• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitsers pislink over Nederlandse ‘grenscamera’s’

Auteur: Alwood, gepost 1 december 2011 om 13:00 – 77 Reacties

Welkom in Nederland!


Op economisch vlak kunnen we aardig door een deur met de Oosterburen. Willen we in de toekomst nog een beetje lol hebben met Fritz en Anna dan moeten we alleen wel kappen met die K-camera’s die de NL-Duitse grens op kentekens scannen.

Inmiddels is het beklag over deze Nederlandse controledrift op het bureau van de Europese Commissie gelegd. Het gaat om camerasystemen die de van alle passerende auto’s bij grensovergangen de voorkant scant. Op basis van vorm en kenteken bepaalt de computer vervolgens of de Marechaussee er goed aan doet het voertuig te controleren. Experimenten vinden plaats sinds 2004. Op dit moment een proef-systeem wat bij Venlo wordt toegepast, in de toekomst wil Nederland deze camera’s bij 15 grensovergangen installeren.

Duitsland is not amused. Dergelijke controlesystemen zijn in strijd met het ‘vrij verkeer’ tussen de twee landen. Daarbij voelen de Duitsers zich hierbij tamelijk ‘gecriminaliseerd’.

Grof gezegd is dit het opnieuw invoeren van grenscontroles maar dan digitaal. Nederland zegt geen informatie op te slaan (die niet nuttig is voor bestrijding van criminaliteit). De Marechaussee zou volledig binnen haar bevoegdheden opereren. Daarbij is wel vergeten dat de Duitsers hun privacy iets meer op prijs stellen dan wijzelf. Bewijs zie: Google Streetview.

“Anti-Europees rechtspopulisme” noemt de Duitse media deze praktijken. De Europese Commissie wil meer duidelijkheid. Onafhankelijk van de uitkomst kunnen we in afwachting van de Noord Europese Euro de Duitsers volgens mij beter wat vriendschappelijker behandelen. (bron: nos.nl)

Ook interessant!

  • prijzenoorlog pomphouders
    Prijzenoorlog Nederlandse pomphouders op komst
  • Koop deze Nederlandse politie Porsche in Duitsland
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Top 10: meest verkochte 14% bijtellers #muesligebak
Volgend bericht: Subaru BRZ is de auto voor echte helden [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. TDI-goeroe zegt

    1 december 2011 om 13:06

    kan mij iemand uitleggen hoe ver dat vrije grensverkeer gaat? hoe ver gaat het verdrag van Schengen? ik werd laatst gewoon staande gehouden na de grenze te zijn gepasseerd in D voor een grenzkontrolle, hele auto werd overhoop gehaald.

    Login om te reageren
    • slappehap zegt

      1 december 2011 om 13:49

      @TDI-goeroe: “De politie heeft het recht op zoek te gaan naar criminelen en drugskoeriers, maar dat gebeurt over het algemeen gericht, dat je weet naar wie je zoekt. Als je net over de grens met name buitenlandse kentekens aanhoudt, zonder dat je gericht op zoek bent, dan zou het een soort grenscontrole kunnen zijn en dat is niet toegestaan.”, aldus Europarlementariër Judith Sargentini (GroenLinks).

      Waarschijnlijk voldoe je aan het profiel van drugskoerier. :lol:

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        1 december 2011 om 17:32

        @slappehap: Gvd, ik duidelijk niet. Ik ben al een keer of vijf een grensactie van de Belgische en Franse politie samen, tussen Kortrijk en Rijsel, gepasseerd. En steeds laten ze me door!! Gewoonweg discriminatie! Ik wil ook tegengehouden worden en een hond in mijn auto geduwd krijgen en 7 sigaretten roken terwijl ik daar 54 minuten sta te duimdraaien.

