• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fittie bij VAG: Audi en Porsche gaan de strijd aan

Auteur: ricardo, gepost 3 juni 2010 om 21:04 – 39 Reacties

Bitchfight tussen Audi en Porsche


Nu moederbedrijf Volkswagen ook deels de scepter zwaait bij Porsche zorgt dat de laatste tijd voor wat spanningen bij die ander premium autobouwer. Hoe dat komt? Nou, VAG wil een nieuw platform voor sportieve autootjes met de motor in het midden. En Porsche wil net als Audi die order erg graag binnenhalen. Let the battle begin!

Het begon toen Porsche zijn techniek moest gaan delen met zijn aangetrouwde neefjes en nichtjes. Lekker alles standaardiseren om zo eenheidsworsten te fabriceren de kosten te drukken. Nu is het de vraag welk merk de blokkendoos voor het nieuwe middenmotor-platform mag gaan ontwikkelen. Porsche lijkt de meeste kans te hebben, met haar lange historie aan sportieve autootjes. Bovendien hebben ze al twee modellen met de motor achter de voorstoelen: de Boxster en de Cayman. Maar Audi heeft ooit een leuk sportautootje met de naam R8 ontwikkeld, en dat is VW-pief Ferdinand Piëch zeker nog niet vergeten.

Beiden hebben er grote belangen bij. Daarom laat hoge baas Piëch de twee Duitser bewust met elkaar concurreren. Een tactiek hij in de jaren negentig wel vaker gebruikte om zo tot het beste resultaat te komen. Tot en met oktober wordt er gestreden om dit middenmotor-project, daarna zal bekend worden welk merk de order krijgt. Inzetten wie het gaat worden mag in de reacties! (bron: ftd.de)

Met dank aan Frank voor de tip!

Ook interessant!

  • Audi en Porsche gaan in vlammen op na wilde achtervolging
  • Audi R-modellen
    Alle Audi R-modellen worden geheel elektrisch
  • Audi e-tron GT vs Porsche Taycan rijtest video
  • Audi gaat tóch McLaren
    Audi gaat tóch McLaren kopen, Porsche ook naar F1

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, ferdinand-piech, Porsche, Volkswagen

Vorig bericht: « Dus toch: Ferrari 458 Spider krijgt een hard-top
Volgend bericht: Brandstofpomp lek? Dat lossen ze in Friesland zó op »

Lees Interacties

Reacties

  1. paulus zegt

    3 juni 2010 om 21:10

    ik zou zeggen geef het maar aan Porsche

    Login om te reageren
  2. wietse zegt

    3 juni 2010 om 21:11

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    3 juni 2010 om 21:13

    nou nou nou .. wat een concurentie ..
    wat kan VAG het nou verrotten welke je kiest zolang je maar VAG kiest ..

    kinder-marketing van een top gear niveau ten top ..

    Login om te reageren
  4. integralechubasco zegt

    3 juni 2010 om 21:19

    der untergang is nabei…

    Login om te reageren
  5. Stopwearingpants zegt

    3 juni 2010 om 21:19

    Wie dit geschreven heeft was of heel enthousiast of moet even naar de basisschool

    Login om te reageren
  6. integralechubasco zegt

    3 juni 2010 om 21:20

    ich meine in der naehe…

    Login om te reageren
  7. Frits zegt

    3 juni 2010 om 21:26

    De morele winnaar van de dragrace van de foto => porsche!

    Login om te reageren
  8. AudiQuatro zegt

    3 juni 2010 om 21:28

    Porsche natuurlijk! Voor wat voor model eigenlijk? komt die Jetta Coupe dan met een midden motor? Dat zou natuurlijk geniaal zijn! Met een 5 cilinder graag!

    Login om te reageren
  9. GT-R zegt

    3 juni 2010 om 21:36

    Dat zal natuurlijk wel Audi worden, want zij hebben geen kleine sportieve auto met middenmotor. Zal wel een soort model worden tussen TT en R8? Wellicht R4 ofzo?

    Login om te reageren
  10. RaKiM zegt

    3 juni 2010 om 21:43

    kunne ze dat gewoon niet aan beiden geven??

