
Een reguliere bus is zo’n 12 meter lang, maar dat was blijkbaar niet voor iedereen genoeg. En dus heeft het Duitse Fraunhofer een bus gebouwd van maar liefst 30 meter lang! En het is ook nog eens een bus met een innovatieve aandrijflijn. Ware porno voor openbaar vervoer liefhebbers!
De AutoTram Extra Grand is 30 meter lang, bied plaats aan maar liefst 256 passagiers en beschikt over 5 assen, waarvan er 4 meesturen.
Voor de aandrijving zorgen elektromotoren die in een paar van de assen zijn verwerkt. De bus kan 8 kilometer elektrisch rijden en daarna springt er een dieselmotor aan die als range extender werkt.
De bus is speciaal ontwikkeld met het oog op Zuid-Amerika en Azie en moet een tussenoplossing zijn voor een stadsbus en een tram. Maar dan uiteraard zonder de problemen die trams met zich meebrengen zoals rails en bedrading.
Begin dit jaar onthulde het Chinese Youngman ook al een hele lange bus. Die was ‘slechts’ 25 meter lang, maar bood wel ruimte aan 300 passagiers. Het is namelijk nogal eens dringen in Chinese bussen.
PS Dit soort bussen lijken mij een stuk realistischer dan de Superbus van Wubbo Ockels.





en hoe gedraagd dit zich op zeg maar een belgische autosnelweg bij 120 km/uur? zou wel eens “grappige” beelden kunnen opleveren..
@tborre: 120 km/u met een bus?-.-
@tborre: lol bussen rijden geen 120..
Dat is een flinke bangbus! :)
Wow! Kan zo’n bus fatsoenlijk een bocht van 90 graden nemen?
Ik woon in een gebied waar vaak fietsers worden aangereden voor vrachtwagens en bussen. Te vaak met dodelijke afloop. Lijkt me niet verstandig om dit soort bussen door bevolkt gebied te laten rijden…
@BrutaalAapje: Daar maken ze zich in voorgenoemde landen niet zo druk om. En anders gaan ze weer en masse the Chinese way busje slopen…
@BrutaalAapje: Volgens mij zijn die bussen niet gemaakt voor scherpe bochten maar eerder voor “rechte” trajecten, autosnelweg-achtige banen zeg maar.
@BrutaalAapje: http://www.youtube.com/watch?v=mlUc4DWGdgo
Deze is wel 5 meter korter
@jzaero: Ziet er goed uit…
@jzaero: Netjes binnen de lijntjes, dat lukt de gemiddelde Sprinter chauffeur niet eens.
@jzaero: Die bus rijdt echt rond zonder probleem… en dan zijn er zulke mensen:
http://www.youtube.com/watch?v=dm-vkemz_IU
@BrutaalAapje: wat dacht je van meerdere sturende assen?
Dat wordt binnenkort twee keer nadenken als je een bus wil voorbijsteken…
Het Belgische Vanhool heeft al heel wat jaren een gelijkaardige bus van 25 meter in de aanbieding.
@luxaeterna: deze is dus nog ff 5 meter langer.
@luxaeterna: Vanhool kwam laatst ook nog in het nieuws met de grootste vliegveldbus:

voor 160 passagiers en ze is maar liefst 14,64m lang en 3,75m breed (een gewone stadsbus heeft een lengte van 12m en een breedte van 2,55m)
@porschaa: Idd!
@porschaa: Die deur van voor is wel vreemd om zien… kan je achter passagiers aanrijden en ze zo ‘opeten’ om tijd te besparen.
Wat is de draaicirkel…?
@Emile_Benz:
Luxemburg, België en Nederland…
Je zou er bijna door met het OV gaan.
Bijna!
Huh huh :-)
waw, pretty fucking useful.. kan amper bochten nemen en er stappen constant mensen op/af, die bus staat meer stil dan hij rijdt..
