• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitse politie ziet weinig in handhaven tolheffing

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 juli 2014 om 08:13 – 30 Reacties

Polizei


Als Duitsland zijn omstreden tolheffing in 2016 gaat invoeren, hoeft het niet op zijn eigen dienders te rekenen voor de handhaving ervan. Dat heeft de voorzitter van de politievakbond in de media laten optekenen.

Hoewel je het aan de hand van dit soort beelden niet zou zeggen, klaagt ook de Duitse politie over het snijden in zijn personeelsbestand en het uitbreiden van de taken. Het controleren van vignetten heeft niets met verkeersveiligheid te maken, en heeft daarom geen prioriteit, aldus voorzitter Rainer Wendt in Bild.

Inmiddels heeft iedereen zijn zegje wel gedaan over het Duitse plan om niet-Duitsers op elke vierkante centimeter van zijn wegen te belasten door middel van een vignet. Minister Schultz is zogezegd not amused, de ANWB heeft de hooivorken en fakkels opgenomen en is een petitie gestart, conservatieve Duitsers van regeringspartij CSU juichen, en de overige reacties zitten hier tussenin.

Maar laten we niet vergeten dat het pure symboolpolitiek is. Duitsland wenst met de maatregel 625 miljoen euro per jaar binnen te halen, compleet peanuts op hun begroting. Moet je daar zo veel moeite voor doen en al je buurlanden tegen je in het harnas jagen? Het lijkt ons nogal een prijs om te betalen voor weinig opbrengsten. Bovendien beginnen de Duitse deelstaten in de grensgebieden, en die heeft Duitsland veel, ook te steigeren.

Uiteindelijk gaat niets door zonder het fiat van de Europa. De Europese Commissie heeft in een verklaring laten weten de Duitse plannen in beginsel te steunen, wij moeten nog maar zien of ze er in deze vorm in 2016 gaan komen.

Foto: autojunk.nl

Ook interessant!

  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Politie vuilniswagen
    Politie is niet blij met deze 'vuilniswagen'
  • Koop deze Nederlandse politie Porsche in Duitsland
  • Kilometerstanden Duitse occasions
    Kilometerstanden Duitse occasions zeer vaak teruggedraaid

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, tol, Verkeer

Vorig bericht: « Officieel: de nieuwe Opel Corsa, met 1.0 driecilinder
Volgend bericht: Vastgelopen container veroorzaakt megafile op A28 »

Lees Interacties

Reacties

  1. C6_R zegt

    9 juli 2014 om 08:35

    Hebben we jarenlang onder de bezielende leiding van Duitsland de Europese economische ruimte steeds meer geïntegreerd, komen ze met dit grapje…

    Login om te reageren
    • super zegt

      9 juli 2014 om 09:38

      @C6_R:
      grappen maken kunnen ze wel die duitsers; want we maken al een tijdje een hoop geld aan ze over via griekenland en spanje, nog zo’n grap

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        9 juli 2014 om 12:04

        @super:
        je vergeet
        Goldman Sachs.
        En inderdaad, de Cayenne’s (Athene had de hoogste dichtheid qua Cayenne populatie)
        moeten terugbetaald worden.

        Login om te reageren
        • super zegt

          9 juli 2014 om 13:17

          @desjonnies:
          de hele wereld maakt op de een of andere manier geld over aan GS

          Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    9 juli 2014 om 08:40

    Europa zou al deze vignetten moeten verbieden ze gaan in tegen het grond beginsel van vrij verkeer van mensen en goederen. We zijn terug bij af, zoals ik eerder al zei als ik nu naar Roemenië rij moet ik bij elke grens stoppen om een vignet te kopen, net of je zoals vroeger moest stoppen bij de grens.

    Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    9 juli 2014 om 09:29

    Dan krijg het zelfde als de Oostenrijkse asfinag vuile honden die het zijn, we moesten via oostenrijk om weer in Duitsland te komen maar 100/200 meter Oostenrijkse autobahn gehad en we gaan de afslag af maar we waren vergeten om het vignet er op te plakken €250 boete dus….. Bereid jullie maar vast voor als jullie goedkoop boodschappen willen gaan doen over de grens!

