• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dus toch: Ferrari 458 Spider krijgt een hard-top

Auteur: ricardo, gepost 3 juni 2010 om 20:01 – 44 Reacties

Ferrari 458 Spider impressie
Dat Ferrari op termijn het dak van de 458 Italia gaat afzagen is algemeen bekend. We wisten eind vorig jaar nog deze patentaanvraag te onderscheppen, waarop een basic constructie van een hard-top was afgebeeld. Grote vraag was; welke Ferrari krijgt net zo’n soort dak als de California-GT mee? Het antwoord -volgens laatste geruchten- uit Maranello: de 458 Italia.

Een welgemeende helaas pindakaas voor de cabriopuristen onder ons, maar een softtopje zoals zijn voorganger -de F430 Spider– had zal naar alle waarschijnlijkheid niet meer terug te vinden zijn op de zomerse interpretatie van de 458. Insiders bij Ferrari hebben aan Teamspeed gelekt dat het een metalen vouwdakje wordt.

We zijn best wel benieuwd hoe ze dit in Maranello voor elkaar gaan krijgen. Immers, achter de twee voorstoelen van de kleine Ferrari-telg ligt een joekel van een V8. Echt veel ruimte om er een dak+mechanisme kwijt te kunnen is er dus niet.

Hieronder nogmaals het patentplaatje van de toekomstige dakconstructie, wie ziet er een 458 Italia in? (fotocredit: JonSibal)

Ferrari targa patent

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
  • Video: Nederlandse YouTuber Gio koopt Ferrari 458 Speciale
  • Video - personeel wasstraat geeft gas in Ferrari 458
  • Gratis Ferrari bij aankoop van villa in Nunspeet
    Gratis Ferrari bij aankoop van villa in Nunspeet

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

458, Cabrio, Ferrari, spider

Vorig bericht: « Donderdagavond caption contest: vies, viezer, viest
Volgend bericht: Fittie bij VAG: Audi en Porsche gaan de strijd aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. ErikkNL zegt

    3 juni 2010 om 20:05

    hmm oké ik ben benieuwd. Ik vind de California er ook niet echt lelijk uitzien en je bruikbaarheid wordt hierdoor verhoogd…. Zie het allemaal wel

    Login om te reageren
  2. SHFT zegt

    3 juni 2010 om 20:05

    Had liever een stoffen dak gezien, zo’n metalen dak weegt (meestal) toch een pak en hoe minder kilootjes in zo’n wagen, de beter ;)

    Login om te reageren
  3. Zoef Jr. zegt

    3 juni 2010 om 20:10

    Lijkt me erg raar dat ze dat zouden gaan doen, er is toch echt geen ruimte met die V8 vanachter… Daarentegen zouden ze zo wel de eerste cabrio met achterliggende motor afleveren die een hard-top heeft.
    Geef mij maar een goeie ouwe soft-top.

    Login om te reageren
  4. reggiane zegt

    3 juni 2010 om 20:21

    Ziet eerder een targa uit dan een echte cabrio als ik zo de tekening bekijk.
    Niets mis mee maar noem het dan vooral geen spider.

    Login om te reageren
  5. integralechubasco zegt

    3 juni 2010 om 20:23

    als ze het gaan doen dan is daar natuurlijk al bij de ontwikkeling mee rekening gehouden… goede manier van verstoppertje spelen…

    Login om te reageren
  6. Dustie94 zegt

    3 juni 2010 om 20:26

    Hoe willen ze dat gaan doen met de motor achterin??!!

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      3 juni 2010 om 20:40

      @Dustie94: ik denk dat ze dan iets meer ruimte laten tussen motor en deksel, waardoor het dak in twee vouwt, op mekaar komt te liggen bovenop de motor. Ofwel knallen ze de motor gewoon voorin… :D

      Login om te reageren
  7. sjaak1234 zegt

    3 juni 2010 om 20:30

    Kan best dat ze er rekening mee hebben gehouden en dat er bv ruimte is tussen de motor en het zitgedeelte waarin het dak zou kunnen wegzakken.

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    3 juni 2010 om 20:41

    Op zich niet zo vreemd dat er een hardtop/klapdak komt als je kijkt naar het profiel van de 458 Italia.

    Door de heupen fors op te laten lopen onstaat er een verhoging/bobbel waar het klapdak mooi in ‘verstopt’ kan worden.

    Zoiets zie je ook (wel minder mooi) bij de Ferrari 575 Superamerica. Die die (lelijke) verhoging achter de hoofdsteunen kan het draaimechanisme mooi verstopt worden.

    Login om te reageren
  9. As_long_as_it_is_fast zegt

    3 juni 2010 om 20:42

    oeh nee, deeltje 8 komt verticaal vlak achter de zetel en deel 7 komt daar horizontaal achter denk ik.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      3 juni 2010 om 20:45

      @As_long_as_it_is_fast: Zowel 7 als 8 zullen vertikaal opgeborgen worden lijkt mij.