BusBlog ?
Maak heb dan teminste nog met een etage erop, nog efficiënter. Zo door de Brenner heen!
dit is geen bus meer dit is een trein op banden!
Die Wubbo Ockels superbus is zo fout.
Het doel van die bus is niet om milieu, reistijd of fileproblemen op te lossen.
Het doel is om zoveel mogelijk subsidies te scoren en daarvan zoveel mogelijk in de eigen zak te steken.
De bus is daar alleen maar het middel toe.
@zdev: Jonguh, wie kan de verleiding nou weerstaan!
Ik ken een bus van meer dan 73 meter lang!
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:A350_variant_sizes.svg
@zdev:
Dit is ook niet echt realistisch maar toch wel realistischer dan de superbus haha.
Sorry maar ff offtopic: ik verkoop 2 kaartjes voor zondag de DTM op zandvoort incl. paddock ; 20 euro stuur ff privebericht voor meer info. Nogmaals Sorry voor offtopic!
@laulau:
Zitten daar ook bustickets (ontopic) bij?
@laulau: Jammer, ik zit al op de Ring vant weekend! Anders graag :)!
@laulau: Hoezo niet realistisch? In Utrecht rijden er al sinds 2002 25 meter lange driedelige bussen, deze is wel iets langer, maar het is dus niet geheel ondenkbaar.
@jzaero: Ja heb je gelijk in, maar deze bus is speciaal ontwikkeld voor Zuid-Amerika en Azië en dan denk ik gelijk aan de miljoenensteden… Natuurlijk zijn er ook dorpjes en gewone steden qua formaatje Amsterdam, Utrecht… maar zie je dit al rondrijden in een Sjanghai of Rio.. Met een motor moet je al oppassen daar, laat staan een bus van 30 meter lang.
@ StijnB: nee sorry, dat wordt de auto dan..
@laulau: Het zou me niks verbazen hoor, ik kom regelmatig in grotere steden van China, uiteindelijk rijden ook daar gewoon langere bussen rond, maar ik denk eerder dat deze over de hoofdwegen van de ene kant van de stad naar de andere kant gaat.
“Ware porno voor openbaar vervoer liefhebbers!”
Serieus; als er een verzamel boek komt met al jou artikelen ga ik voor de bruna kamperen om als eerste een exemplaar te kopen.
Je kan de voltallige workforce van een bedrijf daarmee afleveren. En je moet maar 1 chauffeur betalen.
Vorige week nog met een nuts geweest met nog 479 anderen. En die kom tenminste ook 900 km/h
@sdk16420: *nuts=bus, kom=kon | damn you autocorrect!
Met die bus zou ik wel mee willen!
muhaha.. plak gewoon drie bussen aaneen en je hebt…………………………….. spannend he? :D
hetzelfde!!!!!!!!!!!!
8 kilometer electrisch? Dat zal in de praktijk betekenen dat dat ding of de helft van de tijd aan de oplader hangt, of de hele dag gewoon op de dieselmotor rijdt. Ruimte genoeg voor een groter accupakket lijkt me.
@moveyourmind: Inderdaad! Ik dacht precies hetzelfde. Sloop dan die hele elektrische aandrijftoestand er uit en rijd gewoon nonstop op diesel.. Of zou het alleen voor het optrekken zijn bij stoplichten en haltes..
Dat is een grote bus. Wel een goed idee, zo’n ding en de infrastructuur ervoor zal een stuk goedkoper zijn dan een metro aanleggen.
Over het niet kunnen nemen van bochten, dit soort bussen rijdt niet op de openbare weg, maar speciale rijbanen die zijn afgesloten voor het overige verkeer. Bochten zullen er dan ook wel op aangepast kunnen worden.
Als er 1 land is dat veel ervaring heeft met grootschalig personenvervoer dan is het Duitsland wel…
Kun je op de rotonde iig wel je eigen achter, rem en knipperlichten testen.