• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Droomauto: de wonderschone Iso Grifo

Auteur: Author, gepost 17 augustus 2017 om 23:01 – 29 Reacties

Afbeelding Droomauto: de wonderschone Iso GrifoAfbeelding Droomauto: de wonderschone Iso GrifoAfbeelding Droomauto: de wonderschone Iso GrifoAfbeelding Droomauto: de wonderschone Iso GrifoAfbeelding Droomauto: de wonderschone Iso GrifoAfbeelding Droomauto: de wonderschone Iso GrifoAfbeelding Droomauto: de wonderschone Iso GrifoAfbeelding Droomauto: de wonderschone Iso Grifo

Droomauto: de wonderschone Iso Grifo
Italiaanse styling en oerdegelijke Amerikaanse techniek: kan het beter?

Om te concurreren met de luxueuze doch rappe GT’s van merken als Maserati en Ferrari kwam Iso Autoveicoli S.p.A. in 1963 op de proppen met de geweldig mooie Grifo. Liefhebbers die in deze klasse shop(t)en hadden weinig trek in falende techniek en rook die onder de motorkap vandaan kwam. Om die reden werd ervoor gekozen om de Grifo een Amerikaans hart te geven.

Motoren werden bij Ford en Chevrolet ingekocht. De achtcilinders leverden ongeacht hun afkomst zo’n 350 pk en dat was medio jaren ’60 meer dan genoeg power voor het betere scheurwerk. Het geluid zal volgens de Europese purist dan wel weer een stukje minder zijn dan dat van de Italiaanse motoren. Aan de andere kant: wij kunnen prima een poosje naar een bulderende, Amerikaanse V8 luisteren.

Het koetswerk was een ontwerp van Giorgetto Giugiaro, destijds werkzaam bij het wereldberoemde Bertone. Bij z’n debuut kon de carrosserie van de Grifo rekenen op veel opgestoken duimen en in eerste instantie lag er een 5.4 V8 uit de Corvette onder de fraaie, lange kap. Giotto Bizzarrini nam trouwens het technische gedeelte voor z’n rekening. Deze legende was tevens verantwoordelijk voor de Ferrari 250 GTO.

Grifo

Renzo Rivolta, de baas van Iso, en Bizzarrini kregen uiteindelijk mot met elkaar en Iso ging op eigen houtje verder met de Grifo. De productie van de Grifo startte in ’65 en in ’68 was het tijd voor een versie met een 7 liter Chevrolet-motor onder de kap: de 7 litri.

Diezelfde kap moest trouwens wel worden verhoogd met een soort hood scoop, het zogeheten Penthouse. Anders paste het big block er niet onder. Misschien niet de meest sexy oplossing, maar als het werk dan werkt het! Deze krachtbron was goed voor tegen de 440 pk en volgens fabrieksopgave haalde de auto er een topsnelheid van 300 km/u mee. Maar goed, zoiets zei Lamborghini ook over de Miura en die claim was een tikkie overdreven…

In totaal werden 413 exemplaren van de Grifo gebouwd en wat mij betreft zijn ze allemaal even fraai. Check de foto’s in de gallery en oordeel zelf!

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

iso-grifo, Klassiekers

Vorig bericht: « Deze 7 Serie Individual kreeg een uitgesproken interieur
Volgend bericht: In deze parkeersteden word je het hardst afgezet »

Lees Interacties

Reacties

  1. dawwg zegt

    17 augustus 2017 om 23:11

    Ik mis de NSFW tag, wat een schoonheid zeg, zelfs dat Penthouse is een brilliant contrast !

    Login om te reageren
  2. ghost zegt

    17 augustus 2017 om 23:23

    Heerlijk!

    Login om te reageren
  3. henkp1 zegt

    17 augustus 2017 om 23:38

    Geweldige wagens! Mooi, snel en degelijk. Wat wil een mens nog meer?
    Ik ken een gozer die een kleine verzameling Iso’s heeft; de mazzelaar.

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    17 augustus 2017 om 23:40

    De gewone met de 7 liter Corvette motor aub, niet die afschuwelijke tempel op de motorkap die nodig was voor het Ford blok en ook zonder de klapkoplampen, maar als op die zwart/wit foto’s met die Cromodora velgen.
    Ton ‘de klok’ reed ze.
    Kocht ooit een bijna nieuwe die liep leipig idioot niet normaal hard .
    Hij voor de service terug en vraagt waarom deze zo kannonig hard gaat.
    De zaak wordt onderzocht en wat blijkt, Iso had zich voor de 24 uur van Le
    Mans ingeschreven, maar had de twee racewagens niet op tijd klaar gekregen en hadden – ze zaten altijd zonder geld- die race motoren gewoon in twee productiewagens gebouwd, waarschijnlijk om er maar vanaf te komen. En Ton de Klok had die ene nieuw geleverd gekregen.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      17 augustus 2017 om 23:57

      @desjonnies: goed verhaal(y)

      OT: mooie wagens

      Login om te reageren
  5. Pallas zegt

    17 augustus 2017 om 23:41

    Prachtig, vooral de achterkant is oogstrelend! Heb wat moeite met het front zonder de klaplampen, een goede neus heeft wat ‘slant’ nodig.

    Login om te reageren
  6. eaudi zegt

    17 augustus 2017 om 23:59

    Mooi stukje over een prachtig merk.
    Voor wie wat bewegende beelden wil zien: er is pas een serie verschenen, de “Iso Rivolta chronicles” op http://www.anitaliangarage.com. De moeite waard!

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    18 augustus 2017 om 00:22

    Die Serie II, met ‘wimpers’ boven de koplampen… wow. Die hood scoop doet daarentegen afbreuk aan de prachtige lijnen. En wat een heerlijk kleurenpakket gebruikten ze toch ook in die jaren, zeg.

