Heb jij dat geld over voor driemaal een Audi RS2?
Het is een van de meest iconische stationwagons aller tijden, de Audi 80 RS2 Avant. Zeker nu YouTube-ster Doug de Muro er eentje heeft, is het de gaafste, coolste en meeste speciale auto aller tijden. Samen met de Mercedes G500 Cabriolet en de Ford GT, uiteraard.
Hij heeft er nog extra veel moeite voor moeten doen, want de auto is nooit in de VS geleverd. Echter, in Europa hebben wel altijd kunnen genieten van de Audi RS2. Er is ooit een periode geweest dat je voor 20 tot 25 mille een Audi RS2 kon kopen. Dat was zo rond 2005-2006. Maar in de tussentijd is het geld ietsje minder waard geworden en de RS2’s een stuk zeldzamer.
Audi’s superstation van Porsche
Anno 2021 kost een Audi RS2 net zoveel als een echte Porsche. Voor wie de RS2 niet kent, het is een Audi 80 S2 die door Porsche werd aangepakt, ontwikkeld én gebouwd. Niet uit pure luxe, de auto’s in hun zwaar verouderde gamma (968, 993 en 928) waren te duur om te produceren en er werden er te weinig van verkocht. Met de RS2 kon Porsche eventjes voldoende cash in de kassa krijgen.
Maar nu zijn het inmiddels zeer gewaardeerde youngtimers. Dit resulteert in (zeer) stevige vraagprijzen. Een nette, originele RS2 levert minimaal 60.000 euro op. Heb je er eentje met weinig kilometers of een bijzondere specificatie? Dan gaat het al gauw naar de 80.000 euro.
Oh, schrap dat ‘weinig kilometers’. Net als met de Volvo 850 R bestaat het eingelijk niet dat er een exemplaar is met weinig kilometers. De meeste RS2’s werden destijds gekocht om mee te rijden, wat dus ook gebeurde. Je bent zo 75 mille kwijt voor een RS2 met twee ton op de klok. Deze Duitse advertentie maakt het helemaal bont.
Driemaal Audi RS2
Het gaat namelijk niet om één, niet twee, maar maar liefst drie RS2’s! Het gaat om drie exemplaren uit 1995.
- Ferrari geel (167.000 km)
- Nagoro blauw (211.000 km)
- Laser rood (240.000 km)
Dat lijken veel kilometers, maar zoals gezegd: het is behoorlijk marktconform. Kun je nagaan wat een RS2 doet met heel erg weinig kilometers. Want ook de prijs is niet mals. De eigenaar verkoopt zijn collectie alleen per set. Dat betekent dat je dus 83.000 euro per auto kwijt bent.
Je zou denken dat een Audi RS2 de droomauto is van de eigenaar. Niets is minder waar, hij zet zijn collectie te koop omdat de auto van zijn dromen nu te koop staat. Wellicht 3 Mercedes 500 E’s? Of 3 996 Carrera’s? We zullen het nooit weten. Of alle Alfa 159’s op Marktplaats?
Je moet wel snel zijn, als de droomauto namelijk niet meer te koop staat, wordt deze set ook onmiddellijk uit de verkoop teruggetrokken. Dus als je drie Audi’s RS2 wilt hebben, nu is het moment. De driemaal RS2 advertentie kun je hier bekijken.
Met dank aan Marc voor de tip!
tinnemans zegt
Voor dat geld zijn zoveel leukere, nieuwere en snellere auto’s te koop dat je wel heeeeeeel erg fan van een Audi 80 moet zijn om zoveel geld uit te geven aan iets van 25 jaar oud. Ik ben in elk geval niet zo’n grote fan.
Dieseltor zegt
@tinnemans: voor €249.000 of voor €83.000?
Voor €249.000 is het alleen aantrekkelijk voor een autobedrijf dat ze individueel doorverkoopt voor, laten we zeggen; een bedrag tussen de €95.000 en €100.500.
Voor €83.000 zijn er zat mensen te vinden die er wel een willen hebben. Jij en ik zijn overduidelijk de mensen die dat niet zouden willen. Maar ja.. welke auto zou het dan wel moeten zijn volgens jou?
Ik zou sowieso een LaRo defender classic willen. .. en dan.. wat nog meer?
T5Power zegt
Goeie tip toch :-p
De RS2 is enorm in waarde gestegen de laatste jaren en ik denk persoonlijk dat deze aanbieding niet heel erg lang online zal staan. Al zou ik zelf voor een kwart miljoen ook wel iets anders kopen.
Sempiternal zegt
Dr is een gozer op Autoweek die zo’n RS2 heeft. Super leuke review geschreven en laat zien hoe krankzinnig snel dit ding is. één van de weinige (wellicht de enige) Audi’s die mij echt kan bekoren.
specialveloce zegt
@Sempiternal: ga ik eens lezen, bedankt voor de tip, ik heb ooit een audi 2.3 5cilinder gehad. En toen droomde ik alleen al van zo’n (R)s2 of 80 coupe. En wat een geluid er uit komt.
ghini zegt
De blauwe graag!
Dutchdriftking zegt
Tja eentje los gaat nog wel lukken, zeker geel of rood wat toch een stukje zeldzamer is. Maar drie tegelijk, ik wens de verkoper veel succes!
cossiekiller zegt
Geel, blauw, rood. Maar geen paars. Mannen, wat een rotlucht uit m’n aars!
ghost zegt
Wat is zijn droomauto?
hjhj zegt
who’s afraid of red yellow and blue? RS2 style..
mark383 zegt
Schitterend… Zouden de prijzen hiervan ooit nog gaan dalen?
Robert zegt
Ik zou dan eerder voor een Audi 100 CS Avant Quattro of Audi 200 Turbo Avant Quattro gaan, deze bij een specialist (bijv. Terpstra in Sexbierum) tot het laatste schroefje uit elkaar laten halen en weer opnieuw opbouwen. Dan heb je een auto die net zo veel kost (maar waarschijnlijker nog: minder), maar véél praktischer is (de Audi 80 Avant / S2 / RS2 is namelijk veel, maar geen ruimtewonder), véél beter klinkt (want vijfcilinder) en veel meer nekken zal laten draaien (want veel meer uniek),
mashell zegt
De RS2 is natuurlijk ook een vijfcilinder. Wat de RS2 begeerlijker maakt dan zo’n 200 Turbo Avant is niet alleen het compactere en dus sportievere formaat maar vooral dat Porsche er aan gesleuteld heeft. Mercedes heeft heel veel supersnelle AMG modellen maar de legendarische Mercedes sportsedan is de 500E, vanwege Porsche.