• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dunlop heeft een manier om banden stiller te maken

Auteur: ricardo, gepost 13 mei 2014 om 15:11 – 24 Reacties

Dunlop


Het is de mondiale trend bij autofabrikanten: banden worden steeds stiller. Daarmee ook minder veilig. Dunlop zegt dat ze iets hebben gevonden om de herrie verder te beperken.

Dunlop noemt het Noise Shield. Een laag schuim aan de binnenkant van de band die het geluid van de daar aanwezige trillende lucht zou moeten opvangen. De geluidspiek van deze herrie, ook wel bandholteresonantie (TCR) genoemd, zou door de schuimlaag met 11 dBA afnemen. Volgens Dunlop zou dit betekenen dat er 4 dB minder geluid het interieur binnenkomt.

Dunlop heeft een manier om banden stiller te maken

Of het echt werkt? Wel, we hebben niet zelf met een decibelmeter naast de banden gehangen, maar Audi gaat het al toepassen op de RS6, RS7 en de nieuwe A8. Het zou verder geen effect hebben op de prestaties van de band of op de snelheid van de auto.

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!
    Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, dunlop, Techniek

Vorig bericht: « Video: hier rijdt de Porsche Cayman GT3/GT4
Volgend bericht: Hoeveel procent van een auto wordt eigenlijk gerecycled? »

Lees Interacties

Reacties

  1. teunvandenburg zegt

    13 mei 2014 om 15:23

    simpel

    Login om te reageren
    • parker zegt

      13 mei 2014 om 16:02

      @teunvandenburg: Gewoon je band vol purschuim spuiten is nog makkelijker. Is ie ook meteen runflat. Tientje bij de Gamma, klaar.

      Login om te reageren
  2. motoragent zegt

    13 mei 2014 om 15:24

    Mooi idee, hopelijk werkt het. Auto’s zijn tegenwoordig zo stil dat veruit het meeste geluid afkomstig is van de banden.

    Beetje jammer dat het dan meteen weer gecompenseerd moet gaan worden met irritante piepjes omdat auto’s te stil zijn en het overgrote deel van de (fiets)bevolking te lui is om goed uit zijn doppen te kijken…

    Ik dacht trouwens dat TCR voornamelijk optrad aan de buitenkant van de band door het trillen van het profiel, en niet aan de binnenkant?

    Login om te reageren
    • rnej zegt

      13 mei 2014 om 15:34

      @motoragent: ik ben het met je eens hoor, maar ik heb met mijn motor regelmatig nog dat op 100 meter afstand jochies aan de mouw van hun pa trekken vanwege het enorme kabaal dat er uit mijn open pijp komt en er vlak voor mijn motor mensen gewoon de straat op wandelen omdat ze zo enorm in hun eigen wereldje leven… dus of je nou herrie maakt of niet, opletten doet het fiets- en het voetvolk toch al niet… maar noem me een pessimist. ik vind het wel een goede ontwikkeling. autorijden doe ik vanwege het comfort. motorrijden vanwege de fun.. :P

      Login om te reageren
  3. T16 zegt

    13 mei 2014 om 15:34

    De binnenkant van de band fungeert als klankkast. Dat is zo netjes gedempt. Ben wel benieuwd wat dit doet met warmte opbouw in de band.

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      13 mei 2014 om 16:08

      Helemaal niets @T16: , band is niet helemaal gevuld met schuim!

      Login om te reageren
  4. fejjie zegt

    13 mei 2014 om 16:11

    Hoor je in een RS6/7 de banden dan nog met al die (heerlijke) herrie die de motor maakt?

    Login om te reageren
  5. ardonjr zegt

    13 mei 2014 om 16:26

    Snap ik dit?
    “De geluidspiek [..] zou door de schuimlaag met 11 dBA afnemen. Volgens Dunlop zou dit betekenen dat er 4 dB minder geluid het interieur binnenkomt.”
    Dus door de schuimlaag neemt het geluid met 11 dBA af.. en komt er dus 4dB minder in de het interieur. Ik begrijp de conversie denk ik niet.
    Heb een stukje geprobeerd te lezen op Wikipedia over dBA (decibel A-weighting: http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting) maar daar kom ik niet helemaal uit. Iemand die dit op een Jip en Janneke manier kan toelichten?

    Login om te reageren
    • imaginenl zegt

      13 mei 2014 om 16:32

      @ardonjr: Ik denk geluidspiek gemeten bij de band wat in het interieur gemeten 4dB reductie oplevert. Gewoon verschillende plekken van meten.
      Gr. Janneke

      Login om te reageren
    • Joel_D zegt

      13 mei 2014 om 16:47

      @ardonjr: volgens mij is die A een filter. dB staat dan voor het echte geluid en dBA voor het geluid wat de mens echt hoort.