      Login om te reageren
      • Flamingo zegt

        3 juni 2010 om 21:35

        kijk zo simpel gaat dat bij de Superamerica alleen verdwijnt het dakje niet mooi onder een kap
        http://www.youtube.com/watch?v=QSqKp2eNEIQ

        Login om te reageren
  10. paulusrx7 zegt

    3 juni 2010 om 20:43

    neejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj nooit als-je- brieft niet!!!waarom waarom

    bruikbaardheid bij een ferrari? ehm koop dan een zafira!!

    Login om te reageren
  11. MAOZZO zegt

    3 juni 2010 om 20:53

    Denk het ook wel ja.. Hoe staat het eigenlijk met de beloofde test met de 458 italia?
    http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/11/video-autoblog-op-de-miljonair-fair-2009

    Login om te reageren
  12. MAOZZO zegt

    3 juni 2010 om 20:55

    Even doorspoelen naar 6:00
    http://www.abhd.nl/video/miljonair-fair-2009/

    Login om te reageren
  13. ilovecars zegt

    3 juni 2010 om 21:14

    volgens mij komt het dakje boven op de V8 terecht als ie open is zodat je hem niet meer kunt zien

    Login om te reageren
  14. AudiQuatro zegt

    3 juni 2010 om 21:31

    Als de R8 Spyder met midden motor het kan, dan kan de 458 het toch ook? Ik bedoel die V10 is nou ook niet echt een kleine jongen!

    Login om te reageren
  15. AudiQuatro zegt

    3 juni 2010 om 21:32

    Natuurlijk komt dat ook omdat de R8 een stoffenkap heeft en dat veel makkelijker is. Dus niet eigenwijs doen daar in italie en gewoon stof!

    Login om te reageren
  16. Dimglor zegt

    3 juni 2010 om 21:36

    Mja ik hoop dat ze hem mooi kunnen maken.. want zo’n soft top heeft toch ook wel z’n charme….

    Login om te reageren
  17. Flamingo zegt

    3 juni 2010 om 21:40

    dus Robbie klopt niet helemaal wat jij zegt.
    het kan juist niet bij de Ferrari 458 zo’n superamerica dakje.
    ik weet niet hoe ze dat gaan doen met de motot zo in de weg

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      3 juni 2010 om 22:12

      @Flamingo: lees eens beter wat ik zeg! Ik zeg nergens dat de 458 Italia een zelfde soort constructie krijgt als de Superamerica. Ik zeg alleen maar dat de ‘heupen’ van de 458 bewust hoger zijn gemaakt zodat er makkelijk een construnctie/mechanisme tussen te ‘verstoppen’ is.

      Ik begrijp ook wel dat Ferrari niet zo dom is om het dak bovenop de motor te klappen. De dakconstructie bestaat uit meerdere (kleine) delen die keurig (vertikaal) tussen de stoelen en de motor verdwijnen.

      Login om te reageren
      • Flamingo zegt

        3 juni 2010 om 22:25

        @robbie:

        neeneenee ik had t al door hoor ;)
        ik had het tekstje ook nog niet eens gelezen en het patentplaatje gezien :D
        maar het dak wordt nog steeds niet alleen tussen die heupen van jouw verstopt maar juist ook door een verhoging achter de hoofdsteunen. dat zie ik toch goed op die tekening of ben ik nou gek?

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          3 juni 2010 om 23:06

          @Flamingo: Zoiets zal het idd worden. Verder gok ik dat het dak gemaakt zal zijn van een ultralicht materiaal. Denk aan carbon, aluminium of wellicht zelfs kunststof. Ferrari zal er uiteraard alles aan willen doen om deze constructie lichter te laten zijn dan een stoffen kap (als dat mogelijk is…)

          Login om te reageren
  18. Vanquish zegt

    3 juni 2010 om 21:43

    Die patentafbeeldingen zijn wel heel simpel, ik wist niet dat patent aanvragen zo makkelijk ging! :P

    Login om te reageren
  19. Mr. V8 zegt

    3 juni 2010 om 21:45

    Nee, ik vind het niet erg. Dat maakt die auto gewoon erg functioneel. Op de California vind ik het ook niet misstaan. Gewoon een volbloed cabrio en volbloed coupe in een. Wat is daar nu mis mee?

    Login om te reageren
  20. Sheep zegt

    3 juni 2010 om 21:54

    Dak naar voren klappen? Weer is wat nieuws.

