• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dunlop laat remmen achterwege op racer van de toekomst

Auteur: JordyS, gepost 2 augustus 2014 om 13:11 – 3 Reacties

Dunlops racer van de toekomst


Als het aan Dunlop ligt, dan kan de tijd niet snel genoeg gaan. Zien we deze bolide in de toekomst over het circuit racen?

Dunlop startte dit voorjaar met het Future Race Car-project. Iedereen kon op de Facebookpagina van de bandenfabrikant ideeën insturen voor de ideale racewagen. De beste ideeën werden verzameld en doorgegeven aan Sergio Rinland, die als ontwerper onder andere de Formule 1-wagens van Williams, Brabham, Sauber en Benetton ontwierp.

Dat leverde bovenstaande bolide op, die er niet alleen futuristisch uitziet, maar ook zo rijdt. Zo beschikt hij over vier elektrische motoren, een in elk wiel (hé, dat hebben we eerder gehoord). Die motoren rijden dankzij een generator die waterstof-brandstofcellen maakt, terwijl een kleine accu fungeert als back-up. De FRC moet zijn elektriciteit uit het circuit halen, door het asfalt te elektrificeren.

De aerodynamica van de Dunlop-auto verandert tijdens het rijden, zodat je op rechte stukken minder weerstand hebt en in bochten profiteert van extra downforce. Dat is bijzonder, maar het ontbreken van remmen is nog veel specialer. De FRC gebruikt namelijk geen remschijven en -blokken, maar wordt afgeremd door het energy recovery-systeem.

Wat vinden jullie: is de Future Race Car van Dunlop klaar voor een duel met de X2014 van Adrian Newey?

Ook interessant!

  • Laat Mercedes straks je banden leeglopen?
  • Video: grijze Camry stuurt te laat
  • Tesla Model S Plaid komt met carbonkeramische remmen
  • Video: grijze Camry remt veel te laat

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, dunlop, Elektrisch, Techniek, Video

Vorig bericht: « Knettergekke Amerikaan knutselt truck met middenmotor
Volgend bericht: Ecclestone houdt zichzelf voor 74 miljoen uit de cel [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mmot05 zegt

    2 augustus 2014 om 13:27

    Dit systeem hebben we ook op onze heftruckjes zitten, zit weliswaar ook nog eens gewoone remmen op maar die gebruiken we alleen in noodgevallen

    Login om te reageren
  2. slippie101 zegt

    2 augustus 2014 om 16:18

    Zijn die remmen niet ongeveer hetzelfde als die van de tesla model s? Toen ik daar in reed hoefde ik de rem bijna niet te gebruiken alleen als je helemaal stil wilt staan. Rijd overigens prima zo’n model s

    Login om te reageren
  3. Koenigsegg-fan zegt

    3 augustus 2014 om 16:04

    4 motoren (1 per wiel): TU Delft Raceteam.
    http://www.autoblog.nl/nieuws/tu-delft-propt-bijna-1-pk-per-kilogram-in-nieuwe-racer-67890
    Brandstofcel energieopslag: TU Delft Forze VI
    http://www.groen7.nl/tu-delft-onthult-forze-vi-haalt-220-kmu-op-waterstof/
    Aerodynamica verandering tijdens het rijden: Alle nieuwe hypercars (La Ferrari, P1, 918 Spyder)
    Regeneratief remmen: de meeste moderne elektrische/hybride auto’s.

    Het enige wat ik nog niet had gezien was dat elektrificeren van het asfalt, maar ik ben toch wel erg benieuwd hoe dat werkt…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North