet Sebastian Vettel.

Noair

Eeuwige AB-roem voor diegenen die vermoeden dat het een band was zonder lucht erin! Want inderdaad, de Japanse bandenfabrikant Toyo komt in navolging van voormalig F1-banden leveranciers Michelin en Bridgestone op de proppen met een band zonder lucht. Liefhebbers van oude Citroëns zullen waarschijnlijk gruwelen van de niet-pneumatische contraptie.

De basisstructuur van de band bestaat aan de binnenkant uit speciale stevige harsplakken, die het gewicht van het voertuig dragen. De harsplakken vormen 100 spaken die in een X-vormig patroon in de band verwerkt zijn. Bridgestone gebruikt voor haar luchtloze band slechts 50 spaken, dus de Toyo-band is duidelijk beter.

Noair-patroon

Het gedeelte tussen het rubberen loopvlak en de constructie aan de binnenkant van de band bestaat uit met koolstofvezel versterkt (CFRP) kunststof, om de belasting te verminderen en lawaai tegen te gaan. Dankzij het rubberen loopvlak moet de band verder gewoon fungeren als een conventionele band qua stuur- en remgedrag.

Het grote voordeel van de luchtloze band is uiteraard dat deze niet lek kan raken. Daardoor is de oplossing in theorie duurzamer. Daarbij wordt ook het risico op een ongeluk door een klapband geëlimineerd. Maar er zullen ook wel wat haken en ogen zitten aan het concept. De luchtloze band van Bridgestone was namelijk in 2013 al ‘bijna productierijp’, maar in de jaren die volgden hebben we er niks meer van gehoord. Michelin was er zelfs al in 2005 mee bezig en daar is ook niks concreets uitgerold. Of de band van Toyo een beter lot beschoren is zal moeten blijken.



15 reacties

Dit had ik ook nooit verwacht. Maar het staat bandenfirma’s goed om hun visie op banden op orde te hebben en te komen met innovaties.

Al lijkt mij het erg slim om de luchtloze band eerst te lanceren voor renfietsen. Daar waar lekke banden veel voorkomen. Daar kan je optimaal testen of het werkt. Werkt het goed?, dan op auto’s en vrachtwagens.
@tarquesh: fietsen hebben een wat rondere band.. dat gaat met zo’n systeem denk ik lastig werken.

Ik vind het juist erg goed dat z e hier in elk geval mee
Bezig zijn. Want ze hoeven dan enkel rubber te gebruiken op het loopvlak. Dat gaat heel-veel rubber schelen.
@easygoingmartin: Het oog wil ook wat, hé. Ik denk niet dat veel mensen zo’n band onder hun auto willen als het betekent dat je tegen die opengewerkte structuur aankijkt. De wang zal wellicht wel van dunner rubber kunnen, aangezien het puur esthetisch en niet bij hoeft te dragen aan de structuur van de band.
@Edge: ze kunnen dat ook gewoon zwart maken en dednoods een elastisch materiaal als “afdekgedeelte” zodat er ook geen vuil etc in komt.

Wel makkelijk voor de agent op de motor in de jumbo reclame op welke band de bestuurder rijdt..
Meh.. ik haal voldoening en genot uit het maandelijks op druk brengen van mijn banden.
@dromedaris: ik raak er eigenlijk wel een beetje klaar mee met al die banden die ik moet proppen van arrogante lease-sletten (m/v) die altijd haast hebben in hun Volvo V40/Mercedes A180
@sr20det: had je beter je best moeten doen op school
Het gewicht lijkt me een van de grote problemen/uitdagingen. Een laagje vloeistof tussen twee laagjes, waardoor de band zichzelf herstelt lijkt me praktischer en minder complexe oplossing.
Michelin’s idee van 2005 is sinds enkele jaren beschikbaar op de markt. Wordt vooral toegepast waar veel lek wordt gereden. De tweel is relatief duur en daarom zie je ze niet veel, maar gebruikt worden ze zeker.
Ahhh… tevens het einde van de spijkermat. Zullen dieven juichen…
@venividivici: Welnee joh! Daar vinden ze vast iets anders op. Spijkermatten met weerhaken zodat ze zich vastgrijpen in de band en heel je wielkast stukslaan, of iets dergelijks.
Er is wel degelijk iets concreets uitgerold. Je moet alleen een grasmaaier of ‘skidloader’ hebben https://simpletire.com/michelin-12-n16.5-34735-tires
Dit soort banden worden bij machines in de mijnindustrie al enige tijd gebruikt, ook met als doel minder lekrijden.
Luchtloze banden zitten ook onder mijn heftruck.
Ik heb in 11 jaar tijd 3 lekke banden gereden… lijkt me onvoldoende argument om voor een duurdere en zwaardere oplossing te kiezen.
Maar voor heavy duty toepassing lijkt het me wel wat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).