    Login om te reageren
  11. As_long_as_it_is_fast zegt

    3 juni 2010 om 21:59

    Elk een auto laten bouwen, ze naast mekaar zetten, dragrace, circuit en de beste krijgt het!
    Da zou nog is tof zijn voor ons. :D

    Login om te reageren
  12. sander_bossen zegt

    3 juni 2010 om 22:06

    porsche

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    3 juni 2010 om 22:12

    Wel Piëch is chef bij audi maar bezit vooral Porsche. HMmm?

    Login om te reageren
  14. Tuned zegt

    3 juni 2010 om 23:02

    Zou het best wel eens van Audi willen zien maar dan zouden de charmes van de R8 een stuk minder worden. Want dan heeft hij waarschijnlijk een grotere broer.

    Porsche lijkt mij zodoende dan ook de beste keuze. Hopen dat het de nieuwe Porsche 918 wordt maar dan zonder die idiote hybride techniek.

    Login om te reageren
  15. Supergrover zegt

    3 juni 2010 om 23:14

    En toch is het uiteindelijke economische voordeel natuurlijk niet zo groot meer op deze manier. Wanneer twee firma’s concurreren om het beste stuk techniek te ontwikkelen heb je dubbele ontwikkelingskosten voor uiteindelijk slechts één product…

    Login om te reageren
    • robert--123 zegt

      3 juni 2010 om 23:32

      @Supergrover: daarom zullen ze het ook alleen in concept ontwikkelen.

      Login om te reageren
  16. Ferdinand1 zegt

    3 juni 2010 om 23:35

    “Tot en met oktober wordt er gestreden om dit middenmotor-project, daarna zal bekend worden welk merk de order krijgt.” Hoe dan?? Via rechtzaken of gaan ze daadwerkelijk allebei iets ontwikkelen..
    Ik gun het Porsche uiteraard, maar aan de andere kant: de Boxster heeft niet echt een kleinere broer nodig. Maar bedrijfstechnisch misschien wel..

    Login om te reageren
  17. P@trick zegt

    3 juni 2010 om 23:41

    Porsche graag :D!!!

    Login om te reageren
  18. jos zegt

    3 juni 2010 om 23:56

    sorry maar de R8 is niet ontwikkeld door Audi maar door lamborghini! dus ik zeg porsche of Lamborghini

    Login om te reageren
  19. Rikus zegt

    4 juni 2010 om 00:05

    Het “order” verhaal vind ik een beetje vaag en onduidelijk.
    Na (toch wel succesvolle) wagens als de Cayenne en de Panamera mag Porsche zich toch wel bezig gaan houden met hetgeen waar ze goed in zijn: 2 deurs sportwagens maken!
    Door SUV’s en lelijke luxe gezinswagens is mijn Porsche libido drastisch gedaald..

    Login om te reageren
  20. GTR zegt

    4 juni 2010 om 00:06

    ik zou zeggen dat porsche ermee weg zal komen, maar aan de andere kant, er is een grote kans dat audi ons nog kan verassen, ben benieuwd!

    Login om te reageren
  21. Mr. V8 zegt

    4 juni 2010 om 00:18

    Audi en verrassen? Dat gaat niet samen.
    Ik zeg, Porsche! En niet het zichzelfbenoemde ‘premium’ merk audi.

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      4 juni 2010 om 00:28

      @Mr. V8: toch liever iets dat lijkt op een R8 dan iets dat lijkt op de boxster? Dat is nu echt ne mottigen auto. :D
      De gt2 daarentegen of de turbo…
      Dus laat ze alletwee maar iets voorstellen en presenteren aan het publiek!

      Login om te reageren
  22. Daan zegt

    4 juni 2010 om 03:14

    Ik hoop echt dat het porsche wordt, dit is voor mijn gevoel het enige merk binnen de VAG groep met emotie, laat ze dit a.u.b niet afnemen. Want dan is Porsche binnekort Audi/Volkswagen/Lamborghini/Skoda/Seat en dat kan echt niet!

    Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    4 juni 2010 om 05:18

    tsssshhhh .. alsof iemand hier weet hoe een platform eruit ziet ..
    alsof iemand hier blind de verschillen kan opnoemen ..

    drukte om niks ..

    Login om te reageren
  24. karel zegt

    4 juni 2010 om 08:27

    lekker intressant, het komt toch wel uit het VAG keukentje, linksom of rechtsom het blijft hetzelfde.

    Iemand nog een plakje Audi-Volkswagen-Lamborghini-Skoda-Seat-WORST?

