• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ducati Supersport 950 S op Vallelunga

Auteur: Arno Jaspers, gepost 7 maart 2021 om 07:01 – 5 Reacties

Ducati vroeg Arno mee naar het circuit van Vallelunga voor een test van de Ducati Supersport 950 S. Een ’toermachine’ op het circuit testen, tuurlijk!?

Toer of Sport of Sporttoer?

Ducati staat niet meer perse synoniem aan louter sportieve ‘gekuipte’ motorfietsen. Misschien is het wel als Ferrari die een SUV gaat maken, zogenaamd heiligschennis, die Ducati Multistrada. Met de Diavel zou je het merk uit Bologna er van kunnen verdenken dat ze teveel naar een Harley V-Rod of Yamaha V-Max hebben gekeken.

Maar de nieuwe Supersport 950, de ‘instapper’ als het om Ducati’s gaat die er als Ducati’s uitzien is zeker van niemand afgekeken. De Supersport is een roemruchte naam in de historie van Ducati. Sinds 1973 voor het eerst als 750 Supersport en later als SS.

In vele gedaantes en met veel verschillende motorinhouden en motorgeneraties bevolken de Supersport modellen een substantieel deel van het tweedehands Ducati aanbod op bijvoorbeeld Marktplaats. In volledige kuip (carenata) of alleen met de iets meer café-achtige tophalf (Nuda, zoals hieronder)

Vanaf eind jaren ’80 was de Supersport echter nooit meer ’top dog’ in de Ducati range. Met de gelijktijdige aanwezigheid van de superbikes 851 en vervolgens 888 en daarna de 916 in al zijn gedaantes speelde de supersport eigenlijk altijd de rol van ‘instapper’. Altijd de 348, maar nooit de Testarossa…

ducati supersport 950

Maar er is een nieuwe Supersport, de 950 S die we aan de tand mochten voelen op Vallelunga. Opmerkelijk natuurlijk dat we toch voor deze test naar een circuit werden gedirigeerd (niet met tegenzin overigens!).

Want naast de Panigale familie waar tegenwoordig ook een ‘entry-level’ V2 versie (155 pk) is naast de V4 met 214 pk, kan je de 110 pk Supersport 950 S toch zeker wel zien als meer toer georiënteerd.

The Basics: Ducati Supersport 950 S

ducati supersport 950
  • Motor: 937 cc, testastretta 2 cilinder
  • Vermogen: 110 pk bij 9.000tpm
  • Koppel: 93Nm bij 6.500tpm
  • Gewicht: 184kg (leeggewicht) 210kg (rijklaargewicht)
  • Remmen voor: 2*320mm schijf, cornering ABS
  • Remmen achter: 245mm schijf, cornering ABS
  • Banden voor: 120/70-17
  • Banden achter: 180/55-17
  • Tankinhoud: 16l
  • Prijs: NL/BE € 17.990,- / € 15.690,- (de non-S versie: € 16.190,- /€ 13.990,- )

En voor het geval je dan wilt weten hoe dat zich verhoudt tot de prijzen van een Panigale: de Panigale V2 heeft een vanafprijs van € 20.990,- . Wil je echt die dikke 200 pk, dan moet je gaan voor de Panigale V4 van € 26.990,- . En dat kan oplopen tot € 42.990,- voor de V4 SP….

Onze eerste indruk van deze Ducati, kijk daarvoor de video!

Fotocredit: Ducati

Video: Arno Jaspers, Maxxmoto.be

Ook interessant!

  • Video: GTST voor gevorderden
  • ducati desertx
    Ducati DesertX is officieel en heerlijk!
  • 2x Ducati 748S Senna te koop in Nederland!
  • Video: magistrale herstart Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

ducati, maxxmoto, Motorfiets, Video

Vorig bericht: « Koop een jong gebruikte Audi van een Real Madrid speler
Volgend bericht: Baas Verstappen: Max maakt iedereen af! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mynameisjeroen zegt

    7 maart 2021 om 10:16

    Ik heb er al een paar keer op gereden en vond het meer ‘sport’ dan ’tour’.

    Login om te reageren
  2. supertjeduc zegt

    7 maart 2021 om 12:13

    Ruim voldoende om te hard te rijden

    Login om te reageren
  3. nofxke zegt

    7 maart 2021 om 13:36

    29 kW is geen 110 pk

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      7 maart 2021 om 14:34

      @nofxke: nou idd, thanks

      Login om te reageren
  4. kennone zegt

    8 maart 2021 om 21:12

    Mooie fiets, maar ik houd het bij de 900ss 1992, veel mooier!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North