• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Luchtloze band van Bridgestone komt dichterbij

Auteur: ricardo, gepost 11 december 2013 om 09:07 – 34 Reacties

Luchtloze band van Bridgestone


Bridgestone werkt al jaren aan een band die nooit opgepompt hoeft te worden. Het is de bandenfabrikant er veel aan gelegen deze op de markt te brengen en heeft daarom een nieuwe versie van de Air Free Concept Tire gepresenteerd.

Hoewel de luchtloze band al bijna een decennia lang onderwerp van gesprek is in de bandenwereld, is het er tot op heden nooit van gekomen. Wij vermoeden vanwege de sterke lobby van bandenpompfabrikanten, maar dat geheel terzijde.

Bridgestone zegt een aantal verbeteringen aan de Air Free Concept Tire (AFCT) te hebben doorgevoerd waardoor de kans op commercialisatie is toegenomen. De spaken, die als luchtvervanger dienst doen, zijn van een thermoplastisch kunsthars gemaakt en kunnen nu meer gewicht aan. Ook de rijprestaties zijn volgens de Japanners verbeterd, evenals de rolweerstand. De nieuwe structuur zou verder voor minder vervormingen van de band moeten zorgen, waardoor er minder energieverlies optreed.

Luchtloze band van Bridgestone

Nooit meer een lekke band

Aldus Bridgestone. Ja, kunnen we onmogelijk geen gelijk in geven. Je rijdt de band hoogstens naar de knoppen. Door het ontbreken van lucht zijn ze wel minder onderhoudsgevoelig. Bovendien kunnen het loopvlak en de spaken gerecycled worden, iets waar Bridgestone een groot punt, van maakt aangezien ze het cradle to cradle-proces proberen te perfectioneren.

Maar hoe toepasbaar is dit nu werkelijk? Voor nu alleen in zeer beperkte maten, afgaande op de specificaties. Denk aan kleine vierwielers en tweewielers of EOD-robots. Het testvoertuig waaronder ze zijn gemonteerd heeft een gewicht van 410 kg en mag van Bridgestone niet harder dan 60 km/u. Wel een flinke verbetering ten opzichte van de eerste generatie, dat een laadvermogen van 100 kg had en een Vmax van 6 km/u.

Air Free Concept Tire (AFCT)

Ook interessant!

  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, bridgestone, lucht, Techniek

Vorig bericht: « BMW M3 en M4 gelekt!
Volgend bericht: Volvo Concept XC Coupé heeft het op z’n heupen »

Lees Interacties

Reacties

  1. hoonigan247 zegt

    11 december 2013 om 09:13

    Tja… wie zou erop willen rijden

    Login om te reageren
    • dadutchdude zegt

      11 december 2013 om 09:25

      @hoonigan247: Wij in de toekomst allemaal!

      Login om te reageren
      • sls63amg zegt

        11 december 2013 om 11:19

        @dadutchdude: dat gaat waarschijnlijk wel gebeuren maar de vraag was wie dat wil, ik denk bijna niemand

        Login om te reageren
  2. dotternetta zegt

    11 december 2013 om 09:34

    En nu eens door de blubber en door de sneeuw (terwijl het vriest). Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren!

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      11 december 2013 om 09:48

      @dotternetta: Wat dacht je van wangen, zoals op een gewone band?

      Zouden ze natuurlijk ook op dit prototype kunnen doen, maar voor zo’n showmodel is het natuurlijk wel belangrijk om te laten zien wat er zo speciaal aan is, anders lopen de mensen er zo voorbij ;)

      Login om te reageren
      • dotternetta zegt

        11 december 2013 om 09:51

        @motoragent: dan zou ik er voor de show toch doorzichtige wangen op plakken, dat scheelt een hoop discussies!

        Login om te reageren
        • fritscie zegt

          11 december 2013 om 12:42

          @dotternetta: Nee, dit is beter. Zo verraden domme mensen zich.