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          9 november 2012 om 23:00

          @Esprit_de_Flandre: oh ik kan je vertellen dat de grenscontrole één en al boelshit is.

          ik ging afgelopen winter (dus in de tijd dat dit topic uitkwam) met me vader mee naar België want hij had daar zaken te regelen. we reden in een een Porsche Cayenne S en hielden ons aan de maximum snelheid van 100 km/h (er was file..)

          Nota bene net iets voor de grens komt zo’n kleine golfje ons inhalen, en krijgen we een volg tegen.. Denk dat die golf ons niet bij zou kunnen houden als pa zijn rechtervoet uit zou strekken, maargoed vlakbij knooppunt Galder (geen idee hoe je het spelt..) werden we dus tot stoppen gedwongen.

          zogenaamd paspoortcontrole, zeggen ze.. yea sure,
          En ondertussen speuren ze met 2 honden de auto door en we werden beiden gefouilleerd.. Pa zei tege die politieagent: ik heb hier niets te verbergen, als u eens opschiet, en alvast de bagageruimte door begint te zoeken met die honden ipv met mij hier te discussiëren, zult u flink veel tijd besparen.

          2 honden begonnen de wagen door te spurren, en startend in de bagageruimte, waar ze meteen begonnen te blaffen toen ze aan de (backup) reistas van pa ( voor noodgevallen) roken..
          Ik dacht van: kut beest, blaft die voor niks, weer tijdverspilling [ en wat doet pa: niks anders dan leunen op de motorkap van de politiewagen, toekijken en gapen

          Zegt die agent: ” zo meneer, u bent waarschijnlijk niet meer zo zeker van uw zaak ”
          ik zeg tege hem: je trekt te snel conclusies, dus als je eens die tas ff opentrekt Zal die smoel vanzelf wel van je gezicht Verdwijnen, dus pas maar op met wat je zegt.

          Maargoed, in die tas zaten dus 3 pakken, scheerspullen, etc etc maar ook een flesje parfum.En laat die klote beest en nou net daardoor blaffen..

          na 35 minuten vertraging mochten we weer onze reis vervolgen.

          MOREEL VAN HET VERHAAL:
          als je aangehouden wilt worden door de politie bij de grens, koop een Porsche Cayenne ;)

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            10 november 2012 om 23:15

            @bigcar: Cool :)

            Ja, een Porsche zou misschien wel helpen. Als ik er passeer zijn het altijd gewoon ‘sensible’ auto’s, zoals een Peug 205, Honda Accord of Fiat Multipla. Niet echt iets waar een dealer mee zou rijden…

            Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      1 december 2011 om 14:47

      @TDI-goeroe: De echte crimineel die de grens over moet zal een huurauto gebruiken. Dus criminelen pakken… ik heb mijn twijfels.

      Login om te reageren
    • SCscreamGT2 zegt

      1 december 2011 om 16:54

      @TDI-goeroe: Helemaal niet ver. Wij wonen in Venlo, en passeren wekelijks de grens. Nog nooit iets meegemaakt. Er staan een aantal polizeifünfers aan de kant geparkeerd, maar ze moeten vooral de Poolse vrachtwagens hebben. Als je er -mits rustig- voorbij rijdt is er niks aan het handje.

      Het enige puntje is wel dat er soms behoorlijke paniekreacties van mensen ontstaan bij het bord ’70’ en ‘controle’.

      Login om te reageren
  2. fortuna zegt

    1 december 2011 om 13:13

    Als je via de E34 van België Nederland binnenrijdt, staan er ter hoogte van de grensovergang ook poortjes met apparatuur. ’s Nachts valt dit op doordat er een LED (of infraroodlamp) oplicht. Is dit ook een camera?

    Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      1 december 2011 om 13:38

      @fortuna:
      op de A67/E34 hangen idd camera’s bij de grensovergang
      toen die er net stonden ben ik geflitst en mijn neef achter me ook maar we reden beide 110 km/h
      snapte er toen niets van maar nu weet ik wel dat die dingen van NL zijn

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        1 december 2011 om 13:43

        @Bart_V:

        Je mag daar 120 dus waarom heb je een boete gekregen bij 110?

