Duitse politie ziet weinig in handhaven tolheffing

Auteur: , 30 Reacties

Als Duitsland zijn omstreden tolheffing in 2016 gaat invoeren, hoeft het niet op zijn eigen dienders te rekenen voor de handhaving ervan. Dat heeft de voorzitter van de politievakbond in de media laten optekenen.

Polizei

Hoewel je het aan de hand van dit soort beelden niet zou zeggen, klaagt ook de Duitse politie over het snijden in zijn personeelsbestand en het uitbreiden van de taken. Het controleren van vignetten heeft niets met verkeersveiligheid te maken, en heeft daarom geen prioriteit, aldus voorzitter Rainer Wendt in Bild.

Inmiddels heeft iedereen zijn zegje wel gedaan over het Duitse plan om niet-Duitsers op elke vierkante centimeter van zijn wegen te belasten door middel van een vignet. Minister Schultz is zogezegd not amused, de ANWB heeft de hooivorken en fakkels opgenomen en is een petitie gestart, conservatieve Duitsers van regeringspartij CSU juichen, en de overige reacties zitten hier tussenin.

Maar laten we niet vergeten dat het pure symboolpolitiek is. Duitsland wenst met de maatregel 625 miljoen euro per jaar binnen te halen, compleet peanuts op hun begroting. Moet je daar zo veel moeite voor doen en al je buurlanden tegen je in het harnas jagen? Het lijkt ons nogal een prijs om te betalen voor weinig opbrengsten. Bovendien beginnen de Duitse deelstaten in de grensgebieden, en die heeft Duitsland veel, ook te steigeren.

Uiteindelijk gaat niets door zonder het fiat van de Europa. De Europese Commissie heeft in een verklaring laten weten de Duitse plannen in beginsel te steunen, wij moeten nog maar zien of ze er in deze vorm in 2016 gaan komen.

Foto: autojunk.nl



30 reacties

Hebben we jarenlang onder de bezielende leiding van Duitsland de Europese economische ruimte steeds meer geïntegreerd, komen ze met dit grapje…
@C6_R:
grappen maken kunnen ze wel die duitsers; want we maken al een tijdje een hoop geld aan ze over via griekenland en spanje, nog zo’n grap
@super:
je vergeet
Goldman Sachs.
En inderdaad, de Cayenne’s (Athene had de hoogste dichtheid qua Cayenne populatie)
moeten terugbetaald worden.
@desjonnies:
de hele wereld maakt op de een of andere manier geld over aan GS
Europa zou al deze vignetten moeten verbieden ze gaan in tegen het grond beginsel van vrij verkeer van mensen en goederen. We zijn terug bij af, zoals ik eerder al zei als ik nu naar Roemenië rij moet ik bij elke grens stoppen om een vignet te kopen, net of je zoals vroeger moest stoppen bij de grens.
Dan krijg het zelfde als de Oostenrijkse asfinag vuile honden die het zijn, we moesten via oostenrijk om weer in Duitsland te komen maar 100/200 meter Oostenrijkse autobahn gehad en we gaan de afslag af maar we waren vergeten om het vignet er op te plakken €250 boete dus….. Bereid jullie maar vast voor als jullie goedkoop boodschappen willen gaan doen over de grens!
@henkhupelschoten: He, Oostenrijk heeft daadwerkelijk nog degelijke wegen en super hoge viaducten, ik snap wel dat dat ergens van betaald moet worden. Duitsland heeft echter een grote mond, maar de wegen zijn klote en ze willen er toch tol voor.
@Thomasio: duitsland heeft ook gewoon goeie wegen hoor niks mis mee, maar vuile naai honden zijn het die oostenrijkers……..effe 150 meter op oostenrijkse autobahn ga je eraf afslag richting duitsland weer ja hoor staan ze weer……..
@henkhupelschoten: hahaha..dat kan ook alleen maar een hollander overkomen
Uiteraard ben ik anders denkend.
En komt het befaamde kwartje van Kok weer bij me bovendrijven.

De Duitsers worden gecompenseerd, ’t zijn nette mensen, kunnen goed voetballen dus dat geloven ze.
Alleen geloof ik daar geen moer van, dat ze gecompenseerd worden.
Want, net zoals bij ons, zal er wel een sluw politiek ratje (excusez le mot) opstaan die vindt dat de opbrengst verbrast moet worden om goed te doen in één of ander vaag land.