      Login om te reageren
    • bollegek zegt

      13 mei 2014 om 16:49

      @ardonjr: van de band zelf komt er 11DBa minder af. In het interieur hoor je niet alleen het geluid van de banden maar ook van andere dingen. Windgeruis en motorgeluid bijvoorbeeld. Omdat het geluid van de banden minder is geworden zijn de andere geluiden nog steeds aanwezig, hierdoor is het interieur maar 4 DBa stiller.

      Login om te reageren
  6. endofline zegt

    13 mei 2014 om 17:05

    Bandengeluid is een mix van verschillende tonen, zowel laag en hoog. Geluidsdruk meten we in dB. Zie dit als letterlijk het meten van een wissel in luchtdruk. Het menselijke oor is echter geen luchtdrukmeter en zal lage en hoge tonen met eenzelfde db druk niet als even luid ervaren. Daarom bestaat er een correctie naar het menselijk oor db(A).

    Maw db(A) heeft weer hoe we het echt horen. (hoeveel luider). 10db(A) extra geluid voelt aan als de volumeknop x2. Dus 11db(A) hier beschreven is hoorbaar ruim een halvering van het geluid. Maar het geluid dat doorzet naar het interieur zijn voornamelijk lage tonen. De hoge tonen komen niet door de wielkasten, ramen etc. Dus de winst in het interieur zit enkel in de lagere tonen vandaar maar een verschil van 4 dB. In db(A) zal dit een nog iets kleiner cijfer zijn bv 3db(A). Maar dit is hoorbaar nog steeds veel is.

    Een knappe en eenvoudige uitvinding dus.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      14 mei 2014 om 08:16

      @endofline: Kijk daar hebben we wat aan! Meer kuddo’s voor deze persoon alsjeblieft!

      Login om te reageren
  7. endofline zegt

    13 mei 2014 om 17:16

    Bollegek heeft trouwens ook gelijk. Het interieurvolume is de som van verschillende geluiden. Motor, wind, banden…. etc Als je component banden met 11dB(A) stiller maakt kan het interieur niet met 11dB(A) dalen want de andere rijgeluiden blijven even luid.

    De verwarring met dB is te begrijpen omdat men alles wil optellen. Bij dB kan dit niet.
    bv een grasmachine maakt 70dB geluid. Dan zullen 2 gelijke grasmachines geen 140dB geluid maken maar iets van 72dB.

    Login om te reageren
    • ater zegt

      13 mei 2014 om 19:18

      @endofline: ik dacht ooit bij natuurkunde geleerd te hebben dat elke keer dat de geluidsbron verdubbeld er 3DB bij komt. Dus 1 auto 70DB 2 auto’s 73DB 4 auto’s 76DB ETC…

      Login om te reageren
      • darrock zegt

        13 mei 2014 om 19:29

        @ater: dat is ook waar, maar een verdubbeling van het aantal bronnen is niet hetzelfde als een verdubbeling van het volume ;)

        Login om te reageren
        • ater zegt

          13 mei 2014 om 21:59

          @darrock: ik zeg ook niet dat de volume verdubbeld maar dat er 3DB bij komt bij het verdubbelen van de bron.

          Login om te reageren
      • endofline zegt

        13 mei 2014 om 21:21

        idd 3dB bij 2 gelijke geluidsbronnen. Maar 10dB nodig om het volume te doen verdubbelen.

        grafiekje voor de audiofielen:
        http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm

        Login om te reageren
  8. faalhaas zegt

    13 mei 2014 om 17:23

    Zou het echt werken? Rondje schuim plakken, opnieuw balanceren en rijden maar.. Het klinkt niet heel complex.

    Login om te reageren
  9. erwinh zegt

    13 mei 2014 om 19:41

    Importeur Pon knettert toch altijd Continental banden onder alle Audi’s? (Omdat Pon ook in Continental importeur is…)

    Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      13 mei 2014 om 19:49

      @erwinh: Dat klopt ja, heb daar in de werkplaats mogen kijken. Zijn gewoon een team allochtonen dag in dag uit bezig met banden verwisselen. Overigens niet negatief bedoelt, hollanders zijn gewoon te lui voor dat soort werk.

      Login om te reageren
  10. Thomas20vt zegt

    13 mei 2014 om 22:06

    Bij 17 inch of groter blijft gewoon de band erom zitten waarmee hij uit de fabriek komt. Dit ivm kans op beschadiging van de velg.

    Login om te reageren
  11. Thomas20vt zegt

    13 mei 2014 om 22:07

    Was bedoeld voor Erwinh ;)

    Login om te reageren
  12. HIM zegt

    14 mei 2014 om 20:40

    als ze nu ook eens wielkast isolatie toepassen dan heeft de omgeving er ook minder last van…hoe simpel kan het zijn ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North