Zie je ook niet elke dag, zo’n Ducati 748S in de Senna-kleurstelling. Opvallend genoeg staan er zelfs twee te koop in Nederland!
Ducati 916 en 748
In de periode 1994 tot 1998 boekte Ducati vooral successen met de iconische 916. Maar ook de Ducati 748 – noem het maar de kleinere en lichtere versie van de Ducati 916 – mocht er zijn. Die werd geleverd van 1994 tot 2003. Je kunt de 916 en 748 vergelijken met de Ducati Panigale V4 en Panigale V2 van nu.
Ducati 748S Senna is limited edition
Een uitvoering van de Ducati 748 is extra bijzonder: de 748S Senna. Die machine verscheen in 2002 en had dezelfde componenten als de 748S, maar dan aangevuld met matgrijze bodypanelen, een grijs frame en rode Marchesini vijfspaaks wielen. Voor de aandrijving zorgt een 748 cc tweecilinder met 95 pk, beschikbaar bij 11.000 toeren per minuut.
Exacte aantallen zijn niet bekend, maar heel veel exemplaren zijn er niet gebouwd. Daarom is het extra bijzonder dat er nu juist twee exemplaren te koop staan in Nederland. De kilometerstanden zijn vergelijkbaar.
Eerste exemplaar
Het eerste exemplaar heeft 41.803 kilometer ervaring en betreft een origineel in Nederland geleverde motor die in 19 jaar tijd twee eigenaren heeft gehad. De machine is uitgerust met gave Termignoni-einddempers. Prijskaartje: 7.450 euro.
Tweede exemplaar
Ietsje duurder is het tweede exemplaar dat we hebben gevonden. Die mag voor 7.799 euro van eigenaar wisselen. Hij heeft wel iets meer kilometers gemaakt: 47.517 in totaal. Ook dit is een origineel Nederlandse Ducati 748S Senna. De vorige eigenaar heeft hem elf jaar in bezit gehad en is er uitermate zuinig op geweest zoals je aan de gehele motor kan zien. De machine heeft elk jaar netjes zijn onderhoud gehad en recent zijn er nog nieuwe banden op gekomen en zijn de kleppen gesteld. Ook de moeite waard dus.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Geen 748S Senna
Wel een 1199 Panigale Senna (20 K).
https://www.samvandalen.com/italiaanse-auto/ducati-1199-panigale-senna-replica
christian85 zegt
@audiA420fsi: wat een vergelijking zeg.
kennone zegt
En beide biposto helaas..
por100 zegt
Mooie motoren, nog wat specialer de 748R uitvoering, maar dit mag er ook al wezen.
kennone zegt
@por100: of de SPS!
dragspert zegt
Ik heb mijn Ducati 996 (Monoposto) vorig jaar verkocht. Mijn nieuwe Ducati Diavel zou nooit kunnen tippen aan de sensatie die de 748/916/996 serie kon leveren. Ooit koop ik er wel weer eentje puur en alleen om neer te zetten om af en toe te gluren naar de mooiste motorfiets aller tijden!
kennone zegt
@dragspert: niet te lang wachten met aanschaffen, prijzen stijgen best rap helaas. Heb zelf de Diavel ook gereden. Enorm dik en snel apparaat maar idd de beleving die de oudere Ducs geven is toch wel een niveautje hoger
mynameisjeroen zegt
Ik had een gele. Dat zijn de snelste. Volgens een eeuwenoude Ducati legende.
brammetjedeb zegt
@mynameisjeroen: streep erop maakt hem nog sneller.
bpc zegt
Wauw, die single swingarm staat ook altijd zo mooi op oudere motoren
supertjeduc zegt
Aan de bandjes te zien van die ene in Zwolle is ie wel goed gebruikt
Doet me denken aan een motor waar ik een tijdje geleden naar ben wezen kijken
Daar zaten een paar banden onder die duidelijk een circuit dagje hadden mee gemaakt
Zei tegen de verkoper “van een oud vrouwtje geweest ?”
Een paar weken daarna zag ik hem weer staan , zaten een paar nieuwe banden op , terwijl de vorige volop profiel hadden
sportabgasanlage zegt
Wat maakt dat uit? Zolang je de fiets netjes warm rijdt, tijdig onderhoud uitvoert en de glimmende kant boven houdt, is er niks mis met een dagje circuit. Beter daar hard rijden dan in een woonwijk van drempel naar drempel.
mashell zegt
Bij Senna kleurstelling denk ik aan geel met groen. Maar goed ik heb dan ook meer met auto’s dan met motorfietsen.
Van zegt
Achja, het is maar een ding.
meurdog zegt
Prachtige motoren! Ik ben zelf in het bezit van een 998S monoposto in de kleur rood met het 996R motorblok die in de eerste series werden gebruikt. kijk er weer naar uit om te gaan rijden.