Zoals wij een half miljard aan Zuid Soedan gaven toen ze onafhankelijk werden.
En daarna gingen ze knokken…
@desjonnies:
moet je kijken wat de amerikanen aan iraq uit hebben gegeven; en toen gingen ze ook knokken…
@desjonnies: je weet dat we ’t kwartje van Kok allang terug gekregen hebben hé?
@MARS:
oh ja?
Van wie dan…
@desjonnies: Ik denk dat wij een beetje in dezelfde leeftijd zitten, dus ook jij zou dit moeten weten!
“Door bevriezing van de accijns voor de eerste drie jaren na de invoering van het kwartje van Kok, is het volgens de overheid reeds aan de weggebruiker teruggegeven. Door aan het begin van een periode de reguliere cumulatieve verhogingen te heffen is er aan het eind van de periode geen verschil meer tussen de verschillende methodes en is de extra heffing slechts voor deze periode.”
(bron: wiki)
@MARS:
Inderdaad, daar ben ik van op de hoogte, maar weescht eerlijk, als je de zinsopbouw van de argumenten leest, lijkt het meer op een slager die zijn eigen vlees mag keuren, toch?
@MARS: Huh?
Ze roepen nu flink dat er op alle wegen betaald moet worden, waar natuurlijk iedereen op tegen is. Dan zwakken ze weer af naar hun eerste plan (alleen autobahn) en dan zegt iedereen ineens: nouja dat is in ieder geval beter dan overal ‘tol’ betalen. En tadaaa het is ze gelukt…
@nielsnl1: nou, nee. Zolang ze het plan vasthouden om alle niet-Duitsers te belasten met tol op de autobahn, maar alle Duitsers de tol terug geeft via de belasting, dan druist dat nog steeds in tegen de internationale afspraken die elk lid van de EU heeft ondertekend in het verdrag van Maastricht in 1993. Dus ik vraag me af of Duitsland dat vergeten is.

Daarnaast, in Oostenrijk worden de autobanen en andere wegen onderhouden door het tolvignet. Oostenrijkers hebben geen enkel belastingvoordeel ten opzichte van buitenlanders hiermee. Die krijgen dat niet, zoals het plan in Duitsland, terug van de belasting.

In Frankrijk, wat de meeste mensen niet eens weten, zijn de autobanen bezit van particuliere bedrijven. Die onderhouden de autobanen. Is er iets kapot, dan is het binnen een week gemaakt. De Franse overheid krijgt niets mee qua opbrengst op de begroting. Dat is exact de reden waarom het plan van Duitsland niet door kán gaan, want afgezien dat het pure racisme is, druist het in tegen de EU regels, regels die zij o.a. in 1993 bedacht en uitgeschreven/voorgelegd hebben.
@JaxDryke: Dat klopt zeker, maar mijn punt is meer dat ze het nu ‘erger’ maken, en dan straks weer afzwakken waardoor het een stuk minder erg lijkt dan deze situatie en het dus makkelijker maakt om het eerste plan te accepteren. Praat het niet goed, slaat helemaal nergens op dat ze dit (tol) op deze manier aanpakken, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit misschien wel gewoon een spelletje is om het eerste plan erdoor te drukken.
@JaxDryke:
Inderdaad.
Daarnaast is de wegenbelasting in Frankrijk verwerkt in de brandstofprijzen. dus betaalt eenieder per gereden kilometer.
Wat mij dan weer stoort is dat ik voor b.v. Slowakije en Tsjechië een tolvignet moet kopen, terwijl ik vermoed (het zijn vermoedens, ik heb het nooit uitgezocht) hun autobahnen zijn betaald uit EU potjes.
via Android app
Als je nou slim bent zoek je een foto van het vignet, print je ‘m en plak je ‘m op de voorruit. De polizei gaat echt niet bij iedere auto speuren naar de echtheid van het vignet.
@knipperlichtje: Maar de camera’s op de snelwegen checken de codes erop wel ;) Is ook in Oostenrijk zo. En aangezien de Duitse versie ook nog eens gebaseerd is op de auto (leeftijd, verbruik etc) is dit vrij aannemelijk. In dat geval zou de boete leuk op jouw deurmat vallen na een ritje autobahn.
via Android app
@nielsnl1: aiii dit is dus een goed uitgedacht systeem, had het ook moeten weten, dit is natuurlijk niet door de Nederlandse overheid bedacht
Of je tekent ‘m na, en plakt dat op je voorruit
@sketcher

Wetten over het vrije vervoer van personen, goederen, etc. zijn hier niet in overtreding. Je kunt namelijk gewoon naar Duitsland gaan zonder dat je een visa nodig hebt, als EU lid. Het gaat er alleen om dat zodra je de autobahn (en waarschijnlijk ook regionale wegen) wilt gebruiken met je auto, je wegenbelasting moet betalen in de vorm van een vignet.

Helaas is dit dus volkomen legaal in dat aspect (en het wordt ook door andere landen in EU gedaan overigens).
@tommygtx: wet technisch heb je gelijk Ik ken de tekst van het verdrag ook maar ik doel hier meer op. De geest van de wet die wordt hier wel degelijk met voeten getreden. Wat is praktisch nou het verschil tussen stoppen om een visa te krijgen (die je standaard kregen, ben net oud genoeg om dat nog te herinneren) of stoppen en betalen om een vignet te kopen. Ik vind dat er nieuwe wetgeving moet komen die dit verbied. Compensatie zou in de vorm kunnen van een Europese wegenbelasting.
als je in een EU land woont moet je toch maar in 1 land gemeentebelasting betalen zegt de wet toch.
Buigen zullen we.. voor de Duitsers.
@2cool4school:
Fijn om te lezen dat je toch je plek weet….

-de Duitser-
@jrk68: nee niet voor halve bak, gewoon eentje met een duits paspoort

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).