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          1 december 2011 om 13:48

          @sketcher: Dat waren die camera’s die hun kenteken registreerden die flitste!

          Login om te reageren
        • Bart_V zegt

          9 december 2011 om 23:25

          @sketcher: nee geen boete zal er eens bij moeten komen

          Login om te reageren
      • fortuna zegt

        1 december 2011 om 15:50

        @Bart_V: ik reed 130 maar heb niks gekregen.

        Login om te reageren
    • pininfarina zegt

      1 december 2011 om 14:42

      @fortuna: Een infraroodlamp kun je niet zien branden.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        1 december 2011 om 15:15

        @pininfarina:

        Je kunt ‘m wel zien branden, maar niet zien schijnen ;-)

        (ik weet het, hij is ver gezocht)

        Login om te reageren
      • fortuna zegt

        1 december 2011 om 15:49

        @pininfarina: kan wel, als die ook buiten het infrarode spectrum licht uitstraalt

        Login om te reageren
        • pininfarina zegt

          1 december 2011 om 16:21

          @fortuna: Klopt, om de een of andere reden ging ik uit van infraroodlicht in plaats van een infraroodlamp. Een afstandsbediening zie je met behulp van een rode gloeidraad ook oplichten wanneer je van kanaal wisselt, stom.

          Login om te reageren
  3. fluvioglacialeafzetting zegt

    1 december 2011 om 13:24

    Inderdaad weg halen die dingen

    Login om te reageren
  4. maferick74 zegt

    1 december 2011 om 13:25

    Zolang je een brave burgerman/vrouw bent boeit het toch niet?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      1 december 2011 om 13:30

      @maferick74: dat is een heel kortzichtige veelgehoorde Nederlandse (en Amerikaanse) opvatting ja.

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        1 december 2011 om 13:43

        @Alwood: twee keer fout. De Amerikanen hebben zo een schrik van Big Brother en staan zo hard op hun privacy dat ze geen verplichting tot het dragen van identiteitskaarten hebben. En de opvatting is niet kortzichtig. Denk even mee: als de politie aan de grens fysiek controles uitvoert in het kader van een of andere campagne (bijvoorbeeld inbraken, of rijden onder invloed), is er niets aan de hand. Maar als ze er een camera aan koppelen, is plots het huis te klein? Dat is twee maten en twee gewichten. Dat je er psychologisch een probleem mee hebt, is een zaak. Maar rationeel bekeken maakt het helemaal niets uit.

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          1 december 2011 om 13:52

          @BaRa: rationeel bekeken telt ook mee dat je in het ene geval iederen controleert en in het andere geval individuen er uit pikt.

          De opvatting dat een normale/fatsoenlijke mensen “niks te verbergen hebben” vind ik erg kortzichtig. Vooral om dat nooit iemand hierbij in acht neemt dat opvattingen van de buitenwereldnog wel eens een heel eind bij de werkelijkheid vandaan kunne liggen. Als alles openbaar is en iedereen daar vrije interpretaties van kan propageren krijg je een heel onprettig ‘klimaat’.

          Het is iets dat in de VS volgens mij regelmatig ter sprake staat maar écht secuur op hun privacy zijn ze daar nog steeds niet. Misschien NL en de UK het nog wel veel slechter qua bescherming…

          Login om te reageren
        • BJ zegt

          1 december 2011 om 14:54

          @BaRa: Je hebt denk ik grotendeels gelijk op dit specifieke punt (verschil tussen digitaal of analoog grens controleren), maar Alwood heeft het volgens mij meer over het algemene punt van kortzichtigheid bij “je hebt toch niets te verbergen” en maakt dat punt terecht naar mijn mening.