    Login om te reageren
  21. Flamingo zegt

    3 juni 2010 om 22:01

    hier zie je de normale versie 575m en de Superamerica,
    kan je mooi zien wat ze gedaan hebben:


    en de 458 met het patentplaatje:


    ff onderzoeke

    Login om te reageren
  22. Flamingo zegt

    3 juni 2010 om 22:06

    wordt krap maar zo’n dakkie past er denk ik nog wel tussen idd
    http://www.youtube.com/watch?v=P3Ea2aabKEI

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 juni 2010 om 15:57

      @Flamingo: bij een bi-color 458 is duidelijk te zien hoe de heupen lopen:

      Login om te reageren
  23. xilver zegt

    3 juni 2010 om 22:13

    Ferrari weet ongetwijfeld waarmee ze bezig zijn… Die lui hebben wel wat ervaring met auto’s. Dus al die comments die zeggen hoe ze dit gaan fixen zijn gwn nutteloos. Als Ferrari zegt dat ze dit gaan doen dan doen ze dit ook en zal dit hoogstwss redelijk goed meevallen

    Login om te reageren
  24. QuattroBoy zegt

    3 juni 2010 om 22:22

    Mama mia, ma che bella macchina! Forse anche piu bella di Maserati Grand Cabrio? Io non lo sai di piu…

    Login om te reageren
  25. CasperH zegt

    3 juni 2010 om 22:30

    Tsja, dat ze bij Ferrari commercieel succes boven puur rijgenot verkiezen is begrijpelijk, maar wel jammer. Het succes van de California rechtvaardigt dit soort keuzes, hoe jammer dat ook is voor de puristen. Ik moet Ferrari nageven: mocht dit lukken en mocht het dak inderdaad verticaal verdwijnen achter de stoelen dan kon dit wel eens de eerste écht mooie klapdakcabrio worden.

    Login om te reageren
  26. topless zegt

    3 juni 2010 om 23:47

    Volgens Ferrari is het dak van de california lichter dan dat van de F430. Zelf zie ik liever een softtop. Heeft meer charme. En bij een Italiaan ook graag handbediend. Elektronica wil nog wel een haperen.

    Login om te reageren
  27. ace_dave zegt

    3 juni 2010 om 23:58

    Vind het maar lastig te geloven. Die California is wel mooi, maar als ik het goed begrijp ook een stukje zwaar… De 458 is zo’n performance model dat ik denk dat stof de enige optie is. Met net zo’n plastic ruitje als in de 430 spider. De 458 is gewoon geen GT zoals de vrouw-verleidende-isofix-California.

    Login om te reageren
  28. Dinky Toy zegt

    3 juni 2010 om 23:59

    Kan dan niemand hier een tekening lezen???

    Stap 1:
    Deel 8 verbonden met “stang” 10 scharniert om punt 13 totdat het HORIZONTAAL op plek 16 terechtkomt.

    Stap 2:
    Deel 7 verbonden met “stang” 9 scharniert om punt 11 totdat het HORIZONTAAL boven deel 8 terechtkomt.

    Deel 15 is waarschijnlijk een windschotje dat omhoog en omlaag kan.

    Login om te reageren
  29. Mr. V8 zegt

    4 juni 2010 om 00:07

    Misschien bewaren ze de softtop wel voor de 458 Scuderia cabrio, scheelt toch weer een paar pondjes… You never know.

    Login om te reageren
  30. integralechubasco zegt

    4 juni 2010 om 00:31

    met een hardtop is wel een stijvere constructie mogelijk, waardoor minder aan het chassis verstevigd hoeft te worden… lijkt mij….

    Login om te reageren
  31. boxster zegt

    4 juni 2010 om 01:49

    @Dinky Toy Ook ik begon me net af te vragen waarom niemand zag dat de delen horizontaal worden opgeborgen.

    Wellicht is de functie van 15 niet alleen windtussenschot, maar ook gelijk afdekplaat/toegangsklep, zodat je de lege ruimte wanneer het dak gesloten is, kunt gebruiken als afsluitbaar bagagevak?

    Login om te reageren
  32. AGERA zegt

    4 juni 2010 om 02:07

    De mooiste Ferrari van de laatste jaren en vind de spider versie de mooiste 458

    Login om te reageren
  33. Nick zegt

    4 juni 2010 om 11:33

    Hard-top is toch ook veel gaver? :D Het is misschien wat zwaarder maar ach, je zult nog steeds niets te klagen hebben over een gebrek aan snelheid in de 458..

    Login om te reageren
  34. AGERA zegt

    4 juni 2010 om 13:45

    Mooiste Ferrari van de laatste jaren

    Login om te reageren
  35. AGERA zegt

    4 juni 2010 om 13:46

    plus wilde ik erbij zetten dat een porsche niet kan opboksen tegen deze auto. Een 911 rijdt misschien geweldig, mar in zijn totalitair en flair is de ferrari beter

    Login om te reageren
  36. lambo4all zegt

    4 juni 2010 om 16:44

    ben blij dat ze een hard-top hebben gedaan! bij de California zag het er ook al prachtig uit en ik heb er veel vertrouwen in dat ze het bij de Italia niet anders gaan doen.

    Login om te reageren
  37. Cantago zegt

    5 juni 2010 om 10:32

    Ik kan me dus echt niet voorstellen dat dit er mooi uit gaat zien he…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North