          Login om te reageren
          • dotternetta zegt

            11 december 2013 om 12:51

            @fritscie: Je hebt gelijk

            Login om te reageren
      • endofline zegt

        11 december 2013 om 13:01

        @motoragent: Helemaal akkoord. De technologie komt er zeker. Alleen zal het nog jaren duren om het te vermarkten. Michelin was er ook al jaren geleden mee bezig.

        http://www.engineering.com/Videos/VideoPlayer/tabid/4627/VideoId/2647/Tweel-Michelins-Incredible-Airless-Tires.aspx

        De finale versie zal er uitzien zoals een klassieke band met wangen om vuil buiten te houden en deze zijn inderdaad open om de technologie te tonen. Eigenlijk zijn er enkel maar voordelen (behalve nu nog de kostprijs). De band kan zachter zijn en zal tegelijk minder vervormen in de bochten zodat de grip beter is dan een klassieke band. Minder slijtage want de tegendruk is altijd goed etc… Een beetje gek dat we anno 2013 nog altijd op veredelde luchtballonnen rondrijden.

        De eerste toepassingen zouden grote machines, militaire toepassingen en kleine voertuigen voor all terrain zijn volgens Michelin omdat daar de runflat aspect belangrijker is dan de prijs.

        Login om te reageren
  3. wimbers zegt

    11 december 2013 om 09:41

    die dingen lopen helemaal vol!
    ik wil wel eens een prototype zien dat 250km/h aan kan, niet vol loopt en gewoon onder een middenklasser gemonteerd kan worden.

    hoe heet dat ook weer, oh ja, dagelijks toepasbaar..

    Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      11 december 2013 om 09:48

      @wimbers:

      Zij proberen tenminste een duurzamere oplossing te vinden voor de huidige autoband, kudos to them. Het enige wat jij doet is de betweter spelen op den internets.

      Login om te reageren
      • wimbers zegt

        11 december 2013 om 10:03

        @dromedaris: ja mooi he… reacties.
        uiteraard goed dat er doorontwikkeld wordt.
        ik zie deze versie alleen nog niet praktisch toepasbaar voor dagelijks gebruik.
        ze zijn vast al bezig met versies met dichte zijwangen, hogere belastbaarheid en hogere snelheden. dus wellicht dat we over een aantal jaar de eerste op de weg gaan tegenkomen.

        @motoragent:
        een goed prototype is qua concept vaak juist beter dan de gevestigde orde, omdat de gevestigde orde niet revolutioneert maar evolutioneert.

        Login om te reageren
        • harie zegt

          11 december 2013 om 10:59

          @wimbers: Het is de normaalste zaak van de wereld om bij een volledig nieuw product volgens een masterplan in x stappen naar het einddoel te ontwikkelen. Zo maakt men de technische sprong behapbaar en kan men bevindingen toepassen die aan het begin van het project nog onbekend waren.

          Extreem voorbeeldje:
          Om de Apollo raket te kunnen bouwen heeft nasa eerst andere projecten (o.a. Gemini) gedaan om de technische sprong te kunnen maken…

          Login om te reageren
    • motoragent zegt

      11 december 2013 om 09:50

      @wimbers: Dat gaat er allemaal aan komen, hoe heet dat ook weer? oh ja, ontwikkeling?

      Ik heb nog nooit een prototype gezien dat alles beter doet dan de gevestigde orde.

      Login om te reageren
  4. f40racer zegt

    11 december 2013 om 10:06

    Ik word een beetje moedeloos van al die belachelijk uitziende auto´s

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      11 december 2013 om 10:16

      @f40racer: Het gaat hem dan ook niet om de auto’s…

      Login om te reageren
      • f40racer zegt

        11 december 2013 om 10:21

        @vale46: Mij wel, in de toekomst moeten alle auto´s zo zuinig en praktisch mogelijk. Het uiterlijk wordt dan steeds minder belangrijk en langzaam worden alle klassieke, snelle en mooiste auto´s van de straat verwijderd door alle belastingverhogingen en geluidsbeperkingen.

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          11 december 2013 om 10:37

          @f40racer: Volledig akkoord, maar dit is een artikel over banden, dat brommobieltje is gewoon een testvoertuig/showvoertuig van Bridgestone. Zo een beetje zoals al die lelijke concept-cars die er toch nooit komen. Trek het je niet aan, Die brommobieltjes gaan heus niet gemaakt worden.