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          1 december 2011 om 17:54

          @BaRa: Rationeel bekeken kunnen ze je altijd volgen en vinden op die manier. En je weet nooit met zekerheid wie er aan de andere kant zit van al die apparatuur, en welke bedoelingen die heeft.

          Klinkt misschien paranoïde, maar het houdt wel degelijk risico’s in. Criminelen zijn bvb altijd de eersten om van nieuwe technologie gebruik te maken. Hoe veilig zijn die systemen? Computers worden massaal gekraakt om credit card nummers te bemachtigen. Hoe moeilijk/makkelijk is het om Big Brother te kraken? En met BB bedoel ik niet alleen kentekenscanners, maar alle systemen die gegevens van je bijhouden, zoals klantenkaarten bvb. Vind jij het normaal dat Colruyt/Delhaize/AH weet dat jij op 3 februari 2010 om 12:42 een pakje ‘Lu Petit Beurekes’ hebt gekocht?

          Login om te reageren
          • BaRa zegt

            1 december 2011 om 21:51

            @Esprit_de_Flandre: I couldn’t care less dat de Colruyt via mijn kaart bijhoudt wat ik gekocht heb. Misbruik van gegevens is van alle tijden en niet fundamenteel veranderd in dit digitale tijdperk.

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              2 december 2011 om 12:55

              @BaRa: Niet fundamenteel verandert nee, wel vermeerderd…

              Login om te reageren
    • masterstig zegt

      1 december 2011 om 16:09

      @maferick74: Zo denk ik ook altijd, je bent sowieso erg verdacht als je daar om gaat zeiken :D

      Login om te reageren
  5. crusader zegt

    1 december 2011 om 13:27

    leuk controlemiddel voor diegene die zogezegd geen bijtelling betalen omdat ze niet prive rijden met een firmawagen…

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      1 december 2011 om 13:44

      @crusader: de marechaussee doet geen controles op bijtelling.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 december 2011 om 13:09

        @BaRa: waarom eigenlijk niet?

        Login om te reageren
  6. fit4fun zegt

    1 december 2011 om 13:32

    De bron (NOS) is kritiekloos pro Europees. Geen wonder dat ze daardoor zo’n bericht op een bepaalde manier naar buiten brengen. (Er zijn namelijk meer dan genoeg Duitsers die balen van de grensoverschrijdende criminaliteit, waar ze zelf flink onder lijden. Maar dat past natuurlijk niet in de Europese propaganda verhaaltjes..)

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      1 december 2011 om 13:36

      @fit4fun: Ik heb anders niet echt het idee dat autoblog ook kritiekloos pro Europees is.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        1 december 2011 om 13:38

        @sdk16420: autoblog spint het nieuws alleen maar… Makke van de moderne berichtgeving…

        Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      1 december 2011 om 13:37

      @fit4fun: goed punt… Vertrouwen in de pers ben ik al lang geleden kwijtgeraakt!

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2011 om 13:12

      @fit4fun: de NOS belicht het nieuws van alle kanten. Elke scheet en zucht van de rechtse flank wordt groot uitgelicht ook al is er geen enkele relevantie. Ik denk ook dat de Duitsers de Grenzüberschreitende Kriminalität net als ons uit het Oosten verwachten.

      Login om te reageren
  7. mepdenepper zegt

    1 december 2011 om 13:34

    Nog beter zou zijn als de fysieke grenscontroles terug zouden komen. Veel werkgelegenheid. Veel minder ellende in NL. Mag dat niet van de EU? Fuck them. Als ik de baas zou zijn, dan had ik het wel geweten.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2011 om 13:14

      @mepdenepper: ben je gek geworden? Nederland draait op de handel, die handel moet je niet gaan hinderen met onzinnige groepscontroles. Als grenswerker zou ik daar ook helemaal niet blij van worden.

