
Het gaat te goed met de Duitse autobouwers. Vorig jaar werd de productie nog een paar weken stilgelegd bij BMW, nu moeten de medewerkers in de vakantie doorwerken vanwege de overweldigende vraag.
Het lijkt erop dat de crisis voorbij is. BMW kan de nieuwe 5-serie en de X1 niet aanslepen en ook bij Mercedes blijft de fabriek die onderdelen fabriceert voor onder meer de E-klasse en S-klasse tijdens de feestdagen gewoon open. BMW en Mercedes verwachten allebei een verkoopgroei van meer dan tien procent over dit jaar, en ook Audi plant extra shifts in de fabrieken om de enorme orderlijsten af te kunnen werken.
De meeste fabrieken van Mercedes gaan dicht tussen kerst en oud & nieuw, maar dat is één tot twee weken korter dan vorig jaar. De fabriek in Hamburg waar de uitlaten, assen en stuurkolommen worden gemaakt blijft zelfs gedurende de feestdagen open. Bij BMW is het op dit moment zo dat er meer auto’s verkocht worden dan men kan produceren. De wachtlijsten groeien dus.
Audi gooit de fabrieken wel dicht tussen 23 december en 7 januari, maar dat heeft voornamelijk te maken met gepland onderhoud aan de productielijnen. In de maand december worden extra shifts ingepland op zaterdag en in de nachten van zondag op maandag om de enorme vraag tegemoet te komen. Goed nieuws dus uit Duitsland, het gaat weer een beetje beter met de autoverkoop!
Mooi!
Goed voor de duitse economie en ook onze economie.
Zeer goed nieuws, was ook wel te verwachten na die enorme lage verkoopstand een klein jaartje terug?!
Hoop dat de werknemers er ook tevreden mee zullen zijn. Zal wel een extra premie boven op het loon komen?
Doorbelast aan de klant, haha.
De extra inkomsten wegen meer op dan de extra kosten. Grootste kosten zijn de ontwikkelingskosten. Na het break-even punt wordt er winst gemaakt, ook als je meer produceert tegen verhoogde arbeidstarieven. Ontwikkelingskosten zijn immers al terug verdiend.
@T16:
No shit, sherlock.
@3rf3rf3rf:
:D
Vakantie tarief betalen voor je nieuwe auto. Dat is pas premium
Dat is weer typisch. Men klaagt als er te veel werk is, EN men klaagt als er te weinig werk is. Aan al die werknemers daar: wordt wakker en besef dat je in een conjunctuurgevoelige branche zit!!!
Je zou toch denken dat ze dan even bij de plaatselijke Randstad wat flexibele korte-termijnkrachten inslaan. Of is uitzendwerk nog niet zo ingeburgerd in Duitsland?
@sir_smokalot:
Ik heb het flauwe vermoeden dat er voor een magazijnmedewerker van Mercedes wel wat meer specifieke kennis vereist is dan voor een magazijnknecht bij C1000 ;)
Extra betaald en waarschijnlijk later mogen inhalen van vakantiedagen? Die werknemers zullen niet ontevreden zijn. De merken ook niet.
HOERA!
ja fijn voor de merken , mr niet voor de klanten , je moet bijna 1 jaar wachten voor je auto :(
“..ook bij Mercedes blijft de fabriek die onderdelen fabriceert voor onder meer de E-klasse en S-klasse tijdens de feestdagen gewoon open..”
Dit kun je ook negatief lezen.. gaan ze zo vaak stuk dan? ;)
Is het mogelijk te achterhalen hoe het zit met die gigantische overproductie bij de andere merken?
Ik hoorde dat ze bij Saab nog wel wat personeel over hadden ;)
Daar klagen ze alleen maar dat er geen vraag is naar auto’s… Blijkbaar is er alleen geen vraag naar Saab’s, maar wel naar extre premium auto’s.
@robbie: saab wil gwn niet toegeven …
@ freewarefreak.
Ik hoop dat je ook begrijpt dat niet alle onderdelen in dezelfde fabriek gefabriceerd worden ;)
dan zal deze fabriek misschien de beperkende factor zijn.
slecht voor mijn variabel woonkrediet :-)
AUDI heeft een nieuw logo Autoblog!!
@Daveee: wtf ? 5 ringen ineens ? ;-)
-=edit: is gefikst, thanks!=-
-=edit: is gefikst, thanks!=-
@Frits: nou…dat is dus gefixed… :lol:
leuk!
Laten we hopen voor de consument dat hier niet het principe van vraag>aanbod=hogere prijs geldt.
Misschien kan de kop even aangepast worden? In Nederland is het namelijk gemeengoed dat worden aan elkaar geschreven. Premium merken moet dus premiummerken zijn. Ik moest echt 4x kijken voordat ik de zin begreep. Ik dacht in eerste instantie dat er zoiets stond dat de duitse premiummerken iets merkten met betrekking tot de vakantie…
Voor de rest denk ik dat Mercedes nog genoeg op voorraad heeft staan. Was afgelopen weekend bij de Welt-Niederlassung in Berlijn en ik heb nog nooit zoveel e-klasse estates bij elkaar gezien. In alle kleuren, motoren, uitvoeringen, etc. Wel heel fascinerend om te zien: 4 verdiepingen vol met Mercedes.
AAAH kak, loop ik zelf de wijsneus uit te hangen, produceer ik zo’n zin. In Nederland is het namelijk gemeengoed dat woorden aan elkaar worden geschreven moest het natuurlijk zijn…
Wachttijden voor nieuwe auto’s zijn wel erg lang. Dat is dan wel weer het nadeel.
Op de Audi A5 sportback kan je minimaal een wachttijd verwachten van een maand of 5 a 6…
Audi premium wtf?
Nou, kijk, dat is goed om te horen! Vooral omdat het de premium merken zijn, die zie ik stiekem toch wel graag langs rijden;)
Audi premium? laat me niet lachen, je rijdt alleen in de nog nieuw op de markt te brengen Seat
Ik ben blij dat t weer wat beter gaat na de carmageddon.