    Login om te reageren
    • Thomasio zegt

      9 juli 2014 om 13:21

      @henkhupelschoten: He, Oostenrijk heeft daadwerkelijk nog degelijke wegen en super hoge viaducten, ik snap wel dat dat ergens van betaald moet worden. Duitsland heeft echter een grote mond, maar de wegen zijn klote en ze willen er toch tol voor.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        9 juli 2014 om 17:52

        @Thomasio: duitsland heeft ook gewoon goeie wegen hoor niks mis mee, maar vuile naai honden zijn het die oostenrijkers……..effe 150 meter op oostenrijkse autobahn ga je eraf afslag richting duitsland weer ja hoor staan ze weer……..

        Login om te reageren
    • parker zegt

      9 juli 2014 om 15:13

      @henkhupelschoten: hahaha..dat kan ook alleen maar een hollander overkomen

      Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    9 juli 2014 om 09:30

    Uiteraard ben ik anders denkend.
    En komt het befaamde kwartje van Kok weer bij me bovendrijven.

    De Duitsers worden gecompenseerd, ’t zijn nette mensen, kunnen goed voetballen dus dat geloven ze.
    Alleen geloof ik daar geen moer van, dat ze gecompenseerd worden.
    Want, net zoals bij ons, zal er wel een sluw politiek ratje (excusez le mot) opstaan die vindt dat de opbrengst verbrast moet worden om goed te doen in één of ander vaag land.

    Zoals wij een half miljard aan Zuid Soedan gaven toen ze onafhankelijk werden.
    En daarna gingen ze knokken…

    Login om te reageren
    • super zegt

      9 juli 2014 om 09:39

      @desjonnies:
      moet je kijken wat de amerikanen aan iraq uit hebben gegeven; en toen gingen ze ook knokken…

      Login om te reageren
    • MARS zegt

      9 juli 2014 om 10:21

      @desjonnies: je weet dat we ’t kwartje van Kok allang terug gekregen hebben hé?

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        9 juli 2014 om 10:25

        @MARS:
        oh ja?
        Van wie dan…

        Login om te reageren
        • MARS zegt

          9 juli 2014 om 10:47

          @desjonnies: Ik denk dat wij een beetje in dezelfde leeftijd zitten, dus ook jij zou dit moeten weten!
          “Door bevriezing van de accijns voor de eerste drie jaren na de invoering van het kwartje van Kok, is het volgens de overheid reeds aan de weggebruiker teruggegeven. Door aan het begin van een periode de reguliere cumulatieve verhogingen te heffen is er aan het eind van de periode geen verschil meer tussen de verschillende methodes en is de extra heffing slechts voor deze periode.”
          (bron: wiki)

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            9 juli 2014 om 11:29

            @MARS:
            Inderdaad, daar ben ik van op de hoogte, maar weescht eerlijk, als je de zinsopbouw van de argumenten leest, lijkt het meer op een slager die zijn eigen vlees mag keuren, toch?

            Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        9 juli 2014 om 11:50

        @MARS: Huh?

        Login om te reageren
  5. nielsnl1 zegt

    9 juli 2014 om 10:18

    Ze roepen nu flink dat er op alle wegen betaald moet worden, waar natuurlijk iedereen op tegen is. Dan zwakken ze weer af naar hun eerste plan (alleen autobahn) en dan zegt iedereen ineens: nouja dat is in ieder geval beter dan overal ’tol’ betalen. En tadaaa het is ze gelukt…

    Login om te reageren
    • JaxDryke zegt

      9 juli 2014 om 10:44

      @nielsnl1: nou, nee. Zolang ze het plan vasthouden om alle niet-Duitsers te belasten met tol op de autobahn, maar alle Duitsers de tol terug geeft via de belasting, dan druist dat nog steeds in tegen de internationale afspraken die elk lid van de EU heeft ondertekend in het verdrag van Maastricht in 1993. Dus ik vraag me af of Duitsland dat vergeten is.

      Daarnaast, in Oostenrijk worden de autobanen en andere wegen onderhouden door het tolvignet. Oostenrijkers hebben geen enkel belastingvoordeel ten opzichte van buitenlanders hiermee. Die krijgen dat niet, zoals het plan in Duitsland, terug van de belasting.