      Login om te reageren
  8. kaasboerin zegt

    1 december 2011 om 13:38

    Meestal ben ik het wel eens met die Duitsers, maar dit keer niet. Moeten zij maar zorgen dat die 5000 polen/bulgaren per maand niet ons land binnenstromen (via hun land)..

    Login om te reageren
    • kliko zegt

      1 december 2011 om 13:49

      @kaasboerin: Daarvoor moet je niet de vinger naar de duitsers wijzen. Wij geven ze hier namelijk de werkgelegenheid. Als dat niet (was) gebeurt, dan hadden we ook minder last daarvan gehad…

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        1 december 2011 om 14:16

        @kliko: Goed punt! :) Ik wijs niet naar de Deutschers hoor, toch mag het van mij, mits het helpt op regelmatige basis.

        Login om te reageren
        • kliko zegt

          1 december 2011 om 14:55

          @kaasboerin: ghehe. :lol:
          But remember: Don’t talk about the war. ;)

          Login om te reageren
  9. ferrari94tr zegt

    1 december 2011 om 13:40

    om criminelen te pakken mag je wat betreft heel ver gaan. hiet zie ik geen enkel probleem in. als ieder zijn auto leeg word gehaalt snap ik dat de duitsers pislink worden. dit is gewoon ruzie zoeken

    Login om te reageren
    • luuktb zegt

      1 december 2011 om 13:59

      @ferrari94tr: Ruzie zoeken ? Jij denk dat het hier een schoolplein betreft ?

      Zolang de Camera’s niet gebruikt worden om overtredingen te constateren, en vervolgens te bekeuren heb ik er geen problemen mee.

      Login om te reageren
  10. faalhaas zegt

    1 december 2011 om 13:48

    Niet alleen op de grenzen, op de A1 voor Amsterdam ook bijvoorbeeld.
    Ze zeggen niks op te slaan, maar reken maar dat de Nederlands-Gestapo je vind als er iets is of je nou in of buiten NL bent.
    Op de grens van Breda-Antwerpen inderdaad ook altijd flitslampjes boven de weg.

    Login om te reageren
  11. Simpson zegt

    1 december 2011 om 14:01

    als ik het goed begrijp worden ze alleen bij binnenkomst gefotografeerd?

    heeft iemand trouwens ook cijfers & verhalen over welke criminelen hiermee worden opgepakt?

    zijn dat drugs- & mensensmokkelaars, grasmaaier- & koperdieven, bankrovers?

    Of toch voornamelijk mensen die in duitsland wonen en in nederland werken? of ein liter schapps zu viel im kofferraum haben? Of undanks keine beitellung toch im schwarzwald kamperen?

    vanwaar de fotografie & registratiedrang?

    je zou toch zeggen dat met al die registratie een simpele benzinedief of gestolen auto in een kwartier weer terug te vinden moet zijn? of een vals kenteken (dat op meerdere plaatsen tegelijk geregistreerd word) maar dat soort succesverhalen van het vangen van criminelen blijft nog uit. Daarvoor hangen die dingen er tenslotte toch?

    Login om te reageren
  12. JaxDryke zegt

    1 december 2011 om 14:04

    weet je wat nog veel erger is ? Alle gescande auto’s met bluetooth aan boord, worden automatisch opgeslagen. Mocht je dan als buitenlander (duitser, pool, fransoos, etc) een overtreding begaan en ze kunnen je kenteken niet achterhalen, dan sporen ze je op via je bluetooth frequentie. Nu zou je kunnen zeggen ‘belachelijk, is niet waar, want de BT freq. heeft geen ver bereik’, dit is namelijk wél het geval. Ons bedrijf biedt namelijk o.a. tracking devices aan bedrijven. Ons Neerlandsche Koninkrijk heeft ons enkele jaren geleden namelijk benaderd om dit systeem voor hen op maat te bouwen. Wij hebben vriendelijk bedankt, en gelukkig maar .. gezien de nieuwsberichten her en der.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      1 december 2011 om 14:30

      @JaxDryke: Zelfde geldt met wifi. Heb eens zo’n wifi richtantenne gebruikt vanaf 18 hoog. Dat is te bizar voor woorden. Scanner aan en even langzaam over de stad scannen en echt 1000en wifi hotspots pakken. Zal met bluetooth vast ook werken.