    Login om te reageren
  25. Pordon zegt

    4 juni 2010 om 08:30

    Uhm lastig lastig. Porsche is misschien het merk met de meeste (race)-historie maar als Audi direct wel concurreren in modellijnen tegenover Mercedes (en BMW) dan denk ik dat Audi het krijgt aangezien Mercedes plannen heeft om een kleine SLS AMG te maken.

    Login om te reageren
  26. BMW Driver zegt

    4 juni 2010 om 08:35

    geef maar aan porsche…want die audi’s fikken net zo hard als de lambos…..

    Login om te reageren
    • John zegt

      4 juni 2010 om 10:22

      @BMW Driver: Kan je zeggen maar ‘vanochtend’ om 00.30 stond ik toch achter een totaal uitbrandende BMW 1-serie coupe.. 5 meter hoge vlammen komt dus bij de beste merken voor..
      (ik schrok aangezien ik dezelfde auto rijdt..)

      Login om te reageren
  27. mellie zegt

    4 juni 2010 om 10:03

    doe maar porsche

    Login om te reageren
  28. FungHo zegt

    4 juni 2010 om 12:21

    @ “Frits”: Volgens mij was de winnaar van die race toch echt de Audi V10…kan ook niet anders, want die is zeker 0.6 seconden sneller op de 100. Als de Audi niet zou winnen, zou het aan de bestuurder liggen. (3.9 vs. 4.5 seconden)

    En idd, Audi heeft maar 1 model sportauto. Porsche zou ook geen middenmotor willen, dat past niet bij hen. Ookal hebben ze natuurlijk de CGT. Maar daar komt de 918 al voor..toch?! Ik zeg er komt een Audi R4 oid. :D

    Login om te reageren
    • Ferdinand1 zegt

      5 juni 2010 om 13:42

      @FungHo: “Porsche zou ook geen middenmotor willen, dat past niet bij hen.” Ben jij grappig ofzo?? Ooit van Boxster/Cayman gehoord.
      En nog ff mierenneuken: die GT3 doet de standaardsprint in 4,3 sec.

      Login om te reageren
  29. Fluffy zegt

    4 juni 2010 om 13:19

    Ik denk dat audi de kleinste kans heeft, maar toch wel het beste is misschien!

    Login om te reageren
  30. Hupke zegt

    4 juni 2010 om 14:37

    Mensen, rustig het is maar een platform.
    Het is niet omdat de anderen er in slagen er allemaal eenheidsworsten op hetzelfde platform te bouwen met een licht ander uitzicht. Dat dat hier ook opgaat.

    Zo’n platform kan vrij flexibel zijn dus kan je nog een kleine tt of R4 of weetikveel wat hebben en een porsche carrera Gt aan de andere kant.
    Der zullen dan wel een paar compromissen moeten zijn maar dat zal allemaal nog wel meevallen denk ik.
    Zowel audi als Porsche heeft goede ingenieurs in dienst die wel iets kunnen bouwen.
    Het zijn vooral designers en creativiteit waar het beiden aan ontbreekt.

    Login om te reageren
  31. AMGJunk zegt

    4 juni 2010 om 14:42

    Porsche!
    Laat audie maar doen wat ze nu doen, ze hoeven geen porsche/ferrari/lambo te worden. Ze zijn nu een leuke premium personen autofabricant, laat dat lekker zo. Laat de de snelle sportauto’s maar door porsche bouwen.

    Login om te reageren
  32. rwd zegt

    4 juni 2010 om 15:21

    Ik vrees de dag dat in een Porsche de airco, navi en lichtschakelaars van Audi te zien zijn net zoals bij de nieuwe Bentley. Verschrikkelijk gewoon!

    Login om te reageren
  33. lambo4all zegt

    4 juni 2010 om 16:58

    sluit me helemaal aan bij AMGJunk!

    Login om te reageren
  34. Cantago zegt

    5 juni 2010 om 10:34

    Dat wordt zeker VW, iedereen al vergeten dat Porsche OF één type sportbak maakt OF een lelijk hok, OF een gave 4-deurs? VW heeft Lamborghini, de R8, Bentley en de Veyron? Pik daar wat mensen weg en je kunt vast iets leuks maken;)

    Login om te reageren
  35. tarquesh zegt

    26 juni 2010 om 01:43

    Laat die kemphanen maar strijden. Ik kies voor de VAG producten van VW, Lambourghini, Bentley.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North