      In Frankrijk, wat de meeste mensen niet eens weten, zijn de autobanen bezit van particuliere bedrijven. Die onderhouden de autobanen. Is er iets kapot, dan is het binnen een week gemaakt. De Franse overheid krijgt niets mee qua opbrengst op de begroting. Dat is exact de reden waarom het plan van Duitsland niet door kán gaan, want afgezien dat het pure racisme is, druist het in tegen de EU regels, regels die zij o.a. in 1993 bedacht en uitgeschreven/voorgelegd hebben.

      Login om te reageren
      • nielsnl1 zegt

        9 juli 2014 om 10:50

        @JaxDryke: Dat klopt zeker, maar mijn punt is meer dat ze het nu ‘erger’ maken, en dan straks weer afzwakken waardoor het een stuk minder erg lijkt dan deze situatie en het dus makkelijker maakt om het eerste plan te accepteren. Praat het niet goed, slaat helemaal nergens op dat ze dit (tol) op deze manier aanpakken, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit misschien wel gewoon een spelletje is om het eerste plan erdoor te drukken.

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        9 juli 2014 om 11:28

        @JaxDryke:
        Inderdaad.
        Daarnaast is de wegenbelasting in Frankrijk verwerkt in de brandstofprijzen. dus betaalt eenieder per gereden kilometer.
        Wat mij dan weer stoort is dat ik voor b.v. Slowakije en Tsjechië een tolvignet moet kopen, terwijl ik vermoed (het zijn vermoedens, ik heb het nooit uitgezocht) hun autobahnen zijn betaald uit EU potjes.

        Login om te reageren
  6. knipperlichtje zegt

    9 juli 2014 om 10:47

    Als je nou slim bent zoek je een foto van het vignet, print je ‘m en plak je ‘m op de voorruit. De polizei gaat echt niet bij iedere auto speuren naar de echtheid van het vignet.

    Login om te reageren
    • nielsnl1 zegt

      9 juli 2014 om 10:53

      @knipperlichtje: Maar de camera’s op de snelwegen checken de codes erop wel ;) Is ook in Oostenrijk zo. En aangezien de Duitse versie ook nog eens gebaseerd is op de auto (leeftijd, verbruik etc) is dit vrij aannemelijk. In dat geval zou de boete leuk op jouw deurmat vallen na een ritje autobahn.

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        9 juli 2014 om 11:08

        @nielsnl1: aiii dit is dus een goed uitgedacht systeem, had het ook moeten weten, dit is natuurlijk niet door de Nederlandse overheid bedacht

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      9 juli 2014 om 11:04

      Of je tekent ‘m na, en plakt dat op je voorruit

      Login om te reageren
  7. tommygtx zegt

    9 juli 2014 om 10:48

    @sketcher

    Wetten over het vrije vervoer van personen, goederen, etc. zijn hier niet in overtreding. Je kunt namelijk gewoon naar Duitsland gaan zonder dat je een visa nodig hebt, als EU lid. Het gaat er alleen om dat zodra je de autobahn (en waarschijnlijk ook regionale wegen) wilt gebruiken met je auto, je wegenbelasting moet betalen in de vorm van een vignet.

    Helaas is dit dus volkomen legaal in dat aspect (en het wordt ook door andere landen in EU gedaan overigens).

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      9 juli 2014 om 11:20

      @tommygtx: wet technisch heb je gelijk Ik ken de tekst van het verdrag ook maar ik doel hier meer op. De geest van de wet die wordt hier wel degelijk met voeten getreden. Wat is praktisch nou het verschil tussen stoppen om een visa te krijgen (die je standaard kregen, ben net oud genoeg om dat nog te herinneren) of stoppen en betalen om een vignet te kopen. Ik vind dat er nieuwe wetgeving moet komen die dit verbied. Compensatie zou in de vorm kunnen van een Europese wegenbelasting.

      Login om te reageren
  8. Jantje_555 zegt

    9 juli 2014 om 11:17

    als je in een EU land woont moet je toch maar in 1 land gemeentebelasting betalen zegt de wet toch.

    Login om te reageren
  9. 2cool4school zegt

    9 juli 2014 om 14:13

    Buigen zullen we.. voor de Duitsers.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 juli 2014 om 08:31

      @2cool4school:
      Fijn om te lezen dat je toch je plek weet….

      -de Duitser-

      Login om te reageren
      • 2cool4school zegt

        10 juli 2014 om 12:49

        @jrk68: nee niet voor halve bak, gewoon eentje met een duits paspoort

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North