      Alleen heb ik ernstige bedenkingen bij het nut hiervan. Je moet dan wel bij de overtreding ook het bluetoothsignaal (id) hebben afgevangen. En wanneer gebeurt dat? Als ze er al zouden meten zou dat maar op incidentele plekken zijn. Een kenteken kan iedereen oplezen en bij de grens zou je daar een alert op kunnen zetten, maar bij een overtreding leg je niet zomaar even het bijbehorende bluetooth id vast. Of heb jij een situatie waar dit nuttig gebruikt kan worden?

      Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    1 december 2011 om 14:14

    Ik begrijp wel dat ze dat niet leuk vinden, zelf ben ik ook niet helemaal comfortabel met het idee dat je kenteken zou kunnen worden opgeslagen en dat het sowieso gecontroleerd word.

    Login om te reageren
    • JaxDryke zegt

      1 december 2011 om 14:29

      @Hupke:
      Een nadeel in Duitsland, is dat als je in dezelfde regio blijft wonen, je automatisch hetzelfde kenteken blijft houden. Dus als je nu een Ferrari F50 hebt met kenteken BORºAT666 en je neemt vervolgens een Nissan GTR en je blijft in Kreis Borken, dan houd je hetzelfde kenteken.

      (zo werkt het overigens in Polen ook, maar de rest van europ. weet ik niet)

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        1 december 2011 om 14:31

        @JaxDryke:

        En dat is relevant omdat?
        Wat heeft dat nu te maken met kentekens filmen (en mogelijk die gegeven gebruiken)?

        Login om te reageren
      • Joerek zegt

        1 december 2011 om 14:32

        @JaxDryke: Een nadeel in deze lijkt me juist dat als een kenteken van eigenaar wisselt, zodat niet een ander (nieuwe eigenaar) de schuld krijgt van de overtreding(en) van de vorige eigenaar.

        Login om te reageren
  14. TDI-goeroe zegt

    1 december 2011 om 14:20

    Als je net over de grens met name buitenlandse kentekens aanhoudt, zonder dat je gericht op zoek bent, dan zou het een soort grenscontrole kunnen zijn en dat is niet toegestaan.”, aldus Europarlementariër Judith Sargentini (GroenLinks).

    dit is me dus al 3 x overkomen, 2x op doorreis naar Oostenrijk, (vlak voor de Oostenrijkse grens werden de buitenlanders eruit gepikt en staande gehouden op een P-plaats) en 1x net over de Duitse grens hier. hoe kun je je tegen deze illegale praktijken wapenen dan?

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      1 december 2011 om 14:39

      @TDI-goeroe: Wat is er illegaal aan die praktijken?

      Login om te reageren
    • pininfarina zegt

      1 december 2011 om 14:53

      @TDI-goeroe: Man man man uit welk links hol kom jij in godsnaam? Zit toch niet zo te drammen. Als je niks te verbergen hebt wat boeit het dan. Als er weer eens een aanslag gepleegd is met gesmokkelde wapens loop jij vast om het hardst te zeuren dat de controles strenger moeten. Illegale praktijken… zucht.

      Login om te reageren
      • TDI-goeroe zegt

        1 december 2011 om 17:33

        @pininfarina: ben je met je rechtse poot uit bed gestapt? wat een agressie (zucht)
        ik wordt verzocht me aan regels te houden, en doe dat braaf. ik zou het fijn vinden als de overheid zich dan ook aan haar nota bene eigen regels houdt, en als grenzkontrollen door de EU zijn verboden, wens ik niet aan de kant gezet te worden, vanwege mijn gele plaat, om vervolgens een kwartier te moeten wachten terwijl mijn auto binnenste buiten wordt gekeerd en aan allerlei intimederende vragerij te worden onderworpen.

