De conservatieve taxibranche en andere mensen die niet van verandering/vooruitgang houden leden vandaag in Duitsland een gevoelige nederlaag: de rechtbank in Frankfurt verklaarde een eerder verbod op de dienst UNGÜLTIG!
De rechter oordeelde dat “het onmiddellijke verbod op de inzet van de particuliere chauffeurs niet gerechtvaardigd omdat er geen sprake is van urgentie”, zo meldt de NOS.
Branchevereniging en belangenbehartiger Taxi Deutschland gaat tegen de uitspraak in beroep. Hun reactie lees je HIER.
damrakker zegt
Uber dit!
meneer zegt
Was für eine Über-raschung
ba dum tss
knipperlichtje zegt
Een über is een auto met privéchauffeur, een service die opzich niet nieuw is. Hij staat niet bij een taxistandplaats, maar is alleen op verzoek te bestellen (en staat dus niet op de taxistandplaats oid). Door de app (hét onderscheidende aan über) is het regelen van een auto met privéchauffeur veel toegankelijker en sneller geworden, ook de kosten zijn veel lager. Daardoor is het nu een alternatief voor een taxi, maar het is nog altijd géén taxi.
stefstuntpiloot zegt
@knipperlichtje: er is een groot onderscheid tussen Uber en UberPop. Bij de eerstgenoemde bestel je wel degelijk een taxi (met vergunning) en bij de tweede bestel je een bijverdiener in een auto. Het zal de taxibranche net zoveel pijn doen als AirBnB de hotels doet. Een hele goede ontwikkeling mijn inziens nu de dienst wordt beoordeeld door en voor de gebruikers, zodat de rotte appels vanzelf verdwijnen. En dat wordt -zeker in de grote steden- hoog tijd!!
SDM zegt
Nein Nein Nein!!
krokant zegt
Ergens snap ik het verhaal van de taxichauffeurs wel; het is niet dat het stikt van het werk in die branche, en als er dan opeens een app in jouw vaarwater komt die, makkelijk te bedienen, heel veel klanten van jou wegkaapt, ben je daar natuurlijk absoluut niet blij mee.
jaapiyo zegt
@krokant: uiteraard. Maar dat gezegd hebbende het is gewoon een branche die in zijn oude vorm niet meer het bestaansrecht heeft die het ooit had. Ze kunnen daar feitelijk vast beter aan proberen te wennen dan tegen de bierkaai te gaan vechten, maar misschien proberen ze op die manier het nog wat jaartjes uit te zingen.
Enige tijd geleden nog iets meer dan 10 km afgelegd per taxi. Ruim 30 Euro. En als je het uitrekend puur naar uurloon en loonkosten voor de baas en ervan uitgaat dat niet elke minuut betaald wordt door klanten is dat niet eens onredelijk…maar wie wil dat als consument nou nog betalen.
boltiev6 zegt
Ik maak gebruik van Gijs. Gijs rijdt in een oude ford fiesta. Hij brengt mij overal naar toe voor werkelijk een appel en een ei. Ik kan hem bellen wanneer en hoe laat ik wil. Voor een ritje van Vianen naar Schiphol betaal ik 25 euro. De man heeft een humor, meestal stap ik met betraande ogen van het lachen uit z,n karretje. Een taxi……nog niet misschien…..
viggen1304 zegt
Het is een soort bescherming van een branche. Dat komt niet overeen met de vrije marktwerking. 20 jaar geleden hadden we nog een videotheek. Tegenwoordig koop je de rechten voor het kijken van film online (legaal downloaden). De wereld verandert. Wel is het belangrijk dat de chauffeurs van dit soort apps voldoen aan dezelfde opleiding incl. diploma als een taxi chauffeur. Kunnen taxichaffeurs niet samenwerken met dit soort apps. Er zijn toch veel meer taxichauffeurs dan Uber chauffeurs.
peterpan72 zegt
@viggen1304: Gaan ze niet snappen….daarom is er bookings.com voor hotels,,is niet van hotels…idem vleigtickets, idem muziek…de oude inzichzelfgekeerde multinationals die ook niet durven samen te werken gaan falen…en wij worden er beter van. Die rechtzaken? Laatste stuiptrekkingen!
hplh zegt
Is uberpop nu ook weer gewoon legaal in Duitsland?
peterpan72 zegt
Uber is ubercool…je wordt niet meer genaaid door de taxichauffeur, je wordt normaal behandeld en zit voor de verandering niet op een marokaans tapijt…ben toch bang dat de branche dit over zichzelf heeft afgeroepen…werkte niet klantvriendelijk, niet efficient en al helemaal niet 2.0. Dat is toch een optelsom voor een RIP scenario
laurent zegt
Als taxi-chauffeur in het Belgische Antwerpen merk ik precies dat de taxi’s in Nederland nog achterop hangen… Hier gebruikt men al jaren een app om een taxi te bestellen; gemiddeld zo’n 70.000 berichten per maand. Klanten kunnen ons volgen waar wij zitten, hebben de nummerplaat van de gestuurde auto en krijgen een melding als wij voor de deur staan. De meeste grote hotels en ziekenhuizen in de regio moeten gewoon de kamernummer of naam invoeren en de computer doet de rest…