          Login om te reageren
          • f40racer zegt

            11 december 2013 om 10:53

            @vale46: Dat is waar ja, maar mijn regel is dat je op alles van de bijbehorende foto mag reageren, als je op dat meisje wilt reageren moet je dat ook zeker doen. Leuke bandjes trouwens ;)

            Login om te reageren
  5. dotternetta zegt

    11 december 2013 om 10:17

    Trouwens, het bestaat al! http://kruiwagengoedkoop.mediaversabv.netdna-cdn.com/media/catalog/product/cache/9/image/265×265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/a/band.jpg

    Login om te reageren
  6. brennie-1994 zegt

    11 december 2013 om 10:21

    410kg… vond laatst een video op youtube van een Hummer H1 ook met dit soort bandjes… lijkt me stug dat het een hummer van 410kg was….

    Login om te reageren
  7. jpoers zegt

    11 december 2013 om 10:24

    Mooie toekomst, alleen hoe gaan ze om met verschillende ‘bandspanningen’?

    Als de auto volgeladen is dient een andere spanning toegepast te worden dan wanneer deze leeg is.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      11 december 2013 om 10:47

      @jpoers: Ik heb werkelijk nog nooit iemand zijn bandenspanning aan zien passen bij een volgeladen auto…

      Wel een goed punt, want die banden moeten dus speciaal voor bepaalde gewichtscategorieen gemaakt worden, speciaal voor lichtere of zwaardere auto’s.

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        11 december 2013 om 12:08

        @motoragent: Dat is nu ook al het geval (load index)

        Login om te reageren
      • stannl43 zegt

        11 december 2013 om 12:44

        @motoragent: ik wel. Mensen die standaard zwaar spul in de kofferbak hebben rijden doorgaans met een hogere bandenspanning. Op de bandenspanning sticker staan meestal ook verschillende waardes voor beladen en onbeladen auto’s.
        Dat mensen hun bandenspanning niet verhogen als ze bij de Appie wegkomen is logisch :)

        Login om te reageren
      • endofline zegt

        11 december 2013 om 13:06

        @motoragent: Is inderdaad een punt. Misschien dat op het eigenlijk product met wangen er ook nog een stukje lucht in kan om de tegendruk te verhogen.

        Indien niet dan neem ik nu snel een patent. :-)

        trouwens ook een leuk filmpje
        Hummer : http://www.youtube.com/watch?v=4jYcX_D09ig

        Login om te reageren
  8. vale46 zegt

    11 december 2013 om 10:28

    Het principe is goed, maar waar je met een gewone band nog een stoeprand mee kunt nemen, zie ik dat bij deze niet gebeuren zonder ernstige beschadigingen, ze kunnen namelijk alleen buigen in 1 richting (op & neer).
    Er is nog werk aan de winkel! Maar het is een veelbelovend principe.

    Login om te reageren
  9. Alfarobert zegt

    11 december 2013 om 10:30

    Zullen wel hele dure banden worden denk ik. Als ze minder gaan verkopen moet het geld toch ergens vandaan komen.

    Login om te reageren
  10. Hubert zegt

    11 december 2013 om 11:55

    Toch de natte droom voor menig autobloglezer.
    Minstens 24″velgen en superplatte bandjes.

    Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    11 december 2013 om 12:46

    Afgelopen weekend in Essen gezien. Niet bij stilgestaan, dus geen foto van gemaakt.

    Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    11 december 2013 om 15:53

    Dat is wel een hele leuke dame zeg! Maar thefuq zeg, die wielen zien er echt niet uit! Beetje een contrast zo op de bovenste foto.

    Login om te reageren
  13. BananaMan zegt

    11 december 2013 om 23:50

    mag dit in de formule1?

    altijd een mooi middel om technologieontwikkeling te bevorderen…

    FIA, lezen jullie mee?

    Login om te reageren
  14. proost zegt

    12 december 2013 om 10:59

    zal wel veel zwaarder zijn als een gewone band ook.. bizar dat de ontwikkeling zo moeilijk kan zijn, maar ik mis waarschijnlijk veel belangrijke elementen

    Login om te reageren
  15. bmwe46csl zegt

    14 december 2013 om 21:45

    Komt er weer een hype om ipv je velgen die blauwe dingen te wrappen/plastidippen/spuiten..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North