        Login om te reageren
        • Joerek zegt

          1 december 2011 om 17:43

          @TDI-goeroe: Door wie zijn grenscontroles verboden? Volgens mij moet jij even opzoeken van het Schengen-verdrag inhoudt. Het zegt namelijk wat over vrij verkeer tussen de landen. Een grenscontrole wil niet zeggen dat er geen vrij verkeer mogelijk is.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            2 december 2011 om 13:28

            @Joerek: in 2010 heeft de hoge raad wel degelijk voor een tijd de “vliegende brigades” verboden.

            Login om te reageren
  15. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    1 december 2011 om 14:36

    Natuurlijk is streetview schending van privacy..

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      1 december 2011 om 21:57

      @bmwmaaktrijdengeweldig: ja hoor. En als ik doorheen je straat loop ook. Eigenlijk zitten ze met streetview vooral in overtreding met het portretrecht: architecten hebben het copyright op hun gebouwen, en beelden daarvan mogen niet zonder toestemming gepubliceerd worden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 december 2011 om 13:17

        @BaRa: copyright verhindert kopiëren… Portretrecht gaat over ehh.. portretten. Architecten gaan vaak nogal (veel) te ver met hun claim op gebouwen die zij ontworpen hebben.

        Login om te reageren
  16. BJ zegt

    1 december 2011 om 14:56

    Toch jammer, mini-crisis met de Duitsers, terwijl de controle waarschijnlijk primair voor onze Oost-Europese vrienden bedoeld is….

    Login om te reageren
  17. Megakix zegt

    1 december 2011 om 15:03

    ..het is puur om de ‘niet-betalende-leaserijders’ uiteindelijk te kunnen snappen….nu doet de Belastingdienst het nog bij grenzen, straks dus deze camera’s. Eng volk, die nederlanders….brr

    Login om te reageren
    • pininfarina zegt

      1 december 2011 om 15:07

      @Megakix: Wetten en regels zijn inderdaad eng als je, je er niet aan houdt inderdaad. Wat merkt een nette belastingbetalende werkman hier nu van? Wees blij dat er zo’n systeem is, wel zo eerlijk voor die eerlijke betalende mensen. Fraudeurs en criminelen komen er nog altijd veel te gemakkelijk vanaf in Nederland.

      Login om te reageren
      • pininfarina zegt

        1 december 2011 om 15:08

        @pininfarina: How, twee keer inderdaad is een foutje. “Leer eens Nederlands-grappen kom er maar in”.

        Login om te reageren
      • Megakix zegt

        1 december 2011 om 15:17

        @pininfarina: het voert natuurlijk veel verder dan een naïef standpunt over ‘je hebt niets te vrezen als…’. Het gaat hier om overbodige controles, die nog in strijd zijn met de EU-regels ook. Dus niet rechtpraten wat krom is.

        En de echte criminelen huren een bestelbusje / auto en gaan niet 100x over dezelfde grens met een lading ‘foute boel’.

        Login om te reageren
        • pininfarina zegt

          1 december 2011 om 15:25

          @Megakix: Wat bepaald of de controles overbodig zijn? Er zitten vaak genoeg succesvolle ‘vangsten’ tussen. Dat controles in strijd zijn met EU-regels noem ik pas krom. Natuurlijk pak je nooit alles maar er zijn denk ik genoeg bevredigende resultaten te noemen.

