Één van de duurste Ferrari’s ooit is gerestaureerd

Auteur: , 43 Reacties

Welke? De Lady in Blue natuurlijk, de unieke blauw-gele Ferrari 250 GTO die in 2012 bij een crash in Frankrijk beschadigd raakte. En met een 250 GTO heb je al heel snel een miljoenenschade..

Het Le Mans Classic event trok in 2012 liefst 23 eigenaren van de legendarische 250 GTO naar Frankrijk. Zo ook de eigenaar van chassis 3445GT, de Amerikaan Christopher Cox. Het zou een reis worden die een aardige kater met zich meebracht. Op een Frans landweggetje crashte de kapitale klassieker; zijn vrouw Ann, die de auto bestuurde, liep een gebroken enkel op.

Ferrari 250 GTO interieur

Gelukkig helen oude wonden weer, en ook dure Ferrari’s zijn te herstellen. Tijdens een twee jaar durende logeerpartij bij Ferrari Classische in Maranello, de afdeling die zich als een warme deken over menig klassiek Ferrari met mankementen drapeert, werd deze 250 GTO weer in concoursstaat gebracht. Gelukkig maar, want er zijn er slechts 36 exemplaren gemaakt, en deze kleurstelling is uniek.

Onlangs werd het blauw-gele exemplaar, dat in 1962 oorspronkelijk in rood aan de uitgever Luciano Conti werd geleverd maar in ’63 door Ulf Norinder de kleuren van de Zweedse vlag kreeg, herenigd met zijn nieuwe baasjes. Hen zien we natuurlijk niet op de foto’s, maar de 250 GTO gelukkig wel.

Update: hier zien we de auto zijn eerste nieuwe stapjes zetten op Fiorano:



43 reacties

mab via Android app
Jammer van de kleur, boeit me niet hoe speciaal het is. Een ferrari hoort rood tezijn
@MAB: Doe maar geel..
@mab: als je naar de historie kijkt hoort een Ferrari geel te zijn.
@JanJansen:
In die tijd gebruiketen ze voor racewagens landen kleuren.
Italië = Rood
België = Geel
Frankrijk = Blauw
UK = Racing Green
Duitsland = Zilver

@elcaminokid: Wat was de kleur van ons Nederland ook alweer? Oh wacht, we race(de)n niet, want: geen auto/race cultuur/industrie. Ik vind de “WC pijpen” voor de luchtcirculatie best wel Cool, ga vanmiddag even langs de Gamma denk. :)
@elcaminokid:

Duitsland = Wit
@mab: Nope. Enzo’s favorite kleur voor Ferrari is donkerblauw. En slechts 45% van de verkochte Ferrari’s is rood.
@monaco: Nope, Geel was zijn pri kleur voor Ferrari.
Donkerblauw waren zijn prive auto’s..
@norge: Nope, donker blauw
@MAB: Die pistache-groene variant vind ik ook wel aardig.
@MAB: Mag jij vinden, maar waar is het niet.
Die laat zijn vrouw niet meer rijden denkt ik
@arii: Denkt ik ook.
@arii: volgens het artikel uit 2012 stond zijn vrouw stil en is er een andere auto achterop de GTO geklapt. In dat geval valt zijn vrouw dus niets te verwijten.
@ej20g:
Tenzij ze op het circuit stil stond om d’r kapsel in de binnenspiegel te checken!
@arii: Jij wel dan ????? ;)
Er moest toch op de kleintjes worden gelet. Die pvc pijpjes voor ventilatie is wel een beetje armoedig hoor!
” Lady in blue “?
Eerder een half zacht Rolls Royce naampje maar nix voor een brute V12 uit Maranello
met een nukkig naar karakter en drie PVC WC pijpen als interieur ventilatie….
via iPhone app
Dat @Sir_Smokalot geen hyperlinkje heeft gemaakt naar het artikel van de NCAP Porsche Macan. Het toeval wil day blauw met geel blijkbaar DE kleurstelling is voor een deugdelijke crash…
Hopelijk dat deze wagen in de toekomst weer wat karakter gaat krijgen.Deukje krasje beetje doorleefd. Mist toch een hoop van charme in zo’n gerestaureerde staat.
@vespinie: Naar wat ik begreep lag deze behoorlijk in de kreukels. Dan is dit de beste oplossing denk ik, restaureren tot in perfectie. Maar ben met je eens: een beetje patina misstaat niet! Gelukkig zijn de eigenaars rijders, dus dat komt wel goed.
Het ziet er wel als nieuw uit! Ik vind het prachtig als ze hun in historie in leven houden!
En met de vrouw gaat het ook goed? Of hebben ze nooit meer van haar gehoord?
@norge: die was niet meer te restaureren, helaas.
@norge: Wat boeit ons die vrouw!! ;)
@bofkont: Jij mag haar man troosten.. :)
Miljoenen kostende Ferrari en de onderdelen haal je bij de Gamma of Praxis.Vanwaar de dubbele metertjes eigenlijk?2x aqua en 2 keer olio
@Alfarobert: Het is geen Spyker…
@Alfarobert: 1x olie temperatuur, 1x olie druk 1x benzine hoeveelheid, 1 x druk van brandstofpomp. Enkel noodzakelijke dingen in de racerij. Een Spider tot en met type 4 heeft dit ook nog steeds… Laatste echte Alfa met RWD
Deze kun je ook bij de Shell kopen in Lego variant. Stuk goedkoper ;-)
@str8six: Ja en als je die laat crashen gaat de restauratie ook wat sneller dan 2 jaar…
@venividivici: bouwpakket
Overgerestaureerd. Snap het wel, als je > $ 20 mio neer tikt, wil je hem mooi hebben. Maar de rode lijn van de toerenteller al bij 4.500 toeren leggen….wat een watje. Met zo’n apparaat moet je toeren draaien.
@Alfarobert: ik zie 1x acqua, 2x benzina, 1 voor de hoeveelheid, de andere voor de benzinedruk, 2x olio, 1 voor de temperatuur, de andere voor de oliedruk.

On-topic: prachtige restauratie!
@maxidyne: Nooit bij stilgestaan een benzine drukmeter, mee eens, geweldige mooie restauratie.
Ik vroeg me af waar het nummer op de auto vandaan komt, 112 leek me een beetje de goden verzoeken. Maar hij blijkt dus het Targa Florio nummer te zijn. Maar op oude (en ook recentere) foto’s zit er een klein rechthoekig ruitje op de motorkap. Weet iemand waar dat voor is? Het enige wat ik me kan bedenken is steenslag (want oude Italiaanse wegen), maar is dat ook zo?

http://rejsa.nu/im/_racing/146-old_2009-12-15-1964_ferrari_250_gto_norindertroberg_6.jpg
@robskilov:
Deflector om insecten op de voorruit te vermijden.
@robskilov:
Opvallend trouwens dat op die originele foto geen WC pijpen te zien zijn als interieur ventilatie…
Haha, foto 6: K#t! logo 3 mm te laag vastgeplakt!
En in een hoek van 89,35 graden! Dat wordt een spankpartij van ome Sergio…
Dit is voor mij het toppunt van automotive porno. Veel beter wordt het (bijna) niet.
Omg dit is toch geniaal, zou je auto laten aanpakken.
Helaas niet weg gelegd voor deze pauper.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).