    Login om te reageren
  8. itiswhatitis zegt

    18 augustus 2017 om 01:23

    Laatst nog een opknappertje zien staan

    Login om te reageren
  9. 4wheels zegt

    18 augustus 2017 om 01:37

    350 pk in de jaren 60!! Prachtige wagen, vooral dat lijnenspel

    Login om te reageren
  10. jamessb6 zegt

    18 augustus 2017 om 04:24

    Droomauto! Staat altijd boven aan in mijn top 5.

    Login om te reageren
  11. 750i zegt

    18 augustus 2017 om 06:22

    Prachtige auto maar ik vind de Bizzarini toch net ff iets mooier.

    Login om te reageren
  12. sezz zegt

    18 augustus 2017 om 07:18

    Een hemelsblauwe Iso Grifo van Matchbox was met afstand mijn meest favoriete speelgoedautootje.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      18 augustus 2017 om 10:23

      @sezz: Die heb ik nog steeds!

      Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    18 augustus 2017 om 07:18

    Eigenlijk best wel grqppig als je beseft dat Iso ooit is begonnen als dabrkant van koelkasten en na WW 2 overschakelde naar de productie vam motorfietsen en van die driewielers met bakkies voor vracht.
    Hun meest succesvolle product is de Isetta geweest, een dwergautootje waarbij de deur aan de voorzijde zat en dat ding is door o.a. BMW in licensie gebouwd en de Isetta heeft BMW uiteindelijk van de ondergang gered.
    http://femmefrontaal.nl/2017/04/16/net-rijdend-paasei-en-echte-klassieker-bmw-isetta/

    Login om te reageren
  14. pomoek zegt

    18 augustus 2017 om 08:45

    Mooie auto! Mag je best wat meer over vertellen!

    Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    18 augustus 2017 om 08:47

    De familie woont in Sarasota Florida. Ondersteunen daar ook het lokale automuseum. Staan een aantal bijzondere modellen (waaronder een aantal concepts) die beschikbaar zijn gesteld door hen. Ben daar binnenkort nog, zal wel ff proberen mooie foto’s te maken. Prachtige auto’s.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      18 augustus 2017 om 09:17

      @E34M5Touring: graag! Hier ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik vind dit schitterende auto’s

      Login om te reageren
  16. trust zegt

    18 augustus 2017 om 09:05

    Wonderschone auto! Ook nog de mooiste achterlicht units van alfa mee gepakt.

    Login om te reageren
  17. tenaci zegt

    18 augustus 2017 om 09:20

    Als ik me niet vergis dan is een een Autobloglezer die er een heeft. Hoogtijd voor wat foto’s of een filmpje

    Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      18 augustus 2017 om 12:45

      @tenaci: klopt Tenaci, zie mijn Avatar

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        18 augustus 2017 om 14:53

        @seicilindri: Goedzo! En nu een keer met die foto’s over de brug komen ?

        Login om te reageren
        • seicilindri zegt

          18 augustus 2017 om 21:55

          @tenaci: Ik wil binnenkort foto’s laten maken van de gehele collectie.
          Volgende week verwacht ik er nog 1 terug van de spuiter en we zijn met man en macht bezig de laatste niet toonbare te plaatwerken en daarna zoeken we een fotograaf.

          Login om te reageren
    • henk3 zegt

      18 augustus 2017 om 19:50

      @tenaci: ik heb nummer 313, een donkerblauwe eerste serie met een 6.3 small block motor. Het verhaal begint bij Gordon Keeble in Engeland eind jaren 50. Zij gebruiken een small block V8 van GM, carrosserieontwerp van Bertone en techniek / onderstel Bizzarrini. Na 99 stuks stoppen ze ermee. Op enig moment stapt meneer Rivolta over van de bubble cars naar de sportwagens en bouwt een heel veel op de Keeble gelijkende Iso Rivolta GT (1m30 laag). Meneer Bizzarrini vindt dit niet spannend genoeg en komt met de Iso Grifo (1m20, dat is net zo hoog als en ASA 1000GT). Uiteindelijk wordt hier een raceversie van gemaakt, de 3C, nog lager, bloedmooi en als je korter dan 1m75 bent past het net. Hiervan zijn er maar een paar en Bizzarrini maakt de 5300GT vervolgens onder eigen merk.
      Zijn kleindochter is getrouwd met Andrea Zagato, en houdt meer van motoren.. (op 2 wielen)

      Login om te reageren
      • seicilindri zegt

        18 augustus 2017 om 21:52

        @henk3: Ik heb nr 220, een rode 68 er.
        Toevallig pas opgezocht op RDW site dat er 5 geregistreerde Grifo’s zijn in NL.
        Dat wil zeggen dat minimaal 2/5 van alle Grifo bezitters op Autoblog komen. Ik moet nog zien dat veel andere merken/typen dat overtreffen….

        Login om te reageren
  18. Gulli zegt

    18 augustus 2017 om 10:26

    Een vleugje Corvette, een snufje Interceptor, een mespuntje Miura en wat Montréal om het mee af te blussen. Je kunt mindere goden hebben om op geïnspireerd te zijn!

    Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      18 augustus 2017 om 12:50

      @gulli: kijk even naar de introductiedarum van de auto’s die je noemde en lees dan je opmerking nog even terug….

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        18 augustus 2017 om 12:52

        @seicilindri: mijn eeuwige spijt voor het onrecht dat deze auto (en jou) is aangedaan

        Login om te reageren
  19. seicilindri zegt

    18 augustus 2017 om 12:41

    En deze reaguurder heeft er 1….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North