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            1 december 2011 om 19:09

            @pininfarina: ‘bevredigend’ is een politiek woord voor ‘als het ons uitkomt maken we er wat moois van!’. De meeste ‘vangsten’ aan de grens komen echt niet door cameracontrole, ook al zijn er mensen die dat doodleuk als sprookje nakauwen. Dat is vaak georganiseerde ‘misdaad’, die met infiltranten, informanten en anderszins pikkebaasjes trachten bepaalde doelgroepen te onderscheppen. Voor de rest is het ‘geluk’, om af en toe wat Sjonnie-Petjes aan te houden en randomized te fouilleren. Dan hebben ze ineens 10gram crack, 1200 strijkers of 20 bibiguns gevangen. Royaal…

            Login om te reageren
  18. alloallo zegt

    1 december 2011 om 15:18

    Ik snap het geklaag van de Duitsers niet helemaal. Dmv de Maut (=tol) cameras controleren zij immers ook de gangen van elke (NL) vrachtauto.

    Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    1 december 2011 om 16:28

    welkom in NL ( het nieuwe oost-Duitsland ) ..

    Login om te reageren
  20. architecture1 zegt

    1 december 2011 om 16:34

    Ach laat ze maar lekker zo controleren aan de grens, die paar keer dat ik in Duitsland reed telkens van de weg gehaald door de polizei, 1 keer al rijdend naar een parkeerplaats geleid om vervolgens een drugshond te laten ruiken. En op de terugweg op een parkeerplaats om legitimatie gevraagd en werd gelijk even gecontroleerd in de auto. De rest van de parkeerplaats werd overgeslagen, voelde me erg gediscrimineerd. Werden overduidelijk op ons kleurtje uitgezocht.

    Met die camera’s controleer je veel gerichter en gaat het niet om kleurtje van de bestuurder maar om de kenmerken van het vervoersmiddel.

    Login om te reageren
    • pininfarina zegt

      1 december 2011 om 17:01

      @architecture1: Iemand voelt zich vandaag de dag al gediscrimineerd als je een scheet laat wanneer je langs loopt. Amerikanisering ten top. Dat het ook zo kan zijn dat ze elke 25e auto aanhouden en jij dat toevallig was komt niet bij je op? Ach, als men maar wat te klagen heeft op een ander he… ‘T zal wel voldoening geven.

      Login om te reageren
      • architecture1 zegt

        2 december 2011 om 16:13

        @pininfarina: Geloof me, als je je gediscrimineerd wordt weet je wanneer dat het geval is. En gelukkig heb ik daar in Amsterdam (of randstand) niet zoveel last van maar in het buitenland of minder stedelijke plekken in het land vaak genoeg last van gehad. Vroeger merkte ik dat zelf niet zo vaak op maar als mensen om je heen het opmerken ga je het vanzelf zien. En ik moet toegeven mijn reactie op dit artikel was niet geheel op de inhoud maar ik wilde enkel aangeven dat andersom ook genoeg controles plaats vinden die ook duidelijk het doel hebben om inwoners van het buurland te controleren.

        Login om te reageren
  21. faalhaas zegt

    1 december 2011 om 18:44

    Misschien krijg je straks de rekening thuis gestuurd / Of een tolpoortje! De zogenaamde grenstax… om de controles te financieren!

    Login om te reageren
  22. piebepost zegt

    1 december 2011 om 19:53

    Pas maar op, we hebben al eens eerder een meningsverschil met ze gehad, dat liep destijds tamelijk uit de hand.

    Login om te reageren
  23. norge zegt

    1 december 2011 om 20:23

    Pislink? Ohoh gaan ze nou olland weer aanvallen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2011 om 13:15

      @norge: nee, ze gaan Holland verslaan bij de komende EK ;)

      Login om te reageren
  24. mashell zegt

    2 december 2011 om 13:31

    Het systeem het @Amigo-boras en als je ziet wat voor spektakel er gebouwd is bij tussen de Oostweg bij Enschede en de grens, portalen, rare vangrail constructies onder een viaduct, een muur met slagbomen bij de parkeerplaats. Maar volgens mij is de parkeerplaats nog altijd te klein voor een gewonen vrachtwagen, dus smokkelaars…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North